-

معرفی انواع ابزار دقیق

ابزار دقیق توسط برندهای بزرگی ارائه می­شود که در سطح جهانی فعالیت دارند و تمامی آن­ها از استانداردهای لازم پیروی می­کنند اما با توجه به ساختاری که دارند در مدل­ها و قیمت­های مختلفی ارائه می­شوند که هر یک ویژگی­های به خصوصی را دارند. در هنگام خرید این محصولات با در نظر داشتن یک سری از نکات و معیارها می­توانید انتخاب­ مناسبی داشته باشید اما همیشه مشورت با یک کارشناس در این زمینه بزرگ­ترین کمک را می­کند. ما در اینجا با تعدادی از مهم­ترین این ابزار آشنا می­شویم و سعی داریم تا نکات مهم در انتخاب این ابزار را بررسی کنیم.

ترانسمیتر فشار

فشار یکی از مهم­ترین معیارها در فعالیت­های صنعتی شناخته می­شود که تغییرات آن به طور مستقیم روی ماهیت مواد در فعالیت­های شیمیایی تاثیر دارد به همین منظور ابزار خاصی برای برای اندازه­گیری و کنترل فشار به کار گرفته می­شود که به طور اختصاصی با نام ترانسمیتر فشار شناخته می­شود. البته این دستگاه با نام­های پرشر ترانسمیتر و ترانسدیوسر نیز شناخته می­شود.

وظایف مهم ترانسمیتر فشار

· کنترل فشار

· اندازه گیری فشار

· کنترل و اندازه گیری شدت جریان

· کنترل و اندازه گیری حجم

· ...

نکات استفاده از این دستگاه

· همانطور که در بالا هم بیان کردیم این دستگاه علاوه بر کنترل و اندزه گیری فشار معیارهای دیگیری هم مورد بررسی قرار می­دهد اما نکات مثبتی که در استفاده از این دستگاه به چشم می­خورد.

· این دستگاه با توجه به کاربردی که دارد قابل استفاده در محیط­های مختلف با عمق­های زیاد یا در دمای بالا است.

· این دستگاه فشار هر ماده­ای را که اندازه گیری می­کند با فشار اتمسفر مقایسه می­کند و نتیجه را ارائه می­دهد.

· قابل اتصال به میدان­های الکترومغناطیسی یا سیستم­های دیگر است.

· توانایی اندازه گیری فشارهای خیلی بالا یا خیلی پایین را دارد.

عملکرد ترانسمیتر فشار

دستگاه ترانسمیتر فشار شامل سه بخش تقویت­کننده، ترانسدیوسر یا مبدل و سنسور است و نحوه کار با آن این‌گونه است که: این دستگاه در سراسر سیستم صنعتی بافاصله از هم نصب می‌شوند تا بتوانند فشار قسمت­های مختلف را اندازه‌گیری کنند. در قسمت دوم این مقادیر اندازه­گیری شده به‌صورت اعداد دیجیتالی نمایش داده می­شوند. این دستگاه شامل چهار بخش تقویت کننده، ترانسدیوسر یا مبدل، سنسور و نمایشگر است که به صورت یک دستگاه یک پارچه به هم متصل شده­اند و به تعدادهای مناسب در سرتاسر محدوده مورد نظر متصل می­شوند و فشار هر نقطه را به صورت جداگانه اندازه­گیری می­کنند و به نمایش می­گذارند.

ویژگی­های ترانسمیتر فشار

همان‌طور که گفتیم ترانسمیتر فشار جزو ابزار دقیق به شمار می­آید و انواع مختلفی دارد.

برای انتخاب یک دستگاه مناسب حتماً باید به عواملی مانند: دقت وسیله، مثبت و منفی بودن فشار اندازه­گیری شده، حد تغییرات فشار و ... توجه کرد. این دستگاه­ها قیمت بالایی دارند به‌خاطر همین بیشتر در فعالیت­های صنعتی بزرگ استفاده می­شوند، اما مدل­های کوچک آنها با قیمت مناسب­تری در دسترس هستند.

ترانسمیتر دما

به غیر از فشار عوامل دیگیری نیز مانند دما هستند که در فعالیت­های صنعتی از اهمیت بالایی برخودار هستند و برای اندازه­گیری آن­ها از دستگاه­های مخصوصی استفاده می­شود. یکی از همین دستگاه­ها ترانسمیتر دما است که دقیقا کاربردی مشابه با ترانسمیتر فشار دارد و در نقاط مختلف یک سیستم مانند لوله­ای که سیال از آن عبور دارد نصب می­شود و دمای آن را اندازه گیری می­کند.

تفاوت این دستگاه با ترانسمیتر فشار این است که این دستگاه دمای اندازه گیری شده را به سیگنال تبدیل می­کند و به اتاق کنترل می­فرستد.

انواع ترانسمیتر دما

ترانسمیتر دما هدمونت: این نوع از ترانسمیترها در بالای محفظه­ اندازه گیری شده قرار می­گیرند و دمای داخل محفظه را به راحتی اندازه می­گیرند.

ترانسمیتر دما ریل مونت: این ترانسمیتر به جای نصب روی محفظه ابتدا روی یک ریل و سپس داخل تابلو نصب می­شود.

ترانسمیتر دما فیلدمونت: ترانسمیتر فیلد مونت شامل سیستمی به صورت یک محفظه جداگانه است که داخل محفظه قرار می­گیرد و به خاطر سرایط متفاوتی که تحمل می­کند باید ویژگی­هایی مانند بدنه سخت و مقاوم نسبت به رطوبت و ... را داشته باشد.

فلومتر

جریان یکی دیگر از معیارهای مهم در رابطه با صنعت است به خصوص برای صنایعی که به طور مستقیم با میدان الکتریکی سروکار دارند به همین خاطر هم وسیله­ای به طور تخصصی برای اندازه­گیری جریان تولید شده به نام فلومتر که به آن دبی سنج نیز می گویند.

این دستگاه­ هم بر روی محفظه مورد نظر قرار می­گیرد و با استفاده از امواج الکترومغناطیسی داخل محفظه جریان را اندازه گیری می­کند. نکاتی که باید در انتخاب این دستگاه در نظر بگیرید میزان جریانی است که قصد اندازه گیری آن را دارید چرا که این سیستم قابلیت اندازه گیری جریان­های خیلی بالا یا خیلی پایین را دارد و هم به صورت آنالوگ و هم دیجیتال در بازار موجود است که باید با توجه به نوع فعالیتی که دارید بهترین گزینه را انتخاب کنید. از پرکاربردترین انواع فلومتر می توان به فلومتر توربینی و فلومتر التراسونیک اشاره کرد.

خرید ابزار دقیق از شرکت ابزار سنجش آریا

شرکت ابزار سنجش آریا یکی از معتبرترین فروشگاه های تجهیزات ابزار دقیق در ایران است. این شرکت فعالیت خود را از سال 1375 در خیابان لاله‌زار آغاز کرد و در ابتدا مشتریان می­توانستند به صورت حضوری به این مرکز برای تهیه ابزار دقیق مراجعه کنند اما باگذشت زمان فعالیت خود را گسترش داده و محصولاتش را به شرکت­های بزرگی مانند شرکت­های نفتی و پالایشگاه­ها ارائه داده و باگذشت بیشتر زمان فروش اینترنتی خود را آغاز کرده به تمام نقاط محصولات خود را ارائه می­دهند.

عمده فعالیت این شرکت در زمینه ابزار دقیق است که این ابزار شامل ابزارهایی برای اندازه­گیری و کنترل معیارهای مهمی مانند فشار یا دما در فعالیت­های صنعتی است. تغییرات این معیارها در فعالیت­های خیلی بزرگ و سنگین موجب پیش آمدن خطرات بزرگی می­شود و برای کنترل این معیارها نیاز به ابزارهایی است که از برندهای معتبر باشند و دقت مناسبی را داشته باشند. برای خرید ابزار دقیق به سایت این شرکت در co-asa.com بروید یا با شرکت ابزار سنجش آریا تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*