-

پیش بینی بورس چطور انجام می شود؟

پیش بینی بازار بورس به طور مشخص و مداوم کار آسانی به نظر نمی رسد و نیاز به کسب مهارت و تجربه در این خصوص دارد. به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، ورود به دنیای بورس و پیش بینی بازار بورس بدون پشتوانه آموزشی و تجربه معامله گری در بورس امکان پذیر نیست و ممکن است در آینده آسیب زا باشد. در این خصوص کارگزاری اقتصاد بیدار، از بزرگترین کارگزاران بورسی کشور، خدمات آموزشی و تحلیلی خود را به علاقه مندان و سرمایه گذاران بازار بورس ایران، ارائه می دهد تا در این بستر به بهترین شکل، معاملات خود را انجام بدهند.

پیش بینی بورس چطور انجام می شود؟

بازار بورس روزانه با نوسانات زیادی همراه است و همواره جزو آن دسته از بازارهایی قرار می گیرد که ریسک پذیری خاص خود را داراست و پیش بینی روند آن همیشه چالش برانگیز است. برای انجام معاملات سهام در بازار بورس از طریق سامانه های آنلاین، می بایست کارگزاری مورد تایید سازمان بورس را انتخاب کرد تا به واسطه سامانه آن کارگزاری، اقدام به معامله نمود. در این بین کارگزاری اقتصاد بیدار - راهنمای ثبت نام https://ebidar.com/register-in-bourse/ - با راه اندازی سامانه تخصصی معاملات آنلاین، امکانات گسترده ای مثل معاملات سهام بر اساس تابلوی بورس، تخصیص اعتبار برای خرید سهام، چارت تحلیل تکنیکال برای هر سهم و.. فراهم کرده است تا کاربر به راحتی بتواند ضمن خرید و فروش سهام، تحلیل های خود را در همان سامانه به شکل ویژه انجام دهد. همچنین سبد خرید پرتفوی خود را به همراه میزان سود یا ضرر از زمان خرید مشاهده کند تا عملکرد و بازدهی سهام خریداری شده را بسنجد.

عوامل موثر در پیش بینی بورس

در این روزها بازار بورس با التهابات و نوسانات زیادی مواجه شده و کار را برای پیش بینی سخت تر کرده اما عوامل متعددی را می توان برای پیش بینی بازار بورس در نظر گرفت. آگاهی و شناخت کافی از همه این ها نیازمند کسب آموزش و مهارت های لازم است تا در صورت لزوم بتوان اوضاع را تا حدودی پیش بینی کرد و از معاملات غیر منطقی اجتناب نمود. هدف کارگزاری اقتصاد بیدار از ارائه مطالب آموزشی خود به جهت افزایش میزان آگاهی از پیش بینی شرایط بازار بورس و انجام معاملات پر بازده و مطلوب است که در این قسمت به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

اخبار را به طور مداوم دنبال کنید

بازار بورس ارتباط مستقیمی با شرایط اقتصادی، سیاسی و خبرهای مرتبط با آنها دارد. به همین خاطر بهتر است اخبار اقتصادی و سیاسی را دنبال کرد تا نسبت به شرایط بعدی بازار سهام بتوان تا حدودی پیش بینی کرد.

قیمت بازارهای جهانی و ارز

صعود یا نزول قیمت سهام بازار بورس در برخی موارد بستگی به افزایش یا کاهش قیمت های بازار جهانی مثل طلا، نفت، مس و.. دارد به عنوان مثال اگر امروز با افزایش قیمت جهانی نفت و یا فلزات مواجه شویم به احتمال بسیار زیاد این نوع سهام در بازار ایران مثل پالایشگاهی ها و کامودیتی ها، تا چند روز آینده رشد خواهند کرد و همچنین روند بازار می تواند ارتباط محسوسی با افزایش قیمت ارز مثل دلار و بورو داشته باشد که هر دو پارامتر در پیش بینی آینده بازار بورس نقش موثری خواهد داشت.

بازار جهانی

شرایط سهام بازار را دنبال کنید

همواره از اخبار سهامی که زیر نظر می گیرید، باخبر شوید. تمام شرکت های بورسی موظف هستند که صورت های مالی، ترازنامه ها، سودده یا زیان ده بودن خود را در سامانه کدال به نشانی Codal.ir منتشر کنند. به همین خاطر برای پیش بینی و ارزیابی سهام ارزنده در بازار، بهتر است ابتدا شرایط مالی و فروش و میزان سودآوری سهام را به لحاظ بنیادی بررسی کنید تا بتوانید درک بهتر و افق دید وسیع تری نسبت به سهام بازار داشته باشید که آیا اکثر سهام بورسی در وضعیت مناسبی به لحاظ مالی هستند یا خیر.

طبیعتا وقتی سهامی روی مدار خوب سودآوری، افزایش فروش و افزایش نرخ باشد، بنیاد قوی تری دارد و می توان پیش بینی آینده خوبی برای آنها داشت.

تحلیل تکنیکال را فراموش نکنید

تحلیل تکنیکال یکی از روش های علمی و کاربردی در تشخیص و پیش بینی روند حرکتی سهام و شاخص کل بازار است. هدف از آموزش تحلیل تکنیکال پیش بینی آینده روند قیمت ها بر اساس نمودارها و الگوها می باشد. آموزش و کسب مهارت در تحلیل تکنیکال می تواند نقش بسیار تاثیرگذار و غیر قابل انکاری در پیش بینی بازار بورس داشته باشد. تحلیل نمودار شاخص کل و نیز نمودار قیمتی سهام بازار، می تواند در تشخیص روند صعودی و یا نزولی بودن بازار، بسیار کارآمد و موثر واقع شود. از همین رو بسیاری از تحلیلگران برای پیش بینی روند بازار و بررسی احتمالات، از تحلیل تکنیکال استفاده می کنند و به طور مداوم حرکت شاخص کل بورس را با احتمالات مختلف مورد ارزیابی قرار می دهند تا بتوانند درک بهتری نسبت به آینده بازار داشته باشند. در سامانه اکسیر کارگزاری اقتصاد بیدار امکان مشاهده چارت نموداری هر سهم برای تحلیل تکنیکال وجود دارد تا تحلیل گران به راحتی بتوانند تحلیل خود را انجام دهند.

تحلیل تکنیکال گروه

پارامترهای مهم بازار را جدی بگیرید

هر سهمی که در بازار بورس معامله می شود، دارای اطلاعات و داده هایی است که در تابلوی معاملات قابل مشاهده می باشد. پارامترهایی مثل میزان حجم معاملات، نسبت خریداران به فروشندگان، ورود پول هوشمند، میزان شناوری سهم، در تشخیص و پیش بینی روند سهام نقش مهمی خواهند داشت. به عنوان مثال در روزهایی که ورود پول با قدرت بیشتر و میزان حجم معاملاتی سنگین به بازار سهام وارد می شود، پیش بینی می شود تا در روزهای آتی بازار روند مثبتی به خود بگیرد و بالعکس وقتی قدرت فروشندگان بالا می گیرد احتمال افت پیاپی بورس وجود خواهد داشت.

بررسی نواحی مهم تکنیکالی

تعیین سطوح حمایتی و مقاومتی و نیز تعیین اشباع خرید و اشباع فروش در بازار سهام از ابزارهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال به کمک اندیکاتورهای آن است. معمولا وقتی قیمت سهام و یا شاخص کل بازار در محدوده حمایتی قرار می گیرد و از آن نقطه به سمت بالا برمی گردد، احتمال صعود در سهم و یا رشد شاخص کل بازار افزایش پیدا می کند. به عنوان مثال وقتی شاخص کل بازار بورس پس از چند روز ریزش، در محدوده 1.300.000 قرار می گیرد که به عنوان حمایت سهم تشخیص داده شده و در آن روز شاخص واکنش نشان داده و مثبت می شود، احتمال صعود شاخص از این محدوده بالا می رود. همچنین استفاده از اندیکاتورهای قدرتمندی مثل RSI می تواند در تشخیص اشباع خرید و یا اشباع فروش سهام بسیار موثر عمل کند. در مناطقی که در اشباع خرید هستیم، احتمال افت شاخص و یا افت سهم و در مناطقی که در اشباع فروش هستیم، احتمال صعود شاخص و یا صعود سهم افزایش پیدا می کند.

جمع بندی

در انتخاب بهترین کارگزاری برای انجام معاملات بورسی، همواره نوع ارائه خدمات، سرعت و کیفیت سامانه بر خط آن را در نظر بگیرید چرا که کارگزاری، واسط شما با سازمان بورس است و عملکرد آن تاثیر زیادی روی معاملات شما در بورس خواهد گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*