-
سرانه بالای مصرف آب در تهران؛

اعمال محدودیت برای مشترکان پرمصرف

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب منطقه ۵ اعلام کرده، سرانه مصرف آب در تهران نسبت به میانگین بالاست و در همین راستا و برای مقابله با مشترکان پرمصرف، طرح محدودیت آبی پس از اخطار در نظر گرفته شده است.

اعمال محدودیت برای مشترکان پرمصرف

به‌گزارش ایسنا، علیرضا کارگری در نشست خبری روز دوشنبه ۲۲ مرداد با بیان اینکه ایران یک کشور خشک بوده و تغییرات اقلیمی باعث افزایش محدودیت آبی شده است، اظهار کرد: فرهنگ‌سازی در این زمینه می‌تواند کارساز باشد، طبق آمار سازمان هواشناسی تهران در میانگین ۵۰ ساله، 2 درجه گرم‌تر شده است، به‌طوری‌که در هفته گذشته، گرمای هوا در بسیاری از شهرهای استان تهران، رکورد زد.

وی با بیان اینکه مصرف آب با دما رابطه معناداری دارد، تصریح کرد: پراکندگی باران در کشور یکسان نیست، علاوه بر این تراکم جمعیت در تهران نیز نسبت به میانگین کشور بسیار بالاتر است، بنابراین باید در این شرایط، رفتار متفاوت‌تری داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب منطقه ۵ بااشاره به سرانه مصرف آب در کشور اظهار کرد: مصارف شهری در بخش خانگی در شرایط عادی ۱۵۰لیتر است، یعنی یک نفر به‌طورمتوسط در طول سال باید این میزان مصرف کند. این عدد در شرایط خشکسالی ۱۳۳لیتر تعریف شده، اما میانگین مصرف در تهران در حال حاضر ۲۳۳لیتر است. در استان تهران نیز این عدد به ۲۱۴لیتر می‌رسد.

کارگری تصریح کرد: میانگین مصرف آب در شهرهای مختلف کشور ۱۹۰لیتر است که حتی در شرایط استاندارد نیز، این عدد تعریف نشده است و باید توجه داشت که در روزهای گرم سال نیز، میزان مصارف بالاتر می‌رود. وی بااشاره به رکوردشکنی مصرف در هفته گذشته اظهار کرد: امسال متوسط مصرف در تهران به 4 میلیون مترمکعب یعنی ۳.۹ میلیون مترمکعب رسید، در حالی که این عدد در سال‌های قبل ۳.۷ تا ۳.۸ میلیون مترمکعب بوده است.

او با بیان اینکه دستگاه‌های آب‌بر نقش زیادی در مصرف آب دارند، گفت: یک کولر با ظرفیت ۵هزار با ۱۲ساعت کارکرد در دور تند، معادل یک نفر آب مصرف می‌کند، از این‌رو باید کولر استاندارد انتخاب کنیم و به موقعیت نصب کولر و حفاظت آن توجه کافی داشته باشیم، چراکه با پایش و نگهداری دستگاه‌های آب‌بر، میزان مصرف آب ۳۰ درصد کاهش می‌یابد. به‌گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب منطقه ۵، اگر تنها کولرها را موردتوجه قرار دهیم، ۱۰ درصد آب در بخش شهری کشور کاهش می‌یابد.

وی بااشاره به اهمیت استفاده از پساب‌های شهری اظهار کرد: میانگین متوسط کل مصارف در کشور در بخش کشاورزی ۹۰ درصد، در بخش صنعت 2 درصد و در بخش شرب 8 درصد است، در حالی که در استان تهران ۵۱.۵ درصد در بخش کشاورزی، ۴۱.۵ درصد در بخش شرب شهری و روستایی و 4 درصد در بخش صنعت مصرف شده و میانگین فضای سبز نیز 3 درصد تخمین زده می‌شود.

 کارگری بااشاره به هدررفت آب در منطقه 5 تهران گفت: کل آب مصرفی در سال در این منطقه ۱۲۶میلیون مترمکعب در سال است که ۱۹.۴۵درصد در حسابرسی‌ها مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد و جزو آب بدون درآمد است. ۸.۱۵ درصد تلفات واقعی آب است، ۱۰.۸ درصد نیز مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد، اما در حسابرسی‌ها نمی‌گنجد. با اقداماتی که انجام گرفته است، توانسته‌ایم یک میلیون و ۲۰۰ مترمکعب هدررفت واقعی را کاهش دهیم و تا آخر سال، عدد ۱۹.۵ را به ۱۹ درصد کاهش خواهیم داد.

به‌گفته وی، در سال می‌توانیم ۹۴میلیون مترمکعب پساب داشته باشیم که در حال ‌حاضر ۷۱ میلیون مترمکعب آن استفاده می‌شود، برنامه امسال ما این است که ۲۷ هزار و ۱۰۵ اشتراک را نصب کنیم. تاکنون ۷هزار و۳۸۰ نصب شده و ۳۰ درصد در برنامه پیشرفت داشته‌ایم و حدود ۱۱درصد حجم پساب بهداشتی را افزایش می‌دهیم که مورداستفاده بخش صنعت و فضای سبز قرار بگیرد و تا نیمه اول سال ۱۴۰۴ به بالای ۹۰درصد خواهیم رسید.

وی بااشاره به میزان استفاده آب در منطقه 5 تهران اظهار کرد: الگوی تعریف‌شده ۱۲مترمکعب در ماه برای یک مشترک است که ۴۱درصد مشترکان این الگو را رعایت می‌کنند که ۳۰ درصد حجم آب را در اختیار دارند. ۲.۷ درصد مشترکان بیش از 2برابر الگو مصرف می‌کنند که 6 درصد آب کشور در اختیار آنها است. در این بین ۴۴درصد مشترکان بین الگو تا بیش از 2برابر الگو مصرف دارند که این عدد معادل ۶۴ درصد آب مصرفی است. وی با بیان اینکه ۸۳ درصد مصارف آب در تهران در بخش خانگی و ۱۷درصد در بخش اداری، تجاری و صنعت مورداستفاده قرار می‌گیرد، گفت: باتوجه به اینکه نرخ آب به‌صورت طبقاتی محاسبه می‌شود، مشترکانی که الگو را رعایت می‌کنند، از یارانه بیشتری بهره‌مند می‌شوند و باتوجه به افزایش مصرف، تدابیری را برای مشترکان پرمصرف نیز در نظر گرفته‌ایم.

به‌گفته کارگری، از میان ۲۱۴هزار مشترک به ۲۰ هزار مشترک اخطار مصرف داده‌ایم و برای تعدادی از مشترکان که نسبت به اخطارها بی‌توجه بودند، محدودیت‌هایی را اعمال کردیم. وی اضافه کرد: پس از صدور اخطار برای مشترکانی که نسبت به اخطارها بی‌توجه بوده‌اند، از ساعت ۹ تا ۱۵ محدودیت مصرف اعمال شد تا این دسته از مشترکان میزان مصرف خود را مدیریت کنند. به مشترکان دولتی نیز اعلام کردیم که میزان مصرف خود را ۲۵درصد کاهش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین