-
رئیس‌جمهوری در سفر به استان گلستان تاکید کرد

رفع مشکلات گلستان با تکیه بر ظرفیت استان

رئیس‌جمهوری به همراه شماری از اعضای هیات‌دولت در قالب شانزدهمین سفر استانی دولت به گلستان سفر کرد. دیدار با خانواده شهدا و جمعی از برگزیدگان و اقشار مردم، حضور در نشست شورای اداری و بازدید از زیرساخت‌های استان از محورهای برنامه‌های سفر رئیس دولت سیزدهم به این استان بود. آیت‌الله رئیسی در ۱۵ سفر پیشین استانی خود به استان‌های هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و گیلان سفر کرده بود.

رئیس‌جمهوری در بدو ورود به گلستان با اشاره به ظرفیت‌های فراوان این استان در بخش‌های گردشگری، صنعت و کشاورزی گفت: دولت سیزدهم با تکیه بر این توانمندی‌ها به دنبال رفع مشکل بیکاری و اشتغال در این استان است.

گردشگری و کشاورزی؛ دو ظرفیت بزرگ گلستان

رئیس‌جمهوری در بدو ورود به استان گلستان با اشاره به دغدغه مردم این استان در حوزه اشتغال، گفت: این استان قطب گردشگری و کشاورزی کشور خواهد شد. به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگاران و اهالی رسانه با عرض ادب و احترام به ساحت مقدس شهدا، استان گلستان را استانی با ظرفیت‌های بسیار بالا دانست و گفت: این استان قطب کشاورزی است، در صنعت ظرفیت‌های بسیاری را داراست و در گردشگری بسیار حائز جایگاه والایی است. رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه استان گلستان امروز با مشکلات بسیاری رو‌به‌رو است و معضل بیکاری و دغدغه خانواده‌ها برای اشتغال جوانان از مهم‌ترین ضرورت‌های استان است، خاطرنشان کرد: باید با پیروی از سرداران شهید این استان کارهای ماندگاری را برای استان انجام داد.

بازدید از منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون

رئیس‌جمهوری در این سفر با حضور در شمال گلستان از منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون و پایانه‌های مرزی مستقر در این منطقه بازدید کرد. رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، احمد وحیدی وزیر کشور، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و جمعی از اعضای هیات‌دولت، رئیس‌جمهوری را در این بازدید همراهی کردند. بازدید از پایانه‌های صادراتی و تاسیسات راه‌آهن جمهوری اسلامی مستقر در منطقه عمومی اینچه‌برون از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهوری در این‌ منطقه بود. در همین راستا وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات ساخت مرکز لجستیک ریلی اینچه‌برون خبر داد. راه‌آهن اینچه‌برون-‌گرگان بخشی از پروژه ریلی بزرگ ایران، قزاقستان و ترکمنستان است که از اوزن قزاقستان آغاز شده و پس از عبور از شرق دریای خزر به ترکمنستان رسیده و پس از عبور از محدوده اترک در خاک ایران از اینچه‌برون به سمت شمال گنبد کاووس و در نهایت به ایستگاه گرگان متصل می‌شود. استان گلستان از شمال ۴۳۸ کیلومتر مرز خشکی و ۹۰ کیلومتر مرز آبی با کشور ترکمنستان دارد و از جنوب به استان سمنان، از شرق به استان خراسان شمالی و از غرب به مازندران و دریای خزر محدود می‌شود.

تعلل در لایروبی خلیج‌گرگان پذیرفتی نیست

رئیس‌جمهوری در جریان بازدید از سواحل خلیج گرگان با تاکید بر اینکه باید از همه ظرفیت‌ها برای اجرای فوری طرح لایروبی خلیج گرگان استفاده کنیم، گفت: حتی تعلل ۲۴ ساعته در آبگیری این پهنه آبی پذیرفتنی نیست. وی بیان کرد: آب باید در خلیج گرگان جریان داشته باشد و مسئولان بدون فوت وقت برای احیای این پهنه آبی اقدام کنند.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: حداکثر تا ۱۰ روز جلسه کارشناسی تشکیل شده و اقدامات لازم برای لایروبی آبراهه‌های تامین‌کننده آب این مناطق به سرعت آغاز شود. وی افزود: نهاد‌های اداری، احیا، نگهداری و استفاده از این طبیعت را در پیچ و خم روزمرگی معطل کرده‌اند.

سهم کشاورزی از اعتبارات سفر هیات دولت به گلستان

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۲۵ درصد اعتبارات سفر دولت سیزدهم به گلستان معادل ۳۸ هزار ۵۰۰ میلیارد ریال برای توسعه کشاورزی استان اختصاص داده شده است.

سید جواد ساداتی‌نژاد در حاشیه بازدید از طرح گردشگری ساحلی بندر گز در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: جذب این اعتبار تحول بزرگ در بخش کشاورزی استان گلستان در آینده ایجاد خواهد شد.

وی از گلستان به‌عنوان گنج کشاورزی و دامپروری ایران نام برد و گفت: این استان دارای ظرفیت فوق‌العاده در امنیت غذایی کشور است. وزیر جهاد کشاورزی همچنین از طرح مسائل و مشکلات شهرستان بندر گز در شورای اداری استان از جمله حمایت اعتباری در حوزه فرهنگی و زیرساختی و رفع موانع دسترسی به خلیج گرگان خبر داد.

وی درباره صادرات محصولات کشاورزی خاطرنشان کرد: طبق توافق حاصل‌شده بین وزارت جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آزمایشگاه تخصصی ایجاد و هر محصول به هر مقصد صادر می‌شود باید نخست تجزیه و تحلیل آن براساس استاندارد طرف انجام شود.ساداتی‌نژاد با بیان اینکه این ظرفیت باید تبدیل به فرصت برای کشور شود، تصریح کرد: هم‌اکنون در حوزه صادرات محصولات کشاورزی مشکل نداریم.

حل موانع اجرای طرح طبیعت‌گردی آشوراده

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در جریان این سفر گفت: آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهوری پس از بازدید از جزیره آشوراده برای حل موانع اجرای طرح طبیعت‌گردی در تنها جزیره ایرانی دریای خزر دستورات لازم را صادر کرد.

عزت‌الله ضرغامی پس از پایان بازدید رئیس‌جمهوری از جزیره آشوراده ضمن بیان این مطلب افزود: این جزیره یکی از ظرفیت‌های بی‌بدیل گردشگری کشور است که به دلیل داشتن ساحل بکر و چشم‌انداز بدیع فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری داخلی و خارجی دارد. وی بیان کرد: ۷۰۰ هکتار از مساحت این جزیره از قابلیت راه‌اندازی تاسیسات گردشگردی برخوردار است اما قوانین دست‌و‌پا‌گیر اداری مانع تحقق این هدف است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: در جلسه امروز با رئیس‌جمهوری مشکلات مرتبط با توسعه گردشگری جزیره آشوراده برطرف شد.

ضرغامی ادامه داد: در ۲۲ هکتار از این منطقه که در اختیار ما قرار داده شده یک طرح مقدماتی پیش‌بینی شده و خدمات و سرویس‌های مختلف گردشگری و تفریحی و اینترنتی در اختیار گردشگران قرار خواهد گرفت. وی گفت: یکی از مشکلات گردشگری این جزیره محدودیت‌های قانونی بود که رئیس‌جمهوری دستورات اکید صادر کردند که اجرای آنها این جزیره را در موقعیت برتر جذب گردشگر قرار خواهد داد. طرح طبیعت‌گردی در ۲۲ هکتار از جزیره آشوراده فروردین امسال در ستاد ملی تالاب‌ها به تصویب رسید.

سخن پایانی

بر‌اساس آمارهای رسمی، حدود نیمی از جمعیت از ۲ میلیون نفری گلستان در مناطق روستایی زندگی می‌کنند.

بیشتر مشاغل اهالی روستا مرتبط به طبیعت و کشاورزی است و وابستگی این مشاغل به شرایط اقلیمی و آب و هوایی سبب شد تا در سال‌های اخیر و به سبب خشکسالی و کاهش میزان تولید، برخی از روستانشینان گلستان به دنبال شغل‌های جدید با درآمد‌های پایدار باشند که یکی از حرفه‌ها مربوط به گسترش مزارع گردشگری یا گردشگری کشاورزی است.

اهالی گلستان امیدوارند در سفر اخیر رئیس دولت با این استان توجه ویژه‌ای به این مشاغل و صنعت نوظهور شده و با حمایت دولت بخشی از تنگناهای مربوط به معیشت و اشتغال اهالی این استان برطرف شود.

گلستان به دلیل داشتن مزارع متنوع کشاورزی، قومیت‌های مختلف، اقلیم‌های متعدد می‌تواند با برنامه‌ریزی اصولی به یکی از قطب‌های گردشگری کشاورزی در کشور تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*