-
نتایج نخستین پایش هوشمند کسب‌وکارهای اینترنتی منتشر شد

شناسایی ۷۰ وب‌سایت متخلف

باتوجه به رشد سریع استفاده از اینترنت و راه‌اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های حاکمیت، ساماندهی و نظارت بر بسترهای اینترنتی است.

باتوجه به رشد سریع استفاده از اینترنت و راه ‌ اندازی کسب ‌ وکارهای اینترنتی، یکی از مهم ‌ ترین دغدغه ‌ های حاکمیت، ساماندهی و نظارت بر بسترهای اینترنتی است. مرکز توسعه تجارت الکترونیک به ‌ عنوان متولی ساماندهی و نظارت بر کسب ‌ وکارهای اینترنتی، با ایجاد درگاه یکپارچه نظارت توانسته کسب ‌ وکارها را به ‌ صورت متمرکز پایش و تا حد زیادی از وقوع تخلفات معاملاتی قابل ‌ انجام در اینترنت پیشگیری کند. در مواردی نیز با همکاری دستگاه ‌ های ناظر، موجب بازدارندگی از انجام تخلفات شده است؛ بنابراین استفاده از ربات پایشگر هوشمند یکی از مصادیق چابکی و موفقیت در این حوزه است. یکی از قابلیت ‌ های پایشگر هوشمند، استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم ‌ های یادگیری عمیق ماشین و همچنین الگوریتم ‌ های پردازش تصویر در اجرای سناریوهای تخلف در کسب ‌ وکارهای اینترنتی است.

بررسی عملکرد ۳۵۰۰ سایت

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در نشستی خبری اعلام کرد: در پایش اولیه سامانه پایشگر، ۳۵۰۰ وب ‌ سایت مورد بررسی قرار گرفتند که از این تعداد، حدود ۷۰ وب ‌ سایت شناسایی شده ‌ اند که کارشان فروش کالای ممنوعه مانند رمزارز، سکه طلا، سیگار الکترونیکی، مشروبات و اسلحه بوده و ۱۸۰ وب ‌ سایت شناسایی شده که با جعل لوگوی نماد به کار خود ادامه می ‌ دهند. مرکز توسعه تجارت الکترونیک در تلاش است با کاهش سختگیری در مرحله صدور مجوز و نماد اعتماد، کنترل بر کسب ‌ و ‌ کارهای مجازی را با دقت بیشتری انجام دهد. در گذشته پایش سایت ‌ ها به ‌ شکل سنتی انجام می ‌ شد، اما در حال ‌ حاضر مرکز توسعه تجارت الکترونیک امکان پایش از طریق سامانه هوشمند را فراهم کرده است.

علی رهبری اضافه کرد: در گذشته سایت ‌ ها به ‌ شکل سنتی پایش می ‌ شدند که این کار زمان زیادی می ‌ برد. علاوه بر این، گاهی خطاهای سهوی و عمدی هم در این رصدها به چشم می ‌ خورد. ما در یک جمع ‌ بندی به این نتیجه رسیدیم که روش نظارت سنتی را در یک پنل نظارت یکپارچه تقویت کنیم.

او افزود: به کمک پیمانکار سامانه نماد الکترونیک و مدیریت تیم داخلی مرکز، نسخه اولیه این پایشگر به ‌ دست آمده است. ما در این سامانه 3 سناریو را مدنظر قرار داده ‌ ایم. همه وب ‌ سایت ‌ ها را کنترل نکردیم، زیرا در فاز اولیه هستیم و نتایج همین پردازش اولیه نشان می ‌ دهد در زمینه هر 3 سناریو موارد متعدد مشکوک به تخلف در پردازش اولیه وجود دارد. امیدواریم به کمک تیم مرکز و پیمانکار، سناریوها تکمیل شود و دامنه پوشش وب ‌ سایت ‌ ها، ابتدا به وب ‌ سایت ‌ های دارای نماد و پس از آن به وب ‌ سایت ‌ های بدون نماد، کانال ‌ های اینستاگرام و تلگرام نیز برسد. علی رهبری با اشاره به اینکه در آینده باید گام ‌ های دیگری را در این مسیر برداشت، افزود: در گام بعدی زمانی ‌ که شناسایی مشکلات فضای تجارت الکترونیک به مرحله خوبی رسید و فهرست موارد مشکوک کاملا استخراج شد، چه راهی پیش روی ‌ مان قرار می ‌ گیرد؟ باید به وب ‌ سایت ‌ ها تذکر بدهیم یا براساس تخلف دسته ‌ بندی کنیم که در این زمینه باید در جلسه ‌ ای به جمع ‌ بندی برسیم.

شناسایی بدون مجوزها

این مقام مسئول با اشاره به شناسایی کسب ‌ وکارهایی که مجوزهای لازم برای فعالیت در فضای مجازی را ندارند، بیان کرد: حداقل این است که بحث را مطرح می ‌ کنیم و موضوع آن به گفت ‌ وگو گذاشته می ‌ شود تا در آینده برای آن تصمیم ‌ گیری کنیم.

علی رهبری درباره تغییر و اصلاح پارادایم صدور مجوز برای آغاز به کار کسب ‌ وکارهای مجازی گفت: سعی بر آن است در مرحله صدور مجوز و نماد به ‌ شدت سختگیری کنیم و در مقابل فرآیند صدور را تسهیل و نظارت بر کار سامانه ‌ ها را تقویت کنیم. در این صورت می ‌ توان نظارت بیشتر و دقیق ‌ تری بر کار فعالان این عرصه داشت.

سخن پایانی

پایشگر هوشمند، در شناسایی تخلفات کسب ‌ وکارهای فضای مجازی در 3 سناریوی تخلف ارائه کالا و خدمات ممنوعه، جعل لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه ‌ های پرداخت فعال در کسب ‌ وکارهای بدون مجوز، فعالیت دارد. در این فرآیند کسب ‌ وکارهای مشکوک به تخلف، توسط دستگاه ‌ های عضو کمیته نظارت بر کسب ‌ وکارهای اینترنتی موردبررسی قرار می ‌ گیرند و اطمینان و دقت شناسایی افزایش می ‌ یابد. سپس اخطارهای نظارتی لازم به کسب ‌ وکارهای مظنون ارسال می ‌ شود و در مهلت مقرر دوباره بررسی و در نهایت، در صورت رفع نشدن مشکل، تعدادی از کسب ‌ وکارها به ‌ عنوان متخلف قطعی تعیین می ‌ شوند. به ‌ طور خاص جعل لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی که جعل یک مجوز و یک نشان دولتی محسوب می ‌ شود مصداق مجرمانه دارد و باید برخورد قضایی با آن صورت گیرد. مدافعان این طرح معتقدند مرکز توسعه تجارت الکترونیک در راستای حمایت از حقوق مصرف ‌ کنندگان تجارت الکترونیکی، پایشگر هوشمند را راه ‌ اندازی کرده و توسعه آن را تا بالاترین سطوح بلوغ سناریوهای تخلفات ادامه می ‌ دهد تا ضمن تقویت اعتماد به فضای تجارت الکترونیکی، حقوق خریداران اینترنتی حفظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*