-

راهی جز جابه‌جایی مرکزیت سیاسی و اقتصادی کشور نداریم

رئیس‌جمهوری گفت: تهران به‌عنوان پایتخت کشور با مشکلاتی دست به گریبان است که هیچ راه‌حلی جز انتقال مرکزیت نداریم؛ کمبود آب، نشست زمین، آلودگی هوا و امثال آن با تداوم سیاست‌ها و اقداماتی که تا به حال اتخاذ و اجرا شده، فقط تشدید شده‌اند و راه‌حل اساسی، جابه‌جایی مرکزیت سیاسی و اقتصادی کشور است.

راهی جز جابه‌جایی مرکزیت سیاسی و اقتصادی کشور نداریم

پزشکیان در جریان بازدید از نمایشگاه فعالیت‌های زیربنایی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) و حضور در اتاق فرماندهی و پایش پروژه‌های این مجموعه، در نشستی با فرماندهان و مسئولان این قرارگاه با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محور فعالیت دولت چهاردهم را هم‌افزایی همه ظرفیت‌های کشور برای اجرای حداکثری سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و قانون برنامه عنوان کرد.

رئیس‌جمهوری افزود: اگر قرار است براساس هدف اصلی سند چشم‌انداز در منطقه به جایگاه اول برسیم، باید متناسب با همین هدف، پروژه‌ها را با بهره‌گیری از به‌روزترین فناوری‌ها، ابزار و مصالح اجرا کنیم تا پاسخگوی نیازهای سال‌ها و دهه‌های آینده کشور باشد و تا زمانی که بازدهی دارد، به‌روز و کارآمد باقی بماند.

پزشکیان با تاکید بر اینکه پروژه‌ها را در کشور باید به‌شکلی اجرا کنیم که تا چند دهه آینده کارآمد و به‌روز باشند، اظهار کرد: اگر پروژه‌ای را با فناوری، ابزار و مصالح قدیمی اجرا کنیم، وقتی بعد از چند سال صرف زمان و منابع به‌بهره‌برداری رسید، همان زمان نیز از رده خارج محسوب می‌شود و نمی‌تواند با رقبای منطقه‌ای و جهانی به‌رقابت بپردازد.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اهمیت بهره‌گیری از همه توان کارشناسی و ظرفیت‌های داخلی، بهره‌گیری از توانمندی‌ها و تجارب برتر بین‌المللی را نیز ضروری توصیف و تصریح کرد: امروز رقبا با بهره گرفتن از جدیدترین توانمندی‌ها و کمک گرفتن از موفق‌ترین شرکت‌ها به‌سرعت در حال پیشرفت هستند و ما نیز باید به‌شکل مقتضی با اعزام متخصصان و کارشناسان به خارج از کشور برای فراگرفتن آخرین دستاوردهای فناورانه یا به‌خدمت گرفتن متخصصان و مجموعه‌های مسلط به این فناوری‌ها و توانمندی‌ها، با سرعت و قوت، مسیر تحقق اهداف سند چشم‌انداز را طی کنیم.

پزشکیان با بیان اینکه اگر می‌خواهیم در منطقه اول باشیم، نمی‌توانیم از رقبای خود عقب بمانیم، اظهار کرد: توسعه کشور با ادامه روند فعلی امکان‌پذیر نیست، اینکه بخواهیم همچنان منابع اولیه را از جنوب کشور و دریا به مرکز بیاوریم و تبدیل به محصول کنیم و دوباره برای صادرات به جنوب بفرستیم، به‌شدت توان رقابت ما را مستهلک کرده و کاهش می‌دهد؛ چاره‌ای نداریم جز اینکه مرکزیت اقتصادی و سیاسی کشور را به جنوب و نزدیک دریا منتقل کنیم.

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: تهران به‌عنوان پایتخت کشور با مشکلاتی دست به گریبان است که هیچ راه‌حلی جز انتقال مرکزیت نداریم؛ کمبود آب، نشست زمین، آلودگی هوا و امثال آن با تداوم سیاست‌ها و اقداماتی که تا به حال اتخاذ و اجرا شده‌اند، فقط تشدید شده و راه‌حل اساسی، جابه‌جایی مرکزیت سیاسی و اقتصادی کشور است. انتقال مرکزیت سیاسی و اقتصادی هم به این شکل که ما خودمان در تهران بنشینیم و به مردم بگوییم جابه‌جا شوند، مقدور و ممکن نیست، باید ابتدا خودمان برویم تا مردم هم دنبال ما بیایند.

پزشکیان با بیان اینکه دولت چهاردهم از همه ظرفیت‌ها و توان کارشناسی کشور از جمله توان فنی و مهندسی ارزشمند قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) برای حل مشکلات بهره خواهد گرفت، گفت: باید با کمک مجموعه‌های کارشناسی و عملیاتی راهکارهای رفع مشکلات را طراحی و اجرای آنها را آغاز کنیم.

 رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود بااشاره به وضع تحریم‌های گسترده علیه کشور و تلاش دشمنان برای محدود کردن تعاملات بین‌المللی کشورمان، افزود: ما ۱۵همسایه داریم که مشتاق توسعه همکاری با ما هستند، دولت چهاردهم نیز برای توسعه همکاری‌ها و تعاملات بین‌المللی کشور به‌ویژه با کشورهای همسایه برنامه دارد و با بهره‌گیری از کمک و توانمندی‌های مجموعه‌هایی نظیر قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) که ظرفیت خوبی نیز برای صادرات خدمات فنی و مهندسی دارند، این روابط را تحکیم و تقویت خواهیم کرد.

پزشکیان با بیان اینکه باید از همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشور و نیز افراد توانمند متعهد به اجرای اسناد بالادستی فارغ از انتساب آنها به گروه‌ها و جناح‌ها بهره بگیریم، تصریح کرد: اگر بین ما و کشورهای منطقه فاصله زیادی ایجاد شود، جبران این فاصله، کار سختی خواهد بود. نباید به بهانه‌های واهی خودمان را از توان و ظرفیت افراد توانمند محروم کنیم.

ناترازی برق شهریور، معادل مصرف ۳ همسایه شمالی

سخنگوی صنعت برق بااشاره به اینکه ناترازی برق در شهریور جاری به ۱۹ هزار و ۷۰۰ مگاوات رسید، گفت: ناترازی موجود بسیار زیاد و به‌اندازه مصرف برق ۲ تا 3 کشور همسایه شمالی ایران است.

به‌گزارش وزارت نیرو، مصطفی رجبی‌مشهدی بااشاره به نشست اخیر وزیر نیرو با رئیس صندوق توسعه ملی افزود: برای پاسخگویی به رشد بی‌رویه مصرف برق باید سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی و ارتقای تولید نیروگاه‌های موجود سرعت گیرد.

وی با بیان اینکه وزیر نیرو به‌دنبال ایجاد جذابیت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید برق است، تاکید کرد: باید خود را برای پاسخگویی به مصرف برق تجهیز کنیم و در این زمینه سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی و ارتقای تولید نیروگاه‌های موجود نیز باید سرعت پذیرد.

رجبی‌مشهدی با تاکید بر اینکه برخی نیروگاه‌های کشور بالاتر از میانگین عمر خود در حال فعالیت هستند و بازده مناسبی ندارند، اظهار کرد: با همکاری صندوق توسعه ملی و برنامه وزیر نیرو برای ایجاد جذابیت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید برق، امیدواریم همکاری خوبی در این زمینه شکل گیرد و ناترازی کاهش یابد.

به‌گزارش ایرنا، 11 شهریور عباس علی‌آبادی، وزیر نیرو و مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی در نشستی مشترک، به بررسی موضوع ناترازی برق و چالش‌های پیش‌روی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه تامین نیروگاه‌ها پرداختند.

در این نشست، علاوه بر بررسی موانع موجود، پیشنهاداتی برای تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی مطرح شد.

یکی از نتایج مهم این جلسه، تصمیم به تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای تامین مالی نیروگاه‌ها بود که با حضور نمایندگان صندوق توسعه ملی، وزارت‌های نیرو و اقتصاد به‌منظور هماهنگی و همکاری در تامین مالی پروژه‌های نیروگاهی تشکیل خواهد شد. این کارگروه موظف است راهکارهای عملیاتی برای رفع موانع موجود در مسیر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تسریع در تامین مالی نیروگاه‌های جدید را بررسی و اجرایی کند.

وامی که به استعفا انجامید!

در پی حواشی مطرح‌شده درباره دریافت وام‌های قرض‌الحسنه میلیاردی از سوی رئیس و برخی اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار استعفای کتبی خود را به رئیس شورای‌عالی بورس ارائه داد.

به‌گزارش ایسنا، طبق اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار، مجید عشقی که پیش‌تر بلافاصله پس از رأی‌اعتماد مجلس شورای اسلامی به عبدالناصر همتی ، وزیر امور اقتصاد و دارایی  به‌صورت شفاهی استعفای خود را به وزیر امور اقتصادی و دارایی، اعلام کرده بود، با ارسال نامه‌ای به‎طوررسمی از سمت خود استعفا داد.

مجید عشقی در تاریخ ۲۱ مهر ۱۴۰۰ با رأی اکثریت اعضای شورای‌عالی بورس به‌عنوان رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب شده بود. عشقی ۳۰ ماه بعد یعنی در ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ یک‌بار دیگر با کسب رأی اعتماد و حمایت مجدد اعضای شورای‌عالی بورس برای 2 سال و نیم دیگر در سمت خود ابقا شده بود.

حال باوجود گذشت حدود 5 ماه از این دوره، باتوجه به تغییر دولت و انتخاب وزیر جدید اقتصاد، رئیس سازمان بورس برای باز گذاشتن دست وزیر اقتصاد برای اعمال تغییر در ساختار مدیریت بازار سرمایه، از سمت خود استعفا داد.

گفتنی است، طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر دریافت وام‌های چند میلیاردی از سوی رئیس و اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس مطرح شد و سازمان بازرسی از وزیر اقتصاد رسیدگی به این موضوع را خواستار شد. همتی نیز به این موضوع ورود کرد و از رئیس سازمان بورس توضیح خواست.

در این زمینه مجید عشقی ، رئیس سازمان بورس اعلام کرد، شورای‌عالی بورس براساس ماده ۴ قانون اوراق بهادار، مسئولیت تعیین حقوق و دستمزد مزایای هیات‌مدیره سازمان بورس را برعهده دارد و این مبالغ هم براساس مصوبه شورا پرداخت شده و پرداخت چنین مبالغی در تمامی نهادهای پولی و مالی متناظر، یک روال کاملا عادی است و حتی در برخی نهادها مبالغ پرداختی بیشتر از این است. از سوی دیگر، مدیران و کارکنان سازمان بورس، به‌خاطر شرایط خاص این نهاد، با محدودیت‌های متعددی مواجهند، در نتیجه برای حفظ منابع انسانی نهاد ناظر بازار سرمایه، لازم است این تسهیلات پرداخت شود.

به‌گفته وی، این مبالغ از محل منابع خود سازمان پرداخت شده و از منابع بانکی نبوده است.

تغییر در مرزهای ژئوپلتیک ایران قابل‌قبول نیست

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن گشایش کریدور زنگزور گفت: تغییر در مرزهای ژئوپلتیک جمهوری اسلامی ایران به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست و ما تغییر در مرزها را نمی‌پذیریم.

یعقوب رضازاده در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به اظهارات برخی مقامات روسیه بر گشایش کریدور زنگزور و همراهی با آذربایجان و ترکیه در این زمینه گفت: دولت روسیه برای ادامه ارتباط خودش با دولت آذربایجان و اصلاح روابطش و در نهایت خوشحالی مسئولان جمهوری آذربایجان، اظهاراتی درباره کریدور زنگزور کرده است که این اظهارات از نظر ما کاملا مردود و باطل به‌شمار می‌آید. وی تاکید کرد: ما هیچ‌گونه تغییر در این مسیر را نمی‌پذیریم، چون این مسیر تمامیت ارضی و استقلال مرزهای جمهوری اسلامی ایران را شامل می‌شود؛ همان‌طور که رهبر معظم انقلاب و سایر فرماندهان و مسئولان سیاسی کشورمان گفته‌اند، هیچ‌گونه اظهارنظری در این‎باره جز اظهارنظر مسئولان جمهوری اسلامی ایران قابل‌قبول ن

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ضمن تکذیب تعلیق ثبت سفارش واردات خودرو گفت: برای ثبت سفارش و واردات خودرو همکاری‌های خوبی با بانک مرکزی داشته‌ایم و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در گفت‌وگو با مهر درباره اینکه گفته می‌شود از ابتدای سال هیچ‌‎گونه ثبت‌سفارشی برای واردات خودرو نداشته‌ایم، اظهار کرد: به‌هیچ‌عنوان این مسئله صحت ندارد و کذب است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران درباره اینکه استفاده از سپرده‌های شخصی برای واردات همه خودروها مجاز است، گفت: بله، استفاده از این روش برای همه خودروها آزاد است، منتها اولویت با خودروهای برقی و هیبریدی است.

 طبق آمار گمرک ایران، علاوه بر بیش از ۱۵هزار دستگاه خودرویی که طی پنج‌ماهه امسال ترخیص شده‌اند، نزدیک به ۲۰ هزار دستگاه خودرو هم در گمرکات موجود است، همچنین از ابتدای امسال تاکنون، بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار تخصیص ارز توسط بانک مرکزی برای واردات خودرو انجام شده است.

یست. این عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مسئولان روسیه و جمهوری آذربایجان این نظر را به‌شدت محکوم کنند. این اظهارات به‌هیچ‌وجه مورد قبول ما نیست، چون عملا دخالت در تمامیت ارضی ایران است و ما آن را نمی‌پذیریم.

تعلیق ثبت سفارش واردات خودرو تکذیب شد

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین