-

راهی به سوی تحقق اهداف توسعه

مریم تجلی اردکانی کارشناس انرژی

اردکانی

امروزه نقش دولت‌ها در دستیابی به رشد مطلوب و تحقق اهداف استراتژیک مرتبط با آن بسیار تعیین‌کننده و اساسی است و نهاد دولت نقشی پایه‌ای و انکارناپذیر در امر توسعه همه‌جانبه کشور دارد، بنابراین دولت‌ها تلاش می‌کنند تا اهداف مترتب با توسعه را در چارچوب قوانین و منابع در دسترس پیش ببرند.

تقسیم کاری که در هرم تشکیلاتی دولت‌ها شکل می‌گیرد، برنامه‌ریزی، اجرا، نظارت و بازبینی اهداف توسعه را دنبال می‌کند. توسعه فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، فناوری، عمرانی و... از محورهای گوناگون این مهم هستند که هر یک به‌فراخور مسئولیت، توسط یکی از وزارتخانه‌ها یا معاونت‌های اجرایی ریاست‌جمهوری هدایت می‌شوند. در این میان نباید فراموش کرد که «امور زیربنایی و زیرساختی» کشور از مهم‌ترین محورهای توسعه و آبادانی سرزمین هستند و تا زمانی که اجزای این محور محقق نشود، بنای سایر محورها گذاشته نمی‌شود.

این محور، محور کلیدی در زمینه عمران و راهسازی، زیرساخت‌های ارتباطاتی، شبکه برق، آبرسانی و...است. زیرساخت‌هایی که بدون توجه به توسعه آنها، حیات هموطنان و زندگی عادی آنها در سرزمینی که بدان تعلق دارند، به‌خطر می‌افتد.

وزارت نیرو، راه و شهرسازی و کشاورزی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های مجموعه دولت در پرداخت به امور زیربنایی هستند. به‌طورخاص نیز در مجموعه وزارت نیرو، تفکیک محورهای توسعه زیرساختی با 2 بخش مهم آب و برق رقم می‌خورد. تلاش برای برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های ذخیره‌سازی، تامین و انتقال آب، حفاظت، کنترل و بهره‌برداری از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی، برنامه‌ریزی و انجام طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی منابع آب و... از مهم‌ترین وظایف در پیشبرد اهداف زیربنایی این وزارتخانه در بخش آب است.

 پی‌ریزی زیرساخت‌های برق کشور نیز، دیگر رکن مهم اهداف زیربنایی وزارت نیرو است که علاوه بر اهمیت توسعه‌ای آن، از منظر امنیت و ثبات ملی و بین‌المللی و حفظ و حراست از دارایی‌های سرزمینی حائزاهمیت است. این بخش که به‌صورت عام سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، اجرا و توسعه طرح‌های تولید، انتقال و توزیع انرژی برق در شهرها و روستاهای سراسر کشور را برعهده دارد، به‌صورت دقیق‌تر و در بخش انتقال نیروی برق، توسط شرکت‌های برق منطقه‌ای مدیریت و راهبری می‌شود. شرکت‌هایی که شریان حیاتی برق کشور را در دست دارند و با هدایت شرکت مادرتخصصی توانیر، در مدیریت عرضه و تقاضای برق مطمئن، پایدار، اقتصادی، فراگیر و سازگار با محیط‌زیست تلاش می‌کنند.

این شرکت‌ها علاوه بر اینکه با توسعه خطوط و ایستگاه‌های برق، بستر حرکت انرژی پاک الکتریسیته در کشور را مهیا می‌سازند، مسیر را برای دسترسی به صنایع، معادن، نفت و سایر پایگاه‌های انرژی در کشور تسهیل می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین