دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 06 May 2024
کد خبر: 20922
تاریخ انتشار: 1401/09/20 08:57

جهت‌گیری‌ بودجه ۱۴۰۲ منطبق با برنامه هفتم

رئیس‌جمهور تطبیق جهت‌گیری‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه هفتم توسعه کشور را امری قطعی و اجتناب‌ناپذیر دانست و تاکید کرد: در لایحه بودجه باید ارقام، منابع درآمدها و مصارف و هزینه‌ها واقع‌بینانه و دقیق دیده شده و دارای پیوست فرهنگی و رسانه‌ای باشد.

 سید ابراهیم رئیسی در جلسه فوقالعاده هیات دولت برای ادامه بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور با تاکید بر اهمیت تعیین و تبیین رویکردها و جهتگیریهای بودجه سال آینده در حوزههای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه با همکاری همه نهادها و دستگاهها گزارش دقیقی از میزان موفقیتها و ناکامیها در تحقق اهداف بودجه امسال و دلایل و عوامل آن تهیه کند و به اطلاع افکارعمومی برساند.

رئیسجمهور با اشاره به تلاش دولت برای تقدیم لایحه بودجه سال آینده به مجلس شورای اسلامی در موعد مقرر در قانون اظهارکرد: اگر مجلس شورای اسلامی تقدم و اولویت تقدیم و بررسی برنامه هفتم توسعه کشور نسبت به لایحه بودجه ۱۴۰۲ را خواستار است، آن را اعلام کند.

آیتالله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش مهم دیپلماسی در رونق سرمایهگذاری و تجارت منطقهای بهویژه با همسایگان، از وزارت امور خارجه خواست با بازنگری جهادی در عملکرد سفارتخانههای جمهوری اسلامی ایران در زمینه همکاریهای اقتصادی، زمینه تحقق این رونق تجاری را فراهم کند.

ابراهیم رئیسی همچنین در سی و هشتمین سالروز آیین سالگرد تاسیس شورایعالی انقلاب فرهنگی در تالار وحدت با تسلیت شهادت حضرت فاطمه (س) و تقدیر از برگزارکنندگان این همایش گفت: برای تحول لازم است نگاهی به آنچه که تاکنون شورایعالی انقلاب فرهنگی عمل کرده داشته باشیم و فاصله بین وضع مطلوب و موجود را کم را کنیم.

آیت الله رئیسی با اشاره به الزامات بروز تحول گفت؛ نخستین گام در تحول نگاه تحولی است. انگیزه و اندیشه تحولی مهم است که اگر این دو نباشد تحول رخ نمیدهد. در گام بعد باید در خردمندان در فرآیندها بازنگری کرده و به این مهم رسید که آیا این فرآیندها با یک کار تحولی همزسازی دارد یا نه؟

آیت الله رئیسی همچنین بر لزوم گفتوگو در کشور تاکید کرد و گفت: مراکز گفتوگو در سراسر کشور باید فعال شود. 

گفتوگو امر مناسب و موثری است که فعال شدن این مراکز، گفتوگو را بین صاحبان خرد و اندیشه ایجاد میکند، این بحثها برای دولت و کشور میتواند موجب ارتقا باشد.

وی درباره مصوبات این شورا گفت: نباید مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی تنها اقتضائی باشد. باید مصوبات هدفمند و تبیینی باشد، صرف ابلاغ کفایت نمیکند و این دولت تنها دولتی است که بعد از انقلاب سند تحول دارد، ۷ فصل از فصول ۳۷ گانه این سند به مسائل فرهنگی اشاره دارد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4y87gy