-

پیچ و مهره ایرانی با کیفیت جهانی

کاربرد پیچ و مهره در زندگی امروزی بر هیچ کسی پوشیده نیست.اگر نگاهی به اطراف خود بیندازید تقریبا 90% وسایل با استفاده از پیچ و مهره ساخته شده اند.علاوه بر این در تمامی صنایع مختلف همچون ساختمان سازی ، ماشین آلات ، خودرو سازی ، کارخانه ها و ... شاهد استفاده از پیچ و مهره ها در انواع مختلفی از آن ها هستیم.پس با توجه به این میزان کاربرد ، تولید و ساخت با کیفیت آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

پیچ و مهره ایرانی با کیفیت جهانی

تولید پیچ و مهره

تاریخچه ساخت پیچ و مهره به عنوان یکی از مهم ترین اختراعات بشر سابقه دیرینه ای دارد و به یونان باستان بر می گردد.البته پیچ و مهره های اختراع شده در آن زمان تفاوت های بسیاری نسبت به پیچ و مهره های امروزی دارد اما این اختراع که به منظور اتصال قطعات به یکدیگر انجام گرفت ، مبدا پیدایش عصر جدیدی در تولیدات محسوب می شود.

امروزه کشور ایران همپا با سایر کشورهای جهان به عنوان یکی از بزرگترین قطب های تولید پیچ و مهره با کیفیت و استاندارد جهانی شناخته می شود.

امروزه بر اساس کاربرد ، پیچ و مهره ها در انواع مختلف و با استاندارد ها و متریال گوناگون تولید می شوند.استاندارد های تولید پیچ و مهره می بایست در تمامی مراحل ساخت آن ها رعایت گردد. این موضوع سبب افزایش کیفیت محصول نهایی و یکدست بودن تولیدات می شود که نقش مهمی در ساخت وسایل و استفاده آن ها در صنایع گوناگون خواهد داشت.

انواع استاندارد پیچ و مهره

پس از افزایش کاربرد پیچ و مهره در صنایع مختلف در قرن 19 ، کشورها به منظور استاندارد سازی ساخت این وسیله قوانینی را وضع نمودند که این استاندارد ها تا به امروز برای ساخت پیچ و مهره مورد استفاده قرار می گیرد.یکسان سازی فرم ،متریال و کیفیت ساخت موضوع مهمی بود که برای میسر ساختن آن نیاز به استاندارد تولیدات بود.بر همین اساس قوانینی با اصطلاح ISO و DIN برای تولید پیچ و مهره استاندارد وضع شده و تا به امروز در تمامی کشور ها بر اساس این دو استاندارد تولیدات انجام می گیرد.البته استاندارد های دیگری هم وجود دارد که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. استاندارد British و ASTM هم که مختص کشور های انگلستان و آمریکا است نوع دیگری از استاندارد های مذکور می باشد.البته در بیشتر تولیدات شاهد یکسان بودن این استاندارد ها و تنها تفاوت در نام آن ها هستیم.

استاندارد DIN که مخفف Deutsches Institut fur Normung می باشد مربوط به موسسه استاندارد سازی کشور آلمان است که تمامی پیچ و مهره های پر کاربرد از جمله پیچ و مهره شش گوش ، انکربولت ، پیچ آلن ، یو بولت و... را شامل می شود.به طور مثال پیچ شش گوش دارای استاندارد DIN 6923 می باشد.استاندارد ISO یاInternational Organization for Standardization به نوعی جامع ترین استاندارد در سطح دنیا است که به صورت بین المللی اقدام به استاندارد سازی می نماید.

در کنار استانداردهای معرفی شده ، کلاس و گرید بندی مختلفی از پیچ و مهره ها را برای تولید شاهد هستیم که بر اساس میزان نیروهای وارد شده و یا شرایط محیط (دما ، رطوبت ، اسید و بازی بودن و...) تولید می شوند. این موضوع در متریال به کار رفته در پیچ و مهره که می تواند دارای جنس های مختلفی نظیر فولاد ، استنلس استیل ، گالوانیزه ، تیتانیوم ، داکرومات و... باشد ، تاثیر مستقیم دارد.

کاربرد پیچ و مهره ها

تمامی تولیدات و صنایع تولیدی نیازمند انواع مختلفی از پیچ و مهره ها با گرید های مختلف هستند. هر پیچ و مهره ای با شکل و شمایل خاص خود کاربرد متفاوتی دارد. به طور مثال از پیچ استادبولت برای مصارفی همچون اتصالات فلنج ، اتصالات لوله ها در صنایع گازی و پتروشیمی و... استفاده می شود. بنابراین با کمی تامل می توان از اهمیت آن آگاه شد.سایر پیچ های پر کاربرد همچون انکربولت ، پیچ HV ، پیچ اتاقی و... همگی کاربرد های متفاوت خود را در صنایع مختلف دارند.از پیچ و مهره ها در تولید قطعات صنعتی ، نیروگاه ها ، ساخت ساختمان ، پل ها ، جاده ها و سد ها ، صنایعی نظیر خودرو سازی ، هواپیما سازی و بسیاری دیگر از موارد استفاده می شود.

تولید پیچ و مهره در ایران

در دوران باستان و در کشور ایران نیز پیچ و مهره ها کاربردهای فراوانی داشتند.این موضوع از دوران هخامنشی و استفاده از بست های فلزی به چشم می خورد که امروزه پیچ یو بولت نزدیک ترین نمونه به این نوع بست می باشد.اما از سال 1320 هجری شمسی تولیدات پیچ و مهره به شکل رسمی در کشور ایران آغاز شد.از سال 1333 با ورود دستگاه های تولید پیچ و مهره کشور ایران به طور رسمی به عنوان یکی از تولید کنندگان پیچ و مهره به شمار رفت و تا به امروزه شاهد چشمگیرترین پیشرفت ها در این زمینه هستیم.

تلاش و برنامه ریزی مهندسان و متخصصین در زمینه تولید پیچ و مهره استاندارد در کشور ایران سبب شده است امروزه فارق از هرگونه نیاز به سایر کشورها شاهد تولید انواع گوناگونی از پیچ و مهره ها با بالاترین کیفیت ممکن باشیم.تمامی متریال ، آبکاری پیچ و مهره ها ، گرید ها و کلاس های تولید پیچ و مهره در شرکت های با سابقه در ایران همگام با کیفیت روز دنیا می باشد.

امروزه کشور ایران توانسته است یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده پیچ و مهره در دنیا با استاندارد جهانی باشد. شرکت های مختلفی در کشور ایران اقدام به تولید پیچ و مهره هایی با بالاترین کیفیت ممکن می نمایند.این بدین معناست که از نظر کیفیت تولیدات پیچ و مهره در ایران با سایر کشورهای جهان در رقابت می باشد.

انتخاب یک شرکت تولیدی با کیفیت و مطابق با استانداردهای جهان برای خرید پیچ و مهره جز نکات مهمی محسوب می شود که می بایست قبل از خرید نسبت به آن دقت نمود. توجه به این موضوع که از پیچ و مهره در صنایع حساسی همچون پالایشگاه ها ، پتروشیمی ، خودرو سازی ، ساختمان سازی و... استفاده می شود ، کیفیت ساخت و شرکت سازنده از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. بر طبق همین اساس با تحقیقات به عمل آمده از شرکت های تولید کننده پیچ و مهره در ایران ، یکی از بهترین شرکت ها که استراتژی تولیدات خود را بر مبنای کیفیت بالا و با استاندارد جهانی و همچنین قیمت پایین قرار داده است ، شرکت سپنتا پیچ می باشد.

آدرس وبسایت: www.sepantapich.com

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*