-

نقش آفرینی وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) در اقتصاد ایران

وزارت صنعت، معدن و تجارت که بصورت خلاصه به آن صمت گفته می شود نام یکی از وزارت خانه های ادغام شده در دولت محمود احمدی نژاد می باشد که هدف از تشکیل و ادغام آن با دو وزارتخانه ی بازرگانی با صنایع و معادن کوچک سازی دولت و یکپارچه سازی این وزارتخانه ها بود.

نقش آفرینی وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) در اقتصاد ایران

وزارت صنعت، معدن و تجارت زیر ذره بین اقتصاد آفرین

وزارت صنعت، معدن و تجارت که بصورت خلاصه به آن صمت گفته می شود نام یکی از وزارت خانه های ادغام شده در دولت محمود احمدی نژاد می باشد که هدف از تشکیل و ادغام آن با دو وزارتخانه ی بازرگانی با صنایع و معادن کوچک سازی دولت و یکپارچه سازی این وزارتخانه ها بود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در تاریخ 8 تیر سال 1390 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و چهار روز بعد در تاریخ 12 تیر، با تصویب شورای نگهبان فاز عملیاتی شدن و پیاده سازی آن آغاز شد.

سامانه اقتصاد آفرین بزرگ ترین و تخصصی ترین رسانه ی اینترنتی است که تمرکز اصلی خود را روی علم اقتصاد متمرکز کرده است و با خدمات مختلفی که در اختیار کاربران خود قرار می دهد، سعی در افزایش آگاهی و دانش مردم شریف ایران از علم اقتصاد داشته باشد که نتیجه ی آن بهبود وضعیت معیشتی و کیفیت زندگی همه ی ما خواهد بود.

یکی از وزارتخانه هایی که اگر به وب سایت اقتصاد افرین مراجعه کنید در مقالات آموزشی و خبرهای منتشر شده و تحلیل های آخرین اخبار اقتصاد ایران و دنیا نام آن را زیاد می شنوید وزارت صنعت، معدن و تجارت است و برای بسیاری از افراد سوال است که چرا ما اخبار مربوط به این وزارتخانه را بیش از سایرین پوشش می دهیم.

دلیلش این است که وزارت صمت بیش ترین سهم را در وضعیت اقتصادی کشور دارد و علاوه بر آن، هر از چندگاهی همکاری ها و تعاملات گسترده ای بین این وزارتخانه، بخش های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور را شاهد هستیم و همین مسئله باعث می شود یکی از پیشران های اصلی اقتصاد کشورمان به شمار برود، ما هم سعی می کنیم در تخصصی ترین رسانه ی اقتصادی ایران شما را در جریان آخرین خبر ها قرار دهیم.

در ادامه مهمان ما باشید تا نگاهی کلی به این وزارتخانه و نوع فعالیت ها و وظایف آن بیندازیم.

وزارت صنعت، معدن و تجارت

کار وزارت صنعت، معدن و تجارت چیست؟

طبق بررسی های اقتصاد آفرین در منابع مختلف، لیست های طولانی مختلفی از وظایف و کارهایی که وزارت صمت بر عهده دارد ذکر شده اند که شرح تمامی آنها در حوصله بحث نمیگنجد. اما برخی از اصلی ترین این وظایف شامل مواردی هستند که در ادامه مشاهده می کنید:

  1. تدوین و ارائه راهکارهای مربوط به توسعه حوزه های صنعت، معدن و تجارت کشور به همراه تعیین اهداف، برنامه ها و سیاست های هماهنگ با سیاست های کلان کشور.
  2. کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت با تعیین سیاستهای توسعه صادرات غیرنفتی، محصولات صنعتی و فرآورده معدنی در کنار اجرای قوانین مربوط به حمایت از صادرات کشور.
  3. مدیریت و نظارت بر فرآیندهای تولید و تجارت خارجی و داخلی.
  4. توسعه و تنظیم روابط تجاری، معدنی و صنعتی در کنار تهیه متن تفاهم و توافقنامه و قرارداد های بین المللی و منطقه ای.
  5. برنامه ریزی و اجرای سیاست های مربوط به افزایش تولید، تامین و توزیع، توسعه رقابت بین کسب و کار ها و جلوگیری از انحصار بازار.

این پنج مورد به عقیده ی ما اصلی ترین وظایف این سازمان بود که می توانست برای شما مخاطبان عزیز جالب توجه باشد.

شما عزیزان می توانید مقالات مرتبط بیش تری را در خصوص سیاست ها و کارهای این وزارتخانه در سایت تخصصی اقتصادآفرین مطالعه نمایید.

اولویت های وزیر صمت و آفرین بر اقتصاد ایران

صنعت، معدن و تجارت سه عنصر بزرگ در اقتصاد هر کشوری به شمار می روند و همانطور که از نام این وزارتخانه مشخص است، می توان گفت که هدف اصلی این وزارتخانه این است که با از بین برداشتن موانع، ارائه ی راهکار، حمایت از نهاد ها و نظارت روی امور مختلف اقتصادی یک کشور را بهبود ببخشد.

در ادامه برخی از اهداف و کارهایی که وزیر این وزارتخانه ی بسیار مهم و حساس باید در اولویت کار خود قرار دهد را که مرجع اخبار و تحولات اقتصادی ایران و جهان یعنی اقتصاد آفرین بررسی نموده، تحلیل می کنیم.

  • تامین کالاهای اساسی

اولین و مهم ترین کاری که وزیر صنعت معدن و تجارت ایران باید آن را هدف خود قرار دهد این است که در وضعیت نابسامان اقتصادی کشور تمام تلاش خود را بکار بگیرد تا کالاهای اساسی مورد نیاز مردم نظیر پوشاک، مسکن و خوراک را برای آنها تامین کند.

کشور ایران علی رغم اینکه صادرکننده ی بسیاری از کالاهای مهم است که از پسته و خرما گرفته تا میلگرد و فولاد می توان آنها را مثال زد، هنوز هم جزء کشورهای مصرف کننده در دنیا شناخته می شود و علت آن نیز این است که بسیاری از اقلام مهم و مورد نیاز مردم از کشورهای دیگر وارد می شوند.

همین مسئله در کنار تحریم هایی که توسط جوامع بین الملی روی ایران اعمال شده اند می تواند یکی از بزرگ ترین چالش هایی باشد که وزیر صمت باید با آن دست و پنجه نرم کند.

  • تنظیم و کنترل بازار

وضعیت بازار های مختلف کشور این روز ها وضعیت خوبی نیست. یک گشت و گذار نیم ساعته در بازار های مختلف پوشاک و مواد خوراکی گرفته تا لوازم دیجیتال و اثاث منزل می تواند به خوبی این حرف را ثابت کند، به گونه ای که جدا از اختلاف قیمت وسیعی که در بین فروشگاه ها می بینیم، تقلبی بودن اجناس و کیفیت پایین آنها، سیاست های قیمت گذاری دلخواهانه و مشکلاتی از قبیل احتکار کالا ها یکی از بزرگ ترین مشکلات مردم را تشکیل می دهد.

به همین دلیل اولویت دوم شخصی که به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت انتخاب می شود می­بایست این باشد که با تنظیم بازار و ایجاد همکاری بین اتحادیه ها، بازاریان و اصناف مختلف ضمن حمایت از آنها و مقابله با قاچاق و اجناس تقلبی کنترل بازار را بدست بگیرد و به بهترین شکل آن را مدیریت کند.

  • نظارت بر سیاست های کلان پولی و مالی کشور

زمانی که یک کشور بر روی سیاست های مالی خود نظارتی نداشته باشد، امکان اینکه سوء استفاده های بیشماری از این بی نظارتی صورت بگیر در هر جایی از دنیا به شدت بالا می رود و فرصت طلبان از هیچ فرصتی برای اینکه بتوانند با ضرر به کشور و مردم آن جیب خود را پرتر کنند اجتناب نمی کنند.

از طرف دیگر عدم مدیریت و کنترل سیاست های مالی و پولی کشور می تواند به خودی خود مشکلات زیادی از جمله تورم و افزایش قیمت ها را به همراه داشته باشد. پس این سیاست ها می توانند بصورت مستقیم روی کیفیت زندگی و معیشت زندگی مردم تاثیرگذار باشند و سفره های آنها را هر روز پر تر یا خالی تر کنند.

وزارت صنعت، مدن و تجارت از جمله اصلی ترین متولی های تولید و تجارت کشور ما به شمار می رود و باید نظارت مستقیمی هم بر روی سیاست هایی که در حوزه امور مالی کشور تعیین می شود داشته باشد.

  • تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی

به عقیده ی بسیاری از افراد اجرا و پیشبرد سیاست های اقتصاد مقاومتی یکی از بزرگ ترین وظایفی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در عملی شدن آن سهیم باشد و نقش بزرگی ایفا کند.

بر هیچکس پوشیده نیست که تحریم هایی که از سوی کشور ایالات متحده آمریکا و به دنبال آن سایر جوامع بین المللی روی کشور ما اعمال شده است تاثیرات بسیار زیادی بر روی معیشت مردم ایران داشته است.

در این راستا، اقتصاد مقاومتی، سیاستی است که در کشور ما که از هر نظر (منابع، شرایط جوی، نیروی کار جوان، تحصیلات و سطح سواد و...) تعریف شده است تا با استفاده از امکانات، منابع و توان ملی بتوانیم در این شرایط دوام آورده و حتی پیشرفت کنیم.

در این راستا با اخباری که از اقتصاد آفرین می خوانیم، وزرای صمت اقدامات زیادی انجام می دهند که از جمله آنها می توان به بازدید از شهرهایی که توان و ظرفیت صنعتی و معدنی بالایی دارند و همچنین استفاده از تمام قوا برای بهره برداری و پیشرفت این شهرها اشاره کرد. از جمله این فعالیت ها می توان به بازدید وزیر صمت از شهرستان منوجان واقع در استان کرمان اشاره کرد که از ظرفیت های بسیار بالایی برخوردار می باشد.

اقتصادآفرین، آغوش باز اقتصاد ایران و جهان برای شما

آنچه مطالعه کردید نگاهی کلی به ماهیت وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه چگونگی شکل گیری آن، وظایف و اولویت هایی است که این وزارتخانه بر دوش دارد.

اقتصاد آفرین ( اقتصاد + آفرین )، جامع ترین و تخصصی ترین منبع اینترنتی علم اقتصاد در ایران می باشد که خدمات گسترده و اختصاصی در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

یکی از ویژگی های مهم این رسانه این است که اقتصادآفرین یک خبرگزاری نیست، بلکه با استفاده از ربات های هوشمند خود آخرین و موثق ترین خبرهای اقتصادی مثل اخبار صنعت معدن و تجارت، اخبار بیمه، اخبار بانک، اخبار آب و انرژی، اخبار راه و مسکن و اخبار حمل و نقل، اخبار طلا ارز و پول، اخبار اقتصاد گردشگری، اخبار بازار سهام و بورس، اخبار هواشناسی اقتصاد، اخبار کشاورزی و دامداری، اخبار صنعت خودروسازی، اخبار صنعت فناوری اطلاعات، اخبار کارآفرینی و استارت آپ ها، اخبار بازرگانی واردات و صادرات و اخبار صنعت آهن آلات و فولاد، اخبار صنعت نفت گاز و پتروشیمی، اخبار اقتصاد ورزشی ، اخبار سبک زندگی، استایل، مد و فشن و خبرهای بین المللی اقتصادی را از معتبرترین مراکز و خبرگزاری های ایران جمع آوری و بازنشر می کند و در نهایت مقالات تخصصی اقتصادی شامل آموزش اقتصاد رفتاری، آموزش اقتصاد سلامت، آموزش حقوق اقتصادی، آموزش علوم اقتصادی، آموزش مدیریت اقتصاد، آموزش دوره های DBA و MBA اقتصادی را شامل می شود.

eghtesadafarin

هدف از اینکار آن است که مخاطبان خاص اقتصاد بتوانند بجای گشتن در بین ده ها خبرگزاری مختلف، از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان تنها در یک پلتفرم مطلع شوند.

حتی ردیت که یک وبسایت جمع‌آوری اخبار و رتبه‌بندی محتوای وب می باشد، اخبار اقتصاد آفرین را در لینک ( https://www.reddit.com/user/eghtesadafarin ) بازنشر می دهد.

با دنبال نمودن رسانه eghtesadafarin (اقتصاد آفرین)، شما می توانید با آگاهی از اخبار به روز اقتصادی ایران و جهان، هوشمندانه و شادتر زندگی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*