-
شهرام فداکار، مدیرعامل مجموعه ارس‌خودرو دیزل (آمیکو) در گفت‌وگو با صمت:

سیاست‌گذاری‌ها بلندمدت، کارشناسی و سازنده باشد

امسال برای معرفی محصولات جدید پیکاپ خودروسازی آمیکو در این نمایشگاه شرکت کرده‌ایم، برای این محصولات دو بازار هدف تعبین شده است: اولی مجموعه‌های دولتی و خدماتی که نسبت به فعالیت‌های خود نیازمند خودروهای آفرود هستند مثل وزارت نیرو، هلال‌احمر برای امداد و نجات در مناطق صعب‌العبور و مجموعه‌های دیگر.... بخش دوم بازار هدف مشتریان آفرودسوار هستند کسانی که علاقمند خودرو سواری برای مناطق جنگلی و کویری هستند، این نمایشگاه برای این مخاطبین فرصت خوبی بود تا با محصولات جدید آمیکو بیشتر آشنا شوند.

همچنین فداکار در خصوص تولیدات مجموعه آمیکو افزود: آمیکو شرکت خاصی هست و از ویژگی‌های اصلی این مجموعه برند «آمیکو» است یعنی محصولات این مجموعه با نام آمیکو تولید و به فروش می‌رسد باید در نظر گرفت این امر از اطمینان و شجاعت همچنین ثمره پشتوانه مهندسی شرکت آمیکو صورت می‌گیرد به طور مثال اگر هر اتفاقی برای خودروهای آمیکو بیفتد مسئولیت آن بر عهده ما می‌باشد بنابراین تعهد و اعتماد از ویژگی‌های اصلی آمیکو می‌باشد همچنین در کنار این ویژگی‌ها می‌توان با توجه به درخواست و نیاز مشتری‌های خاص خود، عرضه و نظرات و پیشنهاد‌های مشتریان در جهت سفارش خودرو خیلی سریع تعیین و برآورده کنیم.

فداکار افزود: تمرکز ما برای مشتریان خاص می‌باشد، به‌طور مثال هدف آمیکو تولید ۱۰۰۰۰۰ خودرو پیکاپ نیست بلکه تلاش داریم تولید ۵۰۰۰ خودرو بسیار مناسب و باکیفیت برای مشتریان خود عرضه کنیم این امر برای خودروهای سنگین تولیدات آمیکو که از استانداردهای بالایی برخوردار هستند صدق می‌کند به‌طور مثال در نظر بگیرید مجموعه ما توان تولید خودرو با کیفیت یورو ۶ را دارد اما متاسفانه گازوئیل و روغن مصرفی این خودروها در داخل کشور نیست بیان این مثال در این است در تولیدات آمیکو به استانداردهای روز کشور اکتفا نکرده و تلاش برای پیشرفت‌ها استمرار خواهد داشت.

ایشان همچنین درخصوص تصمیمات اخیر وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) در رابطه با واردات خودرو افزود: مهم‌ترین مسئله در رابطه با سیاست‌گذاری، ثبات رویه در تصمیم‌گیری‌ها می‌باشد طبیعتا وزارت صمت نقش هدایت‌دهنده دارد، این وزارتخانه اگر برنامه کلان خود را با دیدگاه کارشناسی، زمینه‌سازی و مقدمات آن را در رابطه با صنعت خودرو مشخص کند مطمئنا همه خودروسازان حمایت و عمل خواهند کرد.

در نظر داشته باشید در شرایط کنونی کشورکه با وضعیت تحریم‌های ناخواسته و ظالمانه که بر ما تحمیل شده به سر می‌بریم یکی از راه‌حل‌های موجود در این تصمیمات بلندمدت است.

اگر سعی برای رقابتی کرده تولیدات کشور است در نظر داشته باشید داخل کشور مثلا در حوزه خودروهای پیکاپ شرکت آمیکو باید با چندین شرکت رقابت داشته باشد، این شرکت‌های داخل ایران حضور دارند و رقابت بسیاری واقعی وجود دارد حالا یک شبه مجلس یا وزارتخانه‌ای اعلام می‌کند واردات خودروها آزاد می‌باشد، این واردات با چه سیاستی انجام می‌شود آیا از دو یا سه سال قبل برنامه‌ای دراین خصوص گرفته شده است؟ اگر برنامه‌ای نبوده این تبدیل می‌شود به تصمیم دفع‌الوعده مجلس در صورتی که این سیاست‌گذاری‌ها باید حداقل در ۵ سال صورت گیرد و همچنین باید حمایت‌هایی هم از خودروساز صورت گیرد که به نظر من هیچ حمایتی صورت نگرفته است.

متاسفانه دولت در چند سال اخیر به نوعی در کار خودروسازان دخالت کرده و باعث مشکلاتی شده است در مسئله سیاست قیمت‌گذاری ما به شدت درگیر مسائل دولتی هستیم به‌طور مثال شورای رقابت اعلام کرده است نرخ خودروهای کم تیراژ تحت نظر شورای رقابت نیست این به این معنی است خودروساز با توجه به شرایط بازار نرخ تولیدات خود را تعیین کند و به فروش برساند.

مثال دیگری این که سازمان حمایت از مصرف‌کننده در صورت شکایت مشتری از نرخ خودروساز، این سازمان با قیمت‌هایی متفاوت محصولی که نرخ آن داخل سایت شرکت خودروساز مندرج شده است مجدد قیمت‌گذاری کرده و شرکت تولیدکننده خودرو را متهم به گران‌فروشی می‌کند.

در نظر داشته باشید خودرویی که از خارج واردات می‌شود هیچ یک از مشکلات تولیدکننده داخلی را ندارد و هیچ گونه تعهدی نسبت به مشکلات عاطی خودرو بعد از فروش نخواهد داشت. متاسفانه کشور‌هایی که به ما دارو نمی‌دهند چطور به راحتی و با سهولت خودرو به کشور صادر می‌کنند آیا به نظر شما این کار برای فلج کردن صنعت خودرو نیست، رهبر معظم انقلاب دستور خوبی درخصوص بحث مربوط به لوازم‌خانگی دادند آیا این دستور فقط برای لوازم‌خانگی باید اجرا شود! صنایع خودروسازی مانند ایران‌خودرو، سایپا، آمیکو، کرمان موتور، بهمن‌خودرو..... با این مقدار تولید و اشتغال به نظر شما صلاح است واردات خودرو صورت گیرد، چرا اجازه واردات صورت می‌گیرد؟

یکی دیگر از مشکلات مجموعه آمیکو فعالیت در مناطق آزاد است، مجموعه آمیکو تنها خودروسازی است که در مناطق آزاد فعالیت می‌کند، براساس قانون صنعتگران برای فعالیت در مناطق آزاد تا ۲۰ سال از مالیات در مناطق آزاد معاف هستند اما متاسفانه اواخر پارسال ما را مکلف کردند برای پرداخت ۹% ارزش‌افزوده (البته قبل از این مورد پرداخت حقوق پرسنل هم معاف از مالیات بود که آن هم مشمول مالیات شد متاسفانه با تلاش و پیگیری‌ها به نتیجه‌ای نرسیدیم و مکلف به پرداخت شدیم) علاوه بر این جالب است بدانید روی سود محصولات تولیدی ۵% هم باید به مناطق آزاد پرداخت کنیم یعنی علاوه بر مزیت فعالیت و اشتغال‌زایی در مناطق آزاد این امر برعکس شده است. امیدواریم طی مباحثی که با آقای دکتر محمد شده است این مشکلات حل شود.

سخن پایانی

آقای فداکار با سابقه ۳۰ سال خدمت و تجربه در حوزه صنعت خودروسازی در پایان افزود: اگر حمایتی از صنعت خودرو صورت می‌گیرد لازمه آن سیاست‌گذاری بلند‌مدت و روشن است که براساس این سیاست‌گذاری عمل و اجرا صورت گیرد، سعی شود دردسرهای فعالان خودروساز با عنوان بزرگترین خانواده در حوزه اشتغال‌زایی کشور کمتر شود تا به این ترتیب از صنعت خودرو حمایتی کرده و تلاش داشته باشیم خدمتگذار میهن و ملت شریف ایران باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*