-

هزینه اضافه بار هواپیما و میزان بار مجاز ایرلاین ها چقدر است؟

اطلاع از میزان بار مجاز در هر پرواز موضوعی است که اغلب مسافران به آن دقت نمی‌کنند و مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافه‌تر می‌شوند. داشتن شناخت کافی در این مورد کمک می‌کند تا مدیریت بهتری روی بار خود داشته باشید و جریمه یا هزینه‌های اضافه‌تری پرداخت نکنید. در این مطلب، قرار است به شما بگوییم که هزینه اضافه بار هواپیما و میزان بار مجاز ایرلاین ها چقدر است؟ همچنین به مرجع فریت بار یا همان ارسال بار نیز اشاره خواهیم کرد تا درگیر جرایم پروازی نشوید.

میزان بار مجاز در یک پرواز چقدر است؟

میزان حمل بار مجاز در هر ایرلاین طبق معیارهای مختلفی مثل کلاس پروازی و نوع پرواز تعیین می‌شود. بنابراین، لزوما مقدار ثابت و مشخصی وجود ندارد. همچنین، هنگامی که صحبت از فریت بار به میان آید، منظور ارسال بار است. مثلا فریت بار به آلمان، به‌معنی ارسال بار به آلمان است.

میزان بار قابل‌حمل بر اساس کلاس پروازی

کلاس پروازی به‌صورت کلی شامل سه دسته مختلف یعنی اکونومی (Economy)، بیزینس (Business) و فرست (First) است. بر این اساس، بار مجاز قابل‌حمل در اغلب ایرلاین ‌های داخلی برای کلاس بیزینس و فرست معادل ۳۰ کیلوگرم و برای کلاس اکونومی ۲۰ کیلوگرم تعیین شده‌است؛ این مقادیر در برخی ایرلاین‌ ها بین ۲۰ تا ۴۵ کیلوگرم به‌ ازای نوع کلاس پروازی خواهد بود. اما در بحث ایرلاین ‌های خارجی، هرکدام از آن‌ها رویه خاص خود را پیش گرفته‌است. به‌عنوان مثال، ایرلاین مشهور لوفت‌هانزا، حداکثر بار مجاز برای کلاس اکونومی را ۲۳ کیلوگرم و برای کلاس فرست و بیزینس ۳۲ کیلوگرم اعلام کرده‌است. به‌طورکلی، هر ایرلاین ممکن است اختلاف وزنی معینی با سایر رقبا داشته باشد.

میزان بار قابل‌حمل بر اساس پروازهای داخلی یا خارجی

یک دسته‌بندی دیگر که ایرلاین‌ های مختلف بر اساس آن حداکثر میزان بار قابل‌حمل را تعیین می‌کنند، داخلی یا خارجی بودن پرواز است. این وزن معمولا بر اساس دو معیار مختلف یعنی وزن یا تعداد محموله تعیین می‌شود که عموما در پروازهای داخلی وزن محموله معیار اصلی تعیین شده‌است. اغلب ایرلاین‌ های ایرانی مثل زاگرس، قشم‌ایر، کیش‌ایر، کاسپین، تابان، آسمان و آتا، برای پروازهای داخلی وزن کلاس اکونومی را ۲۰ کیلوگرم و وزن کلاس بیزینس را ۳۰ کیلوگرم اعلام کرده‌اند؛ اما در ماهان و ایران‌ایر این مقادیر به‌ترتیب ۲۰ کیلوگرم و ۴۵ کیلوگرم است.

در پروازهای خارجی، شرایط تعیین حداکثر وزن قابل‌حمل به دلیل لحاظ شدن نوع مقصد (مثلا خاورمیانه یا استرالیا) کمی پیچیده‌تر می‌شود؛ بااین‌حال، عموما این مقادیر به‌ترتیب ۲۰ تا ۵۰ کیلوگرم برای کلاس اکونومی و بیزینس هستند و بهتر است پیش‌ از خرید بلیط، اطلاعات حداکثر بار مجاز آن‌ها را مطالعه کنید.

آشنایی با هزینه اضافه ‌بار و مواردی پیرامون آن

هزینه اضافه ‌بار زمانی تعیین می‌شود که وزن بار شما بیشتر از استاندارد تعیین‌شده باشد. بنابراین، هنگام سفر علاوه‌بر مقدار بار مجاز، باید میزان اضافه ‌بار خود را نیز محاسبه کنید تا متحمل جریمه‌های سنگینی نشوید.

نحوه محاسبه هزینه اضافه ‌بار چگونه است؟

در تعیین این هزینه، معیارهایی مثل کلاس پرواز، قیمت بلیط، وزن یا تعداد محموله‌ها و حتی طول مسیر پرواز نیز موثر است. اما فرآیند تعیین هزینه، بر اساس یک درصد مشخص از قیمت بلیط نسبت‌به هر یک کیلوگرم بار اضافه‌تر است. یعنی اگر مسافری ۱۰ کیلوگرم وزن اضافه‌تر داشته باشد، ۱۰ درصد قیمت بلیط به‌عنوان هزینه اضافه‌ بار دریافت می‌شود.

تفاوت هزینه اضافه‌ بار هواپیما و میزان بار مجاز ایرلاین ها چقدر است؟

همان‌طورکه گفته شد، هر ایرلاین به‌ازای هر یک کیلوگرم وزن اضافه، یک درصد مشخصی از قیمت بلیط را به‌عنوان هزینه اضافه ‌بار دریافت می‌کند. این معیار نیز ممکن است مانند سایر موارد، توسط هر ایرلاین با درصد مشخصی تعیین شده باشد. همچنین، برخی ایرلاین‌ ها به‌جای معیار درصد مبتنی‌بر قیمت بلیط، یک مبلغ ثابت و مشخصی را تعیین کرده‌اند.

چه مواردی از پرداخت هزینه اضافه‌ بار معاف هستند؟

ایرلاین ‌های مختلف پرداخت هزینه اضافه ‌بار را برای برخی از موارد مهم و ضروری معاف کرده‌اند. این موارد غالبا شامل وسایل کودکان مثل کالسکه تا وزن‌های مشخص (مثلا ۱۰ کیلوگرم در ایرلاین ماهان) و وسایل افراد معلول مثل ویلچر است. هر ایرلاین ممکن است یک یا چند وسیله دیگر را نیز به موارد معاف از پرداخت هزینه اضافه کرده باشد. بنابراین، بهتر است هنگام خرید بلیط این موارد را دقیق‌تر بررسی کنید.

نکاتی برای مدیریت بهتر بار در سفرهای هوایی

  • انتخاب لباس و کفش مناسب: هنگام انجام سفرهای هوایی بهتر است وسایل شخصی خود مخصوصا لباس و موارد پوشیدنی را به‌دقت انتخاب کنید تا وزن چمدان خود را بیش‌از اندازه افزایش ندهید.

  • استفاده از چمدان‌های کم‌وزن: چمدان‌ها با جنس‌های بدنه مختلفی تولید شده‌اند. مثلا نمونه‌های فلزی یا پلاستیکی؛ مدل‌های فلزی وزنی به‌مراتب بیشتر دارند و ممکن است تا حدودی شما را درگیر چالش‌های مدیریت وزن کنند.

  • بستن چمدان به‌صورت فشرده: ازآنجایی‌که برخی ایرلاین ‌ها معیار تعداد محموله‌ها را نیز لحاظ می‌کنند، بنابراین نیاز است که در فرآیند بسته‌بندی کردن وسایل خود، آن‌ها را مرتب و فشرده قرار دهید.

  • حمل برخی اقلام در کیف‌دستی: عموم ایرلاین ‌ها برای کیف‌های دستی که داخل هواپیما با خود حمل می‌کنید، هزینه دریافت نمی‌کنند. بنابراین، بهتر است موارد خاص و ضروری خود را در این کیف قرار دهید تا وزن کلی بار افزایش نیابد.

  • ارسال برخی اقلام غیرضروری از طریق پست: می‌توانید وسایل یا بارهایی که وزن بالاتری دارند را از طریق مراجع فریت بار یا ارسال بار، به مقصد موردنظر خود ارسال کنید. این کار به‌مراتب هزینه‌های کمتری دارد.

نگاهی کلی به میزان بار مجاز و هرآنچه‌که تا اینجا آموختیم

در این مطلب، به پاسخ این سوال پرداختیم که هزینه اضافه بار هواپیما و میزان بار مجاز ایرلاین ها چقدر است؟ نکته حائز اهمیتی که باید به آن دقت کنید این است که در اغلب ایرلاین ‌ها، همیشه یک رویه ثابت و مشخص در تعیین بار مجاز و هزینه اضافه‌ بار وجود ندارد و پیش از خرید بلیط باید به این موضوع دقت کنید. همچنین، باید به بازرگانی ضیایی نیز اشاره کنیم که مرجعی برای ارسال بار به مقاصد خارجی است و در صورت نیاز، به حمل یا ارسال بارهای حجیم می‌توانید از این مجموعه کمک بگیرید. از ویژگی‌های مثبت آن نیز می‌توان به ارائه سرویس به‌صورت ایمن در نقاط مختلف جهان، کیفیت بالا در ارسال محموله‌ها و ارائه قیمت‌های مناسب اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت bazargani-ziaee.com مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*