پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 9994
تاریخ انتشار: 1400/10/15 12:26
سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصویب کرد

ایجاد ۴ ناحیه صنعتی جدید در ۴ استان‌

در آخرین نشست هیات‌مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ایجاد ۴ ناحیه صنعتی جدید در استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان و لرستان به تصویب مجمع عمومی شرکت‌ شهرک‌های صنعتی استان‌ها رسید.

به گزارش شاتا، در آخرین نشست هیات‌مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ایجاد ۴ ناحیه صنعتی جدید در استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان و لرستان به تصویب مجمع عمومی شرکت‌ شهرک‌های صنعتی استان‌ها رسید.

نواحی صنعتی بمپور به مساحت ۴۹.۶ هکتار در شهرستان بمپور سیستان و بلوچستان، خفر به مساحت ۴۹ هکتار در شهرستان خفر فارس، رابر به مساحت ۲۹.۵ هکتار در شهرستان رابر کرمان و بیرانشهر به مساحت ۳۱ هکتار در شهرستان خرم‌آباد لرستان، از جمله نواحی صنعتی جدیدی است که ایجاد می‌شوند و به جمع یک‌ هزار و ۲۲ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب کشور می‌پیوندند.

توسعه اشتغال پایدار در استان‌ها

با ایجاد ۴ ناحیه صنعتی نام‌برده، بیش از ۱۵۹ هکتار به مساحت اراضی در اختیار شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور افزوده می‌شود تا شرکت‌های استانی تابع سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بتوانند برای جذب سرمایه‌‌گذاران و به‌ دنبال آن، ایجاد شغل پایدار در سطح کشور اقدام کنند.

گفتنی است، از ابتدای امسال تاکنون، ایجاد یا توسعه ۳۸ شهرک و ناحیه صنعتی جدید در ۲۱ استان کشور به وسعت بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ هکتار به تصویب هیات‌مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به‌عنوان مجمع عمومی شرکت‌ شهرک‌های صنعتی استان‌ها رسیده که برای طی فرآیند تصویب نهایی به مراجع قانونی ذی‌ربط ارسال شد.

شرایط جانمایی شهرک‌های جدید

با تهیه و ارسال گزارش فنی و اقتصادی ضرورت ایجاد و مکان‌‌یابی شهرک یا ناحیه صنعتی توسط شرکت‌ شهرک‌های صنعتی هر استان‌ و پس از بررسی و بازدید میدانی کارشناسان معاونت فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، گزارش اظهارنظر کارشناسی به هیات‌مدیره ارائه و در صورت تایید مورد تصویب قرار می‌گیرد.

مطابق ضوابط و مقررات قانونی، مصوبه هیات‌مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی بالای ۵۰ هکتار باید به تصویب مجمع عمومی این سازمان متشکل از وزرای صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، نیرو، امور اقتصادی و دارایی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور رسیده و سپس با بررسی و تایید کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست دفتر هیات دولت، مورد تصویب هیات‌وزیران قرار گیرد.

همچنین به استناد مفاد قانون حمایت از ایجاد نواحی صنعتی روستایی، مصوبه هیات‌مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به‌عنوان مجمع عمومی شرکت‌های استانی تابع، شرط لازم برای تصویب نواحی صنعتی جدید با وسعت زیر ۵۰ هکتار است و در عین حال تصویب نهایی آن مشروط به تایید و اخذ مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان است.

مطابق ضوابط و مقررات قانونی و مفاد بند (۸) قانون درباره تاسیس شرکت شهرک‌های صنعتی ایران، مجمع عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران موظف است با توجه به سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران و با تصویب هیات دولت برای افزایش تعداد شهرک‌های صنعتی اقدام لازم را انجام دهد. 

همچنین مجمع عمومی شرکت‌های تابع (هیات‌مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران) می‌تواند با توجه به نیاز و ضرورت برای توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصوب اقدام کند.

سخن پایانی

براساس آمار روابط‌عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابع آن اکنون با دارا بودن ۵۰۶ شهرک و ۳۲۶ ناحیه صنعتی و ۳ منطقه ویژه اقتصادی در حال بهره‌برداری، ۸۱ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۷ شهرک فناوری، ۳۸ مرکز خدمات فناوری و کسب‌و‌کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌‌افزاری، ۹۵ هزار و ۴۱۵ قرارداد منعقد شده و بهره‌برداری از ۴۸ هزار و ۱۱۹ واحد صنعتی و ۳ هزار و ۱۵۰ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۶۱ هزار و ۱۷۴ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4ywvm2