آماده واردات این خودروهای جذاب اروپایی باشید / قیمت ۱.۲ میلیارد
واردات خودرو که از پر بحثترین موضوعات این روزها است، اکنون به نظر میرسد در مرحله جدیدی قرار دارد. شرکتهای مورد تأیید توسط وزارت صمت در حال رایزنی با خودروسازان معروف برای واردات هستند.
در این میان یکی از برندهای جذابی که زمزمه واردات آن به گوش میرسد، برند «اشکودا» است. آنطور که مشخصشده چند مدل دیگر از این برند نیز برای ورود به کشور انتخاب شدند. روزگار خودرو در این گزارش به بررسی و معرفی برند اشکودا و همچنین مدلهای احتمالی برای ورود به ایران میپردازد.
تاریخچه برند اشکودا
اگر درباره برند اشکودا بهخصوص از خودروبازان سؤال شود، اولین موردی که به ذهن آنها میرسد این است که اشکودا ازجمله زیرمجموعههای فولکسواگن است. اما این خودروساز را میتوان ازجمله سازندگان مشهور و فناور دانست که زادگاه آن در چک است. اشکودا در سال ۱۸۹۵ توسط واکلاو لورین و واکلاو کلمنت تأسیس شد و در سال ۱۹۹۱ به یکی از زیرشاخههای برند اروپایی فولکسواگن درآمد. نشان اشکودا شبیه یک بوقلمون در حال پرواز است. هرچند که بوقلمونها پرواز نمیکنند اما این نشان درواقع یک پیکان بالدار است که مفهوم کلی سرعت را به مخاطب القا میکند. امروز اشکودا در بیش از ۱۰۰ کشور جهان حضورداشته و با تولید محصولات ساده و درعینحال هوشمند و جذاب نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرده است.
برای اولین بار در ایران
آنطور که از شواهد پیداست، اشکودا نیز ازجمله محصولاتی است که قرار است بهزودی پس از باز شدن واقعی درهای واردات خودرو به کشور راه پیدا کند. این برند پیشازاین تجربه حضور در ایران را نداشته است اما با توجه به اینکه اشکودا زیرمجموعه فولکسواگن است میتوان روی کیفیت آن حساب باز کرد. بنابراین پیشبینی میشود که در صورت قیمتگذاری مناسب محصولات این برند طرفداران زیادی در ایران پیدا کند. اشکودا اسلاویا و فابیا ازجمله مدلهایی است که احتمال حضور آنها در ایران وجود خواهد داشت.
مشخصات فنی اسلاویا و فابیا
«اشکودا اسلاویا» در بخش فنی با دو پیشرانه ۱ لیتری توربو و ۱.۵ لیتری توربو عرضه میشود. پیشرانه اول توانایی تولید حداکثر توان ۱۱۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۷۵ نیوتن. متر را دارد. لازم به ذکر است که توان این پیشرانه از طریق گیربکس ۶ سرعت دستی یا اتوماتیک به محور جلو منتقل میشود. بنابراین میتوان گفت دست خریداران در بخش پیشرانه و گیربکس تا حد زیادی باز است. هرچند که باید منتظر ماند و دید این خودرو با کدامیک از مشخصات فنی به بازار ایران راه پیدا خواهد کرد. آنچه به نظر میرسد پیشرانه ۱.۵ لیتری همراه با گیربکس اتوماتیک میتواند یکی از گزینههای مناسب برای بازار ایران باشد.
«اشکودا فابیا» نیز میتواند ازجمله هاچبکهای جذابی باشد که با حضور در بازار ایران نظر بسیاری از علاقهمندان این سگمنت را به خود جذب کند. این هاچبک در نسخه پایه از پیشرانه ۱ لیتری ۳ سیلندر تنفس طبیعی بهره میبرد. پیشرانه ذکر شده توانایی تولید حداکثر توان ۶۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۹۳ نیوتن. متر را دارد. با توجه به این موضوع میتوان گفت نسخه پایه این خودرو توان بالایی ندارد و نمیتوان انتظارات زیاد از آن داشت. اما نسخه قویتر از همین پیشرانه با حداکثر توان ۸۰ اسب بخار نیز در دسترس است. در بخش گیربکس نیز این ۲ پیشرانه با جعبه دنده ۵ سرعت دستی عرضه میشوند. اما نسخههای قدرتمندتری نیز از این خودرو وجود دارد. فابیا با پیشرانه ۱ لیتری ۱۱۰ اسب بخار و همچنین پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو ۱۵۰ اسب بخاری نیز عرضه خواهد شد. در نسخه ۱ لیتری امکان سفارش گیربکس ۶ سرعت دستی یا ۷ سرعت اتوماتیک دو کلاچه وجود دارد. پیشرانه ۱.۵ لیتری نیز با گیربکس ۷ سرعت دوکلاچه عرضه خواهد شد. با توجه به این موارد به نظر میرسد پیشرانههای ۱ و ۱.۵ لیتری توربو برای ورود به ایران در نظر گرفته شوند.
طراحی
بهطورکلی طراحی محصولات اشکودا ساده است اما درعینحال این خودروساز تلاش میکند در کنار سادگی جذابیت را حفظ کند. معمولاً خودروهای با این سبک از طراحی بهمرورزمان از چشم نمیافتند و ظاهر خود را حفظ میکنند. چنین موردی درباره ۲ خودرو اسلاویا و فابیا نیز صادق است. لازم به ذکر است که اسلاویا در ۳ تیپ استایل، امبیشن و اکتیو در ۵ رنگ مختلف به بازار هند عرضهشده است درنتیجه انتخابها چه در بخش فنی چه طراحی خارجی برای این مدلبالا خواهد بود. درباره فابیا نیز با هاچبکی ساده و درعینحال جذاب طرف هستیم که میتواند نظر بسیاری از خریداران را در ایران جلب کند.
امکانات رفاهی و طراحی داخلی
اسلاویا و فابیا در بخش طراحی داخلی و داشبورد تا حد زیاد به یکدیگر شبیه هستند. این ۲ خودرو از کابین جذابی بهره میبرند که امکان دسترسی راننده و سرنشین به ادوات مختلف تا حد زیادی راحت است. بنابراین سرنشینان مشکلی از بابت دسترسی به تجهیزات رفاهی نخواهند داشت.
اسلاویا در بخش آپشن از امکاناتی نظیر کروز کنترل، استارت بدون کلید، سیستم تهویه صندلیهای جلو، مانیتور لمسی ۱۰ اینچی، پشت آمپر دیجیتال ۸ اینچی، شارژر بیسیم موبایل، ایربگهای جلو و کناری پردهای و همچنین پورت یو اس بی برای سرنشینان ردیف عقب بهره میبرد.
نسخه فول آپشن فابیا نیز در بخش امکانات رفاهی وضعیت خوبی دارد و آپشنهایی نظیر کروز کنترل هوشمند، سیستم پارک اتوماتیک، سیستم استارت استاپ، شارژر بیسیم موبایل، استارت دکمهای، سیستم تهویه اتوماتیک، رادار خطی، تابلو خوان، گرمکن صندلیهای جلو، دریچه تهویه عقب و سقف شیشهای در دسترس خریداران قرار دارد.
قیمت احتمالی در ایران
با توجه به اینکه اشکودا ازجمله برندهای باسابقه در زمینه خودروسازی محسوب میشود انتظار میرود که فروش مناسبی را در ایران تجربه کند. البته این مورد تا حد زیادی به شرکت واردکننده و خدمات پس از فروش بستگی خواهد داشت. آنطور که به نظر میرسد شرکتی بانام پارس ساترا قرار است واردات این برند به ایران را بر عهده داشته باشد اما هنوز جزئیات بیشتری در دسترس نیست.
قیمت اشکودا فابیا در بازار اروپا با توجه نسخههای مختلف بین ۱۹ الی ۲۵ هزار یورو است. بنابراین میتوان گفت قیمت احتمالی این خودرو در بازار ایران بالای ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان باشد. هرچند که با توجه به اروپایی بودن این خودرو احتمال اینکه قیمت بالاتری برای آن در بورس کشف شود دور از انتظار نیست. باید منتظر ماند و دید پای اشکودا فابیا ۲۰۲۳ با چه قیمتی به بازار ایران بازخواهد شد.
با توجه به قیمت اعلام شده برای اشکودا فابیا و همچنین نسخه عرضهشده در هند به نظر میرسد قیمت فابیا نیز کمتر از ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نباشد. ظاهراً همهچیز برای مشتریان این خودروها به بورس بازمیگردد.