-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->رپورتاژ

معرفی سامانه های گرمایش تابشی لوله ای

امروزه به عنوان يكي از مناسبترين و كم هزينه ترين سامانه هاي گرمايشي جهت گرمايش كليه فضاهاي با ارتفاع بالاي 3 متر نظير انواع سالنهاي بزرگ صنعتي، انبارها، مرغداريها، گلخانه ها، ايستگاه هاي مترو، تعميرگاه هاي خودرو، آشيانه هاي هواپيما، فضاهاي ورزشي، فضاهاي نمايشگاهي و همچنين انواع فضاهاي بدون حصار نظير باراندازها، مصلي ها و پاركينگهاي خودرو و ... شناخته ميشوند.

معرفی سامانه های گرمایش تابشی لوله ای

radiant tube heating system

گردآورنده: شرکت پادمان صنعت الهام شماره ثبت: 604963

طراح و تولید کننده کولرهای صنعتی آکسیال و هیترهای تابشی لوله ای و سرامیکی

https://padmansanat.ir/information/about-us

امروزه به عنوان يكي از مناسبترين و كم هزينه ترين سامانه هاي گرمايشي جهت گرمايش كليه فضاهاي با ارتفاع بالاي 3 متر نظير انواع سالنهاي بزرگ صنعتي، انبارها، مرغداريها، گلخانه ها، ايستگاه هاي مترو، تعميرگاه هاي خودرو، آشيانه هاي هواپيما، فضاهاي ورزشي، فضاهاي نمايشگاهي و همچنين انواع فضاهاي بدون حصار نظير باراندازها، مصلي ها و پاركينگهاي خودرو و ... شناخته ميشوند. پس از دهه 70 ميلادي، به سبب ويژگيهاي در خور توجه هیتر تابشی لوله ای در تأمين گرمايش فضاهاي بزرگ، استفاده از اين محصول گسترش يافته و ساختاراین هیترها به ويژه از جهت پيكربندي، توسعه و تنوع بيشتري يافت.

در نگاه كلي هیتر تابشی از مشعل، لوله آتشخوار، منعكس كننده و يك فن مكنده تشكيل شده است كه مخلوط گاز مايع يا شهري و هوا با نسبت مناسب به صورت احتراق كامل توسط مشعل در داخل يك لوله سوزانده ميشود و دماي لوله به طور متوسط تا انرژي تابشي لوله به كمك يك منعكس كننده به سمت پايين هدايت ميشود و گرمايش لازم را تأمين مي- نمايد؛ بالا ميرود، C 300 فن مكنده نيز مكش لازم را درون لوله جهت حركت محصولات احتراق به سمت انتهاي لوله فراهم مي- نمايد. مدل خطي ساده و

شكل نسبت به ساير مدلهاي اين دستگاهها رايج تر ميباشند. U اين هیترهابه صورت مستقل از يكديگر در سالن نصب ميشوند و از اين رو خرابي و نقص احتمالي يك هیتر تابشی اثري بر عملكرد ساير هیترها نخواهد داشت.

مشاوره و بازدید رایگان

02133570836-09120473483

www.padmansanat.ir

شرکت پادمان صنعت الهام در تلاش است تا محصولاتش علاوه بر کیفیت و راندمان بالا ،در صرفه جویی حامل های انرژی هم نقش داشته باشد؛

مقايسه هیترتابشی با سامانه هاي گرمايشي هواي گرم

عوامل مؤثر در ايجاد گرمايش بهينه به وسيله سامانه هاي گرمایش تابشی در مقايسه با سامانه هاي گرمايشي هواي گرم:

1)احساس راحتي و آسايش دمايي يكسان با دماي طراحي پايين تر

احساس آسايش دمايي به دماي مؤثر هوا وابسته است و از آنجا كه دماي مؤثر، ميانگين دماي هوا و دماي متوسط تابشي ميباشد، بنابراين دماي متوسط تابشي بالاتر، با دماي هواي كمتر ميتوان آسايش دمايي را فراهم نمود. در سامانه هاي هواي گرم، هوا واسطه انتقال گرما قرار ميگيرد و اجسام موجود در سالن از طريق تماس با هوا (انتقال حرارت جابه جايي) گرم ميشوند، بنابراين دماي هوا بيش از دماي سطوح مجاور آن خواهد بود؛ در حالي كه در سامانه هاي گرمایش تابشی، گرماي سطح لوله هاي تابشي از طريق منعكس كننده مستقيماً به اجسام مجاور انتقال مييابد، از اين رو دماي سطوح و به تبع آن دماي متوسط تابشي در گرمايش با سامانه هاي گرم کننده تابشی، بيش از دماي هواي سالن خواهد بود.

2) واسطه گرمايش قرار نگرفتن هوا

انتقال حرارت تابشي نيازي به محيط واسطه ندارد همچون خورشيد كه زمين را از فاصله 150 ميليون كيلومتري بدون هيچ ماده واسط هاي گرم میکند.

3) كاهش گراديان دمايي بين كف و سقف سالن

ميدانيم كه گرم كردن هوا سبب كاهش چگالي آن ميشود. به همين دليل هواي گرم در اثر گرمايش به كمك نيروي شناوري صعود ميكند و هواي سرد در بخش زيرين جايگزين آن ميشود. در فضاهاي غير مسكوني كه ارتفاع بنا بيش از 3 متر ميباشد و در مواردي به بيش از 30 متر نيز افزايش مي يابد، وجود گراديان دمايي در گرمايش هواي گرم، توجيه كافي جهت انتخاب سامانه هاي گرمايش تابشي خواهد بود؛ چرا كه معمولاً تأمين گرمايش و دماي مطلوب تنها تا ارتفاع 2متر مدنظر قرار ميگيرد، در صورتي كه براي دستيابي به اين دما با سامانه هاي هواي گرم بايستي كل هواي موجود از كف تا ارتفاع تاج سوله را گرم نمود. تجمع هواي گرم در نزديكي سقف به شدت باعث افزايش تلفات تهويه خواهد شد، چرا كه معمولاً فن هاي سالن در ارتفاع بالا قرار دارند و اين فن ها هواي گرم موجود در نزديكي سقف را مستقيماً به بيرون سالن هدايت ميكنند؛ از سوي ديگر با بالا رفتن دماي هوا در نزديكي سقف، تلفات هدايتي سقف و جداره هاي نزديك به سقف نيز به شدت افزايش خواهد يافت.

4) سرعت عمل گرمايش:

امواج الكترومغناطيس با سرعت نور منتشر ميشوند؛ بنابراين تابش حرارتي در هیترهای تابشی نيز انرژي گرمايي را با سرعت نور به اجسام مجاور انتقال مي دهد؛ در نتيجه گرمايش با هیترتابشی سريع خواهد بود و حداكثر در طول 15 دقيقه هیترتابشی آسايش دمايي را براي ساكنان به ارمغان خواهد آورد، در حالي كه براي رسيدن به دماي مطلوب در سامانه هاي هواي گرم نياز به ساعتها پيش گرمايش وجود دارد.

اين تفاوت نتايج مهمي در پي خواهد داشت كه عبارتند از:

زمان لازم براي شروع به كار كاركنان را به حداقل ميرساند و به تبع آن بازدهي كار افزايش مييابد. هرچه گرمايش سريعتر انجام شود، دستگاهها مدت زمان كمتري كار خواهند كرد. همچنين عدم نياز به در نظرگرفتن ظرفيت حرارتي اضافي جهت پيش راه اندازي دستگاهها و خاموش كردن سامانه هاي گرمايشي در ساعات غيركاري در مجموع %50 صرفه جويي در مصرف سوخت و برق دستگاهها را به همراه خواهد داشت.

https://padmansanat.ir/products/4594

شرکت پادمان صنعت الهام تولید کننده هیترهای تابشی لوله ای و سرامیکی (مشاوره و بازدید رایگان) 02133570836

5) جلوگیری از چرخش هوا:

چرخش هوا در فضاي سالن سبب پراكنده شدن گرد و غبار و انتقال آلو دگي در سالن ميگردد. در بسياري از صنايع همچون صنايع رنگ و بخشهايي از كارخانجات صنعتي كه رنگ كردن محصولات توليدي در آنجا صورت ميگيرد، صنايع شيميايي و همچنين صنايعي مانند باتري سازي كه در فرآيند توليد محصولات خويش از مواد شيميايي استفاده ميكنند، چرخش بيش از حد هواي سالن سلامتي كاركنان را در معرض خطر قرار خواهد داد. از سوي ديگر عدم نياز به توزيع هواي گرم در سالن جهت گرمايش، موجب منتفي شدن مشكل سرعت جريان هواي گرم از دريچه هاي توزيع خواهد شد و آلودگي هوا درون كانالها، طي انتقال از اتاق هواساز به سالن نيز وجود نخواهد داشت.

6) حذف هزينه هاي برق مصرفي جهت گردش سيال واسطه و توزيع هواي گرم

يكي از مزاياي گرمایش تابشی در مقايسه با سامانه هاي هوايگرم كاهش بسيار در خور توجه هزينه هاي برق مصرفي بخش گرمايش ميباشد( حدود 90 درصد)؛ چرا كه در اين روش نياز به جريان هيچ سيالي، اعم از هوا، آب و بخار وجود ندارد؛ بنابراين نيازي به هيچگونه پمپ و يونيت هيتر كه مصرف كننده اصلي انرژي الكتريكي در بخش گرمايش ميباشند، وجود نخواهد داشت .

مزايا و كاربريهاي سامانه هاي گرمايش تابشي در سالن هاي صنعتي

1) حذف موتورخانه مركزي

فضاي اشغال شده توسط تجهيزات و تأسيسات سامانه هاي گرمايش هواي گرم شامل: موتورخانه، شبكه لوله ها و كانالهاي انتقال هواي گرم و...) به مراتب بيشتر از سامانه هاي گرمايش تابشي ميباشد .ابعاد تجهيزات سامانه هاي گرمايش تابشي عموماً كوچكتر بوده و از سوي ديگر با نصب آن در سقف يا روي ديوار، فضاي مفيد و قابل استفاده داخل سالن اشغال نخواهد شدو احتمال سرقت آ نها نيز كاهش مي يابد بديهي است به كارگيري اين سامانه تأثير به سزايي در كاهش هزينه لازم براي تخصيص فضاي مورد نياز جهت تأسيسات ياد شده را در پي خواهد داشت.

افزون بر اين، حذف موتورخانه و تجهيزات آن، نصب و اجراي تأسيسات گرمايشي سالن را سرعت خواهد بخشيد. از سوي ديگر با حذف موتورخانه مركزي، تلفات حرارتي داخل موتورخانه كه حدود %5 مجموع تلفات حرارتي را شامل ميشود، به همراه تلفات مسير انتقال سيال واسطه تا سالن (حدود 15 الي %20 مجموع تلفات حرارتي) حذف ميشود.

2) سادگي راهبري و نگهداري گرمایش تابشی

سامانه هاي گرمايش تابشي هرچند از فناوري پيشرفته تري نسبت به سامانه هاي گرمايش هواي گرم بهره مي برند، با وجود اين ساختار آ نها از پيچيدگي كمتري برخوردار ميباشد. به همين دليل، تعمير و نگهداري آن در مقايسه با سامانه گرمايش هواي گرم كه شامل تأسيسات حجيم و پيچيده بخار و آب، شبكه كانالهاي هوا، لوله ها و ... است، بسيار ساده تر است و در نتيجه هزينه كمتري را نيز در پي خواهد داشت. ساختمان سامانه هاي گرمايش تابشي از اجزاي بسيار كمتري نسبت به سامانه هاي گرمايش هواي گرم برخوردار است و تنها بخش متحرك در آنها فن مكنده مي باشد؛ به همين لحاظ عملكرد اين سامانه ها با فرسودگي كمتري نيز همراه است كه اين امر طول عمر دستگاه را افزايش مي دهد؛ از سوي ديگر در صورت از كار افتادن بخشي از سامانه گرمايش تابشي، تعمير يا تعويض قطعات مربوط به آن بخش با هزينه كمتري انجام ميگيرد. سادگي نسبي ساختار سامانههاي گرمايش تابشي، مدت زمان لازم براي نصب و راهاندازي آنها را به طرز چشمگيري كاهش ميدهد.

3) حفظ سلامت محیط

سامانه هاي گرمايش حرارت مركزي به دليل ضرورت استفاده از شبكه كانالهاي انتقال هواي گرم يا كنوكتورهاي فن دار نظير يونيت هيتر، همواره موجب جابجايي ذرات ريز معلق در هوا و رشد و پراكندگي موجودات زنده ميكروسكوپي در فضاي داخل ساختمان ميگردند؛ در حاليكه در گرمايش تابشي چنين مشكلي ايجاد نخواهد شد.

4) مستقل بودن هر سامانه

در هیترهای تابشی تك مشعلي، هر يك از دستگاههاي گرمايش تابشي به صورت مستقل عمل ميكند .اين امر از يك سو موجب ميشود تا نقص احتمالي عملكرد يك واحد تأثيري در عملكرد واحدهاي ديگر نداشته باشد و از سوي ديگر تأمين و توزيع انرژي گرمايي بر حسب نياز و تصميم مديران واحدهاي صنعتي و تجاري، از انعطاف پذيري بيشتري برخوردار گردد.

5) کاهش مشکلات جانبی

در سامانه هاي گرمايش تابشي، مشكلات متداول مرتبط با تأسيسات جانبي سامانه هاي گرمايش حرارت مركزي مانند سختي آب، يخ زدگي لوله ها، نشتي لوله ها و كانالها، عايقكاري و غيره وجودنداشته و از اين نظر نيز خسارتي متوجه سامانه گرمايش تابشي نمي شود (مانند تركيدگي لوله ها و انواع نشتي ها)

6) کاهش اثرات زیست محیطی:

سامانه هاي گرمايش تابشي به سه دليل عمده اثرات منفي كمتري روي محيط زيست دارند:

1) مصرف كمتر سوخت به ازاي واحد سطح تحت گرمايش

2) راندمان احتراق بالاتر نسبت به ساير سامانه ها كه منجر به كاهش آلودگي مونوکسید کربن و ... میگردد.

3)تخليه هوا و محصولات احتراق با دماي كمتر در جو كره زمين كه در نتيجه تأثير كمتري بر افزايش آنتروپي كره زمين خواهد داشت.

در پایان

به استحضار میرساند که شرکت پادمان صنعت الهام سالیان زیادی است که در زمینه تولید دستگاه های گرم کننده تابشی و کولرهای صنعتی آکسیال فعالیت داشته و بالغ بر ۱۰۰۰۰ مترمربع از فضاهای کارخانجات صنعتی را به این نوع گرمایش یعنی گرمایش تابشی لوله ای و سرمایش تجهیز نموده است ؛

مع هذا لازم به ذکر است ۳ وجه تمایز محصولات این شرکت با شرکت های دیگر در زیر ذکر شود تا گامی در جهت اعتلا و ترویج فرهنگ مشتری مداری که رسالت بزرگ برای شرکت پادمان صنعت محسوب میشود را برداشته ودر ثبات ان کوشا باشیم استفاده از فناوری سرشعله جت استریم جهت به حداقل رساندن دوده زدن در لوله های گرم کننده تابشی پهن تر شدن عرض دستگاه به مقیاس ۷۷ سانت جهت قدرت ضریب تابش بالاتر و گستردگی اشعه های مادون قرمز جهت گرمایش استفاده از استیل ۳۰۴ ال در ابتدای لوله ی آتش خوار برای جلوگیری از سوراخ شدن لوله در دمای ۵۰۰ درجه سانتیگراد

یکسان بودن سایز لوله اتشخوار و لوله فن با اندازه 4 اینچ

لازم به ذکر است که در کنار این وجه تمایزها

تمامی قطعات استفاده شده در دستگاه اورجینال بوده و شامل گارانتی هست

شرکت پادمان صنعت الهام

https://padmansanat.ir/products/6682/

پروژه انجام شده در دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس-پاییز 1401

هیترتابشی فورس پادمان صنعت(مدل بدون فن)

www.padmansanat.ir

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*