دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 13 May 2024
کد خبر: 95194
تاریخ انتشار: 1402/07/22 06:04

آتـیـلا پـسـیـانـی راهی خانه ابدی شد

مراسم وداع با پیکر آتیلا پسیانی بازیگر مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون ایران، ۲۰ مهر در تالار وحدت با حضور هنرمندان و مردم برگزار شد.
آتـیـلا پـسـیـانـی راهی خانه ابدی شد

این مراسم با قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید آغاز شد و در ادامه منوچهر شاهسواری به عنوان مجری این مراسم پس از قرائت دل‌نوشته‌ای گفت: در سوگ آتیلای عزیز نشسته‌ایم، کسی که از یادمان نمی‌رود، او جز مهر و مهربانی با خود نیاورد. هنرمندانه زیست و هنرمندانه با حضور شما در سکوت می‌رود.

عزیزی را بدرقه می‌کنیم

ایرج راد، رئیس هیات مدیره خانه تئاتر طی سخنانی اظهار کرد: ما در اینجا جمع شده‌ایم تا عزیزی را بدرقه کنیم و سپاسگذار دستاوردهای فرهنگی و هنری او باشیم.

آتیلا فرزند تئاتر است و در تئاتر به دنیا آمد. او همواره همراه با مادرش جمیله شیخی چه در صحنه و چه در پشت صحنه تئاتر حضور داشت و با جوهره تئاتر آشنا شد و به شناختی رسید که کمتر کسی به آن دست پیدا می‌کند.

راد خاطرنشان کرد: در دوران نوجوانی راه خود را ادامه داد و کارهای تجربی خارجی او را به همین سمت برد و آثار خاطرانگیزی به جای گذاشت و با تأسیس گروه تئاتر بازی کارهای بزرگی انجام داد. او در آثار سینمایی و تلویزیونی هم با قدرت ظاهر شد و از خودش آثار بزرگی به جای گذاشت.

وی در پایان گفت: آتیلا پسیانی عضو هیات موسس خانه تئاتر بود، کارهای صنفی بی‌نظیری انجام داد و از حقوق تئاتری‌ها همواره دفاع کرد و همواره حامی جوانان تئاتری بود.

پایان خاطره نیست

سپس پژمان بازغی، رئیس هیات مدیره انجمن بازیگران در سخنانی کوتاه اظهار کرد: انجمن صنفی خود را صاحب این سوگ می‌داند و به یاد خانم جمیله شیخی مراتب تسلیت خود را به خانواده ایشان می‌رساند. ما برای بدورد با هنرمندی آمدیم که نه بر دست‌ها و دوش ما که بر قلب‌هایمان حمل می‌شود. فقدان هر بازیگر اندوه بزرگی است اما پایان خاطره نیست.

او رفت اما راهش ادامه دارد

رضا کیانیان به عنوان دیگر سخنران این مراسم اظهار کرد: وقتی وارد شدم، مجتبی میرطهماسب را دیدم از من حالم را پرسید و من گفتم خوبم چون اگر آتیلا بود به ما می‌گفت خوب باشید. باید خوب باشیم تا بتوانیم کار کنیم. پس به همه فرزندان و همسرش و همه دوستانش می‌گویم خوب باشید چون ما برای کار کردن آمده‌ایم.

وی افزود: بله او رفت اما راهش، تئاترش و نوع نگاهش ادامه دارد. الان یک آتیلا را از دست داده‌ایم اما آتیلاهای بسیاری روی صحنه کار می‌کنند و باید قدرشان را بدانیم. اگر خود آتیلا بود به ما می‌گفت این کارها برای چیست، بروید و کار کنید و من هم این نصیحت او را قبول می‌کنم و می‌گویم بروید و کار کنید.

تو به ما جرات دادی

رامبد جوان، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون به عنوان دیگر سخنران اظهار کرد: آتیلای جان نمی‌دانم چرا باید اینجا ایستاده باشم و در نبود تو درباره تو صحبت کنم. وقتی ستاره از من خواست به عنوان صمیمی‌ترین رفیق آتیلا در این مراسم صحبت کنم نفسم بند آمد.

جوان خاطرنشان کرد: آتیلا جان درباره تو خیلی چیزها در ذهنم وجود دارد اما از بین همه آنها اگر بخواهم یکی را انتخاب کنم نترسیدن است، خصلتی که تو داشتی و ما نداشتیم. تو به ما جرات دادی که تصمیم بگیریم و این انتخاب را زندگی کنیم. تا زنده‌ام تو در قلب و روحم جای داری.

تو خانواده من بودی

همچنین در ادامه سحر دولتشاهی به عنوان نماینده خانواده آتیلا پسیانی روی صحنه رفت و اظهار کرد: آتیلا جان، تو خانواده من بودی و من مثل خیلی از بچه‌های تئاتر با تو بزرگ شدم و در تئاتر و سینما رشد کردم. چه اسم قشنگی روی گروهت گذاشتی، تو با همه چیز بازی می‌کردی و بزرگ‌ترین میدان بازی تو بازی رفاقت بود.

برگی از دفتر زندگی آتیلا

آتیلا پسیانی متولد اردیبهشت سال ۱۳۳۶ و فرزند جمیله شیخی، هنرپیشه معروف ایرانی بود که اخیرا به سرطان مبتلا شده بود. پسیانی چهره‌ای پرآوازه‌ در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون شناخته می‌شد که در زمان حدود نیم قرن فعالیت هنری خود آثار ماندگاری را در عرصه بازیگری و نیز کارگردانی به جای گذاشته است.

«کشتی آنجلیکا»، «دو فیلم با یک بلیت»، «مسافران»، «خاکستر سبز»، «هیوا»، «گاوخونی»، «آب و آتش»، «شام آخر»، «فرزند صبح»، «پاداش سکوت»، «آتش بس»، «مجردها»، «کما»، «یک عاشقانه ساده»، «پل چوبی»، «زندگی خصوصی»، «نازنین»، «نیمه شب اتفاق افتاد»، «نگار»، «کارگر ساده نیازمندیم»، «جاده قدیم»، «سرخ پوست» و «سیاه باز» تنها تعداد اندکی از فیلم‌های سینمایی او هستند که در همکاری با بسیاری از فیلمسازان مطرح سینمای ایران از جمله بهرام بیضایی، ابراهیم حاتمی‌ کیا، رسول ملاقلی‌پور، محمد بزرگ‌نیا، فریدون جیرانی، کمال تبریزی و مانی حقیقی ساخته شده است.در تلویزیون نیز سریال «برف بی‌صدا می‌بارد» از جمله آخرین تجربه‌های بازیگری آتیلا پسیانی بود. در کنار آنها به مجموعه‌های ماندگار دیگری همچون «محله برو بیا»، «محله بهداشت»، « نخستین شب آرامش»، «زیر تیغ»، «مدینه»، «رستگاران»، «پرده‌نشین»، «زیر پای مادر» و «مرضیه» می‌توان اشاره کرد.پسیانی فعالیت‌های تئاتری خود را نیز از دهه ۶۰ آغاز کرد و نمایش‌های زیادی را بازیگری یا کارگردانی کرده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4yakam