-
تاکید کمیسیون اجتماعی مجلس بر تعطیلی پنجشنبه

پرونده تعطیلی آخر هفته دوباره باز شد

سال‌هاست که بسیاری از فعالان تجاری به‌ویژه فعالان حوزه تجارت بین‌الملل، از تحمیل تعطیلی سه‌روزه به روند کاری‌شان گلایه‌مند هستند و معتقدند اضافه شدن تعطیلی جمعه در ایران به تعطیلات شنبه و یکشنبه اغلب کشورهای دنیا، خسارت‌های زیادی را متوجه فعالیت‌های آنها کرده است.

پرونده تعطیلی آخر هفته دوباره باز شد

دولت سیزدهم آذر ۱۴۰۲ لایحه‌ای را به‌منظور افزایش تعداد روزهای تعطیل هفته و کاهش ساعت اداری به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد که پس از تصویب کلیات، تصمیم‌گیری درباره روز تعطیل جدید به کمیسیون اجتماعی ارجاع شد. این موضوع امیدی در دل فعالان تجاری تازه کرد که گویا قرار است تعطیلی پنجشنبه به شنبه منتقل شده و فاصله زمانی ارتباطات با تجار دنیا کاهش یابد. البته طولی نکشید که با مخالفت‌های غیراقتصادی این موضوع ملغی شد. با روی کار آمدن دولت چهاردهم، اظهارات رئیس اتاق تهران برای بازپس‌گیری لایحه از سوی دولت، باز هم بحث تعطیلی پنجشنبه و شنبه را داغ کرده است. براساس آخرین خبرها، کمیسیون اجتماعی مجلس در حالی با تعطیلی روز پنجشنبه موافق است که کمیسیون اقتصادی مجلس با این مصوبه مخالف بوده و تاکید دارد تعطیلی پنجشنبه به‌ضرر اقتصاد کشور تمام خواهد شد.

از فعالان اقتصادی نظر نمی‌خواهند

در هفته اخیر بار دیگر بحث تعطیلی آخر هفته در مجلس شورای اسلامی داغ شده است. در حالی که مجلس قبلی، رأی به تعطیلی روز شنبه داده بود، مخالفت مجمع تشخیص و شورای نگهبان مانع قانونی شدن آن شد. حال کمیسیون اجتماعی مجلس تصمیم دیگری گرفته و در اصلاحیه این کمیسیون همه بخش‌ها، اعم از دولتی و خصوصی در روز پنجشنبه تعطیل خواهند بود.

 البته محمود نجفی عرب، رئیس اتاق تهران ۷ مهر ۱۴۰۳ اعلام کرد که باتوجه به تصویب تعطیلات پنجشنبه از سوی کمیسیون اجتماعی مجلس ما به‌دنبال پس‌گرفتن لایحه از سوی دولت هستیم تا با تصویب این قانون در مجلس آسیب به کشور وارد نشود.

حال در ادامه به دلایل اهمیت این جابه‌جایی در تقویم خواهیم پرداخت.

مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی ایران درباره تغییر روزهای تعطیل آخر هفته از پنجشنبه به شنبه به صمت گفت: بی‌شک تعطیلی شنبه و یکشنبه از همه‌چیز بهتر است. تاثیرات مثبت یا منفی این موضوع به‌طوردقیق قابل‌محاسبه نیست، اما اکنون عملا پنجشنبه‌ها در کشور ما تعطیل است و با این روند مراودات بین‌المللی کشور طی ۴ روز متوالی تقریبا تعطیل است. در حقیقت نتیجه مثبت زمانی حاصل می‌شود که تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه به شنبه و یکشنبه منتقل شود.

وی بااشاره به تاثیر تغییر روزهای تعطیل از پنجشنبه به شنبه بر روابط تجاری بین‌الملل اظهار کرد: با این تصمیم، کشور با کل دنیا هماهنگ خواهد شد. بسیاری از کشورهای مسلمان از جمله کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از سال ۲۰۱۲ به بعد روزهای تعطیلی آخر هفته خود را از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه تغییر دادند. قطر، عربستان، اندونزی، بحرین، سوریه، عراق، افغانستان و مالزی از جمله کشورهایی هستند که در روزهای جمعه و شنبه تعطیل هستند، اما تعدادی از کشورها هم به‌طورکامل، با این سیستم جهانی هماهنگ شده‌اند و شنبه‌ها و یکشنبه‌ها را به‌عنوان تعطیلات آخر هفته در نظر می‌گیرند که امارات متحده عربی، ترکیه و لبنان از جمله این کشورها هستند.

عضو اتاق بازرگانی ایران درباره احتمال اجرایی شدن این طرح بیان کرد: تصمیم‌گیری در زمینه تعطیلی شنبه‌ها به‌جای پنجشنبه‌ها به نمایندگان مجلس مربوط است. متاسفانه در این موارد که به‌طور مستقیم بر روابط تجارت بین‌الملل تاثیرگذار است، هیچ‌گاه از فعالان این حوزه نظرخواهی نشده و مدت‌هاست نمایندگان مجلس به‌جای ما فکر می‌کنند و تصمیم می‌گیرند.

مجلس با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالف است

هادی محمدپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره افزایش تعطیلات آخر هفته است، عنوان کرد: دو موضوع تعطیلی شنبه و تعطیلی پنجشنبه مطرح شده است؛ باتوجه به اینکه از ابعاد دینی و اعتقادی مراجع نسبت به این مسئله اعلام نظر کرده‌اند و شورای محترم نگهبان هم نظرش را اعلام کرده است، قاعدتا تعطیلی شنبه کان لم یکن شده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اینکه بیاییم پنجشنبه را تعطیل اعلام کنیم، باتوجه به اینکه جمعه هم عملا تعطیل است و بسیاری از کشورهای دنیا هم شنبه و یکشنبه را به‌عنوان تعطیلات رسمی دارند، یعنی عملا ۴ روز را تعطیل اعلام می‌کنیم.

به‌گزارش ایلنا، وی تاکید کرد: مجلس صددرصد با تعطیلی پنجشنبه مخالف است، گرچه بعضی از کمیسیون‌ها مانند کمیسیون اجتماعی اظهارنظری در این‌باره داشته‌اند، اما اگر خواستار رشد اقتصادی در کشورمان باشیم، در حوزه معیشت مردم، صادرات و واردات و معادلات بین‌المللی، داخلی و خارجی رصدی داشته باشیم، متوجه می‌شویم که ما نیاز به یک فضای باز بانکی برای معاملات خاص داریم.

محمدپور خاطرنشان کرد: بنابراین به‌نظر می‌آید تعطیلی پنجشنبه به‌ضرر اقتصاد کشور تمام خواهد شد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره اینکه در قانون اساسی جمعه روز تعطیل رسمی عنوان شده است، نه روزهای دیگر که مشکلی برای افزایش تعطیلات وجود داشته باشد، گفت: بله، در قانون جمعه تعطیل اعلام شده است. ما هم اعتقادمان به همین است اما پیشنهادات از جوانب مختلف مطرح شده دولت هم لایحه داده و در مجلس هم بعضی از کمیسیون‌ها پیگیر تعطیلات بودند،اما به‌نظر می‌آید هیچ‌گونه تغییری در سیستم تعطیلات کشورمان چه برای شنبه و چه پنجشنبه نداشته باشیم.

سخن پایانی

باتوجه به گفته‌های عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصمیم خاصی مبنی بر افزودن تعطیلی به تقویم گرفته نشده و همچنان بحث در این مورد زیاد است. از سوی دیگر رئیس اتاق تهران نیز پیگیر پس گرفتن لایحه دولت از مجلس است. در نهایت فعالان اقتصادی بر تاثیرات منفی این تعطیلی که منجر به وقفه ۴روزه در تجارت می‌شود، پافشاری خواهند داشت، اما در نهایت تصمیم با مجلس خواهد بود. البته از آنجایی که دولت چهاردهم بر نظرخواهی از افراد متخصص و فعالان بخش خصوصی تاکید دارد، امیدواریم نقش مثبتی در این موضوع ایفا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین