-

نگاهی به سی‌امین جشنواره تئاتر استان تهران

نگاهی به سی‌امین جشنواره تئاتر استان تهران

مجید ستایش، مدیر روابط عمومی سی‌امین جشنواره تئاتر استان تهران گفت: این جشنواره از ۲۰ تا ۲۸ آبان امسال توسط ۱۵ شهرستان حومه تهران برگزار و انتخاب آثار انجام گردید.

به‌گفته مدیر روابط عمومی سی‌امین جشنواره تئاتر استان تهران بخش‌های مختلف این جشنواره به شرح زیر بود:

۱- بخش نمایشنامه‌نویسی: در این بخش تعداد ۵۸ اثر از نمایشنامه‌ها در این دوره شرکت کرده‌اند که توسط هیات‌داوران مهرداد رایانی‌مخصوص، مهرداد کوروش‌نیا و محمدمهدی خاتمی بازبینی انجام شد؛

۲- بخش خیابانی: در این بخش تعداد ۳۰ نمایش خیابانی (محیطی) شرکت کرده‌اند که توسط هیات‌داوران

امیر زارع‌زاده، حسین تاجیک و داریوش نصیری بازبینی انجام شد؛

۳- بخش صحنه‌ای: در این بخش تعداد ۹۶ نمایش صحنه‌ای شرکت کرده‌اند که توسط هیات داوران شهرام احمدزاده، محمد رفیعی، داود ‌بنی‌اردلان بازبینی انجام گردید.

نمایش‌های خیابانی

مدیر روابط عمومی سی‌امین جشنواره تئاتر استان تهران ضمن تشریح برنامه‌های جشنواره و معرفی هیات داوران گفت: در بخش نمایشنامه‌نویسی پس از داوری ۳ اثر منتخب برگزیده شد. در بخش خیابانی از بین ۳۰ نمایش خیابانی (محیطی) شرکت کننده، ۱۳ اثر در جشنواره حضور یافت. در این بازه زمانی ۹ اثر از ۲۰ تا ۲۲ آبان در پارک تقوی شهرستان اسلامشهر برگزار و ۲ اثر بخش مهمان ۲۵ و ۲۶ در محوطه مجموعه تئاتر محراب اجرا شد.

ستایش بااشاره به اینکه مدت زمان هر نمایش خیابانی از ۱۵ تا ۲۵ دقیقه بوده در تشریح نمایش‌های خیابانی اجرا شده در هردو بخش گفت:

۱ ـ نمایش خیابانی «پوشالی» به کارگردانی حسین کاظمی از شهرستان ورامین در تاریخ ۲۰ آبان ۱۴۰۴ رأس ساعت ۱۵ اجرا شد.

۲ ـ نمایش «فرکانس» به نویسندگی میثم سرآبادانی و به کارگردانی علیرضا رجبی کاری از شهرقدس در تاریخ ۲۰ آبان ۱۴۰۴ رأس ساعت۴۵: ۱۵اجرا شد.

۳- «باران، موشک» به نویسندگی و تهیه‌کنندگی: احمد خسروی و کارگردانی هانیه شریفی کاری از اسلامشهر در تاریخ ۲۰ آبان ۱۴۰۴ راس ساعت ۱۶:۳۰ اجرا شد.

۴- «ضیافت» به نویسندگی سامان شکیبا و به کارگردانی ایمان امیراحمدی کاری از قرچک در تاریخ ۲۱ آبان ۱۴۰۴ رأس ساعت ۱۵ اجرا شد.

۵- «دست به یکی» به نویسندگی و کارگردانی: محمد قدیمی از شهرستان شهریار در تاریخ ۲۱ آبان ۱۴۰۴ رأس ساعت ۱۵:۴۵ اجرا شد.

۶- «اسپاگتی با طعم رشته» به نویسندگی و کارگردانی، هومن حسینی کاری از ملارد در تاریخ ۲۱ آبان ۱۴۰۴ رأس ساعت ۱۶:۳۰ اجرا شد.

۷- «گره» با طرح و ایده زنده‌یاد حیدر رضایی و به کارگردانی رضاکاشی لو کاری از شهریار و گروه تئاترگلکو در تاریخ ۲۲ آبان ۱۴۰۴ رأس ساعت ۱۵ اجرا شد.

۸- «بخت بیدار» به نویسندگی: آرزو بهرامی و به کارگردانی: فروزان حسینی کاری از شهرری در تاریخ ۲۲ آبان ۱۴۰۴ رأس ساعت ۱۵:۴۵ اجرا شد.

۹- «بازگشت به آینده» به نویسندگی: سامان شکیبا و به طراحی و کارگردانی: علیرضا تاجیک کاری از قرچک در تاریخ ۲۲ آبان ۱۴۰۴ رأس ساعت ۱۶:۳۰ اجرا شد.

۱۰-«تانگو در جزیره تمساح‌ها» به نویسندگی مشترک، علی‌اصغر نجات و امیرحسین زرین دست و به طراحی و کارگردانی علی‌اصغر نجات کاری از پردیس در تاریخ ۲۵ آبان ۱۴۰۴ رأس ساعت ۱۷ اجرا شد.

۱۱- «انتری که لوطی‌اش مرده بود» کاری از سیدامین موسوی‌زاده که براساس داستان کوتاه «به همین نام» اثر صادق چوبک است. این نمایش کاری از پردیس بوده که تاریخ ۲۵ آبان ۱۴۰۴ رأس ساعت ۱۷ اجرا شد.

نمایش‌های صحنه‌ای

در بخش نمایش‌های صحنه‌ای تعداد ۹۶ نمایش شرکت کردند که توسط هیات داوران: جلیل فرجاد، شهرام کرمی، شیوا خسرومهر بازبینی انجام شد.

تعداد ۱۴ اثر در جشنواره حضور یافت که از تاریخ ۲۴ تا ۲۷ آبان ماه امسال در سالن‌های استاد جعفر والی، استاد جمیله شیخی، استاد جمشید لایق و استاد هادی اسلامی در مجموعه تئاتر محراب برگزار شد.

به‌گفته مدیر روابط‌عمومی سی‌امین جشنواره تئاتر استان تهران نمایش‌های صحنه‌ای اجرا شده در بخش مسابقه نیز به شرح زیر بود:

۱- نمایش «کج» به نویسندگی و کارگردانی: امیر قربانی کاری از شهرستان ملارد در ساعت ۱۵ مورخ ۲۴ آبان ۱۴۰۴ در سالن استاد جعفر والی مجموعه تئاتر محراب به روی صحنه رفت.

۲- نمایش «تک‌گویی‌های زنانه» به نویسندگی افشین هاشمی و به کارگردانی و تهیه کنندگی: مجید قربانی کاری از شهرستان ری در 2سانس ۱۶:۳۰ و ۱۸ مورخ ۲۴ آبان ۱۴۰۴ در سالن استاد جمیله شیخی مجموعه تئاتر محراب به روی صحنه رفت.

۳- نمایش «مورین، یک بازتاب دگرآمیخته» به نویسندگی و کارگردانی نسیم خسروشاهی با نگاهی به ملکه زیبایی لی‌نین مارتین مک‌دونا کاری از شهرستان شمیرانات در ساعت ۱۵ مورخ ۲۵ آبان ۱۴۰۴ در سالن استاد جعفر والی مجموعه تئاتر محراب به روی صحنه رفت.

۴- نمایش «عروسی بانو گشسب دختر رستم» به نویسندگی: اردشیر صالح‌پور و به کارگردانی پدرام عموزاده کاری از شهرستان فیروزکوه در ساعت ۲۰:۳۰ مورخ ۲۵ آبان ۱۴۰۴ در سالن استاد جعفر والی مجموعه تئاتر محراب به روی صحنه رفت.

۵- نمایش «لابی» به نویسندگی آرش عباسی به کارگردانی سیدامیر حسینی کاری از شهر قدس و گروه تئاتر آکو در دو سانس ۱۶:۳۰ و ۱۸ مورخ ۲۵ آبان ۱۴۰۴ در سالن استاد جمیله شیخی مجموعه تئاتر محراب به روی صحنه رفت.

۶- نمایش «پس از برخورد» به نویسندگی و کارگردانی سجاد داغستانی کاری از شهرستان اسلامشهر در 2 سانس ۱۸:۳۰ و ۲۰ مورخ ۲۵ آبان ۱۴۰۴ در سالن استاد هادی اسلامی مجموعه تئاتر محراب به روی صحنه رفت.

۷- نمایش «در انتظار فریدون» به نویسندگی عرفان شاهرخی‌پور و کارگردانی: الناز شاکری کاری از پردیس در ساعت ۱۵ مورخ ۲۶ آبان ۱۴۰۴ در سالن استاد جعفر والی مجموعه تئاتر محراب به روی صحنه رفت.

۸- نمایش «یحتمل بهترین بازیگر نقش اول زن» به نویسندگی و کارگردانی حسین امتی کاری از شهرستان اسلامشهر در ساعت ۲۰:۳۰ مورخ ۲۶ آبان ۱۴۰۴ در سالن استاد جعفر والی مجموعه تئاتر محراب به روی صحنه رفت.

۹- نمایش «مرگ فروزنده» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی کیانوش احمدی کاری از شهریار در 2 سانس ۱۶:۳۰ و ۱۸ مورخ ۲۶ آبان ۱۴۰۴ در سالن استاد جمیله شیخی مجموعه تئاتر محراب به روی صحنه رفت.

۱۰- نمایش «سلام، اسم من نیلوفره» به نویسندگی و کارگردانی: فرانک کریمی کاری از شهرستان ورامین در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۰ مورخ ۲۶ آبان ۱۴۰۴ در سالن استاد هادی اسلامی مجموعه تئاتر محراب به روی صحنه رفت.

۱۱- نمایش «احضار روح» به نویسندگی و کارگردانی سامان ناصری کاری از شمیرانات در ساعت ۱۵ مورخ ۲۷ آبان ۱۴۰۴ در سالن استاد جعفر والی مجموعه تئاتر محراب به روی صحنه رفت.

۱۲- نمایش «هملت Z» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی بابک محمودزاده کاری از شهریار در ساعت ۲۰:۳۰ مورخ ۲۷ آبان ۱۴۰۴ در سالن استاد جعفر والی مجموعه تئاتر محراب به روی صحنه رفت.

۱۳- نمایش «لالی» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی محمد یزدی کاری از ملارد در 2 سانس ۱۶:۳۰ و ۱۸ مورخ ۲۷ آبان ۱۴۰۴ در سالن استاد جمیله شیخی مجموعه تئاتر محراب به روی صحنه رفت.

۱۴- نمایش «ارور Error» به نویسندگی و کارگردانی مشترک محمدسعید فرازمند و محمدسجاد کزازی کاری از شهرستان پیشوا در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۰ مورخ ۲۷ آبان ۱۴۰۴ در سالن استاد هادی اسلامی مجموعه تئاتر محراب به روی صحنه رفت.

زمان هر نمایش صحنه‌ای از ۴۰ تا ۶۰ دقیقه است. ۲۸ آبان ماه نیز اختتامه سی‌امین جشنواره تئاتر استان تهران در سالن استاد جعفر والی مجموعه تئاتر محراب رأس ساعت ۱۵ برگزار شد.

-------------------------------------------------------------------

گپ و گفتی با داوران بخش صحنه‌ای سی‌امین جشنواره تئاتر تهران

مجید ستایش، شهرام کرمی، جلیل فرجاد و شیوا خسرومهر هیات‌داوران بخش صحنه‌ای سی‌امین جشنواره تئاتر استان تهران بودند. آنچه در ادامه می‌خوانید، گفت‌وگوی مشترک این داوران با مدیر روابط‌عمومی سی‌امین جشنواره استان تهران است.

۵۶۴۵۳۴۲

- لطفا نظر خود را به‌عنوان داور بخش صحنه‌ای درباره نمایش‌های اجراشده در سی‌امین جشنواره تئاتر استان تهران بیان کنید.

شهرام کرمی:

جشنواره تئاتر استانی هدفی مشخص دارد؛ این جشنواره باید به رشد تئاتر استان کمک کند. استان تهران گسترده است و معمولا با شهر تهران شناخته می‌شود. اما شهرستان‌های اطراف آن باوجود هویت، فرهنگ و بافت جمعیتی متفاوت، زیر سایه پایتخت از بسیاری امکانات محروم مانده‌اند؛ شهرستان‌هایی مانند شهرری که باوجود پیشینه و هویت تاریخی، تحت‌تأثیر مرکز قرار گرفته‌اند.

برگزاری این جشنواره، نخست فرصتی برای گروه‌های تئاتری شهرستان‌های استان تهران ایجاد می‌کند. دوم بستری برای گروه‌های جوان است. این جشنواره نباید به محل حضور دائمی گروه‌های ثابت تبدیل شود. ممکن است فردی حتی در ۵۰ سالگی یک گروه تازه کار تشکیل دهد و در جشنواره شرکت کند؛ منظور از «گروه جوان» سن کم نیست، بلکه تازه کاری و تجربه‌ورزی است.

بسیاری از چهره‌های حرفه‌ای امروز تئاتر کار خود را از همین جشنواره‌ها آغاز کرده‌اند. من علاوه بر شرکت در دوره‌های گذشته، پنج یا شش دوره نیز داور بوده‌ام و معتقدم جشنواره تئاتر استانی هویت خاص خود را دارد؛ هویتی مبتنی بر تجربه‌گرایی شروع مسیر و نوگرایی.

ویژگی‌های جشنواره دوره سی‌ام؛ تنوع آثار بسیار چشمگیر بود؛ از تئاتر آوانگارد تا تئاتر قصه‌پرداز و آثار مبتنی بر تجربه گروه‌های جوان و...،همچنین کیفیت آثار مطلوب بود و این را می‌توان از میزان ارتباط تماشاگر و واکنش‌های سالن دریافت. طبیعی است، جشنواره در گذر سال‌ها دچار فراز و فرود باشد. اما همچنان فرصت ارزشمندی برای رشد تئاتر استان است. امیدوارم امکان اجرای عمومی آثار در سطح استان نیز فراهم شود.

جلیل فرجاد:

مدت زیادی بود که داوری نکرده بودم و خوشحالم که در کنار آقای شهرام کرمی و خانم شیوا خسرومهر داور این دوره هستم. در روز نخست، 2 اجرای ابتدایی چندان رضایت‌بخش نبود و ناامیدکننده به نظر می‌رسید؛ تصور نمی‌کردم کیفیت اجراهای جشنواره استان تهران چنین باشد.

اما از روز دوم، با دیدن چهار نمایش در هر روز، روند کیفیت کاملا صعودی شد. هر اجرای جدید از اجرای قبلی بهتر، جذاب‌تر و منسجم‌تر بود، به‌گونه‌ای‌که انتخاب بهترین بازیگر، نویسنده و کارگردان برای ما دشوار شده است، زیرا بسیاری شایسته‌اند.

انتظار داشتم گروه‌های نمایشی استان تهران، به‌عنوان مرکز تئاترکشور، آثاری باکیفیت ارائه کنند و خوشبختانه این اتفاق رخ داده است و هر روز شاهد پیشرفت بوده‌ایم.

شیوا خسرومهر:

نمایش‌ها بسیار فراتر از انتظار من بودند. گاهی پس از پایان یک اثر، فکر می‌کردم آن بهترین اجرای جشنواره است. اما با دیدن نمایش بعدی، نظرم تغییر می‌کرد؛ این روند باعث شد خستگی از تن ما خارج شود.

نکته مثبت دیگر این بود که کیفیت آثار، موردتأیید مشترک داوران بود و در گفت‌وگو با آقایان کرمی و فرجاد به نتیجه مشابهی می‌رسیدیم. خوشحال‌کننده است که جوانان به عرصه تئاتر وارد شده‌اند و متن‌هایی را اجرا می‌کنند که خودشان نویسنده، کارگردان و بازیگر آن هستند.

در زمان ما اغلب از متون خارجی یا آثار نویسندگان دیگر استفاده می‌شد، اما اکنون این خود هنرمند است که اثر را خلق و اجرا می‌کند. به همه شرکت‌کنندگان سی‌امین جشنواره تئاتر استان تهران تبریک می‌گویم و خوشحال و شاکرم که شاهد این آثار بودم. خداقوت به جوانان این سرزمین.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین