-
همگرایی و هم‌افزایی برای توفیق در پیشبرد اهداف وزارت نیرو ضرورت دارد

تعاملات بین‌بخشی،نجات‌دهنده وزارت نیرو

در این مراسم که در محل دفتر وزیر نیرو برگزار شد، علی‌آبادی با تاکید بر ضرورت همگرایی و هم‌افزایی برای توفیق در پیشبرد اهداف وزارت نیرو اضافه کرد: همان‌طور که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نیز بیان شد، شرط موفقیت وزارت نیرو در پیشبرد برنامه‌ها و اهداف، همکاری همه دستگاه‌ها با وزارت نیرو است که امیدواریم در دوره جدید، این همراهی و همکاری در بهترین حالت خود استمرار داشته باشد.

تعاملات بین‌بخشی،نجات‌دهنده وزارت نیرو

عباس علی‌آبادی پس از کسب رأی‌اعتماد از مجلس شورای اسلامی، فعالیت خود را به‌عنوان وزیر نیرو دولت چهاردهم به‌صورت رسمی آغاز کرد. عباس علی‌آبادی پس از کسب رأی‌اعتماد از مجلس شورای اسلامی با استقبال رسمی علی‌اکبر محرابیان، وزیر پیشین نیرو و سایر مدیران ارشد حوزه ستادی در ساختمان حوزه ستادی وزارت نیرو روبه‌رو شد.

در این مراسم که در محل دفتر وزیر نیرو برگزار شد، علی‌آبادی با تاکید بر ضرورت همگرایی و هم‌افزایی برای توفیق در پیشبرد اهداف وزارت نیرو اضافه کرد: همان‌طور که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نیز بیان شد، شرط موفقیت وزارت نیرو در پیشبرد برنامه‌ها و اهداف، همکاری همه دستگاه‌ها با وزارت نیرو است که امیدواریم در دوره جدید، این همراهی و همکاری در بهترین حالت خود استمرار داشته باشد.

علی‌آبادی در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: جنس کار و فعالیت‌های وزارت نیرو با فعالیت‌های جناحی و دسته‌بندی‌های سیاسی متفاوت است، در دوره‌های گذشته نیز همیشه وزارت نیرو یکدست بوده و در دوره جدید نیز همه باید تلاش کنیم برای پیشبرد اهداف و خدمتگزاری به مردم یکدست و هماهنگ پیش برویم.

2 چالش مهم در وزارت نیرو

غلامرضا شریعتی اندراتی، نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس گفت: علی‌آبادی تحصیلات مرتبط با وزارت نیرو را از بهترین دانشگاه‌های کشور که دانشگاه تهران بوده، اخذ کرده و از لحاظ تخصصی برای حل مسائل این وزارتخانه این اطمینان را به ما می‌دهد.

وی گفت: 2 چالش مهم در حوزه وزارت نیرو وجود دارد که مهم‌ترین آنها، کمبود آب و برق در بخش‌های مختلف مثل صنایع، کشاورزی و مصارف خانگی است. حل شدن این چالش‌ها، علاوه بر تجهیزات، نیازمند مدیری لایق، جهادی، متخصص و انقلابی است.

وی افزود: عباس علی‌آبادی تحصیلات مرتبط با وزارت نیرو را از بهترین دانشگاه‌های کشور که دانشگاه تهران بوده، اخذ کرده است و از لحاظ تخصصی برای حل مسائل این وزارتخانه این اطمینان را می‌دهد. فارغ از برخورداری از دانش و تخصص لازم، ایشان تجربه قوی در زمینه ساخت پروژه‌های نیروگاهی دارد و توانایی لازم  برای حل مشکلات این وزارتخانه داراست. تجربه ایشان در زمینه فنی و مهندسی و ساخت نیروگاه‌ها و همچنین احداث سدها و طرح‌های انتقال آب و برق کشور، از دیگر امتیازات وی است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم افزود: ایشان در جلسات مختلف از بکارگیری توانمندی‌ها و دانش به‌روز و نیروهای خلاق و ظرفیت‌های موجود نیروی انسانی بر روند پیشرفت پروژه‌ها نظارت و پیگیری خواهد کرد و حدود 3 دهه با آگاهی کامل نسبت به توزیع آب و برق اشراف کامل بر حل مشکلات وزارتخانه نیرو دارد و می‌تواند با این میزان توانایی، موضوعات آب و برق را حل و راهبری کند. شریعتی اندراتی عنوان کرد: استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای تامین منابع مالی به‌ویژه موارد مندرج در برنامه‌های توسعه و قوانین بودجه سنواتی از ویژگی‌های منحصر به فرد ایشان است. وزارت نیرو در حال ‌حاضر نیاز به مدیری توانمند و جهادی برای حل ناترازی و تنش‌های موجود آب و برق دارد. راهبردهای ارائه‌شده در این زمینه در برنامه‌های علی‌آبادی به‌خوبی تشریح شده که اصول حاکم در برنامه خود در وزارت نیرو را طی 4 سال آینده ترسیم و نقشه‌راه تحقق این اصول نیز در برنامه ایشان بیان شده است.

وی تصریح کرد: ایشان عقیده دارند، حل این چالش‌ها با مشارکت همه قوا و دستگاه‌ها قابل‌حل خواهد بود، به‌همین‌دلیل نیز، ارتقای شورای‌عالی آب و انرژی و استفاده موثر از آن در تصمیم‌گیری‌های بخش‌های مختلف و افزایش تعاملات بین‌بخشی را در برنامه پیشنهادی خود لحاظ کرده است. در برنامه آقای وزیر، تامین آب شرب شهرها و روستاها دیده می‌شود. این نماینده مردم در مجلس دوازدهم افزود: توجه به بهره‌وری و کاهش تلفات آب و برق و راندمان نیروگاه‌ها مورد دیگری است که در برنامه ایشان دیده می‌شود. توجه به اصلاح اقتصاد آب و برق در راستای خودکفایی صنعت و بهبود شرایط بوده است. توجه جدی ایشان به موضوع منابع محدود آب و نیاز به آب باتوجه به رشد جمعیت، توسعه صنعت و بالا رفتن استانداردهای زندگی و الزام به موضوع مدیریت مصرف، تامین آب جدید، استفاده آب‌های غیرمتعارف به‌ویژه نمک‌زدایی از آب دریا و استفاده از پساب در برنامه‌های اصلی ایشان بوده است که این امر نتایج مثبت در آبادانی کشور خواهد داشت.

شریعتی اندراتی اظهار کرد: با مدیریت علمی و عملی ایشان، شاهد شکل‌گیری برنامه مدون در حوزه فناوری و توسعه زیرساخت‌های وزارت نیرو خواهیم بود. استفاده از صنایع و همچنین معادن در کویر ایران با استفاده از سرمایه آنها برای تامین منابع مالی و انتقال آب از خلیج‌فارس به کویر و فلات مرکزی ایران است. با استفاده از این منابع برای پروژه‌های انتقال و نمک‌زدایی آب دریا و سرمایه‌گذاری از طریق بخش خصوصی در حوزه مدیریت تقاضا و به‌تبع آن، بهینه‌سازی مصرف و افزایش تولید در صنایع کشور را شاهد خواهیم بود.

وی بیان کرد: علی‌آبادی جزو معدود مدیران ارشد انرژی ایران است که هم در حوزه آب و هم برق سابقه مدیریت داشته و به چالش‌های این وزارتخانه کاملا مسلط است، تعامل ایشان و مجلس می‌تواند باعث نجات وزارت نیرو از این چالش‌ها شود.

علی‌آبادی مناسب‌ترین گزینه برای اداره وزارت نیرو است

روح‌الله لک علی‌آبادی، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: آقای پزشکیان گفته بود «باران که شدی مپرس این خانه کیست و برای خدمت کردن مثل باران باید بر همه بباریم» و در هنگام انتخابات ریاست‌جمهوری هم، ایشان گفت من حزبی نیستم، حزبی عمل نمی‌کنم، سیاه و سفید نمی‌بینم و اصولگرا و اصلاح‌طلب و این قوم و آن قوم نمی‌کنم و همه با هم یکی هستیم.

به‌گزارش مهر، وی افزود: مشاهده می‌کنیم که یک رنگین‌کمانی از سلایق و طیف‌های مختلف را برای دولت وفاق ملی در نظر گرفته است.

نماینده دورود و ازنا که به‌عنوان موافق وزیر نیرو در صحن علنی مجلس به‌شمار می‌رفت، یادآور شد: عدالت یعنی هر کسی را برای کاری ساخته‌اند و اگر می‌خواهیم با عدالت حکم کنیم، باید بدانیم که انتخابات تمام شد و سوزن ما به زمان انتخابات گیر نکند و هیجانی رفتار نکنیم و خدایی‌ناکرده به کسی توهین نکنیم و فرمایش مقام معظم رهبری بعد از انتخابات به ما توصیه موکدی بود که نباید احساساتی که افراد را در دوره انتخابات وادار به مجادله با یکدیگر می‌کرد، ادامه پیدا کند.

علی‌آبادی اظهار کرد: رقابت تمام شد و اگر فریادی داریم، باید بر سر باند جنایتکار رژیم صهیونیستی بزنیم و امروز روز همدلی است، روز رحمت و مهربانی است. «هرچه بودی، هرچه کردی، آن گذشت، حالیا از نو عمل آغاز کن، باب عشق دیگری آغاز کن.» وی تصریح کرد: اینکه ما باید از بن دندان این باور را داشته باشیم که موفقیت رئیس‌جمهوری، موفقیت ما هم هست، باید باور کنیم و این فرموده مقام معظم رهبری است و از رئیس محترم مجلس تشکر می‌کنم به‌خاطر اینکه او در هنگام انتخابات و بعد از انتخابات و در اداره مجلس با اخلاق و سعه‌صدر برای وحدت و همدلی تلاش می‌کند.

نماینده دورود و ازنا خاطرنشان کرد: سهم لرستان از اعتبارات کشوری فقط پوشیدن لباس زیبای بختیاری و به گردن انداختن «گلونی» این نماد اصالت لرها توسط مسئولان نباشد. آقای پزشکیان یادم می‌آید وقتی دختر کوچک ما بعد از انتخابات به شما گفت؛ ما لرها را فراموش نکنید، گفتید «گر ایران لر و بختیاری نداشت، بر آنم که از بخت یاری نداشت.» امیدوارم که این بخت، یار شما باشد. وی با بیان اینکه با وزیر نیرو هیچ نسبت خانوادگی ندارد، تصریح کرد: آقای علی‌آبادی فرد توانمندی است و امروز بزرگ‌ترین مشکل در صنعت آب و برق است و کشاورزان ما، همین‌طور صنعتگران کشور، بیشترین آسیب را می‌بینند.

علی‌آبادی با یادآوری اینکه وزیر نیرو سوابق مدیریتی و اجرایی متنوع و مثبتی در زمینه آب و برق دارد، ادامه داد: ساماندهی ناترازی‌های عمیق آب و برق کشور با تمرکز بر احیای اقتصاد آب و برق، نیازمند وزیری توانمند و اجرایی و معتقد به اجماع و دید فرابخشی است که باتوجه به سوابق ارزشمند آقای علی‌آبادی می‌توان انتظار داشت که تحت‌نظر او تحولات مثبتی در این 2 حوزه طی ۴ سال انجام پذیرد.

نماینده دورود و ازنا که وزیر نیرو را از جهات مختلف مناسب تصدی وزارت نیرو می‌داند، بیان کرد: آقای علی‌آبادی مناسب‌ترین گزینه برای اداره وزارت نیرو در شرایط فعلی بود که انتخاب شد، زیرا او تجربه و پختگی لازم رویکرد فراجناحی و بین‌بخشی و توانایی اداره وزارت نیرو را به‌نحو مطلوب داراست.

سخن پایانی

بحران آب و پیامدهای ناشی از آن، همچون پدیده ریزگردها، فرونشست زمین و خشکی دریاچه‌ها و تالاب‌ها و آثار منفی زیست‌محیطی از جمله موضوعات مطرح در این جلسه بود و اعلام شد میزان هدررفت آب از جمله مشکلات وزارت نیرو است، همچنین مواردی همچون برداشت‌های بی‌رویه از مخازن زیرزمینی در بخش کشاورزی و آبخوان‌های کشور، وجود چاه‌های غیرمجاز بسیار زیاد، هزینه‌های بالای نگهداری تاسیسات، تامین مالی و اداری تشکیلاتی، بالا بودن بهای تمام‌شده آب، نبود سیستم حسابداری مدیریتی (شامل بهای تمام‌شده، سنجش عملکرد، ERP و...)، نبود منابع کافی و مناسب در ارتباط با طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در دست اجرا، هدررفت بسیار بالای منابع آبی، نبود سیستم فاضلاب مناسب و اجرایی نشدن الگوی کشت به‌عنوان مشکلات ساختاری حوزه نیرو در بخش آب است که باید راهکارهای لازم برای رفع آنها اندیشیده شود.

همچنین در صنعت برق، ایران با چالش‌هایی از قبیل نبود توان پاسخگویی به نیاز مصرفی به‌ویژه در ایام پیک، عدم‌تامین منابع مالی کافی پروژه‌های سرمایه‌گذاری توسعه و بهینه‌سازی، بهره‌برداری نامناسب از منابع خدادادی درباره تولید انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، کسری تراز عرضه و تقاضا، بلاتکلیفی درباره نرخ برق (مابه‌التفاوت نرخ تکلیفی با بهای تمام‌شده) موضوع ماده ۶ قانون حمایت از صنعت برق، نامشخص بودن وضعیت مطالبات صنعت برق از دولت، مشتریان خارجی، کاهش ۴۴ درصدی تولید نیروگاه‌های برقابی (سدها) به‌دلیل خشکسالی، ارتقای بهره‌وری نیروگاه‌های فرسوده، حضور تمام‌قد دولت در تولید، انتقال، توزیع، صادرات، رقابت نابرابر با بخش خصوصی و عدم‌تشخیص مزارع رمزارز غیرمجاز روبه‌رو است. مجموع موارد یادشده، راه علی‌آبادی برای مدیریت در این وزارتخانه را دشوار می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین