توسعه‌یافته‌ها از استانداردهای بالا برخوردارند

فعالیت‌های مدرن استانداردسازی از قرن هجدهم با ایجاد سیستم بین‌المللی یکاها آغاز شد. در قرن نوزدهم استانداردسازی نه توسط متخصصان بلکه از سوی تجار، شرکت‌ها و انجمن‌های حرفه‌ای مستقل شکل گرفت و در قرن بیستم با ظهور نهادهای استانداردسازی ملی و بین‌المللی و انجمن‌های وابسته به آن به اوج شکوفایی رسید. می‌توان اینگونه ادعا کرد که مسائل اقتصادی، اجتماعی، ایمنی و سلامت، فناوری و امور مذهبی مهم‌ترین موضوعاتی هستند که موجب شد استانداردها در سطح دنیا، تعریف شوند. البته باید توجه داشت که فعالیت‌های استاندارد به دنبال اقداماتی که در حوزه ‌اندازه‌شناسی، صورت گرفت، آغاز شد.

توسعه‌یافته‌ها از استانداردهای بالا برخوردارند

ورود استاندارد به زندگی بشری

قرار گرفتن اجزای طبیعت در کارآمدترین وضعیت در طول زندگی پر تلاطم بشری، سبب شده تا انسان خلاق در آفرینش خود فرمول نظم را دخالت دهد و واژه استاندارد وارد زندگی روزمره او گردد. نگاهی به شاخص‌های توسعه‌یافتگی در کشورهای توسعه‌یافته در مقایسه با کشورهای در حال توسعه، نشان می‌دهد که رعایت استاندارد در همه جوانب زندگی و وجود عزم ملی برای پیاده‌سازی آنها، روند پیشرفت و توسعه بیشتر را در همه جنبه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در این گروه از کشورها فراهم آورده است و بستری مناسب برای تعامل با روند جهانی شدن پیش روی کارگزاران ایجاد کرده است. حال اگر به عوامل عدم توسعه یافتگی در کشورهای جهان سوم و به تعبیر بهتر در حال توسعه نگاهی افکنیم، متوجه این مهم می‌شویم که باوجود ظرفیت‌های بالقوه موجود در این کشورها، دلیل اصلی و اساسی این موضوع، عدم رعایت استانداردها در اسلوبی نظام مند در همه جوانب اداره کشورست. بنابراین، نظام مند کردن هر پدیده‌ای در جهان هستی، باعث می‌شود تا آن پدیده در راستا و مسیر تعالی قرار گیرد و استانداردها که دستاورد آخرین یافته‌های علمی و تجربی می‌باشند، چراغ راه و فرآیند اجرایی این مهم محسوب خواهند شد. از طرفی، امروزه با تبدیل دنیا به یک دهکده جهانی و به‌وجود آمدن یک بازار رقابتی کامل و با توجه به تنوع کالاهای موجود در پیشرفت روزافزون تکنولوژی و اشباع بازار، آنچه نمود بارزی یافته است، مشتری مداری و توجه به خواست مصرف‌کنندگان است. در این گونه بازارها رقابت در تعامل مستقیم با کیفیت، نرخ و انجام به موقع تعهدات است که هر کدام از این عوامل می‌توانند موجب پایداری یا از بین رفتن هر گونه فعالیت تولیدی یا خدماتی باشد. در چنین شرایطی است که استانداردها که به نوعی نتایج تحقیقات محسوب می‌شوند، به عنوان یک عامل تعیین‌کننده و سرنوشت ساز می‌توانند نقش مهم و اساسی خود را جهت حضور و بقا در بازارهای بزرگ جهانی ایفا کنند.

۱۰ کشور توسعه‌یافته جهان

کارنامه کشورهای توسعه یافته نشان از حاکمیت استاندارد در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... در این کشورها دارد. در نقطه مقابل تأثیر استانداردها بر توسعه‌ اقتصادی کشورهایی که از تولید صنعتی و نوآوری عقب مانده‌اند، کمتر شناخته شده است. در این کشورها استانداردسازی به‌مثابه یک موضوع فنی دیده‌شده و فقط از طریق سیاست‌های محدود سطح بالا پشتیبانی می‌شود. استانداردهای فنی در کمترین حالت به اندازه اختراعات ثبت‌شده به رشد اقتصادی کمک می‌کنند. به علت رهبری غالب کشورهای توسعه‌یافته در ثبت اختراعات، استانداردهای فنی در کشورهای درحال توسعه، به‌مثابه یک مکانیسم کلیدی برای اشاعه‌ی دانش فناورانه و جایگزینی برای ثبت اختراعات ظهور یافته‌اند. اگرچه، کشورهای درحال توسعه و بنگاه‌های‌شان دارای مجموعه‌ای از توانمندی‌ها و محدودیت‌هایی هستند که اساساً با توانمندی‌ها و محدودیت‌های کشورها و بنگاه‌های توسعه‌یافته متفاوت است.

با توجه به موارد یاد شده در ادامه به معرفی ۱۰ کشور توسعه یافته برتر جهان می‌رسیم. این کشورها با در نظر گرفتن امتیازات شاخص توسعه انسانی و سرانه تولید ناخالص داخلی از توسعه‌ یافته‌های ۲۰۲۴ هستند و از استانداردهای زندگی بالاتری برخوردارند.

وجه تمایز کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته، مولفه‌های چندگانه‌ای شامل عناصر اقتصادی، اجتماعی و زیرساختی دارد. کشورهای با اقتصاد پیشرفته مشخصه‌هایی همچون درآمد سرانه بالا، بخش صنعتی پیشرفته، زیرساخت مستحکم و محیط کسب و کار دوستانه دارند. شاخص توسعه انسانی معیار مهمی برای پیشرفت کشورهاست که میانگین موفقیت‌ها در حوزه‌هایی مثل سلامت و امید به زندگی، آموزش و کیفیت زندگی را ارزیابی می‌کند. بانک جهانی، کشورها را بر اساس درآمد ملی سرانه طبقه‌بندی می‌کند و کشورهای با درآمد سرانه ملی بالای ۱۲.۶۹۵ دلار را جزء کشورهای با درآمد بالا طبقه‌بندی می‌کند.

کشورهای توسعه یافته از بخش خدمات توسعه‌ یافته برخوردارند که سهم قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی آنها دارد. این کشورها اغلب از استانداردهای بالای زندگی از نظر امید به زندگی، کیفیت آموزش و درمان و دسترسی به فناوری‌های پیشرفته برخوردارند.

برای تشکیل فهرست نهایی، این کشورها بر اساس جایگاه‌شان در شاخص توسعه انسانی سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۲ و سپس به طور جداگانه بر اساس سرانه تولید ناخالص داخلی آنها رتبه‌بندی شده‌اند. در نهایت میانگین این دو رتبه‌بندی را برای همه کشورها محاسبه کرده و به ترتیب نزولی براساس میانگین رتبه‌شان مرتب گردیده است.

۱۰. لوکزامبورگ

- رتبه‌ شاخص توسعه انسانی: ۱۷

- سرانه تولید ناخالص داخلی: ۱۲۶.۴۲۶ دلار

- امتیاز ترکیبی: ۱۰

۹. سوئد

- رتبه‌ی شاخص توسعه انسانی: ۷

- سرانه تولید ناخالص داخلی: ۵۵.۸۷۳ دلار

- امتیاز ترکیبی: ۹

۸. سنگاپور

- رتبه‌ی شاخص توسعه انسانی: ۱۲

- سرانه تولید ناخالص داخلی: ۸۲.۸۰۷ دلار

- امتیاز ترکیبی: ۸

۷. لیختن اشتاین

- رتبه‌ شاخص توسعه انسانی: ۱۶

- سرانه تولید ناخالص داخلی: ۱۸۴.۰۸۳ دلار

- امتیاز ترکیبی: ۷

۶. دانمارک

- رتبه‌ شاخص توسعه انسانی: ۶

- سرانه تولید ناخالص داخلی: ۶۶.۹۸۳ دلار

- امتیاز ترکیبی: ۶

۵. استرالیا

- رتبه‌ شاخص توسعه انسانی: ۵

- سرانه تولید ناخالص داخلی: ۶۴.۴۹۱ دلار

- امتیاز ترکیبی: ۵

۴. ایرلند

- رتبه‌ شاخص توسعه انسانی: ۸

- سرانه تولید ناخالص داخلی: ۱۰۴.۰۳۸ دلار

- امتیاز ترکیبی: ۴

۳. ایسلند

- رتبه‌ شاخص توسعه انسانی: ۳

- سرانه تولید ناخالص داخلی: ۷۲.058 دلار

- امتیاز ترکیبی: ۳

۲. سوئیس

- رتبه‌ شاخص توسعه انسانی: ۱

- سرانه تولید ناخالص داخلی: ۹۲.۱۰۱ دلار

- امتیاز ترکیبی: ۲

۱. نروژ

- رتبه‌ شاخص توسعه انسانی: ۲

- سرانه تولید ناخالص داخلی: ۱۰۶.۰۹۹ دلار

- امتیاز ترکیبی: ۲

پیشرفته‌ترین کشور جهان کدام است؟

چشم‌انداز فناوری جهانی طی چند سال گذشته شاهد دگرگونی قابل‌توجهی بوده است. بخش فناوری به‌طور کلی با کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی سرمایه‌گذاری‌های سهام شاهد کاهش در محیط اقتصادی بوده است، با این حال مسیر رشد کلی نوآوری‌های تکنولوژیکی چشم‌انداز مثبتی را ارائه می‌دهد. آلمان، ایالات‌متحده، انگلستان، سوئیس و ژاپن به‌ترتیب پیشرفته‌ترین کشورهای جهان با بالاترین سرمایه‌گذاری در بخش فناوری و شاخص توسعه انسانی هستند. به گزارش ایمنا، چشم‌انداز فناوری جهانی طی چند سال گذشته شاهد دگرگونی قابل‌توجهی بوده است. بخش فناوری به‌طور کلی با کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی سرمایه‌گذاری‌های سهام شاهد کاهش در محیط اقتصادی بوده است، با این حال مسیر رشد کلی نوآوری‌های تکنولوژیکی چشم‌انداز مثبتی را ارائه می‌دهد. دو روند غالب که سال ۲۰۲۳ در این زمینه ظهور کردند، هوش مصنوعی مولد و برق‌سازی بودند. هوش مصنوعی مولد افزایش ۷۰۰ درصدی در جست‌وجوهای گوگل، آگهی‌های شغلی و سرمایه‌گذاری داشته است و پیشرفت سریع در آن با توسعه مدل‌های زبان بزرگ (LLMS) منعکس می‌شود که به‌طور مداوم قابلیت‌های خود را گسترش می‌دهند.

 استفاده نوآورانه از هوش مصنوعی پیشرفتی چشمگیر در صنایع مختلف داشته است.

سخن پایانی

کشورهای در حال توسعه اغلب شاهد رشد عمده‌ای در جنبه‌های گوناگون هستند. در واقع بیشترین رشد در کشورهای در حال توسعه جهان رخ می‌دهد و حتی اگر این کشورها در بین بزرگ‌ترین کشورهای در حال توسعه جهان جایی نداشته باشند، باز هم طیف وسیعی از رشد و پیشرفت را نشان می‌دهند. کشورهای در حال توسعه برای چندین دهه فرصت‌های فوق‌العاده‌ای را در امور سرمایه‌گذاری و جریان سرمایه برای سایر کشورها ارائه کرده‌اند که به‌عنوان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) شناخته می‌شود. در عین حال این کشورها وعده بازدهی بالاتر vh که تا حدی با ریسک‌های بالاتر جبران می‌شود، ارائه می‌دهند که در سناریوی اقتصادی فعلی جهان همچنان در حال افزایش هستند. رکود رشد اقتصاد جهانی به‌ویژه کشورهای در حال توسعه را که بیشتر تحت تأثیر تورم و نرخ بهره بالاتر قرار گرفته‌اند، تحت تأثیر قرار داده است. علاوه بر این، اکثریت قریب به اتفاق بدهی‌های این کشورها، بدهی‌های آنها به ارز خارجی است و افزایش نرخ دلار امریکا و نرخ بهره به افزایش قابل‌توجه بار بدهی آنها منجر شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین