-

عزم مجلس، حداکثر تعامل با دولت چهاردهم است

رئیس مجلس شورای اسلامی بر تعامل حداکثری با دولت چهاردهم تاکید و ابراز امیدواری کرد: دولت جدید پس از اخذ رأی اعتماد کل کابینه، هرچه زودتر مسئولیت‌ها را تحویل بگیرد و کار خود را آغاز کند. محمدباقر قالیباف از آمادگی و همکاری مجلس شورای اسلامی و فضای مثبت شکل‌گرفته در آن برای بررسی کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور منتخب خبر داد.

عزم مجلس، حداکثر تعامل با دولت چهاردهم است

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد: دولت جدید بعد از اخذ رأی اعتماد کل کابینه هرچه زودتر مسئولیت‌ها را تحویل گرفته و کار خود را آغاز کند.

قالیباف همچنین به تشریح برنامه‌های آتی مجلس شورای اسلامی برای ایجاد حداکثر تعامل با دولت در ضمن بررسی معیارها و ضوابط یک کابینه کارآمد، حفظ آرامش و پرهیز از تنش در فضای سیاسی کشور، توجه به موضوع فرهنگ در هندسه کلان مدیریت نظام و همکاری دولت و مجلس برای سرعت گرفتن برنامه هفتم توسعه کشور پرداخت.

همکاری دولت و مجلس در تعیین کابینه جدید

نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی گفت: باید در تعیین اعضای کابینه بین مجلس و دولت تعامل وجود داشته باشد تا در روند خدمت‌رسانی به مردم هیچ خللی ایجاد نشود.

ولی‌الله بیاتی با تاکید بر اینکه رسالت مهم و فعلی مجلس برای تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی آن است که به سرعت و دقت اعضای کابینه چهاردهم را انتخاب کند، گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب این بود که دولت چهاردهم به‌سرعت شکل بگیرد که دولت و مجلس باید در این زمینه با یکدیگر همکاری مطلوب داشته باشند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه مجلس و دولت به شاخص‌های موردتاکید رهبر انقلاب برای تعیین اعضای کابینه، تصریح کرد: رئیس‌جمهوری مطابق با بیانات رهبر معظم انقلاب، افرادی را برای تصدی وزارتخانه‌ها به مجلس شورای اسلامی معرفی کند که سیاسی فکر نکنند، فراجناحی، انقلابی و متدین باشند و سابقه سوء نیز نداشته باشند.

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مجلس آمادگی لازم را برای بررسی سریع صلاحیت نامزدهای پیشنهادی وزارتخانه‌ها دارد و بعد از ارائه اسامی وزرای پیشنهادی دولت، مجلس برای تحقق فرامین رهبری باید هر روز در 2 یا3 شیفت جلسات رأی‌اعتماد را برگزار کند تا ترکیب دولت زودتر مشخص شود.

بیاتی با بیان اینکه باید هرچه زودتر وزرا مشخص شوند، ادامه داد: باید در تعیین اعضای کابینه بین مجلس و دولت تعامل وجود داشته باشد تا در روند خدمت‌رسانی به مردم هیچ خللی ایجاد نشود و زودتر دولت چهاردهم کار خودش را آغاز کند.

وی با بیان اینکه دولت و مجلس باید با همکاری با یکدیگر مشکلات کشور را مرتفع کنند، گفت: قطعا با همکاری و تعامل مجلس شورای اسلامی و دولت می‌توان مشکلات کشور را از بین برد.

وزرای پیشنهادی ملی‌گرا باشند

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار می‌رود وزرایی که رئیس‌جمهوری به مجلس معرفی می‌کند، ملی‌گرا باشند.

فرامرز شهسواری درباره ویژگی‌های وزرای کابینه دولت چهاردهم بیان کرد: همان‌طوری که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند یک مدیر و یک وزیر باید در گام نخست متخصص بوده و کارآمد باشد.

نماینده مردم هشترود در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: وزرای دولت باید نگاه ملی داشته و جناحی نباشند. وزرای دولت باید ملی‌گرا بوده و برای بخش‌های مختلف ملی برنامه داشته باشند. این از اولویت‌های ما نمایندگان در رأی اعتماد به وزراست که رئیس‌جمهوری باید به آن توجه داشته باشد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: وزرات راه و شهرسازی 2 قسمت نقش‌آفرین دارد؛ یکی در حوزه مسکن و دیگری در حوزه راه و ترابری که در حوزه راه و ترابری قدم‌های خوبی برداشته شده است. اتوبان‌ها، بزرگراه‌ها و راه‌های روستایی و شهری بسیاری ساخته یا بهسازی شده است.

وی ادامه داد: اما ادامه راه مهم است. ما کشوری هستیم که در چهارراه بین‌المللی بوده و می‌توانیم مسیر ترانزیت بیشتر کشورها باشیم و باید از این قسمت استفاده بیشتری داشته باشیم. توسعه راه‌ها و اتوبان‌های کشور یکی از بخش‌هایی است که انتظار می‌رود وزیر راه و شهرسازی برای آن برنامه داشته باشد.

شهسواری با بیان اینکه در حوزه راه‌آهن نیز خیلی عقب هستیم، هم در بخش تجهیزاتی و هم در بخش مسیر، افزود: انتظار می‌رود وزیر راه و شهرسازی توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشد. در حوزه روستایی نیز باید قدم‌هایی برداشت؛ توسعه راه‌های روستایی، چه از لحاظ زیر ساختی و چه از لحاظ آسفالت کردن باید موردتوجه قرار گیرد.

تمرکز بر تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست تاکید کرد: مهم‌ترین ملاک برای مجلس به‌منظور رأی‌اعتماد به وزرای کابینه این است که توانمندی لازم برای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه را داشته باشند.

نادرقلی ابراهیمی بااشاره به ویژگی‌هایی که کابینه دولت چهاردهم باید داشته باشد، بیان کرد: همه وزرای کابینه دولت چهاردهم به‌ویژه وزیر جهاد کشاورزی باید بتوانند اهداف برنامه هفتم توسعه را محقق کنند. از نگاه بنده مهم‌ترین ملاک مجلس برای رأی‌اعتماد به وزرا این است که وزرایی سکان وزارتخانه‌ها را در دست بگیرند که بتوانند اهداف برنامه هفتم توسعه از جمله نرخ رشد ۸ درصدی را محقق کنند.

وی اظهار کرد: باتوجه به شرایط شکننده‌ای که از نظر اقلیمی در حوزه کشاورزی داریم و چالش‌هایی که در حوزه آب و افزایش بی‌رویه تغییر کاربری اراضی داریم، حفظ منابع پایه تولید و افزایش بهره‌وری با استفاده از فناوری‌های روز در حوزه کشاورزی بسیار حائزاهمیت است. وزیر جهاد کشاورزی باید افق درازمدتی را با حفظ منابع پایه تولید برای تامین نیازهای اساسی و استراتژیک کشور داشته باشد.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: وزیر جهاد کشاورزی باید در زمینه خودکفایی در حوزه محصولات کشاورزی برنامه مشخص داشته باشد. از همه مهم‌تر ما باید بتوانیم کشاورزان، دامپروران، آبزی‌پروران و سایر فعالان در حوزه کشاورزی را به‌نحوی تامین کنیم که به تولید خود ادامه دهند. یکی از مهم‌ترین چالش‌های بخش کشاورزی، کمبود نقدینگی و تامین مالی است. ما از منابع عمومی در حوزه کشاورزی حداقل بهره‌برداری را داریم.

وی تاکید کرد: باید وزیری روی کار بیاید که بتواند منابع لازم در حوزه کشاورزی را تامین کند. باید فرصتی ایجاد شود که سرمایه سرمایه‌داران بخش خصوصی وارد تولید در حوزه کشاورزی شود. این حداقل شرایطی است که وزیر جهاد کشاورزی باید داشته باشد تا ادامه‌دهنده راه شهید رئیسی باشد.

انتخاب کابینه براساس شاخص‌های رهبری

نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم آقای پزشکیان کابینه خود را براساس شاخصه‌های رهبر معظم انقلاب معرفی کند تا انسجام و وحدت لازم نیز میان مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم ایجاد شود.

ابراهیم نجفی، درباره لزوم فراجناحی بودن کابینه چهاردهم گفت: براساس قولی که آقای پزشکیان دادند، مبنی بر اینکه باید یک اجماع ملی شکل بگیرد، انتظار داریم کابینه ایشان فراجناحی باشد.

وی ادامه داد: ایشان همچنین اعلام کردند وقتی مریض می‌شوم به‌دنبال پزشکی حاذق می‌گردم و به اصولگرا یا اصلاح‌طلب بودن آن کاری ندارم؛ بنابراین امیدواریم کابینه‌ای که ایشان قرار است به مجلس معرفی کنند، حتی‌الامکان به جناحی وابسته نباشند و بیشتر مستقل باشند یا اگر قرار است وابسته به حزب و جناحی باشد، از 2 حزب اصولگرا و اصلاح‌طلب در آن حضور داشته باشند.

نجفی درباره ضرورت شکل‌گیری کابینه دولت چهاردهم براساس شاخصه‌های رهبر انقلاب عنوان کرد: مجلس دوازدهم نیز به‌هیچ‌وجه حزبی بودن را در رأی اعتماد دادن به وزرا لحاظ نخواهد کرد. در حقیقت مبنای عملکرد مجلس در انتخاب وزرای کابینه چهاردهم، شاخصه‌هایی هستند که رهبر معظم انقلاب چند روز گذشته در دیدار با نمایندگان مجلس اعلام کردند؛ نگاه به سوابق اجرایی، تخصص آن فرد، پایبندی آن به اصول جمهوری اسلامی، میزان تقوای آن و در نهایت برنامه او برای جایگاهی که معرفی شده است.

وی در پایان یادآور شد: امیدواریم آقای پزشکیان کابینه خود را براساس شاخصه‌های رهبر معظم انقلاب معرفی کند تا انسجام و وحدت لازم نیز میان مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم ایجاد شود.

تاکید بر نگاه ویژه‌ای به فرهنگ

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: وزرای دولت چهاردهم باید روحیه انقلابی و جهادی داشته و به‌دنبال حل مشکلات مردم باشند.

حجت‌الاسلام اسماعیل سیاوشی درباره ویژگی‌های کابینه دولت چهاردهم، بیان کرد: بنده معتقدم که باید کابینه دولت آقای پزشکیان همان‌طوری که رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند از افرادی کاردان، عادل و دلسوز مردم تشکیل شود.

نماینده مردم فریدن و فریدونشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: وزرای دولت چهاردهم باید روحیه انقلابی و جهادی داشته و به‌دنبال حل مشکلات مردم باشند. از سوی دیگر، کابینه دولت چهاردهم باید از افرادی تشکیل شود که اهل مشورت باشند. قطعا تشکیل کابینه با این ویژگی‌ها کمک خواهد کرد تا دولت چهاردهم در مسیر خدمت به مردم و توسعه کشور موفق شود. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه در حوزه فرهنگی نیز بنده معتقدم که فرهنگ زیربنا و فوندانسیون هرگونه رشد و توسعه در سایر حوزه‌ها در کشور است، تصریح کرد: اگر دولت چهاردهم نگاه ویژه‌ای به حوزه فرهنگی داشته باشد، قطعا در آینده موفق خواهیم شد. سیاوشی در پایان گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز لازم است تا این نگاه بنیادی را به حوزه فرهنگی کشور داشته باشد.

پیشبرد اصول سیاست خارجی در قانون اساسی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مجلس با درک صحیح نقش وزارت خارجه در اجرای سیاست‌ها، خود را در انتخاب گزینه‌ای متناسب برای مدیریت این وزارتخانه مسئول می‌داند و معتقد است با مشارکت سازنده میان دولت و مجلس، باید هرچه سریع‌تر در راستای رسیدن به گزینه کارآمد اقدام کنیم که از حسن‌سابقه اجرایی در دستگاه دیپلماسی برخوردار باشد.

علی خضریان درباره نحوه و کیفیت حضور مجلس در موضوعات جهانی و مسائل مربوط به سیاست خارجی پیرامون گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران متخذ از اسلام و منبعث از اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی است؛ بنابراین کارگزاران جمهوری اسلامی در سیاست خارجی اعم از دولت و مجلس، در حقیقت سربازان و خدمتگزاران این اصول و آرمان‌ها بوده و همچون همه کشورها به‌دنبال تامین منافع بلندمدت در سطح ملی باشند.

به‌گفته وی، حرکت کشور در سیاست خارجی، حرکت بر اصول و ارزش‌ها است و نباید با تغییر دولت‌ها و مجالس و با تغییر سلایق سیاسی روسای جمهور و نمایندگان مجلس، تغییر کند.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس بااشاره به اصول سیاست خارجی در قانون اساسی، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران توانسته با حضور اثرگذار و جهت‌بخش در پدیده‌ها، حوادث و جریان‌های مختلف سیاسی و اقتصادی جهان به‌سمت تضعیف کانون‌های خطرآفرین در دنیا و به‌تبع آن رفع و کاهش سیاست‌ها و تصمیمات تهدیدآمیز علیه ایران حرکت کند و با تقویت دولت‌ها و مجموعه‌های متحد و همسو با ایران موجبات توسعه عمق راهبردی کشور را رقم بزند.

خضریان در پایان تاکید کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تلاش خواهد کرد تا با ایفای نقش کلیدی پارلمانی در کنار دیپلماسی در همه مسائل جهانی در حرف و عمل، ظرفیت حرکت عزتمندانه و متکی بر اصول را فراهم کند؛ مجلس با درک صحیح نقش وزارت امور خارجه در اجرای سیاست‌ها، خود را در انتخاب گزینه‌ای متناسب برای مدیریت وزارت امور خارجه مسئول می‌داند و معتقد است با مشارکت سازنده میان دولت و مجلس در این زمینه، باید هرچه سریع‌تر در راستای رسیدن به گزینه کارآمد اقدام کنیم که از حسن‌سابقه اجرایی در دستگاه دیپلماسی برخوردار باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین