-

چرا وکالت در طلاق ؟ شرایط و نکات مهم

نهاد ازداج یکی از قدیمی ترین و استوار ترین روابط مورد تایید اجتماعی می باشد بدین ترتیب که زمان آغاز تاریخ بشریت ازدواج به عنوان رکن اصلی در جوامع انسانی تلقی میگردیده است .

اهمیت و ضرورت ازدواج و طلاق

اهمیت و ضرورت ایجاد نهاد ازدواج و تدوین قوانین و مقررات برای این مهم از این جهت بوده که تداوم زندگی و باقء نسل بشر وابسته و نیازمند ازدواج است البته هرچند ازدیاد نسل بشر با آمیزش جنسی محقق میگردد لیکن بدون وجود قواعد و مقررات ازدواج مالکیت خصوصی قواعد ارث بری و اثبات نسب و... دچار اختلال عمده میگردد از دیگر سو در خصوص طلاق نیز همین امر جاری و ساری خواهد بود چرا که با حذف طلاق اختلاف در ارث بری ، نسب و ... ادامه زندگی اجتماعی را مختل مینماید . در ادامه با توضیحات وکیل طلاق توافقی همراه باشید...

وکیل

ازدواج و طلاق در شرع

با توجه به ضرورت های بیان شده ادیان مذهبی توجه ویژه ای به این مهم داشته اند و دین مبین اسلام نیز در این خصوص قواعد و مقررات بسیار مهم و اساسی را تدوین و اعلام داشته است البته باید توجه داشت شرایط و نحوه زندگی در قرن حاضر ایجاب مینماید که مقررات شرعی در این خصوص نیز توسط فقها و صاحبنظران با هنجارهای اجتماعی همسو گردد .

حق طلاق با چه کسی است ؟

همانطور که میدانیم مطابق قواعد شرعی حق طلاق حقی یکطرفه متعلق به زوج (مرد) بوده و از طرف دیگر زوجه (زن) نمیتواند از این حق استفاده نماید اما در صورت وجود شرایطی می تواند از دادگاه درخواست نماید که حاکم شرعی زوج را ملزم به طلاق دادن همسرش نماید ، به دیگر سخن آنکه طلاق فقط و فقط حق متعلق به مرد بوده و حاکم نمی تواند این حق را از مرد سلب و یا باز پس بگیرد اما میتواند با صدور حکم اجرای این حق و یا عدم اجرای این حق را بر مرد تحمیل نماید .

ماهیت حق طلاق

اصولاً در کنار هر حق یک تکلیف قرار میگیرد که در شرع اسلام نیز حق طلاق در کنار تکلیف پرداخت مهریه ، نفقه و تهیه ملزومات زندگی مشترک و فرزندان خانواده می باشد همانطور که مرد حق طلاق همسر خود را دارد از طرف دیگر وظایفی نیز بر عهده او می باشد که در صورت عدم انجام وظایف زن می تواند از دادگاه درخواست الزام زوج به انجام این وظایف و یا درخواست الزام اجرای حق طلاق را بنماید .

پس آنچه بین تمامی حقوقدانان اتفاق نظر وجود دارد مبنی بر این امر است که حق طلاق برای زوج غیر قابل اسقاط و غیر قابل انتقال به شخص دیگر می باشد .

ماهیت وکالت در طلاق

یکی از موارد مهم و پیش بینی شده در شرع اعطای وکالت در طلاق است این وکالت خود نوعی عقد است که بعد از جاری شدن صیغه محرمیت دائم مرد به زن این اختیار را میدهد که از حق مرد برای طلاق استفاده نماید و خود را از قید زوجیت آزاد کند ، البته باید توجه داشت کلمه طلاق از ریشه عربی کلمه طلق به معنی آزاد بوده است .

 

وکیل۱

آنچه بیش از هر چیز مهم می باشد الزاما وکالت در طلاق از طرف مرد به زن اعطا نمیگردد چرا که ممکن است این وکالت از طرف مرد به شخص دیگری اعم از اقوام و یا خویشاوندان هر یک از زوجین اعطا گردد اما آنچه بیشتر مرسوم و متداول است اعطای وکالت از طرف مرد به همسر خود می باشد .

ویژگی های وکالت در طلاق

در زمانهای گذشته که اسناد رسمی به شکل کنونی رواج نداشته انعقاد عقد و شرایط آن در حضور شاهدین و فرد بزرگ و معتمد محل صورت میگرفت به عنوان مثال صفحات سفید روی جلد قران کریم محل تنظیم این عقود بوده است که بزرگان و یا امام جماعت به علت سواد و دانش فقهی دراین خصوص متن توافقات را تنظیم و به امضای شهود می رسانده ، در آن زمان وکالت در طلاق بصورت شرطی ضمن عقد نکاح دائم و به صورت مختصر قید می گردید .

و بیشتر موارد وکالت در طلاق در زمانهای دور به علت این امر بوده که مرد مجبور به مسافرت و یا عزیمت به شهری دیگر بوده و به هر علتی امکان بازگشت مجدد او به شهر و همسر خود میسر نبوده که این صورت با وجود وکالت زوجه می توانسته بدون حضور مرد خود را مطلقه نموده و از قید زوجیت همسرش خارج گردد .

در دنیای امروز اما ضرورت اعطای وکالت در طلاق تفاوت های چشمگیری با گذشته داشته است و اصولا وکالت در طلاق بیشتر در جهت جلوگیری از سوءاستفاده مرد از این حق به زوجه اعطا میگردد ، به دیگر سخن در زمانه حاضر این امر که مردی از حق طلاق به نفع خود سوئ استفاده نماید و موجبات آسیب روحی ، جسمی و مالی همسرش را فراهم سازد به هیچ وجه مورد پذیرش نبوده و در جهت جلوگیری از بروز این قبیل اختلاف اکثر زوجها توافق می نمایند که تمامی اختیارات اجرای این حق دراختیار هر دو طرف باشد .

شرایط قانونی وکالت در طلاق

محاکم در جهت پذیرش وکالت در طلاق چند شرط اساسی را مد نظر قرار میدهند :

  1. نخست : وکالت در طلاق که بصورت کلی در سند وکالت می بایست قید گردد .
  2. دوم : وکالت در قبول بذل مهریه که این قبول می تواند نسبت به مقدار مشخص و یا هر مقداری که اعلام شود اعطا گردد .
  3. سوم : وکالت در تعیین تکلیف حقوق مالی اعم از نفقه ، اجرت المثل و جهیزیه و ...
  4. چهارم : وکالت در اجرای صیغه طلاق در دفترخانه اسناد رسمی که الزاما می بایست در وکالت قید گردد .

از دیگر سو علاوه بر موارد فوق در جهت رعایت شرایط شکلی و سرعت در صدور و اجرای رای طلاق مواردی نیز به شرح ذیل باید در سند نکاح قید گردد :

  • نخست : وکالت در توکیل به وکیل دادگستری جهت انجام مراحل طلاق  با کلیه اختیارات قانونی
  • دوم : وکالت در اجرای مراحل قانونی موضوعات مصرحه در مواد 35 و 36 قانون آیین دادرسی مدنی
  • سوم : وکالت در اسقاط حق تجدیدنظر و فرجام خواهی که در این صورت با اسقاط حق اعتراض رای طلاق قابلیت اجرایی می یابد .

وکیل طلاق توافقی

با توجه به این که زوجه نمی تواند خود از جانب همسرش به عنوان وکیل در محکمه حاضر شود می بایست اختیارات خود را به وکیل دادگستری اعطا نماید که وکیل دادگستری با وکالت مع الواسطه زوجه مراحل قانونی طلاق را طی نماید و اصولا به این نوع از طلاق ، طلاق توافقی میگویند که روند کلی طلاق و اجرای آن به سرعت به انجام می رسد .

 دفتر حقوقی vakilnaderi.com با سالها سابقه و صدها پرونده موفق خانوادگی ، مشاوره حقوقی مطمئن و همراهی استوار تا احقاق حق در کنار شما خواهد بود در صورت تمایل جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا اخذ مشاوره خانوادگی و یا اعطای وکالت در دعاوی خانوادگی خود می توانید با دفتر وکالت تماس حاصل فرمایید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین