-

مرزهای آذربایجان‌غربی در مسیر رونق تجاری

مرزهای آذربایجان‌غربی که از جمله فعال‌ترین خروجی‌های کشورمان در ورودی اروپا به‌شمار می‌روند، نیمه نخست امسال رونق خوبی داشته‌اند و علاوه بر تردد مسافر و اجرای طرح‌های عمرانی، بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن صادرات و واردات نیز از این طریق انجام شده که نقش بسزایی در توسعه تجارت کشورمان خواهد داشت.

آذربایجان ‌ غربی با دارا بودن ۹۶۷ کیلومتر مرز با 3 کشور ترکیه، اقلیم کردستان عراق و جمهوری خودمختار نخجوان یکی از استان ‌ های دارای بیشترین ظرفیت مرزی کشور است.

این پهنه طولانی (نوار مرزی) از ۱۷ شهرستان تابعه استان آذربایجان ‌ غربی، ۹ شهرستان پلدشت، ماکو، چالدران، خوی، سلماس، ارومیه، اشنویه، پیرانشهر و سردشت را در بر گرفته، 5 پایانه رسمی و یک بازارچه غیررسمی نیز در آنجا فعالیت دارند، البته برخی دیگر از مناطق مرزی این استان نیز در حال حاضر غیرفعال هستند.

مرزهای آذربایجان ‌ غربی که از جمله فعال ‌ ترین خروجی ‌ های کشورمان در ورودی اروپا به ‌ شمار می ‌ روند، نیمه نخست امسال رونق خوبی داشته ‌ اند و علاوه بر تردد مسافر و اجرای طرح ‌ های عمرانی، بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن صادرات و واردات نیز از این طریق انجام شده که نقش بسزایی در توسعه تجارت کشورمان خواهد داشت.

به ‌ گزارش ایرنا، آذربایجان ‌ غربی با دارا بودن ۹۶۷ کیلومتر مرز با 3 کشور ترکیه، اقلیم کردستان عراق و جمهوری خودمختار نخجوان یکی از استان ‌ های دارای بیشترین ظرفیت مرزی کشور است.

این پهنه طولانی (نوار مرزی) از ۱۷ شهرستان تابعه استان آذربایجان ‌ غربی، ۹ شهرستان پلدشت، ماکو، چالدران، خوی، سلماس، ارومیه، اشنویه، پیرانشهر و سردشت را در بر گرفته، 5 پایانه رسمی و یک بازارچه غیررسمی نیز در آنجا فعالیت دارند، البته برخی دیگر از مناطق مرزی این استان نیز در حال حاضر غیرفعال هستند.

افزایش صادرات آذربایجان غربی

ناظر گمرکات آذربایجان ‌ غربی بااشاره به تلاش همه حوزه ‌ های گمرکی برای توسعه تجارت مرزی در راستای ارتقای شاخص ‌ های تجاری کشور و استان گفت: در نیمه نخست امسال، ۸۳۸ هزار و ۵۴۰ تن کالا از استان صادر شده که ۱۱ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

خالد جنگجو افزود: ارزش این میزان صادرات در نیمه نخست امسال به ۳۳۲ میلیون دلار رسیده که 3 درصد نسبت به ۶ ماهه اول سال گذشته افزایش دارد.

وی با بیان اینکه کالاهای دیگر نقاط کشور هم از مبادی مرزی آذربایجان ‌ غربی صادر می ‌ شوند، اضافه کرد: در نیمه نخست امسال، یک میلیون و ۶۶۰ هزار تن کالای دیگر گمرکات از استان صادر شده که ارزش آن به یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار می ‌ رسد.

جنگجو ادامه داد: در این حوزه نیز از نظر ارزش ریالی 8 و از نظر وزنی ۱۰ درصد افزایش داشته ‌ ایم.

ناظر گمرکات آذربایجان ‌ غربی از واردات ۳۶۶ هزار تن کالا به ارزش ۵۵۲ میلیون دلار طی نیمه نخست امسال از گمرکات استان خبر داد و اظهار کرد: در این حوزه نیز به ‌ ترتیب با رشد ۱۹ و ۲۷ درصدی مواجهیم.

جنگجو بااشاره به اینکه در حال ‌ حاضر ۲ بازارچه مرزی غیررسمی تمرچین پیرانشهر و کیله سردشت هم در آذربایجان ‌ غربی فعال است، گفت: میزان واردات این بازارچه ‌ ها در نیمه اول امسال به 5 هزار تن با ارزش ۲۸ میلیون دلار رسید.

وی یادآور شد: آذربایجان ‌ غربی یکی از استان ‌ های فعال در حوزه ترانزیت داخلی و خارجی است، به ‌ طوری که در نیمه نخست امسال، ۲۳۱ هزار تن ترانزیت داخلی و یک میلیون و ۵۹۵ هزار تن ترانزیت خارجی در مرزهای استان داشته ‌ ایم.

جنگجو تاکید کرد: ارزش ترانزیت خارجی انجام ‌ گرفته از مرزهای استان، 4 میلیارد و ۳۹۱ میلیون ریال و ارزش ترانزیت داخلی ۶۵۸ میلیون دلار بود که به ‌ ترتیب ۳۷ و ۱۱۸ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

تجاری سازی مبادی مرزی

در همین حال، استاندار آذربایجان ‌ غربی بااشاره به اهمیت فعالیت ‌ های اقتصادی و تجاری گفت: یکی از مهم ‌ ترین اولویت ‌ های استان، تجاری ‌ سازی مبادی مرزی است.

محمدصادق معتمدیان افزود: در کنار تجاری ‌ سازی، باید تلاش برای رونق تردد از مرزها، ظرفیت تردد و تجارت مرزی نیز افزایش یابد.

وی با تاکید بر برنامه ‌ ریزی بلندمدت برای توسعه مبادی و پایانه ‌ های مرزی استان، اظهار کرد: با نیازسنجی کامل و فراهم ‌ سازی زیرساخت ‌ ها، برخی معابر در مرزهای استان برای رونق تجارت خرد مرزی بازگشایی می ‌ شود.

معتمدیان بخش مهمی از مشکلات استان را برخی اموری دانست که در راه انجام کارها مانع ایجاد می ‌ کند و ادامه داد: اقدامات دولت باید برای مردم ملموس باشد، چون در قبال رفع مشکلات مردم و توسعه استان مسئول هستیم.

وی با بیان اینکه منافع بلندمدت کشور در توسعه مبادی و پایانه ‌ های مرزی باید موردتوجه قرار گیرد، گفت: مدیران لازم است با رفتاری انقلابی و مدیریت زمان در تامین زیرساخت ‌ ها و توسعه مرزهای استان، عزمی راسخ برای رفع مشکلات مردم داشته باشند.

استاندار آذربایجان ‌ غربی اهتمام جدی مدیران استانی برای رفع موانع توسعه را نیز ضروری دانست و اضافه کرد: مانع ‌ تراشی و فرصت ‌ سوزی برخی دستگاه ‌ ها در مسیر توسعه و فعال ‌ سازی مرزهای استان پذیرفتنی نیست.

وی با تاکید بر تسریع روند آماده ‌ سازی زیرساخت ‌ های توسعه مبادی مرزی و راه ‌ های مواصلاتی یادآور شد: همه باید برای تسریع در امور اجرایی و بهبود وضعیت این حوزه تلاش کرده و پای کار باشند.

در راستای اجرای برنامه ‌ هایی در این باره، اقداماتی از سال ‌ های گذشته در آذربایجان ‌ غربی انجام گرفته که در ماه ‌ های اخیر با روی کار آمدن دولت سیزدهم، روند سریع ‌ تری در آنها ایجاد و همچنین برخی اقدامات برای استفاده بهینه از مرزها تدارک دیده شده که یکی از مهم ‌ ترین آنها، ایجاد زمینه برای استفاده مرزهای استان به ‌ ویژه تمرچین و سرو از ظرفیت ‌ های راه ‌ آهن در نزدیک ‌ ترین فاصله است که در این ‌ باره، برنامه ‌ ریزی ‌ های خوبی انجام گرفته است.

استاندار آذربایجان ‌ غربی بااشاره به 3 برنامه بلندمدت برای توسعه خط ریلی در این استان گفت: در نظر داریم مرزهای تمرچین و سرو را از طریق ایستگاه ‌ های نقده و ارومیه به خط ‌ آهن ارومیه - میاندوآب - مراغه متصل کنیم.

معتمدیان افزود: اتصال ایستگاه نقده به مرز تمرچین پیرانشهر با نگاه اقتصادی و تجاری در دستور کار قرار دارد.

وی اضافه کرد: همچنین باتوجه به راه ‌ اندازی منطقه ویژه اقتصادی ارومیه ـ سرو، اتصال راه ‌ آهن از ارومیه به مرز سرو را هم در نظر داریم تا بیشترین استفاده اقتصادی از این خط انجام شود.

استاندار آذربایجان ‌ غربی ادامه داد: همچنین برنامه ‌ ریزی برای ایجاد مسیر ارومیه ـ تبریز نیز در دستور کار قرار دارد و تلاش می ‌ کنیم مقدمات آن را فراهم کرده و عملیات اجرایی آنها در آینده اجرایی شود.

در کنار آن، تنها مرز ریلی آذربایجان ‌ غربی (مرز رازی ـ خوی) هم در آستانه بهره ‌ برداری طرح جدید است که افتتاح آن می ‌ تواند زمینه رونق بیش از پیش این مرز را در کنار بازرگان، سرو و تمرچین در پی داشته باشد.

سخن پایانی

باتوجه به وضعیت موجود و البته اجرای طرح ‌ های متعدد عمرانی در مسیر و داخل مرزها و گمرکات آذربایجان ‌ غربی، انتظار می ‌ رود روز به روز شاهد رشد و ارتقای آمارهای مربوط به تجارت مرزی آذربایجان ‌ غربی باشیم. در آن صورت، یکی از مهم ‌ ترین زمینه ‌ های توسعه این خطه از کشور فراهم می ‌ شود که باید از آن به بهترین شکل ممکن در راستای توسعه درآمد، ارتقای شاخص ‌ های اشتغال و افزایش ظرفیت ‌ های اقتصادی بهره برد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین