جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 88943
تاریخ انتشار: 1402/04/11 06:49

آیا ثبت شرکت مالیات دارد؟ | استعلام پرونده مالیاتی

می‌توان گفت در ایران قانونی تحت عنوان قانون مالیات‌های مستقیم وجود دارد که در راستای هرچه نظام مندتر کردن امور مربوط به مالیات وضع شده است.
آیا ثبت شرکت مالیات دارد؟ | استعلام پرونده مالیاتی

مطابق قانون مالیات‌های مستقیم، تمامی اشخاص مشمول پرداخت مالیات، اعم از حقیقی و حقوقی، باید اقدام به ایجاد پرونده مالیاتی در اداره مالیات نموده و تمام امور مربوط، از قبیل بدهی‌ها، وضعیت پرداخت آن‌ها و یا پرداخت تمبر مالیاتی را در آن قید شود.

ورود به سایت استعلام مالیاتی

همانند هر سامانه دیگری، از قبیل سامانه مربوط به استعلام مالیاتی و پرداخت قبض مالیات که متقاضیان آن، باید وارد سایت سامانه شوند، متقاضیان استعلام و پیگیری وجود یا عدم وجود پرونده مالیاتی نیز باید با ورود به سایت سامانه پیگیری پرونده مالیاتی، اقدام به استعلام نمایند. نحوه ورود به سایت سامانه، مطابق مراحل زیر است:

  • در ابتدا، باید عبارت خلاصه پرونده مالیاتی یا آدرس سازمان امور مالیاتی کشور را در مرورگر خود جست و جو نمایید.

  • با طی کردن مراحل زیر اقدام به استعلام پرونده‌های مالیاتی خود نمایند. نحوه پیگیری وجود یا عدم وجود پرونده مالیاتی و استعلام آن، مطابق مراحل زیر می‌باشد:

  • پس از ورود به سامانه در این قسمت باید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید و در صورتی که پیش از این اقدام به ثبت نام ننموده‌اید، ابتدا اقدام به ثبت نام خود، در سایت نمایید. چنانچه رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید، از قسمت بازیابی رمز، اقدام به بازیابی آن کنید.

  • نکته مهم در خصوص افراد ثبت نام کننده این است که در صورتی که ثبت نام کننده، شخص حقوقی باشد، با انتخاب گزینه ثبت نام ابتدا به صفحه پیش ثبت نام شخص حقوقی هدایت می‌شود و پس از انجام پیش ثبت نام مربوطه، می‌تواند با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت سامانه استعلام پرونده مالیاتی گردد و به استعلام پرونده‌های خود و در نهایت، دریافت مفاصا حساب بپردازد.

  • بعد از ورود به سایت سامانه، از قسمت سمت راست سایت، از منوی داشبورد مالیاتی، گزینه پرونده مالیاتی را انتخاب کنید.

  • با طی کردن مراحل نحوه پیگیری وجود یا عدم وجود پرونده مالیاتی، شما قادر خواهید بود از پرونده‌های مالیاتی، اعم از پرونده‌های مالیات بر درآمد و پرونده مالیات بر ارزش افزوده خود مطلع شوید.

به جهت استعلام مالیاتی سامانه‌های آنلاین متعددی ایجاد شده‌اند. اگر به دنبال یک راه مطمعن و آسان برای استعلام پرونده و بدهی مالیاتی خود هستید، می‌توانید از کارشناسان متخصص این حوزه‌ کمک بگیرید.

مالیات ثبت شرکت

مانند اکثر فعالیت‌های دیگر شما پس از ثبت شرکت باید مالیات بپردازید. مالیات ثبت شرکت را زمانی که شما شرکت خود را در سامانه ثبت می‌کنید، می‌پردازید. سامانه ثبت شرکت‌ها به اداره امور مالیات ارتباط دارد و این مالیاتی که شما پرداخت می‌کنید، مالیات کشوری محسوب می‌شود. ثبت شرکت یکی از کارهایی است که معایب و مزایای خودش را دارد. هر گونه خدمتی که دولت برای مردم ارائه می‌نماید، برای آن‌ها با هزینه‌ای رو به رو می‌شوید که این هزینه از راه‌های مختلفی بایستی تامین گردد. یکی از راه‌های تامین آن دریافت مالیات به صورت‌های گوناگون می‌باشد.

لذا لازم است پس از اتمام فرآیند ثبت شرکت، حوزه مالیاتی را انتخاب نموده و کد اقتصادی دریافت کرد که بتوان به راحتی صروت حساب دارایی تعیین شده توسط حوزه مالیاتی را دریافت کرده و اقدام به اخذ پلمپ دفاتر تجاری نمود.

انواع مالیات ثبت شرکت چگونه تعیین می‌شود؟

یکی از ابتدایی‌ترین و رایج‌ترین راه‌ها برای تعیین مالیات ثبت شرکت، روش مالیات بر درآمد می‌باشد. بخشی از درآمد شرکت‌ها سالانه باید به صورت مالیات پرداخت گردد. سود و زیان از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین مالیات در این مجموعه می‌باشند.

ترازنامه و اظهارنامه نیز از روش‌های رایج تعیین مالیات شرکت می‌باشند. این مالیات به صورت دائمی و هر ساله به دقت در بخش‌های مختلف تعیین می‌شود. سازمان امور مالیاتی سالانه مبالغ لازم که باید به صورت رسمی پرداخت گردد را به صورت دقیق تعیین می‌کند.

کلیه اشخاص بعد از ثبت شرکت باید اقدام به اخذ کد اقتصادی نمایند. کد اقتصادی یک شماره ۱۲ رقمی می‌باشد که طبق قانون به اشخاص حقیقی و حقوقی که کالا یا خدماتی را عرضه می‌نمایند داده می‌شود. از این کد اقتصادی برای شناسایی شرکت‌ها در واحد مالیاتی استفاده می‌شود.

هر شرکت یا موسسه‌ای، بعد از اینکه ثبت شد و آگهی تاسیس آن صادر گردید، دو ماه فرصت دارد در دارایی پرونده تشکیل دهد و اقدام به اخذ کد اقتصادی نماید. پرونده مالیاتی از آن جهت اهمیت دارد که وقتی یک شرکت تاسیس شد، بدون داشتن پرونده مالیاتی نمی‌تواند کد اقتصادی دریافت نماید.

بنابراین شرکت نمی‌تواند نسبت به عقد قرارداد اقدام نماید و فعالیتی را انجام دهد. همچنین شرکت نمی‌تواند در پایان سال مالی اظهارنامه مالیاتی فعالیت یا عدم فعالیت خود را به اداره دارائی ارائه دهد. بعد از اخذ کد اقتصادی، هر شرکتی باید این کد را روی تمامی فاکتورهای خرید و فروش خود درج نماید.

چگونگی پرداخت قبوض مالیات ثبت شرکت

سازمان امور مالیاتی برای کمتر شدن مراجعه حضوری مودیان به سازمان، اقدام به برقراری شرایط پرداخت قبوض مالیاتی به صورت الکترونیکی کرده است. به همین منظور مودیان می‌توانند در سامانه ثبت نام کنند و بعد از تکمیل ثبت نام می‌توانند قبض مالیاتی دریافت شده را از طریق شناسه پرداخت و شناسه قبض، پرداخت کنند. مودیان برای ثبت نام در سامانه و صدور قبض مالیاتی باید مراحل ذکر شده در ذیل را طی کنند:

  • ابتدا ورود به سیستم پرداخت

  • تکمیل اطلاعات مورد نیاز قبض و گرفتن تاییدیه این اطلاعات

  • صدور قبض

  • انتخاب روش پرداخت: ۱- پرداخت آنلاین به وسیله کارت‌های عضو شتاب و ۲- پرداخت از طریق عابر بانک و باجه بانکی

در نهایت اطلاعاتی مانند سال عملکرد، نوع مالیات، مرحله وصول، منبع مالیاتی، کلاسه پرونده و … باید بررسی و ارسال کنید. در این مرحله اطلاعات مالیات نمایش داده می‌شود. تمام مراحل پر شود و در صورت خالی بودن گزینه‌ای عدد صفر قرار بگیرد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4v7mvb