-

موافقت کمیسیون امنیت ملی با برنامه‌های عراقچی

در ادامه عباس عراقچی در دفاع از برنامه‌های خود، دولت چهاردهم را «فراگیر، فعال و اثرگذار» خواند و گفت در صورت کسب رای اعتماد از مجلس و در مقام وزیر امور خارجه سه ماموریت اصلی شامل «تامین منافع ملی، و حفظ و افزایش ثروت ملی»، «تحکیم امنیت ملی و ارتقاء قدرت» و «حفظ و تقویت عزت و منزلت» را دنبال خواهد کرد.

موافقت کمیسیون امنیت ملی با برنامه‌های عراقچی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه روز گذشته به بررسی صلاحیت عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه پرداختند. درابتدای این جلسه، ابراهیم رضایی پس از قرائت گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه بر موافقت این کمیسیون برای حضور سیدعباس عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه تاکید کرد.

در ادامه عباس عراقچی در دفاع از برنامه‌های خود، دولت چهاردهم را «فراگیر، فعال و اثرگذار» خواند و گفت در صورت کسب رای اعتماد از مجلس و در مقام وزیر امور خارجه سه ماموریت اصلی شامل «تامین منافع ملی، و حفظ و افزایش ثروت ملی»، «تحکیم امنیت ملی و ارتقاء قدرت» و «حفظ و تقویت عزت و منزلت» را دنبال خواهد کرد.

دیپلماسی فراگیر، فعال و اثرگذار با رویکردی متوازن و کارکردی و هماهنگی کامل میدان و دیپلماسی، تقویت دولت‌ها و مجموعه‌های متحد با ایران از مهم‌ترین دلایل موافقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با برنامه‌های سیدعباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه است.

 همچنین هماهنگی کامل میدان و دیپلماسی، حمایت همه جانبه از محور مقاومت، تعامل «عزتمندانه، کارکردگرا و فرصت محور» با اروپا، جلوگیری از بازسازی امنیتی‌سازی اجماعی علیه ایران در شورای امنیت؛ و رفع شرافتمندانه تحریم‌ها با مذاکرات هدفمند و غیرفرسایشی از جمله محورهای برنامه عراقچی برای اداره دستگاه سیاست خارجی است که به تایید کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رسید.

رأی به عراقچی یعنی ادامه دیپلماسی التماسی!

محمد رضا احمدی سنگر نماینده مردم رشت اظهارکرد: اعتقاد ما بر این است که وزیر امور خارجه هم باید از سوابق بسیار درخشانی داشته باشد و هم آنکه اقتدار و صلابت لازم را داشته باشد و به نظر من زمانیکه آقای عراقچی به عنوان سرپرست هیات مذاکره‌کننده با طرف مقابل بود بسیاری از موارد را رعایت نکردند.

 وی گفت: آقای عراقچی چه توافقی بود که امریکا از برجام خارج شد و شما نوشتید که نه تنها ایران خارج نشده بلکه نتوانسته که از آن خارج شود. شما که مدعی بودید زبان دنیا را متوجه هستید و ما بلد نیستیم. نماینده مجلس افزود: پس از قانون اقدام راهبردی مجلس یازدهم شما، وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهوری وقت کلی بهانه آوردید.

 آقای عراقچی دقت لازم در متن برجام نشد و احساسی این توافق تصویب شد و عزت ملی در مذاکرات رعایت نشد. یک طرفه به تعهدات برجام عمل کردید.

احمدی سنگر بیان کرد: شروط رهبری در مسئله برجام رعایت نشد. شما به ظرفیت‌ها و توان‌های داخلی اعتماد نداشتید. در دوران ۸ سال دفاع مقدس جوانان همین مرز و بوم بودند که در مقابل طرف مقابل جنگیدند و پیروز شدند. شما به توان نیروهای نظامی و دیپلماسی کشور ایمان نداشتید، یا تحت تاثیر بوده یا اصلاً ایمان نداشتید. وی افزود: چرا تحریم‌ها برداشته نشد؟ شما که گفتید تحریم‌ها با برجام برداشته می‌شود اما هیچ اتفاقی نیفتاده و قلب رآکتور هسته‌ای را بتن ریختید. آقای ظریف هم گفتند در برخی موارد نتوانستیم خط قرمزها را رعایت کنیم.

نماینده مجلس بیان کرد: شما بگویید دستاورد برجام چه بود؟ آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی وقت در مصاحبه‌ای گفت دستاورد برجام تقریباً هیچ است. آقای طیب نیا وزیر اقتصاد وقت گفت بانک‌های خارجی با ایران همکاری ندارند. شما گفتید برجام را طوری نوشتیم که اگر امریکا از آن خارج شود و نتواند آن را از بین ببرد.

احمدی سنگر تصریح کرد: توافق برجام خسارت برای کشور ما بود، رهبری هم گفتند این‌ها همه بهانه است و دشمن با اصل جمهوری اسلامی ایران مخالف است. ما با چه جرئتی به شما رای دهیم تا همان دیپلماسی التماسی و سیاست لبخند ادامه پیدا نکند، ما باید مطمئن باشیم.

وی ادامه داد: آقای عراقچی شما کارنامه مثبتی در زمان مذاکره ندارید و صحبت‌هایی که انجام دادید و بسیاری از مشکلات داخل کشور را به خارج از کشور گره می‌زدید.

ضرورت اصلاح ساختار سیاسی و اداری

محمدرضا صباغیان بافقی نماینده دیگری در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی اظهارکرد: باید اصلاح ساختاری صورت بگیرد و آقای پزشکیان به برخی از نکات و موضوعاتی که موجب توقف دولت‌های قبلی شده بود توجه بیشتری داشته باشند. اصلاح ساختار سیاسی و اداری باید مورد توجه رئیس‌جمهوری محترم باشد.

وی گفت: آقای عراقچی بنده به این دولت رأی دادم دولت را قبول دارم و از بیشتر وزرا هم حمایت می‌کنم. مخالفت بنده با شما این است که چطور شما یک فرد صاحب تجربه هستید، آقای ظریف یک فرد شناخته شده و با تجربه هستند، شما برای توافق و قرارداد با طرف خارجی با آقای ظریف وارد مذاکراتی شدید که به برجام منتهی شد.

نماینده مجلس تصریح کرد: آقای عراقچی وقتی کسی معامله‌ای می‌کند تا جنس را نگیرد هزینه آن را پرداخت نمی‌کند. حتی قرآن ما هم تاکید می‌کند وقتی می‌خواهید معامله‌ای کنید و تمام جوانب آن را بسنجید. شما معامله کردید قراردادی رو امضا کردید، تمام تعهدات آن را انجام دادید اما طرف مقابل آن را اجرا نکرد. از شما تقاضا دارم دستاوردهای حاصل از برجام را برای ما برشمارید.

دوگانه میدان و دیپلماسی

در ادامه میثم ظهوریان ابوترابی در موافقت با برنامه‌ّهای عراقچی گفت: ما ۳۹ بند اف‌ای تی اف را تایید کردیم که البته تا الان هم اجرا نشده و تنها دو بند دیگر آن باقی مانده است.

 اف‌ای تی اف دو مکانیسم دارد که تاکید می‌کنند نه تنها ما باید ابتدا مشتریان بانکی خود را معرفی کنیم بلکه باید تراکنش‌های مالی آنها را هم به کشورهایی که اطلاعات آنها را بخواهند ارائه دهیم.

 وی گفت: آقای عراقچی می‌خواهند همچنان مشکلات مردم را به مسائل خارجی گره بزنند یا تغییر رویکرد داده‌اند اینکه ایشان گفته است من ظریف نیستم این موضع خوبی‌ است، اما تصویر ایشان در سال‌های مذاکرات تصویری از آقای ظریف است.

این نماینده مجلس افزود: آیا عدم تعادل در روابط و همکاری میان غرب و شرق در دوره احتمالی وزارت امور خارجه شما حل خواهد شد؟ من در مورد قانون اقدام راهبردی از آقای عراقچی پرسیدم و ایشان گفتند که ما می‌خواهیم آن را اجرا کنیم اما باید ایشان دیدگاه خود را نسبت به این قانون بیان کنند. نگاه شخصی شما می‌تواند مهم‌تر از اقدام اجرایی و قانونی آن باشد. 

ظهوریان ابوترابی گفت: نگاه شما نسبت به دوگانه میدان و دیپلماسی چیست آیا می‌خواهید از ظرفیت میدان استفاده کنید یا همچون گذشته که برخی میدان را هزینه دانستند این سیاست را پیگیری می‌کنید؟

مجلس کمک حال دولت باشد

هادی قوام، نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی گفت که رای بالای مجلس به وزیر پیشنهادی امور خارجه این پیام را به دنیا می‌دهد که مجلس کمک حال دولت بوده و زمینه‌های لازم برای مانع‌زدایی و دستیابی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را فراهم می‌کند.

هادی قوامی به عنوان موافق گفت: لازم است وزارت خارجه دیپلماسی اقتصادی را به عنوان یک اولویت در نظر داشته باشد و ظرفیت ارتباط با همسایگان بهره گیرد.

وی گفت: می‌توان به صورت هوشمندانه و پیوسته در تعامل با بازارهای جهانی بود که در این راستا نقش وزارت خارجه برجسته است. باید از ظرفیت سفارتخانه‌ها هم استفاده کرد.

این نماینده مجلس با تاکید بر ضرورت ایجاد زمینه‌های رشد هشت درصدی گفت: اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا و متکی بر دانش و فناوری سه مولفه مهم در اقتصاد مقاومتی است که در برنامه‌های آقای عراقچی وجود دارد.

نماینده اسفراین تاکید کرد: رای بالای آقای عراقچی این پیام را به دنیا می‌دهد که مجلس کمک حال دولت خواهد بود و زمینه‌های لازم برای مانع‌زدایی و دستیابی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را فراهم می‌کند.

قوامی گفت: لازم است وزیر خارجه بعد از اخذ رای از مجلس به بهترین شکل از ظرفیت مرزها استفاده کرده و برای تحقق رشد هشت درصدی کمک کند.

ضعف در مذاکرات و توافق برجام

امیرحسین ثابتی نماینده مخالف این وزیر ویشنهادی نیز با تاکید در استقلال مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نیروی تصمیم‌گیر در کشور گفت: برخی از نمایندگان بازی خطرناکی را برای رای‌آوری عباس عراقچی راه انداختند. رهبری انقلاب بارها گفته‌اند که مجلس شورای انقلاب اسلامی قوه‌ای مستقل است و باید مستقلان تصمیم بگیرد.

وی گفت: آیا متوجه هستید که عوارض برخی گفته‌ها از جمله اینکه به تمام وزرا باید رای بدهید آگاه هستید؟ کاری نکنید که استقلال مجلس شورای اسلامی زیر سوال رود. خود آقای عراقچی می‌دانند که کنگره و سنا ابزار و اهرم فشار امریکا در مذاکرات هسته‌ای بوده است اما گویا برخی در داخل می‌خواهند ما را خلع سلاح کنند.

ثابتی ادامه داد: هر کس که حداقل یک بار متن توافق برجام را خوانده باشد امکان ندارد که بخواهد به مجریان آن رای بدهد. با توافق برجام سال‌ها تلاش دانشمندان هسته‌ای ما چه نتیجه‌ای داشت؟ این بند ۳۷ آن یا مکانیسم ماشه آن چه دستاوردی از برجام نصیب ما شده است؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: آقای عراقچی گفته بود ترامپ نمی‌تواند از برجام خارج شود چرا که ما به شکلی در برجام توافق کردیم که این امکان برای آن وجود ندارد.

وی تصریح کرد: دیپلمات حرفه‌ای به پرت کردن خودکار نیست بلکه به دیدن واقعیات است و به اینکه متنی را امضا بکنید که قابل پیش‌بینی باشد. مگر وقت ملت حق الناس نیست مگر ما از ملت وقت نگرفتیم و قول ندادیم که مشکلات آنها را حل کنیم؟ ۸ سال در این کشور چگونه گذشت؟

ثابتی افزود: بعدها این عزیزان آمدند و گفتند که هدف اصلی برجام رفع تحریم‌ها نبوده بلکه می‌خواستیم از پرونده هسته‌ای ایران امنیت زدایی کنیم. نمی‌شود که شما با یک موضوعی رایآوری کنید و بعداً بگویید که نه هدف ما مسئله دیگری بوده است.

وی گفت: خروجی برجام چه بود؟ حاج قاسم از برجام ۱ چه دید که از برجام ۲ و ۳ می‌ترسید، شهید فخری زاده به عنوان یک نخبه صنعتی هسته‌ای و موشکی از برجام چه دید که گفت اشک من از برجام درآمده است؟ این عزیزان می‌گویند که ما تحریم‌ها را با برجام لغو کردیم و باقی آن تقصیر خروج ترامپ از برجام است. تحریم چرخه دلار در سال ۲۰۰۸ به بهانه هسته‌ای اعمال شد اما در متن برجام حتی یک جمله از آن صحبت نشده است.

ثابتی تصریح کرد: یکی از بهترین قانون‌های در مجلس شورای اسلامی تصویب شد قانون اقدام راهبردی در واکنش به این بود که مجریان سیاست خارجی ما خوب عمل نکردند و مجلس و شورای‌عالی امنیت ملی و رهبری انقلاب کاری کردند که این توافق پر خسارت تا حدی جبران شود، اما این مجلس به درستی با تصویب آن قانون کاری را کرد که بارها رهبری از آن تعریف کردند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رهبری انقلاب نسبت به برجام گفتند که خسارت محض بوده است. آقای عراقچی؛ «تقریباً هیچ» توصیفی بود که آقای سیف رئیس بانک مرکزی وقت گفته بود و بسیاری از کسانی که در برجام نقش داشتند بعدها گفتند که یا سادگی کردیم یا از کرده خود راضی نبودند.

عراقچی حافظ منافع نظام است

منوچهر متکی نیز در دفاع از وزیر پیشنهادی امور خارجه، عراقچی را یک دیپلمات جامع الاطراف خواند و گفت: عراقچی وزارت خارجه را می‌شناسد. کارهای وزارت خارجه را در حوزه دوجانبه و بین‌المللی می‌شناسد و به دلیل دو ماموریت خارج از کشور با مسائل ایرانیان و مسائل کنسولی ایرانیان در خارج از کشور نیز به خوبی آشنا است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این مطلب افزود: عراقچی تمام مسائل دیپلماسی ما و سیاست خارجی ما را می‌داند و اشراف دارد.

 وی ادامه داد: آقای عراقچی یک دیپلمات جامع الاطراف است که یک وزارت خارجه را می‌شناسد. کارهای وزارت خارجه را در حوزه دوجانبه و بین‌المللی می‌شناسد و به دلیل دو ماموریت خارج از کشور مسائل ایرانیان و مسائل کنسولی ایرانیان در خارج از کشور را. من موقعی که دولت آقای رئیسی شکل می‌گرفت و ایشان آقای امیرعبداللهیان را در بین گزینه‌های مختلف قرار داد، برایش مصاحبه کردم و گفتم که ایشان مناسب‌ترین گزینه هست و به شهادت رسید. امروز برای شما عرض می‌کنم به عنوان کسی که بیش از سی و اندی سال با وزارت خارجه مرتبط بوده است، در بین مجموعه ظرفیت‌های خوبی که ما در وزارت خارجه داریم من جامع تر و مطلع تر و به روزتر از آقای عراقچی ندیدم.

 متکی اظهار کرد: ایشان در خدمت ولایت و ولی امر مسلمین خواهد بود. او نص ولایت را به اجتهاد کسی تغییر نمی‌دهد. وقتی که بعضی از دوستان ما در همین مجلس و در مجلس یازدهم قانون اقدام راهبردی را تصویب کردند، من فردای آن روز در تشکیلات آقای ثابتی در شبکه افق مصاحبه کردم و این اقدام مجلس را به عنوان اقدام بسیار عالی و بازدارنده برای طرف‌های دیگر نام بردم. آقای عراقچی بعد از این مرحله دیپلماسی جدیدی را طراحی می‌کند. آقای عراقچی به نوعی راضی به این قانون بودند. شاید این جمله رئیس دولت وقت نشان بدهد که اگر به آقای عراقچی دستور می‌دادم که برجام را تمام بکند، ۲۴ ساعته این کار را انجام می‌داد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: مهم‌ترین عنصر یک دیپلمات در جمهوری اسلامی دین مداری است.

ایشان انسان معتقدی است که مبانی اعتقادی سرمایه اوست. وزارت خارجه البته بایدهای زیادی دارد و تعاریف زیادی دارد که آقای عراقچی کاملاً برای این کار آماده است.

 متکی در پایان تاکید کرد: بینی و بین الله عرض می‌کنم آقای عراقچی تمام مسائل دیپلماسی ما و سیاست خارجی ما را می‌داند و اشراف دارد. من مذاکراتی از آقای عراقچی را خواندم. نه در بحث برجام فقط در روابط دو جانبه و برخی از کشورها که قاطعیت او در دفاع از منافع جمهوری اسلامی برخورد او و پاسخ او به نگاه مغرورانه برخی از خارجی‌ها برای من همیشه موجب افتخار بود.

من در ملاقاتی که با کانادایی‌ها در مالزی با حضور ایشان داشتم و ملاقاتی که خود ایشان با برخی از مقامات کشورهای دیگر داشت نشان داد که او حافظ ارزش‌های این نظام است.

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه دیروز به بررسی صلاحیت محمدرضا ظفرقندی، وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان پرداختند. پیش از آن، کمیسیون‌های «بهداشت و درمان» و «آموزش و تحقیقات» مجلس شورای اسلامی گزارش خود را از برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت ارائه و از موافقت اعضای این کمیسیون‌ها با انتخاب ظفرقندی در وزارت بهداشت خبر دادند.

حوزه بهداشت و درمان جای فعالیت سیاسی نیست

سیدمحمد پاک‌مهر، نماینده بجنورد نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداست گفت: کمبود پزشک عمومی و کمبود پزشک متخصص و آمبولانس و مراکز بهداشتی و درمانی و تجهیزات تشخیصی و درمانی و...، وضعیت امروز ماست.

وزارت بهداشت با جان و سلامت مردم سروکار دارد و همه خدمات آن اورژانسی است. وی تاکید کرد: سکان هدایت این وزارتخانه را باید به فردی کاملا غیرسیاسی سپرد. باید وزارت تخصصی و غیرسیاسی را به افرادی با نگاه سیاسی بسپاریم. حوزه بهداشت و درمان و آموزش پزشکی جای کار سیاسی و فعالیت سیاسی نیست.

پاک‌مهر ضمن بیان این مطلب افزود: من آقای ظفرقندی را خوب می‌شناسم اما در هرکجا که مسئولیت داشته، وزن عملکرد سیاسی‌اش از وزن عملکردش در حوزه سلامتش بیشتر بوده است. سیاسی کاری و جناح گرایی بخش مهمی از عملکرد آقای ظفرقندی بوده است. وی افزود: هرگز نباید سلامت مردم را به سیاسی کار بسپاریم. بیانیه‌های آقای ظفرقندی در دوران اوج کرونا با منویات نظام و سخنان رهبری همسو بود؟ خودشان بگویند. او از نمایندگانی انتظار رای اعتماد دارند که معتقد است با مهندسی انتخابات به مجلس آمده‌اند. همه این سوالات را در کمیسیون هم مطرح کردیم ولی پاسخی نشنیدیم.

چالش افزایش تعرفه‌های درمان جدی است

روح الله عباسپور، نماینده مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت اظهارکرد: ما مدت مدیدی است چالش‌های اساسی در حوزه بهداشت درمان و آموزش پزشکی داریم، تا جایی که اقدامات گذشته موجب شده است که امروز مسائل بهداشتی و درمانی در کشور مسائل امنیتی را برای ما ایجاد کند.

وی با اشاره تصویب دو فوریت افزایش ظرفیت دانشجوی پذیرش پزشکی در مجلس، افزود: آقای ظفرقندی جواب بدهد چرا با افزایش پذیرش دانشجو در حوزه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مخالفت کرده است؟

عباسپور با بیان اینکه رئیس‌جمهوری دیروز در مجلس اعلام کرد فقط در بیمارستان‌های دولتی به درمان بیماران پرداخته و مطب خصوصی هم نداشته تا تعارض منافع ایجاد نشود، افزود: با این وجود فردی برای وزارت بهداشت معرفی شده که هم رئیس دانشگاه علوم پزشکی و هم رئیس مرکز آموزش و تحقیقات بوده و در کنار این مسائل به فعالیت درمانی در حوزه بخش خصوصی هم اقدام کرده است. این نماینده مجلس خطاب به ظفرقندی گفت: در حالی که شما رئیس سازمان نظام پزشکی بودید، افزایش تعرفه‌های درمانی را در بخش خصوصی مصوب کردید که این کار مخالف محرومیت زدایی است زیرا وقتی افزایش تعرفه درمان صورت می‌گیرد، آیا محرومان جامعه می‌توانند به خوبی نسبت به سلامت خود و درمان خود بیندیشند و اقدام کنند؟

وی ادامه داد: افزایش تعرفه موجب می‌شود که پزشکان از بخش دولتی به بخش خصوصی هجرت کنند و بیمارستان‌های دولتی دچار چالش اساسی شوند.

عباسپور به رویکرد سیاسی وزیر پیشنهادی بهداشت در گذشته پرداخت و افزود: آقای ظفرقندی بیشتر از اینکه از ابزار جراحی برای درمان مردم استفاده کند، قلم به‌دست بیانیه‌هایی در جهت تضعیف نظام و در حمایت از اغتشاشات و جریان‌هایی که ساخته و پرداخته در جهت تضعیف کشور و براندازی نظام است، صادر کرده است.

حوزه سلامت را نباید سیاسی کنیم

رمضانعلی سنگدوینی، نماینده گرگان نیز در موافقت با انتخاب ظفرقندی گفت: ظفرقندی را کسی به مجلس معرفی کرده که فوق تخصص قلب، وزیر بهداشت، نایب رئیس و نماینده مجلس بوده است پس می‌داند چه کسی را به عنوان وزیر بهداشت معرفی می‌کند.

وی افزود: نارضایتی در میان کادر درمان و جامعه وجود دارد که باید اصلاح شود. آقای ظفرقندی وقتی به کمیسیون آمد به ما اعلام کرد که برای اصلاح این شرایط آمده است. انجمن‌های علمی، سازمان نظام پزشکی و جامعه پزشکی از ایشان حمایت کرده که سرمایه است.

این نماینده مجلس ادامه داد: او یکی از طلایه داران دفاع مقدس بوده و جانباز شیمیایی است.

ظفرقندی یکی از شخصیت‌های پاکدست است و در دانشگاه علوم پزشکی ایران که مسئولیت داشته از سلایق سیاسی مختلف استفاده کرده است. حوزه سلامت را نباید سیاسی کنیم. مردم گرفتارند و مشکل دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین