-

مزایای کیفیت چندجانبه است

علی حکیم عطار - رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش ملی کیفیت

پس از گذشت چند دهه از بکارگیری اصطلاحاتی مانند «استاندارد» و «کیفیت» و رواج آنها در جامعه، بسیاری از مردم با این نام‌ها آشنا هستند اما هنوز هم بسیاری از عامه مردم با مفاهیم آن آشنایی کامل ندارند.
تولیدکننده امروز به دلیل مشکلات و موانع اقتصادی که در مسیر فعالیت خود دارد تلاش می‌کند نرخ تولیدات خود را ثابت نگه دارد. او تصور می‌کند اگر بخواهد در جهت ارتقای کیفیت کالای خود اقدام کند مجبور است هزینه بیشتری را برای تولید صرف کند و نرخ کالای مورد عرضه‌اش افزایش می‌یابد، در حالی که حقیقت غیر از این است؛ ارتقای کیفیت لزوما به معنی افزایش نرخ تمام‌شده کالا
نیست.


در واقع در طولانی‌مدت و در حجم تولید بالا، هزینه‌های سربار کاهش خواهد یافت و قیمت‌ها کاهش نیز می‌یابند.
بنابراین درباره استاندارد و کیفیت باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود؛ در این صورت بسیاری از مشکلات ما در حوزه تولید برطرف خواهد شد.
درحال‌حاضر بسیاری از کشورهای پیشرفته برای حرکت در مسیر توسعه نخستین اقدامات خود را در راستای رسیدن استاندارد و کیفیت قرار داده‌اند؛ یعنی استاندارد را در تمام شئونات زندگی اعم از اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود مطرح کرده‌اند زیرا به این درک رسیده‌اند که اگر بخواهند مخاطب و مشتری خود را روزبه‌روز از دست ندهند و به توسعه پایدار اقتصادی دست یابند، باید کیفیت محصولات خود را افزایش دهند.
در حقیقت مخاطب و مشتری امروز چند پارامتر را مد نظر قرار می‌دهد و براساس آنها محصول، کالا و خدمات مورد نیاز خود را انتخاب می‌کند.
از جمله مهم‌ترین پارامترها قیمت، کیفیت و خدمت‌دهی است و در بسیاری از موارد اگر این ۳ پارامتر به نظر مصرف‌کننده مطلوب و مناسب باشد آن کالا یا خدمات را خریداری خواهد کرد.
حال در کشور ما نیز اگر این قیمت، کیفیت و خدمات مطلوب مربوط به کالاهای ایرانی باشد، به‌طور قطع مصرف‌کننده ایرانی خرید این کالاها را ترجیح می‌دهد. نتایج بررسی‌ها و گزارش‌های آماری زمینه نشان می‌دهد اگر قیمت، کیفیت و خدمت‌رسانی در کالاهای ایرانی به شکل مطلوب باشد، مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند این کالاها را خریداری کنند. اما اگر به این موارد توجه نشود قطعا مصرف‌کننده به سمت خرید کالاهای دیگر کشورها کشیده می‌شود.


البته تمایل مصرف‌کننده به خرید کالاهای خارجی فقط به زیان تولیدکننده محدود نمی‌شود و اثرات نامطلوب آن در مباحثی مانند تورم و اشتغال نیز نمایان خواهد شد زیرا در این موارد سرمایه کشور به جای اینکه صرف افزایش تولید، اشتغالزایی و توسعه اقتصادی کشور شود، راهی کشورهای تولیدکننده این کالاها شده و آب در آسیاب توسعه اقتصادی آنها می‌ریزد. از این رو، در طول دوره‌های مختلف همایش ملی کیفیت تلاش کرده‌ایم این موارد را به بخش‌های مختلف گوشزد کنیم.
در این راستا این موضوع را به‌عنوان مطالبه‌گر با سازمان‌های دولتی مطرح کردیم که اگر می‌خواهید کیفیت به سطح مطلوبی برسد حتما باید مدیران باکیفیتی نیز بر سر کار باشند. مدیر باکیفیت مجموعه باکیفیتی را رقم خواهد زد.
این مجموعه باکیفیت در مراحل بعدی سازمان باکیفیت، شرکت باکیفیت و کارگران باکیفیت را گرد هم جمع خواهد کرد و مجموعه این عوامل در نهایت یک کشور باکیفیت را خواهد ساخت.
در نهایت اینکه مقوله کیفیت در همه حوزه‌های اقتصادی، یک موضوع کاملا جدی است که ما نیز باید مانند تمام کشورهای پیشرو، برنامه‌ریزی‌های مطلوب و مدونی را برای آن انجام دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*