-

استفاده از تجربه گذشته برای پیشگیری از اوج‌گیری دوباره کرونا

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه، ضمن قدردانی از تلاش جمعی کارکنان این شرکت در راستای مقابله با پاندمی کووید ۱۹، استفاده از تجارب موفق گذشته برای پیشگیری از شیوع مجدد کرونا در بین کارکنان شرکت فولاد مبارکه را بسیار موثر قلمداد کرد.

چهارمین نشست کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار شرکت فولاد مبارکه با حضور معاون بهره‌برداری، مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی، مدیر ارشد تولید، مدیران بهره‌برداری، مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست و رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی با رویکرد ارتقای سیستم ایمنی شرکت فولاد مبارکه در سالن جلسات مدیریت برگزار شد.
عباس اکبری‌محمدی، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه، ضمن قدردانی از تلاش جمعی کارکنان شرکت در راستای تولید و همچنین مقابله با پاندمی کووید ۱۹ در شرکت و بااشاره به شرایط جدید شیوع ویروس کرونا خواستار کنترل و نظارت موثر و ایجاد حساسیت در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرکت شد و استفاده از تجارب موفق گذشته در راستای پیشگیری از شیوع مجدد کرونا در بین کارکنان شرکت را بسیار موثر قلمداد کرد.


تاکید بر آموزش و ارتقای ایمنی کارکنان پیمانکار
اکبری محمدی در ادامه ضمن ابراز نگرانی از نتایج شاخص حوادث در بخش پیمانکاری باتوجه به گزارش ارائه‌شده از انجمن جهانی فولاد، اجرای اثربخش آموزش‌های ایمنی در بخش پیمانکاری، باتوجه به ماهیت مخاطرات محیط کارگاه و فعالیت پیمانکار و ثابت نگه داشتن افراد در انجام یک وظیفه باتوجه به تجارب به‌دست‌آمده در یک شغل را از عوامل موثر در بهبود نتایج ایمنی برشمرد. معاون بهره‌برداری ضمن تشکر از اقدامات انجام‌گرفته در واحد اسیدشویی و نورد گرم در راستای بهبود شرایط محیط کار، حذف مخاطرات، رضایت کارکنان و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی، بااشاره به این نکته که نخستین و مهم‌ترین اقدام برای بهبود محیط کار حذف عامل مخاطره‌آمیز است، انجام اقدامات کاربردی در چارچوب ایمنی و بهداشت حرفه‌ای را از جمله اولویت‌های هر ناحیه برشمرد و خواستار انجام اقدام مشابه در سایر نواحی شد.


هرکس مسئول ایمنی خود و دیگران است
اکبری محمدی با تاکید بر اینکه هرکس مسئول ایمنی خود و دیگران است و این نقش در بین مسئولان بسیار پررنگ‌تر است، خواستار حضور موثر روسا و شیفت‌فورمن‌ها و برگزاری موثر بازدیدهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای منظم و روتین از محدوده کارگاهی و ارائه گزارش‌های مستمر در این زمینه شد. معاون بهره‌برداری ضمن تاکید بر اجرای اصولی طرح‌ها و پیشنهادها و در نظر گرفتن اصول طراحی در اجرای پروژه‌ها و هرگونه تغییر در ساختار تجهیزات، توجه ویژه به اصول طراحی، به‌ویژه روشنایی‌های درون کارگاه و گیریتینگ‌های سطح شرکت را خواستار شد.


