-

ماجرای تعرض جنسی استاد به دانشجوی دختر

در ماه پایانی سال 98 دانشگاه مازندران درگیر حواشی زیادی شده بود، آن زمان در فضای مجازی و بین دانشجویان خبری مبنی بر اینکه یکی از اساتید دانشکده حقوق و علوم سیاسی (الف.ر) در اتاق کار خود به یک دانشجوی دختر تعرض کرده، پخش شد.

در ماه پایانی سال 98 دانشگاه مازندران درگیر حواشی زیادی شده بود، آن زمان در فضای مجازی و بین دانشجویان خبری مبنی بر اینکه یکی از اساتید دانشکده حقوق و علوم سیاسی (الف.ر) در اتاق کار خود به یک دانشجوی دختر تعرض کرده، پخش شد.

خبری که شاید در روزهای اول تنها یک شایعه به‌نظر می‌رسید ولی با پیگیری خبرنگار ما درباره صحت و سقم این خبر و گفتگو با بعضی اساتید و فعالان تشکل‌های دانشجویی، درستی این خبر تایید شد.

پس از این اتفاق، دانشجوی دختر برای اعاده حیثیت خود، ماجرا را با سند و مدرک برای رئیس دانشکده و رئیس حراست شرح می‌دهد. در روزهای نخستین با پیگیری تشکل‌های دانشجویی و مسئولین دانشگاه برای پیگرد حقوقی و قانونی این اتفاق، هم از ورود استاد مربوطه به دانشگاه جلوگیری شده و هم اینکه وی را تا صدور حکم نهایی از کار تعلیق کرده و از منصب مدیرگروهی رشته علوم سیاسی عزل شد.

پیمان ابراهیمی از اعضای ادوار انجمن اسلامی دانشگاه مازندران گفت: پس از انتشار چنین خبری در دانشگاه مازندران و همچنین با توجه به اینکه چنین اتفاقی در محیط آموزشی دارای سابقه بوده، ما به همراه تعداد زیادی از دانشجویان دیگر جلوی دفتر دکتر نوذری رئیس دانشگاه تحصن کردیم و خواستار برخورد شدید و اخراج این استاد از دانشگاه شدیم. در این جلسه دکتر ابهری رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی و همچنین دکتر رورده رئیس حراست قول پیگیری جدی را دادند.

وی همچنین در ادامه افزود: پس از طولانی شدن روند بررسی حقوقی وضعیت استاد مربوطه، دانشجویانی که از این حادثه منزجرکننده به ستوه آمده بودند، جهت محکوم کردن و همچنین مطالبه‌گری پیرامون این حادثه بصورت خودجوش در دانشکده حقوق و علوم سیاسی تجمع کرده و خواستار پاسخگویی مسئولین شدند.

ایمان فندرسکی مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه مازندران گفت: در تجمع دانشجویی که برگزار شده بود، دکتر ابهری رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی در پاسخ به مطالبه دانشجویان گفت که پیگیری قانونی درباره استاد مربوطه در حال انجام است.

در بحبوحه روزهای پایانی سال 98، در نامه تشکل‌های دانشجویی به مسئولین دانشگاه آورده شده است:

«این واقعه به جرئت دل دانشجویان و خانواده های آنان را به درد آورده و سخن حضرت علی(ع) را یادآور می گردد که "اگر از شدت درد حوادث این چنینی و حتی کمتر از آن مرد مسلمان بمیرد هم کم است." در روزگاری که سلیمانی ها برای عزت ناموس ایرانی خون می‌دهند هستند افرادی که به وقاحت از حقوق بیت المال ارتزاق می کنند و لگد به غیرت ایرانی میزنند!

معهذا با وجود اظهار نظر های گوناگون و بعضا غیرکارشناسی در این مدت، تشکل های دانشجویی به نمایندگی از دانشجویان فهیم دانشگاه مازندران از روزهای اول با حضور در دفتر ریاست محترم، مطالبات به حق دانشجویان در برخورد متناسب با فرد بزهکار را مطرح نموده و تاکنون نیز در لحظه لحظه این روزها با ارتباط مداوم خود با مسئولین جهت اقدامات بعدی پای کار بوده اند و وعده هایی گرفته بودند.»

در ادامه این نامه آمده است:

«ما به نمایندگی از دانشجویان دانشگاه مازندران از هیئت محترم رسیدگی به تخلفات می‌خواهیم ضمن حفظ آرامش و بدون تاثیر پذیرفتن از جنجال‌های رسانه‌ای و اعمال نفوذ افراد خاص به این پرونده به طور کامل طبق صلاحیت های پیش بینی شده در بندهای ۱۱ و ۱۲ ماده ۷ قانون مقررات انتظامی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها (مصوب ۲۲/ ۱۲ / ۱۳۶۴) رسیدگی نموده و همچنین باتوجه به اطلاق ماده ۱۳ قانون پیش‌گفته و تبصره آن در خصوص تکلیف این هیئت در معرفی فرد خاطی به مراجع قضایی در موارد اینچنینی با جمع آوری مستندات و ادله ای قابل اتکا اقدام نمایند.»

پس از 6 ماه...

فراگیری ویروس کرونا در کشور باعث شد تا ماجرای تعرض جنسی این استاد به دانشجوی دختر، به حاشیه رانده شود. اما طی چند روز گذشته اخبار ناگواری مبنی بر تغییر حکم استاد هتاک علوم سیاسی به یک سال انفصال موقت از جانب هیئت تجدید نظر رسیدگی به تخلفات اساتید به سمع فعالان دانشجویی و دانشجویان دانشگاه مازندران رسیده که موجبات تعجب و نگرانی همه از این حکم را فراهم آورده است!

هیئت رسیدگی دانشگاه در مرحله بدوی با توجه به حدود صلاحیت های خود اقدام به صدور حکم بازخرید استاد و قطع همکاری وی با دانشگاه نمود که این حکم در مرحله تجدید نظر بررسی شده و با توجه به شنیده ها از منابع آگاه یکسال انفصال موقت برای این استاد در نظر گرفته شده که مورد اعتراض دانشجویان قرار گرفت.

پس از این اتفاق، جمعی از تشکل‌های دانشجویی ازجمله مجمع عدالتخواه، انجمن اسلامی دانشجویان، انجمن ایران اسلامی، بسیج دانشجویی و نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشگاه مازندران در بیانیه‌ای خطاب به مسئولین اعتراض خود را پیرامون تعیین وضعیت استاد هتاک و متعرض علوم سیاسی اعلام کرده و خواستار برخورد مجدانه دانشگاه با وی شدند.

در قسمتی از این بیانیه آمده است:

«...اجرای فرآیند‌های حقوقی و رسیدگی عادلانه طبق قانون رسیدگی به تخلفات اساتید با توجه به مستندات موجود در پرونده استاد اشاره شده، برخلاف اعمال نظر‌های سلیقه‌ای و بعضا سیاسی جهت بازگرداندن وی به دانشگاه مازندران، خواسته تمام دانشجویان دانشگاه مازندران است روحیات پاک و معصوم نوامیس ما، خواهران ما بازیچه هواس رانی‌های یک شخص معلوم الحال که الحق و الانصاف شان استادی را به سخره گرفته نبوده و تلاش برای حفظ امنیت جسمی و روحی ایشان که حاصل خون صد‌ها شهید گلگون کفن است وظیفه تک تک دست اندرکاران امر می‌باشد.

خواسته ما اخراج این استاد از دانشگاه بوده و جهت تحقق این امر پیگیری‌های لازم از مراجع اداری و قضایی انجام خواهیم داد.

کمتر از یک‌ماه پیش گزارشی با عنوان «استاد هتاک مازندران به دانشگاه برمی‌گردد؟» منتشر کردیم و درخصوص تعرض یک استاد دانشگاه به دختر دانشجو نوشتیم: «در ماه پایانی سال 98 دانشگاه مازندران درگیر حواشی زیادی شده بود، آن زمان در فضای مجازی و بین دانشجویان خبری مبنی بر اینکه یکی از اساتید دانشکده حقوق و علوم سیاسی (الف.ر) در اتاق کار خود به یک دانشجوی دختر تعرض کرده، پخش شد. خبری که شاید در روزهای اول تنها یک شایعه به‌نظر می‌رسید ولی با پیگیری خبرنگار ما درباره صحت و سقم این خبر و گفتگو با بعضی اساتید و فعالان تشکل‌های دانشجویی، درستی این خبر تایید شد.»

پس از ناهنجاری بوجود آمده در دانشگاه، دانشجویان با تجمع و درخواست متفاوت خود از مسئولان دانشگاه خواستار برخورد قضایی و قانونی با این استاد هتاک داشتند.

ابتدای کار، هیئت بدوی بررسی تخلفات استادان دانشگاه مازندران حکم اخراج برای عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی صادر کرد باعث تسکین خاطر اساتید، دانشجویان و خانواده‌های آنان شد. اما مدتی نگذشت که در اقدامی عجیب، هیئت تجدید نظر تخلفات اساتید دانشگاه که مسئولیت آن را، رئیس همان دانشکده حقوق و علوم سیاسی بر عهده دارد، حکم نامبرده صرفاً به یک سال انفصال از خدمت تقلیل داد.

حکم مذکور به این معناست با وجود آنکه دانشجوی دختر خودش اقرار کرده که مورد تعرض از سوی استاد (الف.ر) قرار گرفته است؛ ولی طبق حکم دوم که صادر شده، استاد هتاک پس از یکسال دوری از فضای آموزشی دوباره به دانشگاه و کلاس درس بازخواهد گشت!

پس از انتشار خبر بازگشت این استاد، شورای کانون استادی بسیج دانشگاه مازندران ضمن اعتراض شدید به تقلیل حکم در بیانیه‌ای نوشت:

«اولاً خواستار صدور حکم اخراجی و قطع کامل همکاری با شخص مورد نظر (عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی) می باشد، تا بدبینی ایجاد شده در ذهن دانشجویان، اساتید و خانواده ها نسبت به لباس مقدس استادی به طور کامل زدوده شود.»

پس از حکم جدید که از طرف هیئت تجدید نظر تخلفات اساتید دانشگاه صادر شد، در گفتگویی با فعالان دانشجویی دانشگاه مازندران مطرح شد؛

پرونده استاد هتاک درگیر سیاسی‌بازی شده است

رضا رحمانی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه مازندران درخصوص وقوع برخی ناهنجاری از سوی اساتید در دانشگاه‌ها گفت: گاهی اوقات حرکاتی خلاف شان استاد رخ می‎دهد که باعث آزرده‌خاطر شدن جامعه دانشگاهی می‌شود، اگر جلوی این خطاها گرفته نشود بیم آن می‎رود که تبدیل به یک اپیدمی همگانی شود.

وی در ادامه گفت: در دانشگاه مازندران هم متاسفانه استادی خلاف عرف و شرع و قانون به دانشجویی تعرض می‎کند و ابایی از بر ملا شدن آن ندارد.

رحمانی اظهار کرد: ابتدای امر حرکات خوبی برای اخراج استاد صورت گرفت اما در ادامه با توجه به علنی نبودن پرونده، درگیر سیاسی‎بازی‎هایی شد که در پس آن جز منافع حزبی و رابطه‌بازی چیز دیگری وجود ندارد.

مسئول بسیج دانشجویی تصریح کرد: بنابراین طبق نظام اسلامی و قوانین آن جای این استاد به هیچ وجه نه تنها در دانشگاه بلکه در هیچ ارگان دولتی نباید باشد، چرا که جز بی‌حیثیتی و بدنام کردن جایگاه استادی چیز دیگری به بار نمی‎آورد.

وی در آخر گفت: مجموعه بسیج دانشجویی تا حصول نتیجه مطلوب که اخراج این استاد متعرض از دانشگاه است، از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

فقر فرهنگی و عدم حمایت از قربانیان جنسی

هدیه احمدی از فعالان دانشجویی دانشگاه مازندران است که نسبت به تغییر حکم استاد متعرض واکنش نشان داد و در گفتگو با خبرنگار ما گفت: دریافتن این موضوع که اثبات تجاوز و عدم رضایت بزه‌دیده اساسا دشوار و حتی در مواردی ناممکن است با توجه به قوانین جاری و رویه دادگاه ها، سهل است که البته یکی از دلایل آن از بین رفتن مدارک و آثار جرم در همان ساعات اولیه است.

وی در ادامه بیان داشت: عمده ترین دلیل این تعرض‌های خاموش، اما نبود حمایت فرهنگی از قربانی تجاوز است. چراکه قربانی میداند چنانچه در بستر خانواده سخنی از ظلم به جان کشیده بگوید، پاسخ یک کلمه است؛ هیس! و چنانچه در جامعه مطرح کند؛ با ظن و بدگمانی و البته قضاوت افکار عمومی رو به رو خواهد بود.

احمدی درخصوص رفتار شنیع استاد دانشگاه مازندران گفت: این استاد، دفتر خود را محل بازی با روان و جسم دانشجویان دختر خود کرد و از میان تمام تعرض‌های خاموش ایشان، دختری فریاد حق خواهی سر داد و به جرئت میتوان گفت با توجه به رسیدگی به پرونده این فرد (حکم به انفصال موقت تا یکسال)، دیگر دختری پیدا نخواهد شد از میان ده‌ها جنایتکاری که به اسم استاد، تعرض کلامی و فیزیکی به دختران دانشجو دارند، شکایت کند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: اگر استاد دانشگاه به خود اجازه میدهد به ده‌ها دختر دانشجو تعرض کند، محصول عدم پذیرش قربانی در جامعه است!

وی در پایان گفت: تا مادامی که متجاوز نه از مجرای قانونی و نه فرهنگی جنایتکار محسوب نمیشود، باید شاهد این قبیل متجاوزان و هزاران نامی که هیچ گزارشی از آنان به علت فقر فرهنگی ثبت نشده، باشیم.

مسئولان استانی باید پیگیر این هتک حرمت باشند

رضا داودی دبیر جنبش عدالتخواه دانشگاه مازندران درخصوص جزئیات این حادثه شوم گفت: اوایل ترم تحصیلی قبل بود که یکی از دانشجویان دختر برای مشورت در مورد انتخاب واحد به دفتر یکی از اساتید دانشکده علوم سیاسی که مدیر گروه نیز بود مراجعه میکند، اما استاد به قصد تعرض به دانشجوی دختر نزدیک می‌شود. پس از این حادثه، دانشجو با حالتی آشفته و ترسیده از دفتر این مدیر گروه، با عجله به بیرون آمده و در همان روز به استاد معتمد خود مراجعه میکند و همراه با ایشان به حراست دانشگاه مراجعه می‌کنند.

وی در خصوص اقدامات قانونی مسئولان دانشگاه گفت: ریاست دانشگاه او را از سمت مدیر گروهی عزل کرده و تا اطلاع ثانوی، از ورود او به دانشگاه ممانعت به عمل می آورد. در اقدام بعدی پرونده این استاد را به کمیسیون رسیدگی به تخلفات اعضایی هیأت علمی دانشگاه ارجاع می‌دهند.

داودی در ادامه تصریح کرد: جمعی از دانشجویان و فعالان تشکیلاتی در دفتر دکتر نوذری ریاست دانشگاه تجمعی انجام دادند و چندین روز بعد تجمعی دیگری شکل می‌گیرد که با حضور ریاست دانشکده، دانشجویان اتمام حجت لازم را با مسئولین مربوطه انجام می دهند که پس از آن، پرونده سرعت بیشتری می‌گیرد.

دبیر جنبش عدالتخواه مازندران درخصوص سکوت خبری این موضوع در استان مازندران گفت: آیا این هتک حرمت اگر در جایی به جز دانشگاه مازندران اتفاق می‌افتاد، باز هم انقدر بی تفاوت بودند؟ توقع ما و وظیفه مسئولان استانی و همچنین ائمه محترم جمعه استان این است که پیگیر این مسئله باشند. حتی گاهی شائبه این موضوع وجود دارد که در هیأت جدید نظر، این پرونده کاملا سیاسی کاری و یا حتی برخورد جناحی شده است که اگر واقعا همونین نکته واقعیت داشته باشد باید به حال وضع موجود گریست!

خبرگزاری دانشجو

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*