-
به دنبال الزام دریافت شناسه یکتا از سوی کسب‌وکارها

بانک مرکزی ۳۲ مجوز الکترونیک صادر کرد

مدیرکل اداره مجوزهای بانک مرکزی از صدور ۳۲ مجوز کسب‌وکار در درگاه ملی مجوزها از سوی بانک مرکزی خبر داد. به این ترتیب متقاضیان اخذ مجوزهای تاسیس و فعالیت نهادهای پولی و مجوزهای مربوطه از قبیل خدمات پرداخت‌یاری (PF) و پرداخت الکترونیک (PSP و غیره) با مراجعه به درگاه ملی مجوزها می‌توانند نسبت به ثبت الکترونیکی درخواست اخذ مجوزهای یادشده اقدام کنند.

بانک مرکزی ۳۲ مجوز الکترونیک صادر کرد

سید جلال سیدی مدیر اداره مجوزهای بانکی این بانک گفت: با ادغام، تجمیع و حذف برخی مجوزها، ۳۲ فقره از مجوزهای کسب‌وکار صادره توسط بانک‌مرکزی در زمینه شروع کسب‌وکار در چندین نوبت به تصویب هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار رسیده است و با آماده‌سازی زیرساخت‌های فنی لازم و برقراری ارتباط با سایر سازمان‌ها جهت تبادل الکترونیکی اطلاعات و استعلامات؛ درحال‌حاضر قابلیت صدور مجوز از طریق درگاه ملی مجوزها فراهم شده است.
وی با تاکید بر پیگیری جدی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور اجرای الزامات مربوط و تبدیل مجوزهای کاغذی قدیمی به الکترونیکی برای آماده‌سازی بسترهای لازم برای ثبت و اخذ شناسه یکتای مجوز گفت: بانک مرکزی این امکان را برای تمامی اشخاص حقیقی یا حقوقی ملزم به اخذ مجوزهای مصوب هیات مقررات‌‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار فراهم نموده است تا از طریق اخذ کد پیگیری بر روی درگاه ملی مجوزها نسبت به دریافت شناسه یکتای مجوزهای قدیمی خود اقدام کنند.
مدیر اداره مجوزهای بانکی خاطرنشان کرد: از اوایل سال ۱۴۰۱ که اتصال بانک مرکزی به درگاه صدور مجوز‌های کسب‌وکار انجام شده است تاکنون در خصوص نهادهای پولی از جمله شرکت‌های لیزینگ و صندوق‌های قرض‌الحسنه صرفا از طریق این سامانه، درخواست‌ها تکمیل و ارسال می‌شود و تا کنون بالغ بر ۷۷ مجوز برای شرکت‌های لیزینگ از طریق این درگاه صادر شده است.
وی ادامه داد: فرآیند ثبت درخواست و دریافت مجوز درحال‌حاضر در مرحله آزمون‌های امنیت‌نرم‌افزاری است و ظرف مدت زمان تعیین شده توسط مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌وکار یعنی تا ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ بر روی درگاه ملی مجوزها عملیاتی خواهد شد.
صدور شناسه یکتا
سیدی با بیان اینکه اطلاعات حدود ۸۰۰ نهاد پولی تا یک هفته آینده به منظور صدور شناسه یکتا برای وزارت امور اقتصادی و دارایی برای صدور شناسه یکتا ارسال می‌شود گفت: این اطلاعات شامل ۵۰۱ شرکت صرافی /۲۷۹ شرکت تعاونی اعتبار /۹ صندوق قرض الحسنه / ۳۹ شرکت لیزینگ و ۲۹ بانک و موسسه غیر بانکی تکمیل شده است که تا موعد قانونی تعیین شده یعنی ۲۵ اردیبهشت ماه این اطلاعات به وزارت اقتصاد ارسال می‌شود تا شناسه یکتا در درگاه ملی منتشر شود.
مدیر اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی بیان کرد: بانک مرکزی پس از بررسی ظرف مدت زمان مقرر که توسط هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار تعیین شده است، در صورت احراز شرایط، مجوزهای الکترونیکی مربوط را در قالب شناسه یکتای مجوز صادر می‌کنند. بر این اساس با حذف فیزیکی مجوزها و صدور الکترونیکی مجوزها به صورت QR code، از این پس شاهد کاهش بروکراسی و تسهیل در فرآیند صدور مجوزهای کسب‌وکار خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: براساس تبصره (۷) ماده (۱) قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار ابلاغی سال ۱۴۰۱، مقرر شد شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن قانون یادشده، هرگونه استعلام، تمدید یا ابطال مجوز، تنها از طریق شناسه یکتای مجوز صادره تنها از طریق درگاه ملی مجوزها قابل انجام باشد. بر همین اساس، درحال‌حاضر امکان استعلام شناسه یکتای صادره برای دارندگان مجوزها در درگاه ملی مجوزها برای عموم مردم فراهم است.
سیدی تاکید کرد: مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌وکار نیز موظف بود برای مجوزهای کسب‌وکار أخذ شده قبل از لازم الاجراء شدن این قانون با درخواست کتبی یا الکترونیکی دارنده مجوز، ظرف یک ماه از زمان درخواست، شناسه یکتا صادر کند. بر همین اساس، کسب‌وکارهایی که از دو سال پس از لازم‌الاجراء شدن این تبصره، شناسه یکتا نداشته باشند، به لحاظ قانونی فاقد مجوز محسوب می‌شوند.
مدیرکل اداره مجوزهای بانک مرکزی خاطرنشان کرد: متقاضیان می‌توانند فیلم راهنمای نحوه دریافت شناسه یکتای مجوزهای قدیمی را بر روی درگاه ملی مجوزها mojavez.ir مشاهده کنند.
وی با اشاره به فرآیند قانونی طی شده درخصوص الزام مراجع صادرکننده مجوز به صدور مجوزها به صورت تماماً الکترونیکی (غیرکاغذی) از طریق درگاه ملی مجوزها گفت: با تصویب «قانون اصلاح مواد (۱)، (۶) و (۷) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی» در سال ۱۳۹۳ و ماده (۵۷) «قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» در سال ۱۳۹۴ و پس از آن تصویب «قانون اصلاح مواد (۱) و (۷) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن» در سال ۱۳۹۹ و «قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» در سال ۱۴۰۱، مبنی ‌بر الزام مراجع صادرکننده مجوز به صدور مجوزها به صورت تماماً الکترونیکی (غیرکاغذی) از طریق درگاه ملی مجوزها، از سال ۱۳۹۴ همکاری‌های لازم با دبیرخانه هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار آغاز و مجوزهای کسب و کار بانک مرکزی احصاء و کاربرگ‌های مربوط به اطلاعات (شرایط، ‌مدارک، زمان و هزینه) فرآیندهای تمدید، توسعه، اصلاح، ابطال و تعلیق مجوزهای یادشده در چندین نوبت تکمیل و اصلاح شد و طی سال‌های اخیر در جلسات کمیته‌های تخصصی مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار مورد تایید قرار گرفت.
اقدامات بانک مرکزی
سیدی در ادامه اهم اقدامات این بانک در اجرای الزامات قانونی مرتبط با بهبود محیط کسب‌وکار را در ۱۶ بند تشریح کرد:
۱- احصاء مجوزهای کسب‌وکار بانک مرکزی.
۲- تهیه کاربرگ‌های مربوط به اطلاعات (شرایط، ‌مدارک، زمان و هزینه) فرآیندهای تمدید، توسعه، اصلاح، ابطال و تعلیق مجوزهای کسب‌وکار.
۳- انجام اصلاحات، ادغام، تجمیع و یا حذف برخی از کاربرگ‌ها در جلسات کمیته‌های تخصصی مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌وکار.
۴- آماده‌سازی زیر ساخت‌های فنی لازم به منظور اتصال به درگاه ملی مجوزها.
۵- الکترونیکی نمودن فرآیند صدور مجوزهای مذکور بر اساس فرآیندهای تعیین شده توسط مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌وکار از طریق اتصال به درگاه ملی مجوزها و آماده‌سازی درگاه تخصصی بانک مرکزی به منظور ثبت اطلاعات متقاضیانی که کد پیگیری از درگاه ملی مجوزها اخذ نموده‌اند.
۶- برقراری ارتباط با برخی سازمان‌ها و دستگاه‌ها به منظور تبادل الکترونیکی استعلامات از جمله سازمان امور مالیاتی، سازمان ثبت احوال، گمرک ایران، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شرکت مخابرات ایران، شرکت ملی پست ایران و قوه قضاییه.
۷- برگزاری جلسات به منظور برقراری ارتباط با سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ها از جمله فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جهت تبادل سرویس‌های مورد نیاز به منظور الکترونیکی نمودن فرآیندهای مشترک صدور مجوز نهادهای پولی.
۸- بارگزاری اطلاعات (شرایط، ‌مدارک، زمان و هزینه) فرآیندهای تمدید، توسعه، اصلاح، ابطال و تعلیق مجوزهای کسب‌وکار مصوب هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار بر روی درگاه ملی مجوزها.
۹- تصویب‌ اطلاعات کاربرگ‌های تعداد ۳۶ فقره مجوز شروع کسب و کار در پنجاه و نهمین جلسه مورخ ۲۱‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۱۲‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۱۴۰۰ هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار.
۱۰- تکمیل و ارسال ۷۲ فقره مجوز صادره در زمینه توسعه و تداوم فعالیت تحت عنوان استعلامات وفق تعریف ارائه شده در قانون اصلاح مواد (۱) و (۷) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و اصلاحات بعدی به مرکز یادشده که نهایتا تعداد ۱۷ مجوز کسب‌وکار این بانک در شصت و ششمین جلسه هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار به تصویب رسید.
۱۱- حذف تعداد ۱ فقره مجوز صادره در حوزه فناوری‌های نوین از ۳۶ فقره مجوزی که پیش از این در پنجاه و نهمین جلسه مورخ ۲۱‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۱۲‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۱۴۰۰ و جایگزینی تعداد ۴ فقره مجوز صادره در آن حوزه، وفق مصوبات شصت و هشتمین جلسه مورخ ۱۶‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۰۸/ ۱۴۰۱ هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار.
۱۲- تصویب اصلاح مراحل و شرایط «مجوز تاسیس و فعالیت صندوق‌های تک شعبه‌ای» و «مجوز فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه تک شعبه‌ای تطبیقی» موضوع بند (ب) پنجاه و نهمین نشست هیات مذکور، ‌با توجه به ابلاغ «دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت، نظارت و انحلال صندوق‌های قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌ای» مصوب مورخ19 مهر ۱۴۰۱شورای پول و اعتبار و منسوخ شدن «دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت صندوق‌های قرض‌الحسنه» مصوب جلسه مورخ20مرداد ۱۳۸۸ آن شورا، در هفتاد و چهارمین جلسه مورخ 27 اسفند ۱۴۰۱هیات مقررات زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار.
۱۳- استانداردسازی محتویات کاربرگ‌های مجوزها بر اساس استانداردهای مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌وکار.
۱۴- حذف مجوزهای صادره در زمینه توسعه و تداوم فعالیت، در هشتادمین جلسه 7 اسفند ۱۴۰۲(تعداد ۲۶ فقره مجوز کسب‌وکار در زمینه توسعه و تداوم فعالیت از روی درگاه ملی مجوزها حذف گردید. با حذف مجوزهای یادشده، درحال‌حاضر تعداد ۳۲ فقره مجوز مصوب هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار بر روی درگاه ملی مجوزها قرار گرفته‌اند که از این تعداد ۲۵ مجوز مربوط به تاسیس و فعالیت نهادهای پولی، ۵ مجوز مربوط به خدمات پرداخت یاری (PF) و پرداخت الکترونیک (PSP) و ۲ مجوز اداره نشر اسکناس می‌باشد.)
۱۵- تصویب کاربرگ‌های جدید مربوط به «راهنمای دریافت مجوزهای تاسیس و فعالیت صرافی‌ها» در هشتاد و یکمین جلسه27 فروردین ۱۴۰۳هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌و‌کار، با توجه به تصویب اصلاحیه «دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها» در 16 آبان ۱۴۰۲ شورای پول و اعتبار و منسوخ شدن «دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها» مصوب جلسه ۲۸ اردیبهشت 1400 آن شورا؛
۱۶- آماده‌سازی بسترهای لازم به منظور ثبت درخواست اخذ شناسه یکتای مجوزهای قدیمی و کاغذی بر روی درگاه ملی مجوزها.
بنا بر این گزارش، پس از تایید آزمون‌های امنیت سرویس مذکور تا اواخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ عملیاتی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین