-

واکسیناسیون کودکان، ضرورتی برای قطع زنجیره همه‌گیری

مردم جهان در طول ۲ سال گذشته با پاندمی کووید ۱۹ روبه‌رو شده‌اند. در ادامه شرکت‌های مختلفی در سطح جهان، واکسن کرونا را برای مقابله با این شرایط، تولید و مجوزهای لازم را برای مصرف آن دریافت کردند. این اقدام تا حد قابل‌توجهی از میزان شیوع ویروس کووید ۱۹ و مرگ‌ومیرهای ناشی از آن کاست.

درحال‌حاضر در روند هم‌اندیشی جهانی مقررشده کودکان نیز واکسن کرونا دریافت کنند و بر همین اساس واکسن‌هایی برای مصرف کودکان تولید و از سوی سازمان بهداشت جهانی موردتایید قرار گرفته‌ است.

تجربه جهانی حکایت از آن دارد که برای قطع روند همه‌گیری ویروس کرونا باید کودکان ۱۲ تا ۱۸ ساله نیز واکسینه شوند. به‌ویژه که اغلب کودکان در درگیری با این ویروس به‌صورت ناقل عمل می‌کنند. در اغلب موارد ابتلا کودکان به ویروس کرونا، بسیار خفیف است و علایم آنها بسیار ناچیز گزارش می‌شود یا در مواردی ابتلا به ویروس کرونا در کودکان خود را به شکل سرماخوردگی خفیف نشان می‌دهد؛ بنابراین واکسیناسیون کودکان برای قطع این زنجیره همه‌گیری ضروری به‌نظر می‌رسد. درحال‌حاضر مقررشده کودکان کشور با سینوفارم واکسینه شوند. واکسن سینوفارم از ویروس کشته شده تولید شده؛ یعنی از فناوری مشابه ساخت واکسن سرخک یا سیاه‌سرفه برای تولید آن استفاده می‌شود؛ بنابراین انتظار داریم این واکسن عارضه طولانی‌مدتی را برای مصرف‌کنندگان و کودکان نداشته باشد. به‌علاوه آنکه تجربه استفاده از این دست واکسن‌ها در سطح گسترده در جهان وجود دارد.

البته در طول ۲ دهه اخیر، روی واکسن‌های ام‌آران‌ای نیز کار شده، واکسن‌هایی مانند فایزر و مدرنا ام‌آران‌ای هستند و این نخستین‌بار است که از این دست واکسن‌ها در حجم گسترده در جهان استفاده می‌شود. در تولید واکسن آسترازنکا نیز از وکتور استفاده شده و این نخستین‌باری است که از این نوع واکسن در چنین سطح گسترده‌ای استفاده می‌شود. البته تمام واکسن‌های یادشده مجوزهای لازم را از سازمان بهداشت جهانی دریافت کرده‌اند و تزریق آنها به منزله تلاش برای قطع همه‌گیری کووید ۱۹ در سطح جهان خواهد بود.

با توجه به تمام موارد یادشده باید اذعان کرد تزریق واکسن‌های سینوفارم با توجه به ماهیت تولیدی آنها برای کودکان بلامانع است. در همین حال، تجربه‌ای که از روند مصرف این واکسن‌ها وجود دارد نیز حکایت از آن دارد که احتمالا در بلندمدت عوارضی به همراه ندارند. به‌علاوه آنکه این واکسن تاییدیه مصرف برای کودکان را دریافت کرده است.

البته در مواردی شاهدیم برخی کشورها خود برای دریافت تاییدیه از سوی سازمان بهداشت جهانی اقدام نمی‌کنند. به‌عنوان مثال، واکسن روسی که به کادر درمان تزریق شد، تاییدیه از سوی سازمان بهداشت جهانی نداشت اما کارآیی آن اثبات شده است. در واقع این تاییدیه از این جهت صادر نشده که روسیه مجوز بازدید سازمان بهداشت جهانی از آزمایشگاه‌های خود را نداده است. بنابراین با اتکا به این موارد نمی‌توان نظر نهایی داد و درحالت کلی باید اذعان کرد واکسن سینوفارم گزینه مناسبی برای مصرف کودکان است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*