-
با خرید ۵۰ اتوبوس و ون جدید برای حمل‌ونقل درون‌شهری

ناوگان حمل‌ونقل عمومی یزد توسعه می‌یابد

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد با اعلام خبر خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس و ون جدید برای ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری یزد، گفت: برای سهولت در حمل‌ونقل عمومی و دسترس‌پذیری بیشتر مردم، به سمت حمل‌ونقل ترکیبی در حال حرکت هستیم.

رئیس سازمان حمل ‌ ونقل بار و مسافر شهرداری یزد با اعلام خبر خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس و ون جدید برای ناوگان حمل ‌ ونقل درون ‌ شهری یزد، گفت: برای سهولت در حمل ‌ ونقل عمومی و دسترس ‌ پذیری بیشتر مردم، به سمت حمل ‌ ونقل ترکیبی در حال حرکت هستیم.

مهدی فعالی، رئیس سازمان حمل ‌ ونقل بار و مسافر شهرداری یزد در گفت ‌ وگو با خبرنگار صمت از یزد، با اعلام خبر خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس و ون جدید برای ناوگان حمل ‌ ونقل درون ‌ شهری یزد، گفت: در حال ‌ حاضر ۱۲۲ اتوبوس توسط شرکت ‌ های خصوصی در شهر یزد با میانگین سنی ۱۴ سال و نیم در حال سرویس ‌ دهی هستند. این سازمان همچنین تعداد ۵۴ مینی ‌ بوس اتوبوس دارد که از این تعداد ۱۴ دستگاه با میانگین سنی ۴ سال در حال فعالیت هستند.

فعالی اظهار کرد: با توجه به هماهنگی ‌ های انجام ‌ شده با تهران در مرحله نخست ۲۹ اتوبوس خریداری شد و در مرحله دوم ۲۱ دستگاه اتوبوس در حال خریداری برای ملحق شدن به ناوگان حمل ‌ ونقل شهری یزد است.

وی افزود: یک ‌ چهارم هزینه خرید این اتوبوس ‌ ها توسط سازمان حمل ‌ ونقل بار و مسافر شهرداری یزد و سه ‌ چهارم هزینه آنها توسط دولت به شرکت ‌ های تولیدکننده پرداخت می ‌ شود.

فعالی درباره کیفیت اتوبوس ‌ های خریداری ‌ شده گفت: موتور این ماشین ‌ ها بنز است که باعث می ‌ شود عمر و کارکرد بالاتری داشته باشند. علاوه بر آن، تمام این اتوبوس ‌ ها مجهز به سرویس ‌ دهی به معلولان و دارای سیستم گرمایش و سرمایش هستند.

رئیس سازمان حمل ‌ ونقل بار و مسافر شهرداری یزد تصریح کرد: امیدواریم با آمدن این اتوبوس ‌ ها به ناوگان و بازسازی تعدادی از اتوبوس ‌ های موجود، شاهد حضور بیشتر مردم در حمل ‌ ونقل عمومی باشیم.

۳۰ درصد مسافران دانش آموز و دانشجو هستند

فعالی از استفاده بیشتر مردم از اتوبوس ‌ های حمل ‌ ونقل عمومی خبر داد و گفت: ۳۰ درصد از مسافران ما دانش ‌ آموزان و دانشجویان هستند و ۷۰ درصد را مردم عادی تشکیل می ‌ دهند و در حال برنامه ‌ ریزی برای حمل و ترکیبی در جهت افزایش رضایتمندی مسافران هستیم.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه در برخی مسیرها، مسافر زیادی نداریم، برای کاهش هزینه ‌ ها، استفاده از ون در مسیرهای فرعی را در دستور کار داریم و مسیرهای اصلی را با اتوبوس ‌ ها در حداقل زمان انتظار پوشش خواهیم داد. فعالی با بیان اینکه بهتر است حمل ‌ ونقل در شهر یزد باید با مدل ‌ های مختلف حمل ‌ ونقل عمومی اعم از اتوبوس، تاکسی و دوچرخه باشد، گفت: ۲ ماه است به سمت حمل ‌ ونقل عمومی ترکیبی حرکت کرده ‌ ایم و علاوه بر اتوبوس شهری، ون وارد سیستم حمل ‌ ونقل شده است. وی درباره مشکل سرویس مدارس بیان کرد: قبل از این هنگام ثبت ‌ نام، مدرسه و آموزش ‌ وپرورش مدیریت سرویس مدارس را انجام می ‌ داد و در قانون هم تصریح شده که وظیفه سرویس مدارس بر عهده آموزش ‌ وپرورش است، اما امسال به دلایلی درخواست سرویس مدارس به سمت شرکت ‌ های حمل ‌ ونقلی و شرکت ‌ های اتوبوسرانی سوق پیدا کرد که با توجه به عدم ‌ تجربه لازم از سوی شرکت ‌ ها، مشکلاتی ایجاد شد، اما هم ‌ اکنون ۹۰ درصد مینی ‌ بوس ‌ های سطح شهر یزد تامین شدند و کمتر از ۱۰ درصد دانش ‌ آموزانی که درخواست مینی ‌ بوس داشتند سرویس ندارند که با رایزنی با صنعت این مشکل رفع شده است. فعالی بیان کرد: در بخش سرویس ‌ های سواری بالای ۸۰ درصد درخواست دانش ‌ آموزانی که مایل به استفاده از سرویس سورای برای مدرسه بودند، تامین شده و برای ۲۰ درصد باقیمانده فراخوان برای جذب تاکسی ‌ ها اعلام شده است.

مشوق هایی برای سرویس مدارس

وی با اشاره به مشوق ‌ های سرویس مدارس گفت: تاکسی ‌ هایی که در خط سرویس مدارس خدمت کنند از ۱۰۰ میلیون وام دومرحله ‌ ای که از سوی استاندار یزد اختصاص ‌ یافته، بهره ‌ مند می ‌ شوند. همچنین سرویس ‌ های مدارس که در سامانه سپند ثبت ‌ نام شوند هزینه سوخت رایگان و خدمات گازسوز شدن خودرو را دریافت خواهند کرد.

وی افزود: تاکنون ۱۲۰۰ نفر از متقاضیان سرویس مدارس برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی استانداری ثبت ‌ نام کرده ‌ اند.

فعالی با بیان اینکه چند طرح برای بهبود خدمات ‌ رسانی به مردم در حال اجراست، گفت: نخستین مورد تامین و بهبود زیرساخت ‌ های لازم است که بر این اساس، بهبود ایستگاه ‌ ها و پایانه ‌ ها انجام می ‌ شود. مورد دوم هوشمندسازی است که زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه در اختیار شهروندان قرار می ‌ گیرد و علاوه بر آن، حمل ‌ ونقل ترکیبی را آغاز کردیم که سال آینده تکمیل خواهد شد. وی با بیان اینکه پیش ‌ بینی می ‌ کنیم با این روش ‌ ها ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش مسافر خواهیم داشت، درباره هوشمندسازی افزود: هوشمندسازی در دو فاز در حال انجام است که ابتدا نظارت و نظم ‌ دهی به سرویس ‌ ها و دوم اطلاع ‌ رسانی مسیر و زمان تردد اتوبوس ‌ ها به مردم است و اپلیکیشن مربوطه هم در خرداد سال آینده وارد مرحله عملیاتی خواهد شد.

فعالی اظهار کرد: در نظر داریم در برخی نقاط شهر مسیرهای ویژه حمل ‌ ونقل عمومی ایجاد شود تا اتوبوس خط واحد در کوتاه ‌ ترین زمان به مقصد برسد. این روند رغبت مردم به حمل ‌ ونقل عمومی را افزایش خواهد داد و در این زمینه مشاور در حال بررسی است.

رئیس سازمان حمل ‌ ونقل بار و مسافر شهرداری یزد گفت: تا کنون بیشترین اعتراضات مردم به ‌ دلیل جابه ‌ جایی مسیرها و تغییر مسیر اتوبوس ‌ ها و علاوه بر آن، بیشتر درخواست مردم بر تغییر مسیر برای استفاده بیشتر دانش ‌ آموزان بوده است. همچنین کمبود تاکسی ‌ های گردشی شهری موردانتقاد مردم است که در حال رفع این مشکلات هستیم.

فعالی در پایان از مردم خواست با تلفن ۱۸۸۹ در ارتباط باشند و سعی می ‌ شود پاسخ مشکلات مردم و پیگیری انتقادات آنها به خودشان اطلاع داده و این ارتباط دوسویه با شهروندان برقرار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*