تزریق دوز سوم و یادآور واکسن کرونا
در ادامه این جلسه، حسین مدرسی‌فر، مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست نیز ضمن آرزوی سلامتی برای تمام همکاران شرکت در گزارشی به وضعیت شیوع کرونا در شرکت و جامعه پرداخت و خواستار همکاری لازم از سوی همکاران در تزریق دوز سوم و یادآور واکسن شد. وی در ادامه از توزیع غذای بسته‌بندی در رستوران‌ها، پرهیز از تجمع در محیط‌های کاری، استفاده مداوم از ماسک در دفاتر، جلسات، محیط‌های کاری و به‌ویژه سرویس‌های ترابری، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، تکمیل واکسیناسیون کارکنان، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و... به‌عنوان راهکارهای موثر برای جلوگیری از شیوع این ویروس نام برد. مدرسی‌فر ضمن اشاره به اهمیت سلامت کارکنان و خانواده‌های ایشان خواستار توجه ویژه به مقوله کرونا شد و تنها راه مقابله با این ویروس را رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برشمرد. مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست ضمن ابراز نگرانی از حوادث اخیر خواستار اجرای اصولی طرح‌ها و مدیریت، کنترل و نظارت موثر بر رفتار کارکنان در راستای پیشگیری از حوادث تکراری شد و بیان کرد: دستیابی به نتایج مطلوب در زمینه ایمنی و بهداشت، حاصل تحمل سختی‌ها، بهبود مستمر و همکاری جمعی کارکنان و همچنین عبرت‌آموزی از حوادث تلخ گذشته بوده است که لازم است افراد به انجام رفتارهای حرفه‌ای در محیط کارخانه تشویق شوند و از بروز رفتارهای احساسی بدون در نظر گرفتن ملاحظات ایمنی خودداری کنند.


نباید به تلاش‌های حوزه ایمنی بسنده کرد
در بخش دیگری از این جلسه، جواد کیانی، رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی در گزارشی ضمن تشکر از تلاش‌های انجام‌گرفته در اجرای قوانین و مقررات ایمنی باتوجه به پاندمی کووید ۱۹، به روند مطلوب شاخص‌های ایمنی پرداخت و دستیابی به رکوردهای ایمنی در زمینه شاخص‌های عملکردی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای را حاصل رعایت دستورالعمل‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و دقت در اجرای سیستم‌های ایمنی برشمرد. وی ضمن اشاره به روند نزولی شاخص عملکردی حوادث پیمانکاران و با تاکید بر اینکه نباید به اقدامات و تلاش‌های انجام‌گرفته در حوزه ایمنی بسنده کرد، خواستار جدیت و استفاده از تمام زیرساخت‌های شرکت در راستای بهبود نتایج در این زمینه و تامین سلامتی کارکنان بخش پیمانکاری شرکت شد. کیانی در ادامه برخی اقدامات اصلاحی موثر برای مدیریت رویدادها را به این شرح برشمرد: کنترل و نظارت موثر بر رفتار کارکنان و ممنوعیت استفاده از وسایل گرمایشی ناایمن؛ کنترل و نظارت موثر بر اجرای دقیق سیستم‌های ایمنی، به‌ویژه مجوز انجام کار روزانه؛ توجه ویژه به مخاطرات محیط فعالیت از قبیل نشت گاز و فعالیت در فضاهای بسته؛ در نظر گرفتن اصول مهندسی و طراحی برای اجرای پروژه‌ها یا ایجاد هرگونه تغییر در ساختار تجهیزات؛ انجام بازرسی‌های روتین و منظم به‌منظور ایمن بودن شرایط محیط کارگاه و نبود هرگونه حفره و Opening؛ شناسایی مخاطرات انجام فعالیت‌ها و تهیه رویه‌ها و دستورالعمل‌های ایمنی باتوجه به حادثه برق‌گرفتگی؛ دریافت گواهینامه ویژه برای فعالیت با لیفتراک‌ها و مکانیسم‌ها و مدیریت بر رفتار کارکنان؛ تاکید بر استفاده از لوازم ایمنی به‌ویژه دستکش عایق برق برای انجام فعالیت‌های برقی؛ دقت در ایمن‌سازی تجهیزات و صدور کارت ایمنی و اطمینان از ایمن بودن شرایط پیش از شروع فعالیت‌ها.


سخن پایانی
عملکرد شرکت فولاد مبارکه در حوزه حفاظت فنی، حکایت از حساسیت و توجه مدیران به مقوله ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در نواحی مختلف دارد. دستیابی به نتایج مطلوب ایمنی، حاصل تلاش همگانی کارکنان و ثبات قدم در رویه‌ها و کنترل‌های موثر مدیریتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*