چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 34843
تاریخ انتشار: 1401/11/18 09:37
جنجال نرخ بلیت هواپیما ادامه دارد

احتکار بلیت پرواز

جنجال بر سر موضوع نرخ بلیت هواپیما هنوز به نتیجه نرسیده است.

جنجال بر سر موضوع نرخ بلیت هواپیما هنوز به نتیجه نرسیده است. ایرلاینها اصرار دارند که به دلیل افزایش هزینههایشان ازجمله تورم و افزایش نرخ ارز در یک سال گذشته، ناچار به افزایش نرخ بلیت هواپیما هستند.  همزمان سازمان هواپیمایی کشوری اگرچه با افزایش نرخ بلیت موافق است اما این کار را ملزم به ابلاغ ستاد تنظیم بازار میداند. در عینحال برخی ازجمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی که با گران شدن بلیت از اساس ابراز مخالفت کردهاند. در این میان موضوع دیگری که منجر به ایجاد سئوال شده، کمبود بلیت هواپیما در برخی از مسیرهاست. درحالیکه بلیت هواپیما برای سفرهای نوروزی در وبسایت شرکتهای هواپیمایی برای فروش گذاشتهشده، اما برای برخی تاریخها نمیتوان بلیتی پیدا کرد. این موضوع این شائبه را ایجاد کرده که ایرلاینها بهعمد و باهدف فشار به سازمان هواپیمایی و ستاد تنظیم بازار، از فروش بلیت خودداری میکنند.

تکذیب عدم فروش بلیت در بازار

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با تکذیب عدم فروش بلیت در بازار در واکنش به اقدام ستاد تنظیم بازار (عدم موافقت با افزایش نرخ بلیت) تاکید کرد: امکان عدم فروش و عرضه بلیت هواپیما وجود ندارد و این اقدام به ضرر خود شرکتهای هواپیمایی و سود شرکتها بابت فروش بلیت است.البته صرفنظر از این اظهارات، درحالحاضر در ماههای پایانی سال و نزدیک به تعطیلات نوروزی هستیم و به نظر میرسد یکی از دلایل کاهش بلیت، برنامهریزیها برای سفرهای نوروزی باشد. درعینحال به اذعان سازمان هواپیمایی، درحالحاضر تعداد ۱۷۱ فروند هواپیمای فعال در کشور وجود دارد و این موضوع هم میتواند یکی دیگر از دلایل کمبود هواپیما برای برخی مسیرها باشد.

گرانفروشی ایرلاینها زیر ذرهبین!

سخنگوی سازمان هواپیمایی از تشدید بازرسیها از دفاتر خدمات مسافرت هوایی و شرکتهای هواپیمایی بهمنظور بررسی وضعیت بازار فروش بلیت هواپیما، گرانفروشی احتمالی و برخورد با دلالان مخل نظم در عرضه بلیت هواپیما تا پایان تعطیلات نوروز خبر داد. میراکبر رضوی سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: برابر دستور معاون دادستان و ریاست شعبه ۳۰ دادسرای عمومی و انقلاب فرودگاه مهرآباد، همچون سالهای گذشته، بازدید و بازرسی مستمر و میدانی از دفاتر خدمات مسافرت هوایی و شرکتهای هواپیمایی در سطح شهر تهران آغاز شد. بازرسیها توسط تیم مشترک بازرسی دستگاههای نظارتی ازجمله سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت، پلیس امنیت اقتصادی، سازمان صنعت و معدن و تجارت و همچنین سازمان هواپیمایی کشوری انجام گرفت. به گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، وی تصریح کرد: هدف از تشکیل تیم مشترک بازرسی دستگاههای نظارتی، بررسی وضعیت بازار فروش بلیت هواپیما، گرانفروشی احتمالی، وضعیت تقاضای بازار و رصد عملکرد شرکتهای هواپیمایی در رسیدگی به امور مسافران و تاخیرات پروازی و برخورد با سایتهای فروش یا دلالان مخل نظم در عرضه بلیت هواپیماست. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: در این راستا از دو شرکت خدمات مسافرتی مادر تخصصی تهیه و توزیع فروش بلیت هواپیما بازدید شد و ضمن استماع نظرات و دیدگاههای مدیران بازرگانی این شرکتها، راهکارهای کاربردی لازم برای ایجاد نظم در فروش بلیت هواپیما با نرخ مصوب و جلوگیری از اختلال در بازار با افزایش غیرقانونی تا صدور ابلاغیه ستاد تنظیم بازار به آنان اعلام شد. رضوی با بیان اینکه بازرسیها بهصورت سرزده و نوبهای از دفاتر مسافرتی و شرکتهای هواپیمایی تا پایان تعطیلات نوروز ادامه خواهد داشت، گفت: مسافران و هموطنان میتوانند، نقطه نظرات و شکایات خود در خصوص گرانفروشی بلیت را از طریق مراجعه به سایت سازمان به آدرس caa.gov.ir در سامانه حقوق مسافر ثبت و پیگیری کنند.

سازمان هواپیمایی موافق افزایش نرخ بلیت است

در این راستا محمد محمدیبخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره موضوع افزایش نرخ بلیت هواپیما توضیح داد: سازمان هواپیمایی از مرداد امسال درخواست افزایش نرخ بلیت هواپیما را به ستاد تنظیم بازار ارسال کرد و هر زمان که درخواست ما تصویب شود، اعمال نرخهای جدید نیز آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: افزایش نرخ بلیت حتی در شورای رقابت نیز موردبررسی قرارگرفته و اکنون در مرحله تأیید و تنفیذ آن از سوی ستاد تنظیم بازار است، بنابراین هرگونه افزایش نرخ خارج از مصوبه شورای عالی هواپیمایی که هنوز از ستاد تنظیم بازار ابلاغشده، غیرقانونی است. اخیراً نیز با حکم مقام قضایی با ایرلاینهای متخلف برخورد شد و ایرلاینها موظف هستند اضافه دریافتی را به مسافران بازگردانند. البته به گواه رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، هنوز این اتفاق از سوی شرکتهای هواپیمایی رخ نداده است. معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره کاهش عمدی پروازها از سوی ایرلاینها برای اعمال فشار جهت افزایش قیمت، گفت: کاهش عمدی پروازها از سوی ایرلاینها واقعیت ندارد چون این کار به زیان آنهاست. باوجوداین به دلیل فصل زمستان مقداری از پروازهای داخلی کاهشیافته است. محمدیبخش خاطرنشان کرد: برخورد سلبی و حقوقی سازمان هواپیمایی با گرانفروشی بلیت در شبکه توزیع وجود دارد، بااینحال وضعیت اقتصادی شرکتهای هواپیمایی را نیز باید در نظر گرفت. البته برخی از پلتفرمهای غیر مرتبط از دستور مقام قضایی سرپیچی داشتند که آنهم درحالیکه بررسی و رصد است. رئیس سازمان هواپیمایی که امروز در حاشیه مراسم گرامیداشت سالروز ورود تاریخی امام خمینی (ره) به کشور که در پایانه یک فرودگاه بینالمللی مهرآباد برگزار شد، سخن میگفت، همچنین با اشاره به افزایش تقاضای حمل بار هوایی، بیان کرد: درحالحاضر ۱۷۱ فروند هواپیمای فعال در کشور داریم و در یک سال گذشته ۱۱ فروند هواپیمای باری پهنپیکر وارد ناوگان کارگوی ایران شده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4vqknp