جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 92319
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1402/05/29 09:02

انواع برند موتور آسانسور

امروزه تقریباً تمام ساختمان های تجاری و مسکونی دارای آسانسور هستند به همین دلیل هنگام انتخاب نوع آسانسور، باید به یکسری فاکتورها دقت شود. یکی از مؤلفه های کلیدی در انتخاب آسانسورها، موتور آن هاست.
انواع برند موتور آسانسور

امروزه تقریباً تمام ساختمان های تجاری و مسکونی دارای آسانسور هستند به همین دلیل هنگام انتخاب نوع آسانسور، باید به یکسری فاکتورها دقت شود. یکی از مؤلفه های کلیدی در انتخاب آسانسورها، موتور آن هاست.

 موتور آسانسور مسئولیت تولید انرژی و نیروی لازم برای حرکت و توقف آسانسور را به عهده دارد، در واقع بدون موتور، آسانسورها کابین های فلزی بی مصرفی هستند.

انواع مختلفی از موتورهای آسانسور از نوع خارجی و داخلی در بازار وجود دارد که هر کدام از آن ها کیفیت و قیمت خاص خود را دارند.

موتورهای آسانسور با توجه به نیاز پروژه و طراحی که انجام شده انتخاب می شود. بطور کلی دو نوع موتور برای آسانسورهای کششی وجود دارد:

  1. موتور گیربکسی

موتورهای گیربکس دار معمولاً اندازه بزرگی دارند و دارای کاهنده و چرخ دنده هستند. موتور گیربکس باید در آسانسورهایی استفاده شود که موتورخانه دارند. موتور آسانسور گیربکس دار به دو نوع دو سرعته و تک سرعته تقسیم می شود که تفاوت موتور گیربکس آسانسور با موتور گیرلس آسانسور در نحوه استارت و راه افتادن آسانسور و نحوه ترمز کردن یا ایستادن آن است به همین منظور قیمت موتور آسانسور گیرلس با گیربکسی متفاوت است.

  1. موتور گیرلس (بدون گیربکس):

موتور گیرلس یکی دیگر از انواع موتور آسانسور است. موتور های گیرلس دارای فناوری جدیدی هستند که عبارتند از آهنرباهای دائمی که بر عملکرد آن ها اثرگذار است. این نوع از موتورها کاهنده و گیربکس یا جعبه دنده ندارند و به همین دلیل اندازه آن ها به نسبت موتورهای گیربکس دار کوچک تر است و فضای زیادی را اشغال نمی کنند. علاوه بر این، موتورهای گیرلس بسیار قدرتمند هستند و مستقیماً در شفت یا چاه آسانسور نصب می شوند و به همین دلیل اصطکاک و سر و صدای کمتری ایجاد می کنند. هم چنین این موتورها به شما کمک می کنند تا در حدود چهل درصد در مصرف برق صرفه جویی کنید. موتورهای گیرلس نسبت به موتورهای گیربکس دار از فناوری جدیدتری استفاده می کنند بنابراین، مشخص است که هدف از طراحی و ساخت آن ها بهبود عملکرد موتورهای آسانسور است. البته با وجود تمام مزایایی که موتور گیرلس یا بدون گیربکس دار دارد، باز هم نمی تواند برخی از ویژگی های موتورهای گیربکس دار را پوشش دهد.

در موتورهای گیرلس، نیروی موتور به طور مستقیم به روتور فلکه موتور آسانسور انتقال داده می شود و گیربکس یا جعبه دنده به عنوان یک واسطه عمل نمی کند. موتورهای گیرلس بیشتر برای آسانسورهای پرسرعت پیشنهاد می شود زیرا به دلیل حذف گیربکس، سرعت آسانسور بیشتر می شود.

انواع موتور آسانسور خارجی:

  1. برند زیلابگ (Ziehl-Abegg):

این برند تولید کننده موتورهای گیرلس در کشور آلمان می باشد و تولیدات این کمپانی از کیفیت بسیار قابل قبولی در مقایسه با سایر رقبا برخوردار می باشد. با توجه به کیفیت و سایز این موتور، باید دانست که قیمت این موتور گران تر نیز می باشد. شرکت موتور زیلابگ، موتورهای آهنربای دائمی ZAsyn را توسعه داده است.

  1. آلبرتو ساسی (Alberto Sassi):

شرکت آلبرتو ساسی ایتالیا که از قدیمی ترین شرکت‌های تولید کننده دنده و ماردون گیربکس آسانسور در اروپا و از با کیفیت‌ترین تولید کنندگان موتور آسانسور در انواع موتور گیربکس ساسی و موتور گیرلس ساسی (بدون گیربکس) می‌باشد. از این نظر قیمت موتور ساسی ایتالیا به دلیل کیفیت بالا و ارزش برند نسبت به قیمت دیگر موتورسازان ایتالیایی بالاتر می‌باشد.

کیفیت مطلوب و عالی این موتور باعث شده تا سالانه تعداد زیادی از این محصول در ایران نصب می شود.

شرکت موتور آسانسور ساسی با بیش از نیم قرن تجربه در ساخت موتور اسانسور، گیربکس و ترمز موتور و متعلقات آن و ارایه طراحی ها و خدمات قوی و هوشمندانه توانسته است سهم بزرگی را در بازار جهانی موتور آسانسور به خود اختصاص دهد.

  1. ویتور (Wittur):

شرکت ویتور یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اجزای آسانسور در جهان است که دارای شبکه گسترده فروش وخدمات و گستره وسیعی از محصولات است. محصولات ساخته شده توسط ویتورWittur که شامل قطعات مکانیکی و الکترونیکی در کابین آسانسور و درب ها و همچنین اجزای مهم موتورهای گیرلس ویتور، کارسلینگ، گاورنر و پاراشوت و کابین ها می شود.

محصولات شرکت ویتور که غالباً در بازار ایران وارد می شوند: موتور گیرلس ویتور از کشورهای چین و آلمان، درب سلکوم ویتور ترکیه ، ایتالیا و چین و کابین ویتور ترک می باشند.

  1. بلولایت (Bluelight):

موتور آسانسور بلولایت ساخت کشور چین و در رده ی محصولات با کیفیت چینی قرار می گیرد. این برند عمدتاً تولید کننده موتورهای گیرلس در انواع مختلف می باشد. موتورهای بلولایت از نظر قیمت و کیفیت و همچنین کارایی فنی توانایی رقابت با برندهای اروپایی را دارند.


 

  1. موتور مونتاناری (Montannari):

یک برند ایتالیایی معتبر در زمینه تولید انواع موتورهای گیرلس و گیربکسی می باشد. این شرکت با بیش از 50 سال سابقه در زمینه تولید موتور آسانسور یکی از بنام های این صنعت به شماره می رود.

سالیانه در کارخانه مرکزی مونتاناری ایتالیا که به وسعت 45،000 متر مربع میباشد بالغ بر 30،000 دستگاه موتور مونتاناری اعم از گیربکس و گیرلس تولید می شود که قلب تپنده آسانسور بسیاری از ساختمان ها می باشد. بیش از 95% قطعات موتورها در داخل کارخانه ایتالیا و طبق استانداردهای ISO ساخته می شود. از مدل های پرکاربرد موتور گیربکس مونتاناری مدل های M83 ،M73، M75  می باشند که هم در مدل های بدون یاتاقان و هم در مدل های همراه با یاتاقان جهت استفاده با استاتیک لود بالاتر در بازار ارایه می شوند. در مدل های گیرلس نیز موتور مونتاناری دارای مدل های متنوع از 6 نفره تا 35 نفره بوده که از نظر قیمتی در میانه میدان موتورهای اروپایی و از نظر کیفیتی در حد برندهای مطرح ویتور و زیلابگ می باشد.

 

انواع موتور آسانسور داخلی:

  1. بهران:

گروه صنعتی آسانسور و پله برقی بهران آسانبر تولید کننده برزگ موتورهای گیریکسی در کشور ایران می باشد و تولیدات این گروه صنعتی در ایران نام آشنا می باشند. به تازگی این شرکت شروع به تولید موتور گیرلس در انواع مختلف کرده است.

  1. الکو:

اولین تولید کننده موتور آسانسور در ایران شناخته می شود. محصولات این شرکت از نوع گیربکسی بوده و از قیمت و خدمات پس از فروش مناسبی برخوردار می باشد.

  1. فرشباف:

موتور آسانسور گروه صنعتی فرشباف که تولید کننده موتور هایی بر پایه و الهام گرفته از مدل های اروپایی نظیر ساسی، سیکور و ایتال گیرز بوده است. موتور آسانسور فرشباف در بازار با قیمت بسیار مطلوبی عرضه می شود. بی شک یکی از علل پر مخاطب بودن این موتور آسانسور قیمت مناسب آن است.


 

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4v7w76