-

بازیِ تلفنی با جان آدم‌ها

بعد از گذشت حدود ۲ سال از ورود کرونا به کشور و از دست دادن عزیزان‌مان، هنوز هم هستند افرادی که برای تفریح و سرگرمی با شماره ۱۱۵ تماس می‌گیرند و هم کاربری که در مرکز کنترل اورژانس نشسته را خسته می‌کنند و هم جان عزیزان دیگران را به خطر می‌اندازند. برای اغلب ما پیش آمده که بخواهیم برای خود یا کمک به دیگری با اورژانس تماس بگیریم و شاکی از دیر رسیدن آمبولانس یا دیر جواب دادن کاربر و معطل شدن پشت خط باشیم.

تاخیر در رسیدن آمبولانس و معطل شدن پشت تلفن برای ثبت مختصات مکانی که در آن هستیم از بیشترین گلایه‌های مردمی از اورژانس بوده و در سوی مقابل مزاحمت‌های تلفنی مهم‌ترین و اصلی‌ترین گلایه تکنیسین‌های اورژانس از مردم است. برای حل مشکل اول، در گام نخست نیازمند پای کار آمدن کارخانجات ماشین‌سازی داخلی و در وهله دوم اختصاص سهمیه‌ای در بودجه برای وارد کردن آمبولانس هستیم، چراکه بنا به گفته مسئولان اورژانس ۳ هزار آمبولانس فرسوده در کشور وجود دارد.سازمان اورژانس با تفاهمنامه‌هایی که با شرکت‌های مخابراتی داشته، درصدد است مشکل مختصات‌یابی را برطرف کند. اخیرا شیوه کار به این صورت شده که وقتی شما با ۱۱۵ تماس می‌گیرید، لوکیشن برای کاربر ارسال می‌شود و پیدا کردن مختصات راحت‌تر شده است. مسئولان اورژانس هر امکاناتی را که بتوان زودتر بر بالین بیمار رسید به کار گرفته‌اند. استفاده از موتورلانس‌ها را می‌توان نمونه‌ای از این موارد برای دور زدن ترافیک و عبور از کوچه پس‌کوچه‌ها دانست اما شاید جالب باشد بدانید که هنوز هم هستند افرادی که برای تفریح و سرگرمی با شماره‌های ضروری از جمله ۱۱۵ تماس می‌گیرند و واهمه‌ای از اینکه فردی جان خود را برای این شوخی آنها از دست بدهد، ندارند!

براساس اعلام جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور تعداد مزاحمین تلفنی اورژانس در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال‌های قبل کاهش داشته، اما بر اساس اعلام رؤسای اورژانس در ۳ استانی که بیشترین مأموریت و به طبع بیشترین تماس‌ها را دارند هنوز آمار مزاحمان تلفنی با سامانه‌های اورژانس بالاست.

۱۱۸۰۹۱ مزاحم تلفنی اورژانس در تهران

یحیی صالح طبری، سرپرست اورژانس تهران در گفت‌وگو با مهر با اشاره به آمار ماموریت‌ها و تماس‌های اورژانس تهران در سال ۱۴۰۰ گفت: در ۸ ماه امسال یک میلیون و ۸۲۰ هزار و ۸۶۲ تماس با مرکز اورژانس تهران گرفته شده که در مقایسه با سال گذشته ۷ درصد افزایش داشته است. در واقع در سال ۹۹ یک میلیون و ۷۰۵ هزار و ۹۹۷ تماس با ۱۱۵ در تهران گرفته شد.

وی ادامه داد: اورژانس تهران امسال ۱۱۸ هزار و ۹۱ مزاحم تلفنی داشته، این در حالی است که در سال گذشته این عدد ۱۳۴ هزار و ۸۴۸ نفر بوده است؛ یعنی کاهش ۱۲ درصدی داشته‌ایم اما باز همین تعداد مزاحم وقت و انرژی کاربران را در مرکز فوریت‌های تلفنی اورژانس می‌گیرد و شاید خدایی نکرده باعث شود هموطنی پشت خط معطل شود و تکنیسین‌های اورژانس دیر به او برسند و جان خود را از دست بدهد. به‌گفته سرپرست اورژانس تهران در سال ۹۹ اورژانس تهران ۷۲۷ هزار و ۸۰۲ ماموریت و در سال جاری ۷۷۱ هزار و ۶۴۶ ماموریت رفته است.

فارس، دومین استان با بیشترین مزاحم تلفنی اورژانس

محمدجواد مرادیان، رئیس اورژانس فارس در گفت‌وگو با مهر گفت: در ۸ ماه ابتدایی سال ۹۹ تعداد ۸۹۸ هزار و ۸۸۶ تماس با اورژانس فارس گرفته شده که این عدد در سال ۱۴۰۰ به ۸۸۳ هزار و ۱۵ تماس رسیده است. در واقع تعداد تماس‌های امسال در مقایسه با سال قبل ۲ درصد کاهش داشته است. وی ادامه داد: اورژانس فارس در سال ۹۹ تعداد ۱۰۹ هزار و ۲۷۵ مزاحم داشته که این عدد در سال ۱۴۰۰ به ۸۴ هزار و ۹۷۱ تماس است که کاهش ۲۲ درصدی را در مزاحمین تلفنی شاهد بودیم. به گفته رئیس اورژانس فارس این سازمان در سال ۹۹ تعداد ۱۴۶ هزار و ۱۹۳ ماموریت و در سال جاری ۱۶۳ هزار و ۹۸۱ مأموریت رفته است.

اصفهان، رتبه سوم مزاحمت تلفنی اورژانس

فرهاد حیدری، رئیس اورژانس اصفهان با اشاره به تعداد تماس‌هایی که در ۸ ماه ابتدایی امسال با اورژانس اصفهان گرفته شده، گفت: امسال ۶۶۱ هزار و ۱۹۱ تماس با اورژانس اصفهان گرفته شده که از این تعداد ۲۴ هزار و ۵۷۵ تماس مزاحم تلفنی‌ها‌ بوده‌اند. وی افزود: این اورژانس در ۸ ماه ابتدای سال ۱۹۴ هزار و ۲۴۲ مأموریت رفته است.

راه چاره چیست؟

فرهنگ‌سازی و تبلیغات سمعی و بصری می‌تواند در بازدارندگی از ارتکاب مزاحمت موثر باشد. اینکه والدین به کودکان خود آموزش دهند تا با شماره‌های ضروری فقط در مواقع اضطراری تماس بگیرند هم آموزش به نسل آینده محسوب شده و هم خود به‌نحوی بازدارندگی دارد.

در قانون کشور هم مواردی از برخورد با مزاحمان شماره‌های اضطراری آورده شده تا بتوان با این افراد برخورد کرد؛ البته با مجهز شدن تلفن‌های ۱۱۵ به مکان‌یابی افراد، می‌توان به‌راحتی محل مزاحمان را شناسایی کرد.

می‌توان برای برخورد با این افراد از مجازات‌های جایگزین مانند بکارگیری این افراد در اورژانس هم استفاده کرد تا به این وسیله هم کمکی به اورژانس که با کمبود نیرو مواجه است، شود و هم درس عبرتی برای مزاحمان باشد تا شاید متوجه عواقب کارشان شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*