واقعیت‏‏‏‌های صنعت نفت چه رویکردی برای توسعه نیاز دارد

الگوی پیشنهادی برای وزارت نفت

انتظار از وزیر پیشنهادی نفت باید با نگاهی واقع‌بینانه معطوف به حل چالش‌های بزرگ همچون ناترازی‌ها و نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان همراه باشد. قطعا موفقیت وزیر نفت با نقش کلیدی در اقتصاد، مستقیما به هماهنگی و همکاری با دیگر وزرا با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و اجتماعی بستگی دارد.

الگوی پیشنهادی برای وزارت نفت

وزارت نفت به یک الگوی توسعه چندوجهی نیاز دارد که در کنار شخص وزیر، سایر ارکان نیز باید در یک تعامل اقتصادی وحتی اجتماعی حساب‌شده برای رفع ناترازی‌ها در بدنه دولت و سایر دستگاه‌های حاکمیتی با یک ادبیات مشترک هم‌پیمان شوند. راه دشواری که به‌تنهایی یک وزیر، حتی وزیر نفت نمی‌تواند از عهده آن برآید، چراکه نیاز به هماهنگی جدی بین وزارتخانه‌ها و ارگان‌های اجرایی و سیاستی دارد. موفقیت وزارت نفت برای عبور از ناترازی‌ها بیش از همه به هماهنگی ارکان دولت وابسته است و در صورتی‌که اولویت بدنه تصمیم‌سازی اقتصادی در کشور معطوف به رفع ناترازی‌ها در حوزه انرژی باشد، می‌توان به موفقیت آن امیدوار بود.

کاندیدای وزارت نفت وضع مناسب‌تری در صنعت نفت ایجاد می‌کند

حمید بورد، مدیرعامل پیشین شرکت نفت فلات قاره ایران در ارزیابی کلی از معرفی کابینه دولت چهاردهم از سوی مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری آن را ترکیبی تخصصی خواند و بیان کرد: برداشت بنده این است؛ در انتخاب اعضای کابینه حداکثر تلاش برای ایجاد وفاق برمبنای انتخاب با رویکرد و نگاه تخصصی و نه سیاسی انجام شده است، هرچند با تخصص مناسب، نگاه سیاسی نیز تقویت خواهد شد.

به‌گزارش نقل از وزارت نفت، وی گفت: باتوجه به سابقه و تجربه آقای پاک‌نژاد در حوزه‌های ستادی، عملیاتی و بین‌المللی و داخلی صنعت نفت، وی متخصص و اصلح برای پست خویش است که فعالیت در برنامه‌ریزی تلفیقی، نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت را در کارنامه خود در حوزه ستادی دارد.

تجربه ویژه در رشد تولید

مدیرعامل پیشین شرکت نفت فلات قاره ایران با بررسی تجربه کاندیدای معرفی‌شده در بخش بالادستی صنعت نفت گفت: محسن پاک‌نژاد مدتی طولانی معاونت امور تولید در شرکت ملی نفت ایران را عهده‌دار بوده است که در واقع مدیریت تولید تمام شرکت‌های عملیاتی شرکت ملی نفت ایران (مناطق نفتخیز جنوب، شرکت نفت فلات قاره ایران، شرکت نفت مناطق مرکزی و…) را در بر می‌گیرد و باتوجه به تجربه بسیار مناسب وی در این حوزه، عملکرد شرکت ملی نفت ایران در آن مقطع، در بخش تولید، بسیار مطلوب و قابل‌قبول بود.

سابقه بیش از ۲۷ سال در صنعت نفت

مدیرعامل پیشین شرکت ملی حفاری ایران بااشاره به آشنایی کامل پاک‌نژاد با مجموعه بالادستی صنعت نفت گفت: از نظر تجربه، فعالیت و تخصص در کارهای ستادی، ایشان را جزو اشخاص برتر مجموعه قرار می‌دهم. افزون بر آن، بیش از 2 دهه سابقه فعالیت در صنعت نفت، تجربه طولانی همکاری با شرکت‌های بالادستی از جمله شرکت ملی حفاری ایران، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، شرکت فلات قاره ایران و شرکت نفت مناطق مرکزی ایران را داشته است و با تولید آشنایی کاملی دارد.

بورد، پاک‌نژاد را فردی مناسب برای حل ناترازی گاز و تولید نفت ذکر کرد و گفت: ناترازی گاز موضوع فراوزارتخانه‌ای است که باید با هم‌افزایی آن را حل کرد.

اشراف کامل به موضوع صادرات

وی در ادامه بااشاره به سابقه چندساله پاک‌نژاد به‌عنوان مدیرعامل شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو)، این نکته را یادآور شد که او به مسائل تجارت نفت اشراف کامل دارد و یکی از نکات مثبت وی، تجربه طولانی در موضوع صادرات نفت است. بنده اعتقاد دارم، می‌توانیم با توانایی‌هایی وی، فروش نفت را ساماندهی و ثبات بهتری در این عرصه ایجاد کنیم تا ان‌شاءالله با رفع تحریم‌ها بتوانیم به کار خود رسمیت بیشتری ببخشیم و فروش نفت را با مقررات خاص نفت انجام دهیم. به‌عبارت دیگر، می‌توان به دولت و نظام این اطمینان را داد که موضوع صادرات و فروش نفت با سرعت، جدیت و انضباط مالی بالا پیگیری شود.

استقبال بدنه صنعت نفت از وزیر نفت

مدیرعامل پیشین شرکت نفت فلات قاره بااشاره به مشخصات فردی وزیر دولت چهاردهم برای وزارت نفت، وی را انسانی پاکدست، شریف و با روابط مناسب با عمده بدنه صنعت نفت دانست و گفت: خوشبختانه معرفی وی به‌عنوان کاندیدای وزارت نفت، با استقبال قابل‌قبولی از سوی بدنه نفت روبه‌رو شده است و باتوجه به برنامه‌ریزی‌ها، فکر می‌کنم با حضور وی در رأس وزارتخانه، مجموعه نفت به آرامش برسد.

بورد با تاکید بر استقلال رأی پاک‌نژاد گفت: براساس همکاری طولانی‌مدتی که با وی داشته‌ام، بنده او را فردی مستقل می‌دانم که استقلال رأی دارد و براساس دیدگاه‌های کارشناسی، تصمیم می‌گیرد و بر سر تصمیم‌هایش قاطعانه می‌ایستد.

منابع انسانی در صدر اولویت‌ها

وی بیان کرد: نکته مهم دیگری که می‌توانم در عملکرد وزیر نفت پیش‌بینی کنم، توجه ویژه به موضوع منابع انسانی است که در اولویت برنامه‌های وی است و ان‌شاءالله بتواند مشکلات کارکنان صنعت نفت را حل کند و اعتماد آنان را به این صنعت بازگرداند.

مدیرعامل پیشین شرکت نفت فلات قاره ایران بااشاره به اینکه بهترین مرجع برای ایجاد آرامش در موضوع منابع انسانی، بازگشت به قانون و مقررات صنعت نفت است، افزود: پیگیری ماده ۱۰ و نهایی ‌شدن آن و حل مشکل سقف حقوق به‌عنوان اجحاف بزرگ به کارکنان به‌ویژه در مناطق عملیاتی، از اولویت‌های کاری پاک‌نژاد است.

بورد اطمینان داد در حوزه منابع انسانی بی‌شک از امروز مضاعف‌ عمل خواهد شد. البته خدمات انجام‌شده در دولت سیزدهم در حوزه منابع انسانی جای تشکر دارد، اما این خدمات بیشتر و بیشتر خواهد شد و با یک هم‌افزایی، مشکلات منابع انسانی حل خواهد شد.

سرمایه‌گذاری، اولویت برنامه‌های پاک‌نژاد

وی برون‌سپاری در وزارت نفت و مشارکت جدی با بخش خصوصی، ایجاد اتاق‌های فکر با صاحبان اندیشه و تخصص و برنامه‌های جدی در حوزه فناوری را از دیگر برنامه‌های کاندیدای دولت چهاردهم برای وزارت نفت اعلام کرد و گفت: پاک‌نژاد برنامه مفصلی در زمینه سرمایه‌گذاری دارد تا با جذب سرمایه داخلی و خارجی، مشکلات توسعه‌ای صنعت حل شود.

مدیرعامل پیشین شرکت نفت فلات قاره ایران بااشاره به اینکه باوجود تعدد کاندیداها برای پست وزارت نفت، خروجی کارگروه انتخاب وزرا نیروی نفتی بوده است، گفت: در این زمینه باید از مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری کشورمان، تشکر کنیم که انتخاب وی برای وزارت نفت، فردی از بخش بالادست صنعت نفت بوده که می‌توان گفت حدود ۸۰ درصد فعالیت صنعت نفت به آن بازمی‌گردد. انتخاب فردی از بدنه صنعت نفت اطمینان‌کردن به خود بدنه است، آرزو دارم ۲۰۰ هزار نفر نیروی انسانی صنعت نفت با هر سلیقه سیاسی به همکار قدیمی خود کمک کنند تا ان‌شاءالله با وفاق ملی بتوانیم وظایف خود را در قبال اقتصاد کشور انجام دهیم.

این مدیر نفتی گفت: ما پیشران اقتصاد کشور هستیم که باید از آن درآمد مطلوبی برای کشور ایجاد شود، راه آن هم این است که همه با هم باشیم. در نفت دسته و گروه و جناح معنا ندارد، تا می‌توانیم باید از مسائل سیاسی پرهیز و به تولید فکر کنیم.

وزیر نفت، نقاط قوت و البته ضعف‌هایی هم دارد

محمدعلی خطیبی، کارشناس انرژی بااشاره به اینکه انتخاب پاک‌نژاد به‌عنوان وزیر پیشنهادی نفت، باتوجه به اینکه از بدنه نفت است، اقدامی مثبت به‌نظر می‌رسد، خاطر نشان کرد: گزینه‌هایی مطرح شده بودند که از بدنه نفت نبودند و هیچ آشنایی با وزارت نفت نداشتند و این نگرانی وجود داشت که افرادی خارج از وزارت نفت معرفی شوند، در واقع گزینه‌هایی که خارج از وزارت نفت بودند، کارآیی کافی نداشتند، زیرا نفت را نمی‌شناختند.

به‌گزارش مهر، وی ادامه داد: اگرچه پاک‌نژاد، معاون وزیر نفت نبود، اما مدیریت‌های مهمی را برعهده داشتند که در ارتباط با تولید نفت، نظارت و حتی برای مدتی مدیرعاملی نیکو را برعهده داشت که این نشان‌دهنده آشنایی با مسائل بین‌المللی است و این آشنایی به فضای نفت، حائزاهمیت است.

خطیبی با بیان اینکه فضای مهم نفت، تولید و فضای بین‌المللی آن است که پاک‌نژاد با آنها آشنایی دارد، خاطرنشان کرد: اگرچه سمت معاونت وزیری را برعهده نداشت، اما سمت‌هایی که داشتند که از اهمیت بالایی برخوردار است و به فضای نفت اشراف کامل دارند، ضمن آنکه هیچ‌کس نمی‌تواند بر تمامی مسائل نفتی اشراف داشته باشد، زیرا نفت از گستردگی بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: اما اینکه پاک‌‎نژاد گزینه مناسبی است یا نه، باید گزینه‌های مختلف را دید و مقایسه کرد، شاید گزینه‌های خیلی بهتری وجود داشته باشد، اما اینکه گزینه‌هایی خارج از نفت مطرح شدند، نگرانی‌هایی مبنی بر انتخاب فردی ناآشنا به نفت وجود داشت و در صورت انتخاب چنین فردی، وقت کشور هدر می‌رفت. اکنون با چنین انتخابی، پاک‌نژاد به‌سرعت می‌تواند وارد کار شود و از خود نظر و رأی دارد.

این کارشناس انرژی بااشاره به اینکه گزینه‌های بسیار قوی وجود داشت که مطرح و معرفی نشدند یا نخواستند که در این سمت قرار بگیرند، خاطرنشان کرد: با این وجود گزینه‌هایی که داخل نفت بودند و به مسائل نفتی شناخت دارند، بهتر از گزینه‌های خارج از نفت بودند. خطیبی ادامه داد: به‌طبع هر گزینه‌ای نقاط ضعف و قوتی دارد و یک نفر نمی‌تواند به‌تنهایی همه محاسن را داشته باشد. به‌همین‌دلیل هر فردی معرفی شود در بخشی قوی و در بخش دیگر ضعیف است، زیرا از گستردگی بالایی برخوردار است.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: وزیر نفت شود باید با انتخاب همکاران مناسب نقاط ضعف خود را برطرف و بتواند تیم تخصصی قوی ایجاد کند.

از تشویق صنایع به احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا اصلاح اقتصاد آب

عباس علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی نیرو به تشریح مهم‌ترین برنامه‌های خود در این وزارتخانه به 2 بخش اصلی برق و آب پرداخت که از جمله مهم‌ترین این برنامه‌ها، تشویق صنایع به احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و اصلاح اقتصاد آب با رویکرد بهره‌وری قابل‌اشاره است.

به‌گزارش ایرنا، رئیس‌جمهوری عباس علی‌آبادی را به‌عنوان گزینه مناسب برای تصدی وزارت نیرو به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. علی‌آبادی نیز مهم‌ترین برنامه‌های خود برای مدیریت این دو بخش مهم و حیاتی کشور یعنی آب و برق را منتشر کرد.

این برنامه در بخش برق شامل اولویت قرار دادن تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی و هوشمندسازی شبکه انتقال و توزیع و احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر است.

همچنین بهبود مشوق‌ها برای تشویق صنایع به احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر، اختصاص بخشی از عوارض برق به هوشمندسازی شبکه‌های انتقال و توزیع برق و نیز جهت‌گیری برای حذف گام‌به‌گام نقش اجرایی دولت و تاکید بر نقش تنظیم‌گری در راستای تقویت نقش‌آفرینی بخش خصوصی، از جمله دیگر محورهای این برنامه است.

استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تسهیل تامین منابع موردنیاز پروژه‌های تولید برق، تدوین دستورالعمل‌های مرتبط با ایجاد بازار صرفه‌جویی انرژی و نیز ایجاد بازار اوراق گواهی صرفه‌جویی انرژی به‌عنوان زیرمجموعه بورس انرژی، از دیگر سرفصل‌های این برنامه است. همچنین برنامه‌ریزی برای ایجاد بستر برخط خرده‌فروشی برق تحت نظارت دولت، ارائه مشوق برای اصلاح و نوسازی تجهیزات سرمایشی خانگی از دیگر محورهای برنامه علی‌آبادی است.

مهم‌ترین محورهای برنامه وزیر پیشنهادی نیرو در حوزه آب

برپایه این گزارش، پیگیری دیپلماسی موثر با کشورهای همسایه با هدف مدیریت مشترک منابع آب و حفظ و صیانت از حقابه‌های کشور و تمرکز بر توسعه و بهره‌برداری بهینه از منابع آبی حوضه‌های آبریز مرزی و مشترک، از جمله محورهای برنامه علی‌آبادی در بخش آب است.

همچنین رفع تعارض بین‌وزارتخانه‌ای با کمک شورای‌عالی آب و ایجاد هماهنگی بین نهادهای مختلف در حوزه مدیریت منابع و بازچرخانی و استفاده مجدد از آب نیز از دیگر محورهای برنامه علی‌آبادی عنوان شده است. تدوین مقررات واردات و صادرات آب مجازی با هدف تعیین ترازنامه سالانه آب مجازی، استفاده از فناوری و راهکارهای ممانعت از تبخیر آب و نیز اصلاح اقتصاد آب با رویکرد ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و تقویت بازار آب، از مهم‌ترین محورهای برنامه وزیر پیشنهادی نیرو است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین