آمار رسانه در ایران
بیشتر تحریریه ها ۲ تا ۵ نفره هستند
اولین گزارش رسانه تریبون براساس انجام نظرسنجی آنلاین در بین فعالان رسانه اعم از خبرنگاران، دبیران سرویس، سردبیران، مسئولان بازرگانی، صاحبان امتیاز و مدیران مسئول در سراسر ایران منتشر شد. برای اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده مشارکت کنندگان دردو مرحله ارزیابی شدند؛مرحله اول برای اطمینان از داشتن فعالیت مرتبط با رسانه ها ارزیابی صورت گرفت و در مرحله دوم دقت پاسخ دهندگان برای اطمینان از پاسخ دهی مسئولانه به پرسشنامه سنجیده شد.
۴۸۳ نفر در این پژوهش مشارکت داشته اند و در نهایت پس از انجام دو مرحله ارزیابی این گزارش با داده های ۴۴۲ نفر از فعالان رسانه ای تهیه و منتشر شد.
در این گزارش تلاش شده با به کارگیری امکانات موجود و اطلاع رسانی از طریق کانالهای مختلف، مشارکت فعالان رسانه ای در پژوهش را به بالاترین حد ممکن برساند با این وجود بانک اطلاعات تمام رسانه های تحت وب ایران به شکل یکپارچه در دسترس برگزارکنندگان این پژوهش قرار نداشته است. با توجه به این محدودیت پژوهشی، بهتر است در تعمیم نتایج این پژوهش به کل رسانه های تحت وب،ایران جانب احتیاط رعایت شود.
به گزارش سایت رسانه نگاران، حسین انتظامی از رسانه نگاران باتجربه ومعاون توسعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یادداشت کوتاهی که در ابتدای این گزارش منتشر شده نوشته است:« در یکی دو دهه اخیر دگرگونیهای ناشی از عصر اطلاعات همه حوزه های زیستی را با تغییراتی شگرف مواجه ساخته است.
رسانه البته به دلیل مماس بودن بر تحولات عصر دیجیتال، بیش از هر حوزه دیگری در معرض این تغییرات تحولی قرار داشته و دارد؛ به نحوی که الگوها نظریه ها، روشها، ابزار و مخاطب شناسی آن نو به نو می شود.
تجمیع به معنای سنتی آن رنگ باخته و در عوض کارویژه های تخصصی سر بر آورده که چرخه تولید توزیع و مصرف را تحت تأثیر قرار داده و به سمت رفتار حرفه ای تر سوق می دهد. اقتصاد رسـانـه هـم بـه تبع از مدل سنتی خود ارتقاء یافته و ارتفاع گرفته و کرانه های جدیدی را شامل شده است. بازاریابی قدیمی جای خود را به شرکتها و گروه های تخصصی سپرده که با پردازش مداوم اطلاعات و داده کاوی راه حل های عینی تر و مؤثرتر و به لحاظ قیمتی مناسب تر فراروی دو سمت عرضه و تقاضا می گذارند؛ به نحوی که همه بازیگران احساس رضایت بیشتری می کنند. طریق، شریانهای حیاتی جدیدی را برای اقتصاد نحیف رسانه ایجاد کند؛ ضمن آن که با معرفی کالا و خدمات به ویژه تولیدات ملی، گردش اقتصاد را رونق بخشد و در تولید ناخالص داخلی به سهم خود مؤثر باشد.»
نکات جالب این گزارش:
- بیشتر از نصف فعالان رسانه ای در پایتخت سکونت دارند.
- میزان فعالان رسانه آقا پنچ برابر فعالان رسانه ای خانم است.
- بیش از نیمی از فعالان رسانه ای بالای ۱۰ سال و نزدیک ۲۵ درصد فعالان رسانه ای زیر ۵ سال سابقه کار دارند.
کدام حوزه های تخصصی رسانه های بیشتری دارند؟
- خبرگزاری ها و سایت های خبری ۱۷ درصد
- اقتصادی ۱۳ درصد
- فناوری ۱۳ درصد
- سبک زندگی و مجله اینترنتی ۱۲ درصد
- سیاسی ۹ درصد
- اجتماعی ۹ درصد
- کسب و کار ۶ درصد
- پزشکی،سلامت و زیبایی ۵ درصد
۹۲ درصد صاحبان رسانه ها آقا هستند
بیشتر تحریریه ها ۲ تا ۵ نفره هستند
نزدیک به ۸۰ درصد از تحریریه رسانه ها زیر ۱۰ نفر عضو دارند و تعداد اعضای ۵ درصد از تحریریه ها بالای ۵۰ نفر است.
- میزان اقدام به مهاجرت فعالان رسانه ای در سال گذشته ۱۳ درصد
- حقوق ۸۷ درصد از خبرنگاران، دبیران سرویس و سردبیران آن ها را از اشتغال در مشاغل دیگر بی نیاز نمی کند
- ۵۴ درصد از خبرنگاران، دبیران سرویس و سردبیران تحت پوشش بیمه نیستند.
- تنها یک چهارم رسانه ها بالای ۸۰ درصد تولید محتوای اختصاصی دارند
- و ۳۴ درصد از رسانه ها در بین سال های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ تاسیس شده اند.
کانال های اصلی کسب درآمد رسانه ها به ترتیب:
۱-انتشار رپورتاژ آگهی
۲-انتشار بک لینک
۳-فروش جایگاه های بنری
۴-همکاری در فروش
۵-فروش بسته های روابط عمومی
۶-تبلیغات کلیکی