-
روند نزولی ورود گردشگران خارجی، صنعت گردشگری را از رونق انداخت

درد «بی‌مهمانی»

ایران کشوری زیبا با جاذبه‌های گردشگری فراوان است که بی‌شک می‌توان آن را از سایر کشورهای جهان متمایز خواند. حال اتفاقات بسیاری از امنیتی تا تفاوت‌های فرهنگی موجب شده تا بسیاری از گردشگران خارجی عطای زیبایی ایران را به لقایش ببخشند که در نتیجه آن با کاهش شدید گردشگر خارجی روبه‌رو شده‌ایم.

درد «بی‌مهمانی»

شاید کرونا را بتوان تیشه‌ای قوی به ریشه گردشگری کشور دانست که این صنعت را به کام مرگ کشاند، اما نباید مسئولان حوزه گردشگری را نیز در این ناکامی بی‌تقصیر دانست.

حال در این گزارش علل وضعیت بد گردشگری ایران را بررسی می‌کنیم و به‌دنبال راهکارهای مناسب برای بهبود وضعیت گردشگری کشور خواهیم بود.

تبلیغ نمی‌کنید

پیش از این نیز، گله‌های بسیاری در رابطه با ناحقی بسیار در رابطه با آثار دیدنی ایران مطرح کردیم و علل این ناحقی را از فعالان این حوزه جویا شدیم.

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران بااشاره به راهکارهایی برای بهبود وضعیت گردشگری کشور به صمت گفت: واقعیت این است که تعداد سفر گردشگران خارجی به ایران خیلی کم شده و ابتدایی‌ترین اقدام برای بهبود وضعیت گردشگری کشور، برقراری ارتباط خوب با کشورهای دیگر است. همچنین باید راهکاری بیندیشیم تا گردشگرانی که در حال سفر در دنیا هستند و به ایران نمی‌آیند، به ایران بیایند تا شرایط را از نزدیک ببینند، بلکه تصور آنها از ایران تغییر کند. وی در ادامه افزود: مدت‌هاست که گردشگران خارجی تنها از کشورهای عراق، تعداد کمی از چین و روسیه به کشور ما می‌آیند که البته برخی گردشگران چینی و روس هم در قالب سفر کاری به ایران می‌آیند. علاوه بر این، متاسفانه بسیاری از گردشگران چینی برای سفر به ایران از تورهای ایرانی استفاده نمی‌کنند و تنها برای خرید فرش از توراپراتورهای ایران بهره می‌برند.

رئیس جامعه تورگردانان ایران با انتقاد از عملکرد مسئولان در صنعت گردشگری گفت: نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، تبلیغات است. متاسفانه هیچ‌گونه تبلیغاتی در راستای جذب توریست انجام نمی‌گیرد که یکی از بزرگ‌ترین خطاهای موجود است.

راهکارهایی برای شکوفایی صنعت گردشگری

علی‌اکبر عبدالملکی، رئیس سابق کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق بازرگانی ایران با بیان راهکارهایی برای بهبود وضعیت صنعت گردشگری به صمت گفت: بهترین و موثرترین راهکارها برای بهبود وضعیت صنعت گردشگری، تدوین سند گردشگری هوشمند و راه‌اندازی تلویزیون گردشگری ایران است.

وی بااشاره به نقش موثر زنان در این صنعت بیان کرد: بی‌شک برنامه‌ریزی برای حضور زنان و خانواده در صنعت گردشگری و صنایع‌دستی، نقش مهمی در بهبود وضعیت این صنعت خواهد داشت، همچنین با در نظر گرفتن بسته‌های سفر برای همه مردم ایران و توجه ویژه به گروه‌های کم‌توان در بهره‌گیری از خدمات سفر نیز می‌توان آمار گردشگری داخلی را نیز افزایش داد.

عبدالملکی در ادامه با بیان اولویت‌هایی که دولت چهاردهم باید در حوزه گردشگری داشته باشد، افزود: مناسب‌سازی مقاصد گردشگری با رویکرد فراگیر با تاکید بر بسترهای صنایع‌دستی و میراث فرهنگی و رعایت اصل تنظیم‌گری به‌جای تولی‌گری در صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و گردشگری با محوریت توسعه بخش خصوصی، طرح‌های پیشران صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و گردشگری، توسعه کسب‌و کارهای پلتفرمی در صنعت گردشگری و نیز صنایع‌دستی و میراث فرهنگی، توسعه اکوسیستم و زیست‌بوم صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین بسترسازی و تسهیل صدور مجوزها و فرآیند توسعه کارآفرینی و توجه ویژه به دیپلماسی گردشگری و برگزاری کنفراس‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با رویکرد ایران‌دوستی باید از اولویت‌های دولت چهاردهم برای موفقیت صنعت گردشگری باشد.

وی بااشاره به نقش صنعت گردشگری در اقتصاد بیان کرد: گردشگری کلیدی برای رسیدن به توسعه اقتصادی است و می‌توان با استفاده از این ظرفیت در یک روستای دورافتاده منبع درآمدی قابل‌توجه ایجاد کرد، اما این موضوع به نوع مدیریت بازمی‌گردد. چرا در فوتبال از مربی خارجی استفاده می‌شود، اما برای مثال در هتلداری از افراد خارجی استفاده نمی‌شود؟ متاسفانه در بسیاری از موارد نسبت به آموزش و یادگیری مقاومت‌هایی وجود دارد و از تجربیات کشورهای موفق در حوزه گردشگری استفاده نمی‌شود. در کل کشور ما در جذب مدیران خارجی بسیار ضعیف عمل می‌کند.

عبدالملکی بااشاره به کیفیت روابط ایران با سایر کشورها و تاثیرات آن بر صنعت گردشگری گفت: متاسفانه ارتباط نداشتن با بیشتر کشورها موجب تضعیف صنعت گردشگری شده است. بهتر است دولت از روابط دوستانه خود برای بهبود اوضاع گردشگری استفاده کند. کشورهای دوست و همسایه می‌توانند فرصت خوبی برای تقویت صنعت گردشگری باشند. ما سرشار از منابع خدادادی از کشاورزی تا نفت هستیم که برای بسیاری از گردشگران خارجی جذاب است.

وی باتوجه به ایران‌هراسی که در برخی کشورها وجود دارد، پیشنهاد داد و گفت: به‌منظور آشنایی با تمدن و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و جلوگیری از ایران‌هراسی باید مستمر و هوشمندانه هفته‌های گردشگری در کشورهای هدف برگزار شده و تورهای آشنایی با جاذبه تاریخی و تمدنی ایران را نیز برای فعالان گردشگری خارجی داشته باشیم.

رئیس سابق کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق بازرگانی ایران همچنین بااشاره به کمبودها در حوزه گردشگری اظهارکرد: باید در رابطه با بوم‌گردی و اکوکمپ‌ها براساس اصل توسعه فراگیر و عادلانه، توسعه ناوگان حمل‌ونقلی به‌ویژه حمل‌ونقل هوایی و توسعه و تجهیز کسب‌وکارها و خدمات خرد و متوسط در گردشگری به‌ویژه زنجیره خدمات یا محصولات خانگی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

سخن پایانی

دلایل بسیاری برای فرصت‌های سوخته صنعت گردشگری وجود دارد و حال بد این صنعت تنها با عزم قوی مسئولان مربوطه در دولت جدید بهبود خواهد یافت. سال‌هاست که با ریزش آمار گردشگران خارجی روبه‌رو هستیم و هر بار بهانه‌ای جدید مطرح می‌کنیم یا گاهی با ارائه آمارهای ساختگی سعی بر پوشش اشتباهات داریم، اما امید است با روی کار آمدن دولت چهاردهم صنعت گردشگری جانی دوباره بگیرد و ایران زیبا مهمانان بسیاری را در دامان خود بپذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین