-

تحقق شعارسال از نگاه خانه ملت

کشور ما طی ۵۲ سال گذشته دچار تورم بوده که طولانی‌ترین تورم تاریخ بشر است و هیچ کشوری در دنیا این تورم طولانی‌مدت را تجربه نکرده است.

کشور ما طی ۵۲ سال گذشته دچار تورم بوده که طولانی ‌ ترین تورم تاریخ بشر است و هیچ کشوری در دنیا این تورم طولانی ‌ مدت را تجربه نکرده است. به عقیده کارشناسان راهکارهایی هم که برای رفع تورم در نظر گرفتیم، مؤثر نبوده است به دلیل اینکه اگر تاثیری داشتند در طی ۵۰ سال گذشته این معضل ادامه پیدا نمی ‌ کرد. این در حالی است که راهکارهای ارائه شده نه ‌ تنها در کنترل تورم مؤثر نبوده؛ بلکه باعث بدتر شدن اوضاع شده است، بهترین وضعیت مهار تورم و رشد اقتصادی را در دهه ۴۰ شمسی تجربه کرده ‌ ایم که تورم زیر ۲ در صد و رشد اقتصادی بالای ۱۰ در صد بود. این در حالی است که از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون کارشناسان اقتصادی بسیاری در خصوص الزامات تحقق شعار سال « مهار تورم، رشد تولید» اظهارنظر کردند. اما سوالی که ممکن است در افکار عمومی پدید آید این است که آیا سیاست ‌ های منجر به مهار تورم به رشد تولید نیز می ‌ انجامد؟ صمت در این گزارش به بیان نظرات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره راه ‌ کارهای تحقق شعار سال پرداخته است.

غفلت از ظرفیت ها در رشد تولید

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی معتقد است که ظرفیت ‌ های درآمدزایی و رشد تولید در کشور وجود دارد، اما در سال ‌ های متمادی معادن و حمایت از سرمایه ‌ گذاران داخلی و خارجی مورد غفلت قرار گرفته است. به گزارش خانه ملت، یعقوب رضازاده در خصوص راهکار ‌ های تحقق شعار سال ۱۴۰۲ مبنی بر مهار تورم و رشد تولید، گفت: بدون شک همگان اعتقاد دارند تحول ساختاری در عرصه اقتصاد کشور به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. وی با اشاره به اینکه ظرفیت ‌ های درآمدزایی و رشد تولید در کشور وجود دارد که در سالیان متمادی مورد غفلت قرار گرفته است، اظهار کرد: به عنوان مثال در بسیاری از نقاط کشور معادن مختلفی وجود دارد که می ‌ تواند منبع ارزآوری خوبی برای کشور محسوب شود، اما نسبت به شناسایی، اکتشاف و حتی بهره ‌ برداری از آنها بی ‌ توجهی شده است. رضازاده ادامه داد: اگر از این ظرفیت به خوبی استفاده شده بود، آمار بیکاری استان ‌ ها در کمترین حالت ممکن قرار داشت. این نماینده مردم درمجلس یازدهم با بیان اینکه دستیابی به اقتصاد مولد در گرو حمایت از فعالان حوزه تولید و سرمایه ‌ گذاران بخش خصوصی است، افزود: به عبارتی باید بستر سرمایه ‌ گذاری در کشور فراهم شود؛ در این بین نباید فراموش کرد که امروزه ایران به عنوان عضو پیمان ‌ های اقتصادی منطقه ‌ ای می ‌ تواند هدف خوبی برای سرمایه ‌ گذاران خارجی نیز باشد لذا باید ظرفیت ‌ های کشورمان به دنیا معرفی شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قطعا اگر بر توان داخلی و افزایش روابط با کشور ‌ ها خصوصا همسایگان تکیه کنیم، مهار تورم و رشد تولید دست ‌ یافتنی می ‌ شود.

همه باید برای مهار تورم همکاری کنند

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد که همه کشور برای تحقق شعار سال باید پای کار آمده و از ظرفیت کل کشور استفاده شود. منصور علی زارعی در گفت ‌ وگو با ایسنا، با تاکید بر ضرورت برنامه ‌ ریزی برای تحقق شعار « مهار تورم و رشد تولید» در سال ۱۴۰۲ ، بیان کرد: چندین سال است که مقام معظم رهبری بر حوزه ‌ های مختلف تولید و اقتصاد تاکید داشتند تا امروز به این نقطه کلیدی رسیدیم. امروز نظر حضرت آقا این است که رشد تولید می ‌ تواند به مهار تورم بینجامد. مهم ‌ ترین موضوع در کاهش تورم توجه به تولید است، هرچه تولید در دسترس تر باشد قطعا در مهار تورم موفق تر خواهیم بود. وی در ادامه اظهار کرد: تورم زمانی افزایش می ‌ یابد که میزان عرضه یک کالا پایین بوده و در مقابل تقاضا برای آن کالا بالا باشد.

زمانی که تقاضا بالا و عرضه پایین باشد قیمت ‌ ها به صورت کاذب افزایش پیدا خواهد کرد، در نهایت ارزش پول داخلی کشور نیز کاهش می ‌ یابد و از طرف دیگر قدرت خرید مردم نیز پایین می ‌ آید. همه بخش ‌ ها باید برای مهار تورم و رشد تولید دست به ‌ دست هم دهند. نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: البته مجلس از سال گذشته کار خود را در این حوزه آغاز کرد؛ در بحث تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار و رفع موانع تولید مجلس گام ‌ هایی برداشت و اعتباراتی در تبصره ۱۸ لایحه بودجه نیز پیش ‌ بینی شده است. دولت نیز گام هایی در مسیر صدور آنلاین مجوزهای کسب ‌ وکار برداشته است. وی گفت: همه کشور باید برای تحقق شعار سال پای کار بیایند. فقط صحبت از استان تهران نیست بلکه باید از ظرفیت ‌ های کل کشور برای تحقق شعار سال استفاده شود. به عنوان مثال ما در استان مازندران ظرفیت تولید برنج، مرکبات و مرغ داریم. اگر برای رشد تولید این محصولات در استان مازندران سرمایه ‌ گذاری کنیم، افزایش تولید سبب کاهش تورم در بازار این محصولات خواهد شد. ما هرچقدر بتوانیم تولید را بالا ببریم میزان تقاضا با تولید برابری کرده و از رشد روزانه نرخ جلوگیری می ‌ شود. زارعی در پایان گفت: مهم ‌ ترین موضوع برای کاهش تورم توجه به تولید است. تولید نیز با جذب سرمایه و اشتغالزایی در ارتباط است. همچنین مهار تورم و افزایش تولید باید مورد توجه قرار گیرد.

تحقق شعار سال با همکاری مجلس و دولت

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: با برنامه ‌ ریزی ‌ های صورت گرفته امسال هماهنگی و همکاری خوبی بین دولت و مجلس برای حل مسائل اقتصادی و تحقق شعار سال شکل خواهد گرفت.

منصور شکراللهی، با تاکید بر ضرورت برنامه ‌ ریزی برای تحقق شعار « مهار تورم و رشد تولید» در سال ۱۴۰۲ ، بیان کرد: مجلس از ابتدا نسبت به موضوع اقتصاد و معیشت مردم حساس بود. در لایحه بودجه امسال نیز ارتباط خوبی بین مجلس و دولت برای تمرکز بر این حوزه برقرار شد. ان شاءالله با برنامه ‌ ریزی ‌ های صورت گرفته امسال هماهنگی و همکاری خوبی بین دولت و مجلس برای حل مسائل اقتصادی شکل خواهد گرفت. وی در ادامه اظهار کرد: با همکاری بین دولت و مجلس مهار تورم و رشد تولید تحقق پیدا خواهد کرد. در لایحه بودجه اصلاحاتی از سوی مجلس اعمال شده است که گویای توجه مجلس به بحث معیشت مردم است.

نماینده مردم کهنوج در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: توجه به تولید و رفع موانع آن از اولویت هایی بود که مجلس از ابتدا دنبال کرد و با برنامه ‌ ریزی ‌ های صورت گرفته در لایحه بودجه با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد. به دنبال رشد تولید قطعا شاهد مهار تورم خواهیم بود و مجلس و دولت در این مسیر همگام خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*