اعتبارسازی اقتصادی در مسیر توسعه ملی
نشست خبری بیستوهشتمین سال رتبهبندی شرکتهای برتر ایران با حضور، قاسم خرمی مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، بهنام فیضآبادی مدیر رتبهبندی شرکتهای برتر ایران و محمد محسنوند معاونت مشاوره و تحقیق این سازمان در محل سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد. در این نشست خبری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی به اهمیت این رویداد و تاثیر آن بر اقتصاد ملی اشاره کرد. قاسم خرمی هدف اصلی این سازمان را ارتقاء استراتژیهای صنعتی کشور و فلسفه اصلی بیست و هشتمین سال رتبهبندی ۱۰۰ شرکت برتر را توسعه برندهای ملی ایرانی دانست و بر لزوم ایجاد همافزایی میان اهداف ملی و نیازهای کسبوکارها تأکید کرد.

ارتقای استراتژی صنعتی صنعت کشور در اولویت
به گزارش صمت در ابتدای این نشست خبری قاسم خرمی، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اهداف این رتبهبندی و تاثیر آن در سطح خرد و کلان اظهار کرد: سازمان مدیریت صنعتی یکی از قدیمیترین سازمانها با ۶ دهه فعالیت در بحث تحقیق و آموزش است. فلسفه شکلگیری سازمان حرکت در حوزههای مختلف آموزش، تحقیق و مشاوره است که رویداد ۱۰۰ شرکت برتر یکی از این رویدادهاست. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به نقش این سازمان در اقتصاد ملی اظهار کرد: سازمان مدیریت صنعتی در رأس فعالیتهای خود بهدنبال ارتقاء و توسعه استراتژیهای صنعتی کشور است.
این سازمان با برگزاری رویدادهایی نظیر انتخاب ۱۰۰ شرکت برتر، به شناسایی و معرفی قدرتمندترین شرکتهای کشور میپردازد. این رویدادها نهتنها بهعنوان یک معیار برای ارزیابی عملکرد کسبوکارها عمل میکنند، بلکه به کمک سیاستگذاران و فعالان اقتصادی نیز میآید تا تصویری از وضعیت واقعی اقتصاد کشور و همچنین فضای کسبوکارهای ایران بهدست آورند.
خرمی به فعالیتهای گوناگون سازمان مدیریت صنعتی در بخشهای گوناگون تحقیق و مشاوره اشاره کرد و ادامه داد: رویدادهایی مانند جایزه تعالی که سالهاست از سوی این سازمان برگزار میشود، به ترویج فرهنگ کیفیت و بهبود مستمر در سازمانها کمک میکند. سازمان در راستای اهداف خود همچنین، رتبهبندی کسبوکارهای اینترنتی را در دستور کار دارد که بهزودی آغاز خواهد شد و نشاندهنده توجه سازمان به روندهای نوین و تحولات دیجیتال در اقتصاد است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی خاطرنشان کرد: هدف اینگونه رویدادها فراتر از شناسایی برترینهاست؛ آنها بهدنبال ایجاد همافزایی میان اهداف ملی و نیازهای خاص کسبوکارها هستند. درواقع، انتخاب این ۱۰۰ شرکت برتر میتواند بهعنوان یک بازتاب مستقیم از سیاستگذاریهای اقتصادی و توجهات مختلف به صنایع خاص عمل کند. بنابراین، سازمان مدیریت صنعتی با این اقدامات، در تلاش است نقشی مؤثر در تدوین استراتژیهای توسعه صنعتی کشور ایفا کند و جایگاه شایسته خود را در این زمینه بشناساند.
وی افزود: انتخاب ۱۰۰ شرکت برتر با مطالعه وضعیت این شرکتها، بهنوعی بازتاب سیاستگذاریهای اقتصادی دولت در مقاطع مختلف است هرچند هدف چنین رویدادهایی برای خود شرکتها، که داوطلبانه خود را در معرض این آزمون قرار میدهند، پی بردن به وضعیت کلی و تلاش برای بهبود شاخصهای خود است، این رویداد همچنین فرصتی برای اعتمادسازی عمومی و جذب مشارکت و سرمایهگذاریهای عمومی نیز به شمار میآید.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی همچنین اظهار کرد: خوشبختانه، این رویداد به لحاظ کیفی بهگونهای برگزار شده که تاکنون هیچ مورد اعتراضی از سوی شرکتکنندگان درباره رتبهبندی وجود نداشته است. به عبارت دیگر، هیچ شرکتی ادعا نکرده یا اعتراضی نداشته که جایگاهی که باید داشته، لحاظ نشده است. هرچند ممکن است در رسانهها یا افکار عمومی مباحثی مطرح شود، اما شرکتهایی که در این فرآیند شرکت کردهاند، نسبت به عملکرد و مکانیسمی که همکاران ما طراحی کردهاند، اعتراض نکردهاند. این شرکتها به داشبورد کاری یکدیگر دسترسی دارند و میتوانند وضعیت خود را در هر شاخصی با وضعیت شرکتهای برگزیده بسنجند و تلاش کنند که بهبود یابند.
خرمی با نگاه به روند برگزاری این رتبهبندی در ۲۷ سال پیاپی و اثرات آن گفت: در این میان موضوعی که همیشه مطرح بوده این است که پس از انتخاب این شرکتها بهعنوان ۱۰۰ شرکت برتر در سالهای متمادی، چه اتفاقی میافتد. تاکنون تصور بر این بوده که در این رویداد در حال معرفی این برندهای معتبر و ارزشمند به جامعه هستیم و تلاش آنها برای استفاده از اعتبار و برند خود برای توسعه کسبوکارشان، موضوعی مختص به خودشان بوده است. اما پس از این، سیاست سازمان مدیریت صنعتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، حمایت از شرکتهای موفق است بهنوعی سیاست کلی سازمان بهجای تشویق و حمایت از شاگردهای تنبل، حمایت از شاگردهای زرنگ کلاس است.
وی ادامه داد: در راستای انجام رتبهبندی ۱۰۰ شرکت برتر تلاش ما در سازمان مدیریت صنعتی بر این است که این شرکتها که با الگوهای مدیریتی و آموزشی مناسب، بروزرسانی تجهیزات و استفاده از فناوریهای نوین بهجایگاهی رسیدهاند، در اولویت قرار گیرند. اگر قرار باشد مشوقهایی در سطح دولت برای این شرکتها تعریف شود، اعتقاد سازمان مدیریت صنعتی این است که باید این شرکتها موردتوجه و تقدیر قرار گیرند. این شرکتها نهتنها یک الگوی موفق در سطح برند خود هستند، بلکه تاثیر ملموسی بر تولید ناخالص داخلی و اقتصاد ملی دارند.
خرمی با بیان اینکه در سازمان مدیریت صنعتی به سهم خود در تلاش هستیم تا الگوهای مدیریتی موفق این شرکتهای برتر را مستندسازی کنیم، اظهار کرد: درنهایت این مستندات در اختیار جامعه و بهویژه کسبوکارهای جدید قرار گیرد. شرکتهای برتر پیشران و الگوهای موفقی هستند که میتوانند به سایر شرکتها و کسبو کارها کمک کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پایان سخنانش با اشاره هدف کلی سازمان در راستای توسعه کشور تاکید کرد: اگر قرار باشد برند ایران به مفهوم کلی توسعه پیدا کند، یکی از ابزارهای توسعه برند ملی قطعا همین شرکتهای موفق و برتر خواهند بود. اگر توسعهای در عرصه صنعتی و اقتصادی کشور ما محقق شود، کارگزار اصلی آن توسعه، این شرکتهای برتر خواهند بود. که بهنوعی برند میشوند و با قدرت برند شناسایی خواهند شد.
از اهمیت تا ضرورت رتبهبندی شرکتهای برتر
محمد محسن وند، معاونت مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی نیز در ادامه این نشست با اشاره به مسیر حرکت توسعه در کشورهای موفق اظهار کرد: وقتی به مسیر توسعه کشورها توجه میکنیم، یکی از الگوهای موفق جهانی این است که همزمان با ایجاد بستری مناسب و قابلاطمینان برای رشد کسبوکار بنگاهها و شرکتها، مسیر پیشرفت آنها را فراهم کنیم. در این رویکرد، تأکید اصلی بر بخش خصوصی است. خوشبختانه، در نظام حاکمیتی کشور نیز حمایت از بخش خصوصی مطرح و موردتوجه قرار گرفته است.
در این میان بنگاهها نقش بسیار مهمی در ایجاد ارزش برای اقتصاد دارند و از جهت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز اثرگذارند. اگر به کشورهای مطرح دنیا نگاه کنیم، مشاهده میکنیم که بنگاههای بزرگ و برندهای معتبر آنها چنان وزن و اعتباری یافتهاند که حتی فراتر از خود کشورها شناخته میشوند. بسیاری از مردم نام شرکت یا برند را میدانند ولی نام کشور سازنده آن محصول را به خاطر نمیآورند. این نشاندهنده ادغام نام کشورها با برند شرکتهاست.
معاونت مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به رویکردهای اصلی سازمان مدیریت صنعتی ادامه داد: یکی از رویکردهای اصلی سازمان مدیریت صنعتی و بهویژه نظام رتبهبندی شرکتهای برتر ایامای ۱۰۰ این است که اعتبار و نام شرکتهای ایرانی را در عرصه ملی و بینالمللی معرفی کنیم. مدیران ارشد بنگاهها دغدغه دارند که نام و دستاوردهای شرکتشان شناخته شود. تأکید میکنم این دستاوردها به اسم فرد ثبت نمیشود و متعلق به کل شرکت است و شامل مجموعهای از عوامل چون کارکنان، سیستمهای مدیریتی و حاکمیتی است که کمک میکنند اهداف شرکت محقق شود.
محسنوند در ادامه افزود: هدف اصلی این فرآیند، معرفی شرکتهای برتر و پیشرو کشور است. چرا برای شرکتهای خود برندسازی و اعتبارسازی نکنیم؟ هرچند محدودیت و مشکلات فرآیندی وجود دارد، اما همینکه مدیران با هیجان و انگیزه به این رویداد نگاه میکنند، نشاندهنده اثربخشی آن است. پایداری بنگاهها نیز اهمیت زیادی دارد چراکه مدیران آینده این شرکتها نهتنها حفظ رتبه بلکه ارتقای آن را هدف قرار میدهند.
برندسازی ارزشمند و ارزشافزاست
معاونت مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی به ارزش برندسازی اشاره کرد و گفت: برندسازی و اعتبارسازی شرکتها در سطح جامعه نقش حیاتی دارد. در این میان رویداد ایامای ۱۰۰، با انتشار نتایج و تحلیلها و در نهایت معرفی شرکتهای برتر، زمینه را برای افزایش تعامل بین شرکتها و ایجاد فضای رقابتی سالم مهیا میکند. این فضا موجب میشود شرکتهای دیگر نیز تمایل پیدا کنند خود را معرفی کرده و در این مسیر مشارکت فعالی داشته باشند. در این میان یکی از مسئولیتهای اجتماعی هر شرکت، معرفی سهم خود در اقتصاد ملی و توسعه کشور است. این فرآیند کمک میکند شرکتها نقش خود را در جامعه بهتر درک و ارائه کنند که از زوایای مختلف به رشد اقتصاد ملی کمک میکند.
تولید و تحلیل داده قدرت تصمیمگیری را بالا میبرد
محسنوند در ادامه به اهمیت تحلیل دادههای اقتصادی در شرایط کنونی اشاره و اظهار کرد: یکی دیگر از دستاوردهای مهم ایامای ۱۰۰، تولید دادههای اقتصادی درباره عملکرد بنگاههاست. این اطلاعات که مبتنی بر اعداد و ارقام حسابرسی شده و نه قضاوت فردی است، به کارشناسان، پژوهشگران و تصمیمگیران محیط کسبوکار کمک میکند تحلیل دقیق و علمی از وضعیت شرکتها داشته باشند.
آنهم در شرایطی که با پیشرفت فناوری و هوش مصنوعی، تحلیل دادهها اهمیت بیشتری پیدا کرده و میتواند روندها و چالشها را بهتر روشن کند. این دادهها نشان میدهند که سهم شرکتهای برتر در تولید ناخالص ملی چگونه است و شرایط آنها چگونه تغییر کرده است. شفافیت این اطلاعات نیز به تقویت فضای کسبوکار کمک میکند.
اعتباربخشی به تیمهای مدیریتی
معاونت مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی همچنین گفت: رویداد ایامای ۱۰۰ تلاش دارد علاوه بر معرفی شرکتها، تیمهای مدیریتی آنها را نیز به جامعه معرفی کند. تیم هیات مدیره شرکتها نقش مهمی در ارتقای شرکت و حفظ موقعیت آن دارد. در بازار سرمایه هم، تغییر تیم هیات مدیره میتواند تاثیر قابلتوجهی بر ارزش سهام داشته باشد، چراکه این تیمها مسئول افزایش سود، توسعه سهم بازار و بهبود بهرهوری هستند. با معرفی موفقیتهای تیم مدیریتی، امکان ارتباط حرفهای و انتقال تجربیات میان مدیران فراهم میشود که به بهبود عملکرد کسبوکارهای دیگر کمک میکند.
ضرورت مقابله با سوءمدیریت
محسنوند سوءمدیریت را اصلیترین عامل مشکلات اقتصادی دانست و اظهار کرد: سوء مدیریت را فقط نمیتوان به شرایط محیط سیاسی و محدودیتهای بیرونی نسبت داد. تیمهای مدیریتی موفق درست به همین دلیل اهمیت دارند که میتوانند در شرایط محدود، بحرانها را مدیریت کرده و فرصتها را شناسایی کنند. تیمها باید با هدف حفظ و ارتقای اعتبار شرکت، عملکرد روبهجلو داشته باشند و رضایت ذینفعان را جلب کنند.
محسنوند در پایان با تاکید بر اهمیت برگزاری رویداد معرفی ۱۰۰ شرکت برتر گفت: باوجود محدودیتها و مشکلات، رویداد ایامای ۱۰۰ بهعنوان یک مسیر توسعه درونزا برای شرکتها عمل میکند. این مسیر، تیم مدیریت هر شرکت را مسئول میداند تا وضعیت شرکت را بهبود بخشد و رتبه شرکت را حفظ یا ارتقا دهد. برگزاری این رویداد که امسال بیست و هشتمین دوره آن است، اثبات میکند که گامهای کوچکی که برند، اعتبار و شفافیت را به شرکتها میآورد، درمجموع، تاثیر بزرگی در توسعه اقتصادی کشور دارد.
نگاهی هب شاخصهای رتبهبندی ۵۰۰ شرکت برتر ایران
در ادامه مدیر رتبهبندی شرکتهای برتر ایران ایامای ۱۰۰ از ارتقای شفافیت اقتصادی و ایجاد رقابت سالم میان بنگاهها با رتبهبندی شرکتهای برتر ایران خبر داد. بهنام فیضآبادی، مدیر رتبهبندی شرکتهای برتر ایران در نشست خبری رتبهبندی شرکتهای برتر ایران گفت: رتبهبندی شرکتهای برتر ایران یا IMI100 سازمان مدیریت صنعتی، امسال وارد بیستوهشتمین سال برگزاری خود شده است.
این فرآیند از خردادماه آغاز شده و همچون سالهای گذشته با استقبال گسترده مدیرانی همراه بوده که بهدنبال شفافیت و رصد جایگاه واقعی خود در گروه صنعتی حوزه فعالیت مجموعه خودشان و همچنین در اقتصاد ملی هستند. فیضآبادی درباره زمان اعلام نتایج رتبهبندی شرکتهای برتر، گفت: نتایج رتبهبندی ۵۰۰ شرکت برتر ایران در تاریخ ۶ بهمنماه امسال اعلام خواهد شد.
مدیر رتبهبندی شرکتهای برتر ایران IMI100 با بیان اینکه رتبهبندی شرکتها در اقتصاد امروز جهان، دیگر صرفا یک جدول آماری نیست، گفت: رتبهبندی شرکتها سازوکاری راهبردی برای ایجاد شفافیت، ارتقای رقابتپذیری و تقویت اعتماد سرمایهگذاران بهشمار میرود. تجربههای بینالمللی همچون Fortune ۵۰۰ و Forbes Global نشان دادهاند که نظامهای معتبر رتبهبندی، علاوه بر معرفی بنگاههای برتر، به ابزاری برای تحلیل رفتار شرکتها و ترسیم تصویری روشن از وضعیت کلان اقتصاد تبدیل شدهاند.
فیضآبادی در مورد شاخصهای رتبهبندی ۵۰۰ شرکت برتر ایران هم اظهار کرد: رتبهبندی IMI100 بر اساس ۳۳ شاخص مالی و اقتصادی انجام میشود که شامل معیارهایی از جمله درآمد عملیاتی، سودآوری، رشد فروش، ارزشافزوده، بهرهوری، صادرات و... است. در این فرآیند، ابتدا شرکتها براساس شاخص درآمد در طبقههای ۱۰۰تایی دستهبندی و رتبهبندی میشوند و سپس جهت رصد دقیقتر وضعیت شرکتها در قالب گروههای صنعتی مبتنی بر دستهبندی ISIC طبق شاخصهای ۳۳ گانه ارزیابی و رتبهبندی میشوند.
وی با بیان اینکه، این روش به مدیران ارشد امکان میدهد جایگاه خود را در مقایسه با کل ۵۰۰ شرکت برتر از نظر درآمد بسنجند و وضعیت خود را در گروه صنعتی تحلیل و با رقبا مقایسه کنند، افزود: تمامی دادهها بر پایه اطلاعات مالی حسابرسیشده جمعآوری شدهاند و این امر، اعتبار و قابلیت اتکای رتبهبندی ۵۰۰ شرکت برتر را تضمین میکند.
ارتقای شفافیت اقتصادی و ایجاد رقابت سالم
مدیر رتبهبندی شرکتهای برتر ایرانIMI100 با اشاره به اهداف کلیدی رتبهبندی شرکتها گفت: ارتقای شفافیت اقتصادی، رقابتپذیری و ایجاد رقابت سالم میان بنگاهها، فراهم کردن اطلاعات واقعی برای سیاستگذاران، برندسازی و افزایش جذابیت اقتصاد ایران برای سرمایهگذاران داخلی و خارجی ازجمله اهداف رتبهبندی ۵۰۰ شرکت برتر ایران است.
فیضآبادی مخاطبان رتبهبندی ۵۰۰ شرکت برتر ایران را طیف گستردهای از گروهها و شرکتها دانست و گفت: مدیران شرکتها برای رصد جایگاه خود، سیاستگذاران برای تصمیمگیری مبتنی بر داده، سرمایهگذاران برای شناسایی فرصتهای مطمئن و رسانهها برای انتقال تصویری دقیق از اقتصاد کشور، ازجمله مخاطبان فرآیند رتبهبندی هستند.
فیضآبادی افزود: امسال، برای شرکتهای هلدینگی، خدمات اختصاصی و تخصصی جدیدی ارائه میشود و در صورتی که شرکتهای زیرمجموعه هلدینگها در رتبهبندی حضور داشته باشند، امکان ارائه خدمات رتبهبندی اختصاصی و شاخصهای ویژه هلدینگ، محاسبه ضریب زد التمن برای تحلیل ریسک و نقدینگی و تهیه گزارشهای اختصاصی بر اساس روندهای گذشته از طریق دادهکاوی به آنها تعلق میگیرد. این خدمات به هلدینگها امکان میدهد تا تحلیل دقیقتر، تصمیمگیری راهبردی و مدیریت بهینه زیرمجموعههای خود را انجام دهند.
وی ادامه داد: رتبهبندی ۵۰۰ شرکت برتر IMI100 در عمل، آینهای از دو سطح اقتصاد خرد و کلان است که در سطح خرد، رفتار و عملکرد مالی بنگاهها و شرکتها را نشان میدهد و در سطح کلان، تصویر روشنی از وضعیت اقتصاد ملی، سهم صنایع مختلف و روندهای عمومی رشد و ارزشافزوده را ارائه میکند.
فیضآبادی از مخاطبان رتبهبندی ۵۰۰ شرکت برتر ایران نام برد و مدیران، سیاستگذاران، سرمایهگذاران و رسانهها را طیف گستردهای از این مخاطبان دانست که برای رصد جایگاه خود و تصمیمگیری و شناسایی فرصتهای مطمئن و انتقال تصویر دقیق از اقتصاد کشور در این همایش حضور دارند.
فیضآبادی در پایان تاکید کرد: رتبهبندی ۵۰۰ شرکت برتر ایران امسال، باسابقهای ۲۸ ساله و الگوبرداری از مدلهای بینالمللی، تصویری همزمان از اقتصاد خرد و کلان کشور ارائه میدهد و علاوه بر بازتاب عملکرد بنگاهها، امکان تحلیل روندهای کلان و کمک به تصمیمسازی سیاستگذاران را فراهم میکند. خدمات اختصاصی هلدینگها نیز ابزار قدرتمندی برای تحلیل دقیق، مدیریت استراتژیک و برنامهریزی بهینه زیرمجموعههای شرکتها فراهم میآورد؛ مسیری که آیندهای شفافتر، رقابتیتر و کارآمدتر برای اقتصاد ایران رقم خواهد زد.