-

بررسی صلاحیت وزرای دولت سیزدهم آغاز ‌شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی برای وزارتخانه‌های دولت سیزدهم را آغاز کرده‌اند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی برای وزارتخانه‌های دولت سیزدهم را آغاز کرده‌اند.

براساس ماده ۲۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس در روند بررسی صلاحیت وزرا، ابتدا رئیس‌جمهوری به مدت ۲ و نیم ساعت به دفاع از برنامه‌های دولت و همچنین معرفی وزرای پیشنهادی و برنامه‌های آنها می‌پردازد. براساس قانون ۵ نماینده موافق و ۵ نماینده مخالف، دیدگاه‌های خود را درباره کلیات برنامه ارائه می‌کنند و سپس بررسی صلاحیت و برنامه‌های هر یک از وزرای پیشنهادی براساس حروف الفبا و با ارائه گزارش کمیسیون مربوطه هر وزیر آغاز می‌شود. پس از استماع گزارش کمیسیون درباره گزینه پیشنهادی ۲ نماینده موافق و ۲ نماینده مخالف هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه درباره نقاط قوت و ضعف وزیر پیشنهادی اظهار‌نظر خواهند کرد و در نهایت وزیر پیشنهادی به مدت ۳۰ دقیقه فرصت خواهد داشت تا از برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود برای احراز پست وزارت دفاع کند. بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی تا روز سه‌شنبه ادامه خواهد یافت. پس از پایان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، رای‌گیری کلی برای وزرای پیشنهادی در جلسه علنی انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی کابینه سیزدهم با اشاره به ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) گفت: در ابتدای سخن به کلان برنامه‌های دولت اشاره کنم و بعد در ادامه فرصت، به وزرا و پیشنهاداتی که خدمت مجلس محترم ارائه داده شده، می‌پردازم. وی با بیان اینکه‌ دولت سیزدهم نخستین دولتی است که گام دوم انقلاب اسلامی ایران را دنبال می‌کند، اظهار کرد: فرصت خدمت کوتاه و رنج‌ها و مشکلات مردم بسیار است و این مشکلات جز با عنایت الهی و اهل بیت و اراده پولادین برای تحقق به سرمنزل مقصود نخواهد رسید.

فشارهای سیاسی و حزبی در انتخاب وزرا تاثیر نداشت

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اولویت بودن چرخش‌های تحول‌آفرین در دولت سیزدهم، بیان کرد: اگر بخواهم مشکلات کشور را برای شما نمایندگان تشریح کنم، همگی با آن آشنایی دارید. ما در تلاش هستیم با یک برنامه آنی و نظرخواهی از کارشناسان، نخبگان و متخصصان در امورات مختلف دولت را پیش ببریم. نخستین اولویت ما در این دولت مهار کرونا، تسریع در واکسیناسیون و ارتقای وضعیت بهداشتی است که باید به‌سرعت و با جدیت پیگیری شود. اولویت بعد بهبود شاخص‌های اقتصادی و تقویت معیشت مردم و تقویت فضای کسب‌وکار است. وضعیت فعلی نتیجه گره زدن اقتصاد به خواست دیگران بوده و شما خوب مطلع هستید. تورم اعلامی ۴۴ درصدی مرکز آمار یا بیش از ۵۵ درصد اعلامی بانک مرکزی هر کدام که مورد پذیرش باشد، باز هم نگران‌کننده و ناراحت‌کننده است.

رئیس‌جمهوری همچنین گفت: حل مسائلی کسری بودجه، رشد نقدینگی، حجم بالای بدهی دولت، کاهش قدرت خرید مردم و مشکلاتی از این دست امکان‌پذیر است. به حول و قوه الهی، اولا نیاز به برنامه دارد و پیگیری و نظارت علی‌الدوام برنامه‌های تحول در کشور و با رعایت اینها حتما ما بر مشکلات فائق خواهیم آمد.

روند انتخاب وزرا

رئیس دولت سیزدهم درباره روند انتخاب وزرای پیشنهادی، تصریح کرد: روش انتخاب همکاران این‌گونه بود که ابتدا ما یک فراخوان در سایت داشتیم و مردم، نخبگان، احزاب، گروه‌ها و دسته‌های مختلف فعال شدند و چهره‌های بسیاری معرفی شدند. این مشارکت مردم بسیار برای دولت موثر بود. وزرای پیشنهادی غیر از ۲ وزیر محترمی که اواخر نهایی شدند، بقیه ده‌ها بار اسم‌شان در این سامانه تکرار شد. بعد از آن اسامی به ۹ کارگروه کارشناسی معرفی شدند. استعلام از مراجع ذی‌صلاح نظارتی در داخل و خارج دولت و از دستگاه قضایی یکی از کارهایی بود که انجام شد.

وی ادامه داد: برای هر وزارتخانه کارگروه‌هایی مشخص شدند، هم کارنامه عزیزان را و هم برنامه آنها را بررسی کردند. در هر کارگروه ۵ نفر مورد ارزیابی قرار گرفتند و نظرات را ارائه دادند. البته هیچ‌ کدام از اعضای کارگروه از نظر فرد دیگر اطلاع نداشت؛ یعنی نظرات هم جداگانه دریافت و هم جداگانه جمع‌بندی شد. وی با رد هرگونه فشار سیاسی در روند چینش کابینه، بیان کرد: مطلقا فشارهای سیاسی و حزبی در انتخاب وزرا تاثیر نداشته است. من را می‌شناسید؛ چنین چیزی اصلا در روحیه من نیست. البته معرفی کردند اما در انتخاب تحت تاثیر یک جریان خاصی نبودم. ممکن است برخی بگویند چرا این ترکیب؟ خب وزرای پیشنهادی را یک حزب انتخاب نکرده که همگی یکدست باشند. نکته دیگر این بوده که در بررسی صلاحیت وزرا حقیقتا تلاش شده به محورهایی که همواره مورد تاکید رهبر معظم است از جمله مردمی بودن، جوان بودن و فسادستزی دقت شود.

عملکرد وزرای پیشنهادی زیر ذره‌بین

رئیسی اظهار کرد: در وزارت آموزش و پرورش چند نکته بسیار مهم وجود دارد که من در دوره انتخابات بر آن تاکید کردم. توجه به سند تحول آموزش و پرورش موردتاکید ماست و باید در تمامی ابعاد، این سند اجرایی شود. توجه به مسئله شورای‌عالی آموزش و پرورش نیز مورد تاکید ماست و حتماً این شورا را تشکیل خواهیم داد و خودم در خدمت‌شان هستم. حداقل در مسائل مهم من در جلسات شرکت خواهم کرد، چون مسئله آموزش و پرورش، مسئله ماست.

وی بیان کرد: در وزارت ارتباطات در راستای جوان‌گرایی آقای زارع‌پور با علم و دانش و تخصص و تجربه مورد توجه بوده است. ایشان تجربه دهه ۸۰ دارند و چند سالی که در دستگاه قضایی کار کردند، تجربه خوبی کسب کردند. برداشت ما این است که با شناختی که داریم دکتر زارع‌پور می‌تواند با تخصص کار را به نتیجه برساند و کارآمدی دارد.

رئیسی درباره وزارت اطلاعات نیز گفت: آقای خطیب هم دانش اطلاعاتی و امنیتی دارند و هم تجربه چندین ساله در وزارت دارند. ما بدنه کاملا‌ انقلابی و حزب‌اللهی در وزارت اطلاعات داریم. نسبت به جریان مدیریتی نیز ان‌شاالله ایشان تحول ایجاد کنند که این مجموعه توسط مدیران انقلابی در جهت مبارزه با فساد و جلوگیری از نفوذ و صیانت از نظام و دولت و همه بخش‌های نظام برنامه‌ریزی کند.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: درباره وزارت اقتصاد و دارایی، آقای خاندوزی؛ در این حوزه دانش و تخصص مدنظر بوده است. داشتن اطلاعات اقتصادی و آشنایی با وزارت اقتصاد مورد تاکید بوده است. شناخت یک مجموعه، بسیار مهم است. ما یک چهره جوان و مطلع اقتصادی می‌خواهیم که نظام مالیاتی را عادلانه و نظام تامین مالی دولت را فعال و اصلاح کند. بهره‌وری را ارتقا دهد و شفافیت و مدیریت تعارض منافع را دنبال کند. ما این مصمم بودن را در چهره و سوابق ایشان می‌بینیم. رئیسی با اشاره به گزینه پیشنهادی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دکتر عین‌اللهی استاد تمام دانشگاه هستند و به هر کدام از چهره‌های انقلابی بهداشت و درمان نام ایشان را بگویند، برای‌شان آشناست.

وی گفت: اولویت اول وزارت بهداشت و درمان باید مسئله مبارزه با کرونا باشد ‌که دکتر عین‌اللهی می‌تواند بسیاری از نیروها را به همکاری دعوت کند، چراکه رفع بیماری نیازمند مدیریت قوی است. رئیس‌جمهوری گفت: وزارتخانه بعدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. آقای عبدالملکی جوانی پاکدست و فسادستیز هستند؛ دارای تجربه موفق در جایی که بوده هستند. آقای عبدالملکی دکترای اقتصاد دارد، امین حضرت آقا در کمیته امداد هستند و موفقیت‌هایی در معاونت اشتغال داشتند. من از بازرسان سوال کردم، گفتند از حوزه‌های موفق کمیته امداد حوزه اشتغال است.

رئیسی گفت: آقای عبدالملکی نگاه اقتصادی دارد. ایشان تجربه موفق در حوزه اشتغال داشتند. از آنجایی که مسئله وزارت تعاون مسئله اشتغال است، ایشان با نیروی جوان و با پاکدستی می‌تواند در آنجا تحول ایجاد کند.

وی ادامه داد: وزارتخانه بعدی جهاد کشاورزی است. دکتر ساداتی‌نژاد متخصص است. آقای ساداتی‌نژاد بر این حوزه کاملا تسلط و ورود دارد و گروه‌های مختلف دیگر که مواردی را پیشنهاد کردند، ایشان جزو پیشنهاد همه گروه‌ها بودند.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: برای وزارت امور خارجه، آقای امیرعبداللهیان هم دارای علم و دانش و هم دارای تجربه کافی در این حوزه است. او فردی خوش‌نام است. مسئله توسعه روابط همسایگی و اولویت دادن به اقتصاد در تعاملات خارجی، به‌ویژه با همسایگان و مسئله فعال کردن دیپلماسی اقتصادی در دستور کار وزارت امور خارجه است. برای همین هم ایشان را به‌عنوان سکاندار این بخش پیشنهاد کردیم.

رئیس‌جمهوری در معرفی وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری گفت: آقای دکتر رحیمی از تجربه و دانش برخوردار هستند.

وی ادامه داد: برای وزارت دفاع آقای امیر آشتیانی را پیشنهاد کردیم که نیروهای مسلح از انتخاب ایشان خوشحال شدند، زیرا هم نیروی مجرب، با علم و آگاهی نسبت به مسائل نیروهای مسلح هستند و هم چهره خوش‌نام در مجموعه نیروهای مسلح و ارتش و سپاه هستند. وی افزود: وزارت راه و شهرسازی آقای رستم قاسمی؛ ایشان مدت‌ها در قرارگاه خاتم‌الانبیا به‌عنوان مهم‌ترین پیمانکار دولت مشغول کار بودند. عده زیادی نسبت به افرادی اظهارنظرهایی داشتند و من می‌خواستم نظر نمایندگان را داشته باشم. موضوع مهم ساختن یک میلیون مسکن در یک سال است که آقای قاسمی در این جهت برنامه دارند و برای ما مهم است این وعده دولت عملی شود و به‌صورت منضبط گام‌هایی بردارند.

رئیسی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت آقای فاطمی‌‌امین؛ بخشی از مسائل در این بخش انجام شده و بخشی به‌صورت کلان باقی است و این وزارتخانه نقش مهمی در اهداف مهم دولت دارد و نیازمند سلامت، شجاعت و تخصص و داشتن روحیه انقلابی است. ایشان را از آستان قدس می‌شناسم که برخی شرکت‌های ما وضعیت حسابرسی مشکوک داشتند و با حضور ایشان جز ۲ شرکت که راهکارهای اساسی می‌خواستند، باقی شرکت‌ها از مشروعیت برخوردار شدند و در روز پایان کاری من در آستان قدس همه شرکت‌ها را پشت ویترین قرار دادند. وی در معرفی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دکتر ذلفی‌پور علاوه بر معلمی در دانشگاه، هم استاد هستند و هم ۷ سال مدیریت دانشگاه کلانی را عهده‌دار هستند. روحیه بسیجی ایشان روحیه انقلابی و تحول‌گرا است و مجموعه آموزش عالی بخش مهمی است. این استاد نامدار در دنیا و داخل کشور همچنین مدیریت موفقی در دانشگاه بوعلی همدان داشته است.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای دکتر اسماعیلی؛ ما امروز اقتصاد را موضوع فوری کشور اعلام می‌کنیم، در صورتی که فرهنگ اولویت جدی برای کشور دارد و برای دولت سیزدهم موضوع فرهنگ پیشران است و ما چهره‌های مطرح را مورد مصاحبه قرار دادیم و در مجموع بررسی‌ها، آقای اسماعیلی معرفی شد. لازم است بگویم در کارگروه باتوجه به اینکه نسبت به حوزه فرهنگ حساس بودم، شاخص‌های کارگروه را پرسیدم و با آقای صفارهرندی مشورت کردم. اهالی فرهنگ و هنر بدانند آزادی را ما به شما ندادیم، خداوند داده‌ و ما تضمین‌کننده ‌آزادی‌های مشروع هستیم. وظیفه دولت است که آزادی را برای اصحاب فرهنگ و هنر تامین کند و این کار برعهده دولت و این وزارتخانه است.

وی ادامه داد: وزارت میراث فرهنگی و گردشگری؛ آقای ضرغامی که با چهره ایشان آشنا هستید. موضوع ما اقتصاد گردشگری است و نگاه ایشان به گردشگری معرفی فرهنگ ایرانی و اسلامی و اقتصاد گردشگری است.

وی افزود: برای وزارت نفت مهندس اوجی، در درون وزارت نفت بررسی شد و ایشان از چهره‌های نامدار و خوشنام بوده‌اند. همچنین بگویم کسانی نسبت به فروش نفت دغدغه دارند که فروش نفت با برنامه ما امکان‌پذیر است.

رئیس دولت سیزدهم درباره وزارت نیرو، گفت: در حوزه وزارت نیرو و آقای محرابیان؛ خب ما در حوزه آب و برق عقب‌ماندگی داریم و این باید جبران شود. در حوزه برق نیاز داریم تولید افزایش پیدا کند که اگر امروز به برنامه ششم توجه می‌شد، شاهد قطعی برق نبودیم. ایشان وزارتخانه را می‌شناسند و نیروگاه‌ها و سدسازی‌هایی که داشتند تعداد خیلی بالایی دارد. یکی از کارهای ایشان همین مسئله تولید برق است و موضوع دیگر کمبود و مدیریت آن است تا بتوانیم به نتیجه خوبی دست پیدا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*