-

الزامات جهانی شدن

علی محمدی- مدیرعامل شرکت فولاد ارفع

استانداردهای بین‌المللی در دو دسته فنی و مدیریتی موردتوجه قرار دارند. رعایت استانداردهای فنی براساس نوع محصول، کاملا اجباری است، حتی اگر استاندارد ملی مشابه یا هم‌سنگ نداشته باشند.

اما انطباق با استانداردهای بین‌المللی مدیریتی بستگی به شرایط کسب‌وکار و بازارهای هدف دارد.

برخی استانداردهای مدیریتی ازسوی برخی کشورها یا در قالب منطقه‌ای بر مبنای بازارهای هدف یا سازمان‌های دریافت‌کننده خدمت یا محصول اجباری و برخی اختیاری هستند. با این وجود، دریافت این استانداردها به‌عنوان صحه‌گذاری بر فعالیت سازمان‌ها بر کسب‌وکار تاثیر جدی دارد.

در برخی موارد با وجود انطباق با استانداردهای موردنیاز، سازمان‌های دریافت‌کننده خدمت یا کالا حداقل برای یک‌بار به‌طور مستقیم سازمان‌های تولیدکننده یا عرضه‌کننده خدمت یا کالا را براساس استانداردهای خاص یا چک‌لیست‌های تخصصی مورد ممیزی یا بازرسی قرار می‌دهند. این بازرسی می‌تواند دامنه کاربرد محصول یا سیستم یا هر دوی این موارد را در بر بگیرد.

نخستین شرط برای حضور کالایی در بازارهای بین‌المللی برخورداری از استانداردهای جهانی است؛ بنابراین برای حفظ این بازار و قرارگرفتن در بین برندهای برتر، باید به سمت تولید محصولاتی با کیفیت حرکت کرد و در همین حال، سلیقه مشتری را نیز موردتوجه قرار داد.

این‌گونه مقررات و استانداردها در روند تولید فولاد نیز حاکم است؛ به‌علاوه آنکه استانداردهای فولاد جزو سختگیرانه‌ترین استانداردهای جهان هستند.

بدون تردید با رعایت استاندارد و در نظر گرفتن سلیقه و نیاز مشتری می‌توان در بازارهای جهانی جایگاه خود را تثبیت کرد. هرچه رعایت استاندارد در حضور موفق در بازار رقابت مهم و اثرگذار است، به همان نسبت، رعایت نکردن و تولید محصول بدون کیفیت، تهدیدی برای از دست دادن بازار به‌شمار می‌رود.

کیفیت، رقابت‌پذیری، رضایت مشتری و سرمایه‌گذاری، مهم‌ترین فاکتورهای تولید محصول با قابلیت فروش جهانی است. خلأ هر کدام از موارد یادشده، به حذف و از دست دادن بازارهای بین‌المللی ختم می‌شود.

در ادامه باید خاطرنشان کرد که بسیاری از تولیدات فولادی کشور از استانداردهای بالای بین‌المللی برخوردارند و همین موضوع نیز موجب می‌شود عرضه آنها در بازار بین‌المللی با استقبال قابل‌توجه طرف‌های خارجی روبه‌رو شود.

در همین حال باید تاکید کرد که تحریم‌ها می‌توانند بر فرآیندهای تولید از منظر زمان، کیفیت و هزینه تاثیرگذار باشند اما سازمان‌ها و به‌ویژه سازمان‌های بزرگ براساس طراحی و پایبندی به دیدگاه‌های بلندمدت از تمامی فرصت‌ها برای بهینه‌کردن این پارامترها استفاده می‌کنند.

نکته اساسی آن است که در هر حال جلوگیری از کاهش کیفیت محصول یا خدمت، مهم‌ترین چالش سازمان‌هاست و برای تحقق آن تلاش می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین