عارف در مراسم تکریم و معارفه وزرای پیشین و فعلی نیرو

قطعی برق با هدف رشد ۸ درصدی اقتصادی همخوانی ندارد

معاون اول رئیس‌جمهوری با انتقاد از بی‌توجهی و عدم‌سرمایه‌گذاری مناسب در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: یکی از اقدامات بسیار مهم در این دوره، استفاده از انرژی خورشیدی، انرژی باد و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر مانند زمین‌گرمایی است.

قطعی برق با هدف رشد ۸ درصدی اقتصادی همخوانی ندارد

به‌گزارش ایسنا، محمدرضا عارف در آیین معارفه «مهندس عباس علی‌آبادی، وزیر نیرو در دولت چهاردهم و تکریم مهندس علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیروی دولت سیزدهم با انتقاد از بی‌توجهی و عدم‌سرمایه‌گذاری مناسب در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: یکی از اقدامات بسیار مهم در این دوره، استفاده از انرژی خورشیدی، انرژی باد و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر مانند زمین‌گرمایی است.

در این جلسه که صبح روز گذشته در ساختمان وزارت نیرو برگزار شد، عارف با بیان اینکه جوان‌گرایی و استفاده از استعداد خانم‌های متعهد و تحصیلکرده، باید سرلوحه کار وزارت نیرو قرار گیرد، از شهید عباسپور به‌عنوان مدیری که اعتقاد راسخی به جوانگرایی داشت، یاد کرد و گفت: یکی از خلاقیت‌های ایشان جوانگرایی بود که در نخستین ماه‌های پیروزی انقلاب اسلامی، با ابتکار و خلاقیت خود، جوانان دانشجو را در این ساختار دعوت به همکاری کردند و توانستند تحولی در این وزارتخانه ایجاد کنند و اکنون نیز باید بر همان سیاق استفاده از جوانان و زنان دانشگاهی و تحصیلکرده با قدرت ادامه یابد.

عارف در ادامه سخنان خود در این جلسه، با بیان اینکه «آب» چالش دهه آینده جهان است، گفت: این چالش برای ما که در منطقه‌ای با اکوسیستم خشک قرار داریم، پیچیده‌تر است، اما با این حال آنچنان که باید در زمینه استفاده از آب، دقت نمی‌کنیم.

مصرف بالا در بخش کشاورزی

وی افزود: باوجود همه شعارها و برنامه‌های گذشته، سهم بخش کشاورزی در استفاده از آب در کشور ما ۸۶ است که ۱۶درصد بیش از متوسط جهانی است، در حالی که ما یک‌سوم متوسط جهانی در کشورمان آب داریم، در بخش مصرف خانگی و بخش صنعت نیز همین مشکلات هدررفت بالا و استفاده بی‌رویه از آب را داریم.

وی با انتقاد از وضعیت قطعی برق نیز گفت: در حالی که رشد ۸ درصدی را توقع داریم، اما روزانه ۷ تا ۸ ساعت قطع برق داریم که علاوه بر خسارت، عدم‌النفع آن نیز بسیار زیاد است که برای حل این مشکل کار بزرگی انجام گیرد.

معاون اول رئیس‌جمهوری در زمینه کمبود برق با بیان اینکه سهم انرژی‌های تجدیدپذیر موردغفلت قرار گرفته است، گفت: در برنامه سوم، با آنکه تاکید زیادی بر این نوع از انرژی‌ها داشتیم، اما وزیر وقت نیرو حاضر نبود، سهم تولید برق از این بخش اندکی افزایش یابد، دلیل مخالفت‌شان هم آن بود که سوخت مجانی می‌گرفتند، اما آن نگاه مقطعی حداکثر ۴ یا ۵ ساله، نتیجه‌اش این شده است که امروز با قطعی برق روبه‌رو هستیم، اما چندان از انرژی‌های تجدیرپذیر و به‌ویژه انرژی خورشیدی استفاده نمی‌کنیم.

وی افزود: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر باید یک بحث ملی باشد، اما نگاه بخشی در این حوزه به ما ضربه زد، اکنون ما باید با تلاش بسیار به‌سمت استفاده از انرژی خورشیدی، بادی و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر مانند زمین‌گرمایی برویم، البته تولید و استفاده از انرژی‌های کلاسیک را نیز رد نمی‌کنیم و باید با قدرت ادامه بدهیم. وی درباره پروژه‌های انتقال آب از دریای عمان و خلیج‌فارس گفت: اگر تنها بحث «انتقال» دیده شود و همه جوانب آن و از جمله نرخ تمام‌شده و چگونگی پرداخت هزینه آب بخش صنعت و مردم دیده نشود، تنها کاری که انجام‌گرفته، این است که مشکل به آینده انتقال داده شده است.

محدودیت‌های مالی در حوزه سرمایه‌گذاری در آب و برق

در ابتدای این جلسه، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در دولت سیزدهم، با بیان اینکه آب و برق 2 عنصر حیاتی در اقتصاد و رفاه اجتماعی هر کشوری هستند، گفت: مشکل اینجاست که در این حوزه همواره تقاضا بر عرضه پیشی داشته و این مسئله به‌ویژه در کشور ما که موقعیت خاص اقلیمی دارد،مشکل‌آفرین است.

وی شرایط اقلیمی مانند کاهش نزولات جوی، شرایط نامناسب حاکم بر اقتصاد آب و برق، فرهنگ نادرست مصرف و تاثیر آن بر رشد بی‌رویه مصرف، محدودیت‌های مالی در حوزه سرمایه‌گذاری در آب و برق را از چالش‌های مهم این وزارتخانه دانست و گفت: در برنامه‌ای که طراحی کردیم، برای حل این مشکلات در 2 حوزه پروژه‌های سخت‌افزاری (ساختاری) و پروژه‌های نرم‌افزاری (مدیریتی) طرح‌های بزرگی را اجرا کردیم.

وی از افزایش آبرسانی به شهرها و روستاهای مواجه با تنش آبی، مدیریت توأمان آب و برق و تدوین نقشه‌ آب کشور، انتقال آب دریای عمان و خلیج‌فارس، تلاش برای رفع ناترازی برق و... به‌عنوان کارهای مهم وزارت نیرو در این دوره یاد کرد.

توانایی‌های زیاد در بخش فنی

عباس علی‌آبادی، وزیر نیرو در دولت چهاردهم نیز در این جلسه با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی با رأی خود به همه وزرا، وفاق ملی را به‌نمایش گذاشت، از حمایت‌های مجلس تشکر کرد و در ادامه گفت: باوجود مشکلات فراوان اما در بخش فنی، توانایی‌های زیاد و متخصصان ماهری در کشور وجود دارند که از این لحاظ در تراز جهانی هستیم.

وی در حوزه آب نیز بر لزوم مرور و بازنگری حکمرانی آب اشاره کرده و بهره‌برداری و توسعه استفاده از آب‌های نامتعارف و بازگردانی آب، صیانت از آب‌های زیرزمینی و سطحی، احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از فرونشست زمین و جبران کسری‌هایی که از آب‌های زیرزمینی برداشت شده، تقویت دیپلماسی آب و استفاده از حقابه ایران، کاهش تلفات آب و تکمیل طرح‌های آبرسانی و اصلاح الگوی مصرف را از جمله اقدامات مهم وزارتخانه در حوزه آب برشمرده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی:

نباید اقدامات شوک‌آور در حوزه اقتصاد انجام شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تشریح چالش‌های موجود در اقتصاد برخی از برنامه‌های خود را برای بهبود وضعیت بازار سرمایه و همچنین اصلاح ساختار شبکه بانکی کشور و رفع ناترازی بانک‌ها ارائه داد. به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی با اشاره به چالش‌های اقتصادی موجود گفت: آنچه طبق بررسی‌ها انجام شده نشان از وجود نزدیک به ۱۴ چالش اقتصادی در کشور دارد که چند مورد آن بسیار مهم است. به‌علت کسری بودجه مداومی که در 20 سال اخیر شاهد آن بودیم و نشان از خرج بیشتر دولت نسبت به درآمد آن دارد و همچنین ناترازی سیستم بانکی که به همین کسری بودجه بازمی‌گردد، امروز تورم‌های بالا را تجربه می‌کنیم. متعاقب این موضوع، قدرت خرید مردم، نرخ سرمایه‌گذاری و نرخ پس‌انداز مردم کاهش یافته که برای آینده کشور مطلوب و مناسب نیست. سکاندار اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری مولد در شرایطی ایجاد می‌شود که تورم بالا وجود نداشته باشد، نوسان نرخ ارز وجود نداشته باشد و اقتصاد کشور پیش‌بینی‌پذیر باشد تا مردم بدانند که حداقل برای 3 سال مقررات تغییر نمی‌کند، اما زمانی که قیمت کالاها مدام تغییر می‌کند، در این شرایط مردم کسی سرمایه‌گذاری نمی‌کند؛ چراکه منطق اقتصادی ایجاب می‌کند که بتوان آینده را پیش‌بینی کرد. همتی افزود: برای مثال وقتی که نرخ بهره در بانک مرکزی آمریکا اعلام می‌شود، باتوجه به پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد، شاهد آن هستیم که فعالان اقتصادی از قبل آن نرخ را پیش‌بینی کرده بودند. این در حالی است که ما در کشور، مردم را تشویق می‌کنیم که در بورس سرمایه‌گذاری کنند اما فردای آن روز، مردم شاهد تغییر مقررات هستند که باعث به‌وجود آمدن مشکل در امر سرمایه‌گذاری می‌شود.

تصمیمات خلق‌الساعه برای اقتصاد مضر است

همتی با اشاره به تامین مالی کشور از طریق بازار پول و فشار وارد شده بر این بازار اظهار کرد: امروز بالای ۹۰ درصد تامین مالی ما از طریق بازار پول است که نشان می‌دهد میزان کمی از تامین مالی از طریق بازار سرمایه صورت می‌گیرد. وقتی نرخ بهره ناگهانی افزایش پیدا کند، در این شرایط طبیعی است که مردم به بازار سرمایه بی‌اعتماد شوند. تصمیمات خلق‌الساعه چه در بازار پول، چه در موضوع قیمت نرخ خوراک، چه در قیمت گذاری محصولاتی که در بورس عرضه می‌شود، برای اقتصاد مضر است. وزیر اقتصاد در ادامه به شیوه‌های حکمرانی اقتصادی اشاره و بیان کرد: در سال گذشته به خاطر اختلاف نرخ ارز، ۱۷۰۰ همت رانت داده شده است. ما به اندازه بودجه کشور در حال دادن رانت ارزی هستیم. آیا قیمت‌ها پایین آمده است؟ خیر. همتی ادامه داد: ما حتما با همکاری بانک مرکزی، نرخ‌های متعدد ارز را به یکدیگر نزدیک می‌کنیم. تجارت ما در سال گذشته ۱۷ میلیارد دلار کسری داشته است. علت آن است که با اختلاف حواله نیما با بازار آزاد، صادرکنندگان، قیمت ارز خود را پایین ارزش‌گذاری می‌کنند و واردکنندگان ارز را بالا ارزش‌گذاری می‌کنند و این میان یک رانت وجود دارد که در حال تقسیم شدن بین برخی از طرفین است.

اصلاح نرخ ارز به‌معنی افزایش قیمت‌ها نیست

وی افزود: البته باید اشاره داشت که برخی تصور کرده‌اند که اصلاح قیمت‌ها به‌معنای آن است که قیمت‌ها افزایش پیدا کند که این موضوع خلاف واقع است. تجربه سال ۹۹ نشان داد ما زمانی که نرخ حواله نیما را به بازار آزاد نزدیک کردیم، با نزدیک شدن این دو نرخ، نرخ ارز بازار آزاد کاهشی شد و علت آن به محدود شدن سفته‌بازی در بازار ارز بازمی‌گردد. زمانی که سفته‌بازی سرکوب شود، نرخ ارز در بازار آزاد نیز کاهش پیدا می‌کند.همتی خاطرنشان کرد: ما باید این موضوع را مدیریت کنیم و این ارز را به سبد کالاهای اساسی مردم محدود کنیم و نظارت داشته باشیم که کالاهای مشمول ارز ترجیحی با همان قیمت ارز ترجیحی به دست مردم برسد. نرخ ارز کالاهای اساسی همچنان ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود، اما باید بر آن نظارت صورت بگیرد. ما امروز در شرایطی نیستیم که به سبد قیمت کالاهای اساسی جامعه، آسیب وارد کنیم. ما امروز نباید اقداماتی که در اقتصاد کشور شوک‌آور باشد را انجام دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین