-
گزارش صمت از سیصد و هفتاد و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران

انعقاد قرارداد داخلی برای تامین اتوبوس

سیصد و هفتاد و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد و یکی از مهم‌ترین مسائل که در این جلسه و توسط رئیس شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد، تامین اتوبوس‌های پایتخت بود. موضوع حمل‌ونقل عمومی و چالش‌های این ناوگان، مدت زمان بسیاری است که شهروندان را به‌دردسر انداخته و نیاز است تا شهرداری تهران در راستای رفاه عمومی مردم شهر، تلاش بیشتری داشته باشد.

انعقاد قرارداد داخلی برای تامین اتوبوس

در جست‌وجوی منابع ارزی برای وارد کردن اتوبوس‌ 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: قراردادهای داخلی برای تامین اتوبوس منعقد و به‌دلیل نواقص اتوبوس‌ها، استفاده از آن متوقف و قرار بر این شده است که اتوبوس‌ها تعمیر شوند و مورداستفاده قرار بگیرند.

مهدی چمران در حاشیه سیصد و هفتاد و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران در ارتباط با طرح یک‌فوریت در ارتباط با نفوذپذیری آب در سطوحی از شهر، اظهار کرد: این طرح به این دلیل ارائه شده است که بتوانیم از آب‌های سطحی منابع زیرزمینی را تغذیه کنیم تا به‌تدریج از وضعیت فعلی خارج شویم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در جلسه‌ای با شهردار درباره حمل‌ونقل عمومی و اتوبوس صحبت‌هایی انجام شد، خاطرنشان کرد: دنبال منابع ارزی هستند که اتوبوس‌ها را وارد کنند. شرکت‌های ایران خودرو و زامیاد اتوبوس دیزلی، برقی و دوکابین می‌سازند و تلاش ما بر این است که در درجه اول اتوبوس‌ها را از تولیدکنندگان داخلی خریداری کنیم.

چمران با تاکید بر اینکه طرح ترافیک باید ابتدا در شورا تصویب و سپس برای تصویب به شورای‌عالی ترافیک ارسال شود، گفت: طبق طرح جامع ترافیک باید ۱۱هزار اتوبوس داشته باشیم، اما حالا با تلاش‌های فراوان به بیش از ۲ هزار اتوبوس داریم. قراردادهای داخلی برای تامین اتوبوس منعقد و به‌دلیل نواقص اتوبوس‌ها، استفاده از آن متوقف شده است. قرار بر این شد که اتوبوس‌ها تعمیر شوند و مورداستفاده قرار بگیرند. اگر تمام تولیدات داخلی را هم بخریم، باز هم کمبود اتوبوس داریم؛ به‌همین‌دلیل واردات اتوبوس را دنبال کردیم. در دیدار با خودروسازان داخلی تاکید کردیم که سرعت ساخت افزایش یابد و اعلام کردند که توانایی تولید روزانه دو اتوبوس را  دارند.

چمران اضافه کرد: برخی اتوبوس‌ها رمپ‌هایی برای استفاده معلولان دارند. البته در بخش مترو برخی ایستگاه‌ها آسانسور ندارند. به هر شکل تلاش بر این است که شرایط برای استفاده معلولان از وسایل حمل‌ونقل عمومی فراهم شود.

اتوبوس‌ها به‌محض ورود باید پلاک شوند

وی ادامه داد: اتوبوس‌ها به‌محض ورود باید پلاک شوند و این اقدام باید سریع‌تر انجام بگیرد و راهنمایی و رانندگی باید سریع‌تر اقدام کند تا فرصت را از دست ندهیم و اتوبوس‌ها در خدمت مردم باشند.

چمران با بیان اینکه برای نظافت بزرگراه‌ها نباید از شخص استفاده شود، اظهار کرد: عموما از وسایل موتوری برای نظافت بزرگراه‌های تهران استفاده می‌شود.

وی بااشاره به آب‌دزدی از یک تونل زیرزمینی، یادآور شد: در دوره‌ای گفتیم که واحدهای مسکونی استخر نسازند؛ چراکه باید از آب استفاده کنند، اما این پیشنهاد با اعتراض‌های زیادی مواجه شد. اینکه هزینه استفاده از استخرهای خانگی را افزایش دهند، فایده‌ای ندارد و باید استفاده از آن ممنوع شود.

تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی شهر

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در سیصدوهفتادویکمین جلسه شورا در جریان بررسی یک‌فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تراواسازی معابر و عرصه‌های شهری به‌منظور تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی شهر با بیان اینکه این طرح با ۲۱ امضا تهیه و به رئیس شورا شد، اظهار کرد: این موضوع در جلسه با کمیسیون‌های مختلف بررسی خواهد شد و برای تصویب به صحن شورا خواهد آمد.

پیرهادی درباره اجرای این طرح تصریح کرد: طبق طرح، شهرداری تهران موظف است سامانه‌ای یکپارچه برای ثبت و مدیریت اطلاعات پروژه‌های مرتبط با تراواسازی ایجاد کند تا داده‌های مربوط به معابر، پیاده‌روها، بوستان‌ها، باغ‌راه‌ها و سایر فضاهای شهری به‌صورت دقیق مستندسازی شود. این سامانه مبنای تدوین استانداردهای فنی و نظارت‌های آتی خواهد بود.

رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: در این مصوبه تاکید شده است که شهرداری باید مصالح جدید و فناوری‌های نوین را به‌سمت افزایش نفوذپذیری آب هدایت کند و دستورالعمل‌های طراحی مربوط به خیابان‌ها، فضاهای عمومی و عرصه‌های کالبدی شهر را اصلاح کند. اجرای این بخش از طرح به‌ویژه در مناطق دارای فرونشست، اهمیت بیشتری  دارد.

پیرهادی گفت: اجرای این طرح موجب کاهش رواناب‌های سطحی، تقویت سفره‌های زیرزمینی و بهبود چرخه طبیعی آب در تهران می‌شود و نقش مهمی در کاهش خطرات مرتبط با فرونشست دارد. این اقدام یکی از محورهای ضروری مدیریت یکپارچه آب در پایتخت است.

پیرهادی گفت: شهرداری تهران ۳ ماه فرصت دارد تا نقشه‌های فنی، استانداردهای طراحی و دستورالعمل‌های اجرایی مربوط به تراواسازی را تدوین و برای اجرا ابلاغ کند.

وی افزود: گزارش اولیه اجرای طرح باید در پایان این دوره زمانی به شورا ارائه شود.

گفتنی است، یک‌فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تراواسازی معابر و عرصه‌های شهری به‌منظور تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی شهر با حداکثر آرای موافق به‌تصویب رسید.

ضرورت تقویت نظارت در محدوده حریم تهران

مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران از آغاز مراحل اجرایی توسعه شبکه نظارت تصویری خبر داد.

خداداد کاشفی، مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران اظهار کرد: برنامه نظارت تصویری این مجموعه در چند مرحله در حال اجراست و در بخش‌های مختلف شهر و حریم، افزایش پوشش تصویری دنبال می‌شود.

وی گفت: اکنون اجرای بخش‌هایی از این طرح آغاز شده و توسعه شبکه نظارت تصویری در نقاط جدید در دستور کار قرار دارد.

کاشفی بااشاره به ضرورت تقویت نظارت در محدوده حریم تهران توضیح داد: در این حوزه، ۱۴دوربین جدید قرار است نصب شود و تا پایان سال تمامی این دوربین‌ها در نقاط تعیین‌شده نصب خواهند شد.

وی تاکید کرد: بخشی از دوربین‌های موجود نیز قدیمی هستند و روند ارتقای آنها همزمان در حال انجام است. علاوه بر این، مجموعه‌ای از دوربین‌های فعال در سطح شهر نیز وجود دارد که مطابق توافق با معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، ۱۱۴ نقطه برای ساماندهی و یکپارچه‌سازی شبکه نظارت تصویری تعیین شده است.

مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران بااشاره به اینکه هر دستگاه در حوزه مسئولیت خود ماموریت انضباط شهری را دنبال می‌کند، افزود: براساس تفاهم با حوزه ترافیک، دوربین‌های حریم که توسط شهربان نصب می‌شود، در اختیار مجموعه ترافیک نیز قرار خواهد گرفت و در مقابل، شهربان می‌تواند از دوربین‌های شهری و ترافیکی در مأموریت‌های خود بهره ببرد.

کاشفی تاکید کرد: هدف این است که در نقاط پرترددی مانند چهارراه ولیعصر (عج) یا میدان ولیعصر (عج) که مسئله سد معبر وجود دارد، دوباره هزینه نصب دوربین جدید انجام نشود و از ظرفیت دوربین‌های موجود استفاده شود.

وی افزود: این همکاری دوطرفه در تفاهمنامه مشترک ثبت شده و هم‌افزایی قابل‌توجهی در کاهش هزینه‌ها و افزایش دقت نظارت ایجاد می‌کند. در بخش‌هایی از حریم که کمبود دوربین وجود دارد، نصب دوربین‌های جدید برعهده شهربان است و پس از نصب کامل ۱۴دوربین تا پایان سال، مجموعه ترافیک نیز دسترسی به تصاویر دوربین‌های خود را در اختیار شهربان قرار می‌دهد تا تصاویر این دوربین‌ها هم برای رسیدگی به سد معبر و هم مدیریت ترافیک استفاده شود.

مدیرعامل شهربان بااشاره به گستردگی مناطق دارای حریم در تهران گفت: مناطقی مانند ۱، ۲، ۴، ۱۸، ۱۳ و ۱۵ دارای پهنه‌های حریمی هستند و توسعه نظارت تصویری در این مناطق با اولویت در حال اجراست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قیمت‌ها و پیش‌فاکتورهای طرح ارائه شده و پروژه اکنون در مرحله برگزاری مناقصه است. پس از طی این فرآیند، عملیات اجرایی مرتبط ادامه خواهد یافت.

هر شهروند در برابر حقوق و تکالیف خود مسئول است

مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران گفت: دوره ششم پویش «بی‌تفاوت نباشیم» آغاز شده و دوره هفتم آن در حال نهایی‌سازی است.

مهدی امیری، مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران با تشریح رویکردهای تازه این حوزه اظهار کرد: یکی از محورهای اساسی در آموزش شهروندی، ارتقای سطح آگاهی شهروندان نسبت به اخلاق، آداب شهروندی و همچنین مأموریت‌هایی است که به‌طورمستقیم با شهرداری تهران مرتبط است. بر همین اساس، با همکاری واحدهای تخصصی شهرداری از جمله سازمان مدیریت پسماند، سازمان حمل‌ونقل و ترافیک، سازمان آتش‌نشانی، اداره کل محیط‌زیست و دیگر مجموعه‌هایی که فعالیت آموزشی دارند، مهم‌ترین پیام‌های آموزشی موردنیاز شهروندان را احصا و دسته‌بندی کردیم.

وی بااشاره به اجرای پویش «بی‌تفاوت نباشیم» افزود: هدف این پویش آن است که یادآوری کنیم هر شهروند در برابر حقوق و تکالیف خود مسئول است و نباید نسبت به آنها بی‌تفاوت باشد. این پیام‌ها در قالب طرح‌های گرافیکی تولید و در فضای مجازی و همچنین در سطح شهر از طریق ظرفیت‌های شهرداری، از جمله سازه‌های سازمان زیباسازی، تلویزیون‌های شهری و فضاهای تبلیغاتی حمل‌ونقل عمومی اکران می‌شود تا آگاهی عمومی نسبت به حقوق و مسئولیت‌های شهروندی افزایش یابد.

امیری بااشاره به اینکه این روند از سال گذشته آغاز شده است و موضوعاتی مانند مدیریت پسماند، اخلاق شهروندی و حمل‌ونقل و ترافیک را دربرمی‌گیرد، گفت: برنامه بعدی ما احصای قوانین مرتبط با ماموریت‌های شهرداری تهران است؛ قوانینی که شهروندان بیشترین درگیری و مراجعه را درباره آنها دارند و باید اطلاع دقیقی از آنها داشته باشند تا صرفا به‌دلیل ناآگاهی، با هزینه‌های اضافی مواجه نشوند.

وی در بیان نمونه‌ای از این قوانین توضیح داد: برای مثال برخی شهروندان نمی‌دانند که قطع یک درخت در حریم ملک یا اطراف آن بدون طی مراحل قانونی، مشمول جریمه‌های مشخص است. ما قصد داریم با استناد به قوانین بالادستی، این موارد را در قالب پویش «بی‌تفاوت نباشیم»، به اطلاع مردم برسانیم. همین رویکرد درباره تغییرات ساختمانی مانند اصلاح یا توسعه بالکن‌ها نیز صدق می‌کند؛ لازم است شهروندان بدانند چه اقداماتی نیازمند مجوز است و مرجع دریافت این مجوزها کجاست.

مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران درباره زمان‌بندی دوره‌های جدید اکران نیز گفت: اکنون دوره ششم پویش از طریق تلویزیون‌های شهری آغاز شده و حداقل 2هفته ادامه خواهد داشت. دوره هفتم در حال طراحی است و منتظر تکمیل اسناد و قوانین مرتبط هستیم. بخشی از این موارد تاکنون جمع‌بندی شده و امیدواریم بتوانیم در دی‌ماه اکران دوره ششم را آغاز کنیم.

سخن پایانی

در این جلسه، مسائل مهمی ازجمله تامین اتوبوس و مواردی مربوط به آب و همچنین نظارت بر حریم تهران مطرح شد. امید می‌رفت تا در این جلسه، بیشتر در ارتباط با راهکارهای تامین آب توسط شهرداری تهران مطرح می‌شد. قابل توجه است که مواردی مانند حریم تهران و تامین اتوبوس، از مطالبات چندساله مردم است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین