-

اقتصاد به گل نشسته، نتیجه دولتی‌سازی است

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از ساختار اداری و مدیریت دولتی و روزمرگی در کشور گفت: اگر امروز اقتصاد ما به گل نشسته و دچار بحران شده، علت ‌آن این است که پیش از تحریم، دچار مشکل دولتی‌سازی شده‌ایم.

به گزارش ایرنا، محمدباقر قالیباف در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برتر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: مرکز پژوهش‌ها یکی از مهم‌ترین مراکز تصمیم‌سازی در نظام جمهوری اسلامی است که به‌عنوان کارفرمای پیشرو، نه یک کارگزار پیرو می‌تواند در حکمرانی تاثیرگذار باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پژوهش در توسعه علمی، تولید علم، مرجعیت علمی و همچنین سایر حوزه‌ها می‌تواند نقش‌آفرین باشد، تاکید کرد: نقش این مرکز برای حل مسائل کشور ضروری است و باید پژوهش‌ها را در حل مسئله به‌کار گیریم، چراکه اگر به بودجه‌های سنواتی از دهه ۵۰ تا امروز نگاه کنیم درمی‌یابیم که این برنامه‌ها شباهت زیادی به یکدیگر دارند و همیشه به طی یک مسیر عادت کرده‌ایم.

قالیباف با بیان اینکه کشور در اجرا و تصمیم‌گیری دچار مسئله است و در هیچ کدام از اینها به یک نقطه موفق نرسیده، بیان کرد: امروز این سوال مطرح است که آیا باید این مسیر را ادامه داد و نباید مسیر را تغییر داد؟ مشخص است که ما در حوزه حل مسئله و تشخیص مسئله دچار چالش‌هایی هستیم و تصور می‌کنم مرکز پژوهش‌ها باید به این موضوع ورود کند.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه در شرایط بدون تحریم، اقتصاد نفتی هیچ مشکلی از مسائل امروز کشور را حل نمی‌کند، عنوان کرد: درآمدهای نفتی پاسخگوی نیازهای ما نیست و معلوم است که مسیر بودجه مبتنی بر نفت مسیر درستی برای ما نیست و مسیر صحیح مسیر مبتنی بر علم، فناوری و دانش‌بنیان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ۴ رویکرد تحولی شفاف‌سازی، مردمی‌سازی، هوشمندسازی و کارآمدسازی در مجلس، اظهار کرد: معتقدم ما در حکمرانی که هیات رئیسه مجلس در تشکیلات جدید مرکز پژوهش‌ها باتوجه به اهمیت موضوع حکمرانی، معاونت حکمرانی و مدیریت را اضافه کرد، یک چالش بزرگ داریم و آن هم جدا کردن حکمرانی از مردمی‌سازی است و حکمرانان ما و مردم در همه موضوعات یعنی اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و مسائل سیاسی از هم فاصله گرفته‌اند و اگر در مسائل سیاسی نیز با مردم هستیم تنها در بزنگاه‌های انتخابات با آنها هستیم و پس از آن مردم دوباره حذف می‌شوند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: یک بخش مهم حکمرانی که اتصال بین حکمران و مردم است، مورد غفلت قرار گرفته، در حالی که در فلسفه نظام اسلامی این موضوع مورد تاکید قرار گرفته و از اوجب واجبات است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*