-

«برجام و فرجام ایران»

مهدی تدینی- مترجم و پژوهشگر: کوتاه و صریح می‌نویسم و به‌قول پاپ‌پیوس یازدهم، در آن بیانیه معروفش در سال ۱۹۳۷، «با نگرانی سوزان».

آنچه بیمناکش بودم رخ داد: مذاکرات وین متوقف شد.
پیداست مذاکره‌کنندگان کوشیده‌اند این «خبر بد» را با «لحن خوب» و جملات امیدبخش بیان کنند. بورِل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خواسته کدهایی هم در خبر بگنجاند و از تاثیر «عوامل بیرونی» سخن گفته. بر کسی پوشیده نیست که این عوامل بیرونی «جنگ روسیه» است.
هیچ‌گاه متوهم نبوده‌ام که فکر کنم با احیای برجام اوضاع ایران گل و بلبل خواهد شد. ما مردم ایران مرغ عروسی و عزاییم.
اما با این سطح از فشار اقتصادی و معیشتی و با سوختن زندگی مردم زیر بار تورم و نابودی ساده‌ترین آرزوهای مردم زیر بار مناقشه هسته‌ای و نیز باتوجه به ناکارآمدی در اداره امور، تردیدی ندارم که به برجام نیاز داریم؛ حتی اگر منافع عینی آن اندک باشد.
اما پس از حمله روسیه به اوکراین روزبه‌روز بیشتر اصرار داشته‌ام که برجام در اسرع وقت احیا شود. مناسبات دنیا به‌هم ریخته و هیچ کشوری از فردا خبر ندارد. بیم آن می‌رود که جهان در آستانه یک فاجعه باشد.
اوضاع جهان شکننده است و اگر قرار باشد گسل‌ها گشوده شود، ایران به حکم وضعیت ژئوپلتیکِ موجود «روی گسل» قرار
دارد.
کل مناسبات و معادلات ایران عوض شده است. همه معادلات را بگذارید کنار! جهان عوض شده! تحلیل و سیاست ما نیز بی‌درنگ باید متناسب با خطرهای جدید تغییر کند.
امروز دلایلم برای بازگشت به برجام دلایل پیشین نیست. ایران برای بالا بردن امنیت و ایجاد بازدارندگی به برجام نیاز دارد.
غرب هم امروز به‌دلیل بحران موجود بسیار بیشتر از قبل به احیای برجام نیاز دارد.
باتوجه به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، انباشت زمان و بحران جنگ، سطح ریسک از حد مجاز بالاتر رفته است. بی‌تعارف و بی‌پرده هشدار می‌دهم مراقب ایران و ایرانیان باشید! سرنوشت ما دست شماست و توان ما نامحدود نیست.
شما نمی‌توانید همه عوامل خطر را شناسایی و مهار کنید! سطح ریسک را پایین بیاورید. این جمله را روزی صد بار در ذهن یادآوری کنید: «اوضاع جهان عوض شده! »

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*