-
فعالان گسترش فعالیت‌های معدنی را در گرو وجود تجهیزات مناسب معرفی کردند

تسریع حفاری معدنی با تامین تجهیزات

تامین ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی یکی از موضوعات مهمی است که همواره دغدغه فعالان این بخش و معدنکاران است.

لازم به یادآوری نیست که در صورت کمبود ماشین‌آلات در فعالیت‌های معدنی، صاحبان معادن دچار مشکل شده و چرخ بخش معدن و صنایع معدنی کشور لنگان خواهد شد و در مقابل تامین مناسب این تجهیزات، معادن را در توسعه یاری خواهد کرد.

تشکیل شورای راهبری اکتشاف

رئیس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر تولید و گردآوری اطلاعات در بخش ژئوفیزیک هوایی، گفت: یکسان‌سازی، گردآوری و تکمیل اطلاعات ژئوفیزیک هوایی از الزامات توسعه بخش اکتشاف به‌شمار می‌رود و این اطلاعات باید در سامانه کاداستر آورده شود.

به گزارش معدن‌نیوز وجیه‌الله جعفری در نشست کمیته راهبری اکتشاف ایمیدرو با بیان اینکه در راستای تهیه اطلاعات، شورای راهبری اکتشاف در ایمیدرو تشکیل شده، افزود: هدف از تشکیل این شورا، ارائه ایده‌ها و تعیین مسئولیت‌های سازمان‌های ذی‌ربط بود که خوشبختانه پایش اقدامات در حال انجام است.

هدایت نقدینگی

وی هدایت نقدینگی به سمت بخش اکتشاف برای توسعه و تقویت این حوزه را از سیاست‌های ایمیدرو خواند و اعلام کرد: نگاه ما در زمینه اکتشاف، ملی است و این سازمان پیرو سیاست‌های توسعه‌ای، بستر اجرای برنامه‌های اکتشاف را فراهم کرده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ایمیدرو با هدف توسعه و تامین خوراک حوزه معدن و صنایع معدنی، برنامه‌های اکتشاف را دنبال می‌کند.

برنامه تامین تجهیزات

رئیس هیات عامل ایمیدرو تامین و ساخت تجهیزات حوزه اکتشاف با راهبری ایمیدرو را از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای خواند و عنوان کرد: تامین مالی برای واردات تجهیزات اکتشاف و حفاری توسط شرکت‌های بزرگ مورد توجه است و این موضوع تحقق هدف ۲ میلیون متر حفاری را سرعت خواهد بخشید.

در این جلسه نمایندگان حوزه اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان زمین‌شناسی و شرکت‌های معدنی حضور داشتند و به بیان نظرات و تشریح اقدامات مجموعه خود پرداختند. همچنین مطالعات برای تکمیل و تولید اطلاعات پایه در کشور از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور برای یک برنامه پنج‌ساله با تامین منابع مالی توسط ایمیدرو در حال پیگیری است.

در این طرح ۵ ساله اهدافی از جمله نوسازی و بهسازی زیرساخت‌ها و تجهیزات اکتشافی و آزمایشگاهی کشور با هدف افزایش بازدهی مطالعات و فرآیندهای اکتشاف در کشور و همچنین توانمندسازی متخصصان اکتشافی در کشور در حوزه زمین‌شناسی و اکتشاف برای تکمیل اطلاعات پایه کشور در حوزه زمین‌شناسی هدف‌گذاری شده است.

انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی به میزان ۴۰۰ هزار کیلومتر خطی به‌منظور تکمیل اطلاعات پایه کشور و آغاز پروژه اکتشافات سیستماتیک در مقیاس یک‌‌پنجاه‌هزارم در ۴ لایه فلزی، غیرفلزی، کانی‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی و عناصر نادر خاکی با تامین منابع مالی ازسوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) هدف‌گذاری شده است.

افزایش ذخایر شناسایی‌شده

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به برنامه‌ریزی برای اجرای ۲۴ هزار میلیارد تومان طرح توسعه‌ای در مجتمع معدن مس سونگون در زمان حاضر اعلام کرد: باتوجه به روند افزایشی ذخایر شناسایی شده این معدن میزان سرمایه‌گذاری در آن در سال‌های آتی به ۳۵ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

اردشیر سعدمحمدی در آیین امضای قرارداد طرح احداث کارخانجات تولید مس کاتد در مجتمع مس سونگون اظهار کرد: میزان ذخایر مس سونگون در ۲ سال اخیر ۵۲۳ میلیون تن افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: ۱۵ دستگاه حفاری آخرین مدل خریداری کرده‌ایم که تا ۳ ماه آینده وارد کشور و ۵ دستگاه از آنها در معدن مس سونگون مستقر می‌شود. سعدمحمدی ادامه داد: میزان ذخایر مس سونگون تا حدود ۴ سال قبل ۳۲۰ میلیون تن برآورد می‌شد اما اکنون به ۲ میلیارد تن افزایش یافته که ۱.۳ میلیارد تن آن از نظر اقتصادی به‌صرفه است.

سعدمحمدی گفت: متوسط عیار مس موجود در مجتمع سونگون۰.۵۶ درصد، معادل ۱۵ میلیون تن مس خالص است، در حالی که مجموع ذخایر مس خالص کشور ۴۰ میلیون تن و جهان ۸۵۰ میلیون تن است. وی افزود: اکنون از نظر ذخایر مس جهان در رتبه هفتم هستیم و باتوجه به فعالیت‌های در حال انجام اکتشاف و استخراج، امیدواریم سال آینده به رتبه ششم ارتقا یابیم.

سعدمحمدی با بیان اینکه معدن مس سونگون هفتاد و چهارمین معدن بزرگ مس در جهان است، گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای تولید ۲۰۰ هزار تن مس کاتد انجام می‌شود، اما چون مناقصه مربوط به سال قبل بوده، تغییر مناقصه به‌دلایل حقوقی ممکن نبود و از نظر زمانی عقب می‌افتادیم.

توجه به مسئولیت اجتماعی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تشریح کرد: در قرارداد امضا شده با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا برای تولید مس کاتد، از تکنیک حمام‌های ذوب به‌عنوان آخرین فناوری جهانی در ذوب مس استفاده می‌شود که کمترین آلودگی و بیشترین بهره‌وری را دارد. وی با اشاره به اهتمام جدی شرکت ملی صنایع ملی مس ایران در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود در شهرستان ورزقان توضیح داد: توقع مردم در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی بجاست و در همین راستا امسال تخصیص ۳ میلیارد تومان برای مدارس و ارتقای بیمارستان ورزقان را در برنامه داریم.

وی ادامه داد: همچنین ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای توانمندسازی و گردش مالی کم‌بهره اختصاص داده‌ایم.

شروع تولید از نیمه دوم سال

سعدمحمدی اضافه کرد: ما برای تولید ۲۰۰ هزار تن مس کاتد در مجتمع معدنی مس سونگون به یک میلیون تن کنسانتره نیاز داریم که با افتتاح ۴ فاز تولید کنسانتره، ظرفیت تولید آنها به ۶۰۰ هزار تن در سال خواهد رسید. وی یادآور شد: سود خالص سالانه معدن مس سونگون ۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که از همین محل، طرح‌های توسعه‌ای ۲۴ هزار میلیارد تومانی برای مجتمع تعریف شده است.

وی تاکید کرد: بدون شک از اوایل سال آینده مس کاتد در مجتمع معدنی سونگون تولید می‌شود و ۳ هزار تن مس کاتد تولید خواهیم کرد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خطاب به مسئولان استانی حاضر در مراسم یادآور شد: رمپ باطله معدن مس سونگون ریزش و شکست دارد و جان همکاران من در خطر است. اجازه بدهید این مشکل را حل کنیم، چراکه ۲ سال است که حل این مشکل را پیگیر هستم و استدعا می‌کنم که این کار را تمام کنیم.

سخن پایانی...

بنا بر اطلاعات ارائه شده توسط فعالان معدنی و کارشناسان، ایران مشغول استفاده از ذخایر سطحی معادن خود است؛ به‌عبارت دیگر اکتشافات معدنی کشور ما، سطحی است و به همین دلیل از بهره‌برداری از مواد معدنی باارزش موجود در عمق معادن بازمانده‌ایم. بنابر آنچه گفته شد فراهم‌سازی بسترهای مناسب برای دستیابی به این مهم، از موضوعات مهم و موردتوجه در این حوزه به‌شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*