دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 13 May 2024
کد خبر: 13243
تاریخ انتشار: 1400/12/23 04:56

حضور صنعت سنگ ایران در «منا»

سیامک اخطاری-مشاور صادرات صنعت سنگ ایران

شناسایی ظرفیت‌های شکل‌گرفته بازارها در پی شرایط اقتصادی سایر کشورها، می‌تواند ما را در بهره‌گیری از فرصت‌های پیش‌آمده پویاتر کند. براساس گزارش‌ها، ارزش کل پروژه‌های زیرساختی و ساختمانی در منطقه شورای همکاری خلیج‌فارس در اواسط سال ۲۰۲۱ به حدود ۳.۲ تریلیون دلار رسید. انتظار می‌رود بخش بزرگی از این ظرفیت ایجادشده از طریق مشارکت عمومی و خصوصی به مرحله اجرا برسد. از سوی دیگر، باید در نظر داشت شکل‌گیری چنین بازاری در عمل به معنای ایجاد یک فرصت عظیم برای فعالان بزرگ بین‌المللی صنعت سنگ و ساختمان است.

براساس پیش‌بینی شرکت حسابداری جهانی PriceWaterhouseCoopers 

PwC)، هزینه‌های زیرساختی در سراسر جهان در حال افزایش است و در سال ۲۰۲۵ به ۹ تریلیون دلار افزایش خواهد یافت. کارشناسان صنعت در نشست دو روزه PPP Mena که (۲۳ فوریه) در دوبی آغاز شد، اعلام کردند ۲۴۲ پروژه به ارزش ۲۲۳ میلیارد دلار در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا در دست توسعه است. به گفته این کارشناسان، این رقم با افزایش اجرای پروژه با بازگشت به حالت عادی و نرخ بالاتر نفت (که به رشد اقتصادی در خاورمیانه دامن می‌زند) افزایش می‌یابد. علاوه‌بر آن بخش مشارکت عمومی و خصوصی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به عبارت دیگر، کارشناسان صنعت سنگ معتقدند این پیش‌بینی کم و بیش با پیش‌بینی بانک جهانی مطابقت دارد. بانک جهانی چندی پیش اعلام کرد طبق برآوردهای به ‌دست آمده، منطقه منا طی ۲۰ سال آینده بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در سال برای تامین نیازهای خود نیاز خواهد داشت.

در سال‌های اخیر مجمع PPP منا (‌شامل کشورهای حوزه خلیج‌فارس و کشورهای شمال افریقا) بیش از ۳۰۰ مقام دولتی، صاحبان پروژه‌ها، کارشناسان، رهبران تجاری، مقامات نظارتی را جذب کرده است. با جذب این افراد، پیش‌بینی می‌شود درباره فرصت‌های شکل گرفته بحث‌های جدی و برنامه‌ریزی شود. همچنین انتظار می‌رود در این همنشینی بر موضوعات کلیدی در بخش توسعه صنعتی تاکید شود. یکی از فرصت‌های استثنایی برای صنعت ساخت‌وساز، صادرات خدمات فنی و مهندسی توسط شرکت‌های صاحب درجه و رتبه بین‌المللی است. فعالان فنی و مهندسی در این زمینه می‌توانند با تبیین یک راهبرد مناسب برای بازار شکل گرفته، امکان مشارکت در این رویداد اقتصادی منطقه را از دست ندهند.

علاوه‌بر آن، فعالان نه‌تنها عرصه سنگ بلکه دیگر مواد معدنی پایه در ایران، می‌توانند نقش تامین‌کننده اصلی مصالح ساختمانی را ایفا کنند. 

نباید فراموش کرد ایران به‌عنوان یک کشور مهم معدنی نه‌تنها در منطقه بلکه در جهان، با برنامه‌ریز‌ی‌های صحیح و شناسایی این‌گونه فرصت‌ها، می‌تواند مهره‌ای تعیین‌کننده در بازارهای معاملاتی و برنامه‌های توسعه‌ای بین‌المللی باشد. مزیت ایران به نسبت سایر کشورهای معدنی در پروژه‌های منطقه منا، موقعیت مناسب جغرافیایی آن است. ایران به دلیل نزدیکی و فاصله کمی که با این کشورها دارد، با سرعت و هزینه کمتری می‌تواند مصالح خود را صادر کند. 

بنا بر این شرایط نیز صنعت سنگ ساختمانی ایران می‌تواند با ترسیم دورنمای توسعه‌ای-اقتصادی مطلوب، خودش را برای صادرات کیفی و ایفای نقش موثر در منطقه آماده کرده و از مزیت‌های خود و بازار تقاضای بلند‌مدت شکل گرفته، نهایت استفاده را داشته باشد. بدیهی است تسری این رویکرد و تحقق این اهداف توسعه‌ای باید با حمایت یک سیستم یکپارچه و هماهنگ، از سطوح تصمیم‌سازی تا اجرایی صنایع و معادن مرتبط با ساخت‌و‌ساز، به‌ویژه صنعت سنگ ساختمانی را همراهی کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4vabp4