پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
کد خبر: 18619
تاریخ انتشار: 1401/05/07 23:01

تولید ثروت از دل کارآفرینی

تامین نیازهای داخل، ارزآوری، توسعه‌یافتگی و... همه در دل تولید نهفته است.

صنعت یکی از گزینه‌های مهم برای خودکفایی و استقلال کشورها به‌شمار می‌رود که در این راستا، سرمایه‌گذاری همراه با خلاقیت و نوآوری، صنعتگران را در رسیدن به اهداف موردانتظار در امر تولید کمک می‌کند. سرمایه‌گذاری همراه با نواندیشی، نوعی کارآفرینی است که نخستین‌بار از سوی اقتصاددان‌ها موردتوجه قرار گرفت. در این زمینه اما کشور در ابتدای راه است و هنوز آن‌گونه که باید این طرح به بازدهی لازم نرسیده است. کارآفرینی در واحدهای تولیدی چه وضعیتی دارد؟ چرا سرمایه‌گذاران تمایلی به حضور در تولید و صنعت ندارند؟

خلاقیت و نوآوری

صمترضا رضایی، عضو کانون کارآفرینان استان البرز درباره موضوع کارآفرینی در صنعت به صمت گفت: بحث کارآفرینی از ۱۳۰ سال پیش از انگلستان آغاز شد و کم‌کم در قالب یک فرهنگ به سایر کشورها تسری یافت. وی افزود: شخص کارآفرین می‌تواند توانمندی را به نقطه‌ای برساند که دیگران نمی‌توانند. او اشتغالزایی و ثروت‌آوری در کنار خلاقیت و نوآوری در بحث فناوری را دنبال می‌کند.

او ادامه داد: در جهان به این مسئله اهمیت زیادی داده می‌شود، به‌طوری که یکی از وظایف دو دانشگاه معتبر امریکا، پرورش کارآفرین است. کارآفرینی مقوله‌ای فرهنگی است و در خانواده شکل می‌گیرد. علم ثابت کرده ۲ تا ۷ سالگی حساس‌ترین دوران برای کودک است که می‌تواند این امر را آموزش ببیند و در ادامه زمانی که وارد حوزه کار شد در فعالیت‌های خود نوآور و خلاق باشد. در این راستا با برنامه‌ریزی درست می‌توانند با الگوی پیشرفت، فعالیت هدفمند داشته باشند. این افراد با آموزش تخصص‌های لازم از دانشگاه، افراد موفقی با اندیشه‌های جدید و خطرپذیر پرورش داده و نقش مهمی در تولید و خودکفایی کشور خواهند داشت.

چگونگی افزایش بهره‌وری

این فعال صنعت تصریح کرد: اگر بنگاه‌ها به کارشناسان کارآفرین سپرده شود، به‌طور قطع بهره‌وری‌ افزایش یافته و محصولات تولیدی از نظر کیفیت، نرخ تمام‌شده و خدمات پس از فروش ارتقا پیدا می‌کند. ضمن آنکه می‌توان محصولات خود را به بازارهای هدف عرضه کرد. به‌این‌ترتیب ارزآوری زیادی برای کشور رقم خواهد خورد.

این عضو کانون کارآفرینان استان البرز در ادامه گفت: در ایران معاونت رئیس‌جمهوری و پارک‌های فناوری سعی در گسترش این امر دارند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این راستا فعالیت دارد اما همچنان راه برای رسیدن به سطح مطلوب طولانی است. در کشور هنوز اهمیت لازم به کارآفرین داده نمی‌شود و آن منزلتی که شایسته کارآفرین است، دیده نمی‌شود.

رضایی گفت: مراکز متعددی در حال هزینه‌کرد و کارآفرینی هستند اما به‌دلیل نداشتن مرکزیت آن‌گونه که باید خروجی ندارند.

وی ادامه داد: با توجه به آمارها، حدود ۷۰درصد بنگاه‌های کسب‌وکار در امریکا به‌دست کارآفرین‌هایی اداره می‌شود که تربیت شده هستند و آموزش‌های لازم را دیده‌اند؛ از این‌رو در این کشورها، اشتغالزایی زیاد و تورم کم است.

کارآفرینی دولتی و خصوصی

رضایی در پاسخ به این پرسش که آیا کارآفرینی بین بخش خصوصی و دولتی متفاوت است، اظهار کرد: کارآفرینی در تمام نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی مطرح است. منظور از این توضیح‌ها جامعیت این مسئله در کل کشور است که با تحقق آن در بیشتر بخش‌ها، چالش‌ها رفع شده و به هدف موردنظر خواهیم رسید. بخش دولتی و خصوصی نیاز دارند با تفکر کارآفرینی اداره شوند و این دولت است که باید برای کارآفرین منزلت و جایگاه خاص تعریف کند که کشور در این امر با ضعف‌هایی همراه است.

ارتقای جایگاه اتاق‌های کارآفرین

این فعال صنعت در ادامه سخنان خود عنوان کرد: دولت اتاق‌های کارآفرین دارد اما به‌دلیل تمرکز نداشتن کارآفرینان جایگاه لازم را در جامعه ندارند. گفته می‌شود مالزی صادرات بسیاری دارد، زیرا در چند سال گذشته ماهاتیر محمد با دانشگاه ام‌آی‌تی قراردادی منعقد کرد و کارشناسان این دانشگاه با فعالیت بیش از یک‌ساله در مالزی این فرهنگ را بین صنعتگران آموزش دادند.

وی اظهار کرد: از آنجا که بخش خصوصی مدیریت فعالیت‌های خود را دارد و در بنگاه‌های کسب‌وکار موفق‌تر از بخش دولتی عمل می‌کند، به همین دلیل اگر به بخش خصوصی توجه شود، به‌طور قطع کشور شاهد پیشرفت‌های روزافزون و بهره‌وری بالاتری خواهد بود.

کدام بنگاه‌ها موفق‌ترند؟

رضایی در پاسخ به این پرسش که قطعه‌سازان داخلی تا چه اندازه به این سمت حرکت کرده‌اند، گفت: تولیدکنندگان به اهمیت اتاق‌های فکر پی برده‌اند و سعی می‌کنند در این اتاق‌ها به نتیجه نهایی برسند.

این فعال صنعت تصریح کرد: صنعتگران برای ادامه فعالیت‌ها و تحول در بنگاه‌های کسب‌وکار، اتاق فکر تشکیل می‌دهند و چون مدیران درگیر دغدغه‌ها و مشکلات کار هستند، کارآفرینان تحول در واحدهای صنعتی را به‌وجود می‌آورند؛ بنابراین اتاق فکر تشکیل می‌شود و از کارآفرینان برای تحولات استفاده می‌کنند. به همین دلیل شاهد هستیم که بنگاه‌های کسب‌وکار یا خدماتی که این تفکر را در خود دارند، نسبت به سایر بنگاه‌ها موفق‌تر عمل کرده‌اند.

او یادآور شد: روز‌به‌روز اهمیت کارآفرینی در کشور بیشتر می‌شود و در مراکز استان‌ها نیز درباره این مسئله اقدامات زیادی در حال انجام است اما هنوز تا نقطه هدف فاصله داریم. به‌عنوان نمونه، دانشگاه کارآفرین چند سالی است تاسیس شده تا کارآفرین تربیت کند؛ کار در حال انجام است اما پاسخگوی شتاب فناوری و فعالیت‌هایی که در عرصه کارآفرینی در سطح جهان در حال انجام است، نیست.

رضایی در پایان گفت: اگر کارآفرینان در جایگاه خود باشند، می‌توانند فاصله بین دانش جهان و کشور را با نوآوری و بهره‌وری که در بنگاه خود ایجاد می‌کنند، پرکرده و فاصله رقابتی را کاهش دهند.

موانع کارآفرینی

صمتدر ادامه جواد رهنمایی از دیگر فعالان صنعت درباره کارآفرینی در صنعت قطعه به صمت گفت: زمانی که موضوع تحریم علیه کشور مطرح شد، از فعالیت شرکت‌ها کاسته و ظرفیت‌ها دچار افت شد. تورم و افزایش نرخ ارز نیز بی‌تاثیر نبود و این عوامل در کنار فشار تحریم‌ها، چالش‌هایی را در این صنعت به‌وجود آورد.

وی در پاسخ به این پرسش که صنعتگران امروز تا چه اندازه توانسته‌اند خود را بازیابی کنند، افزود: تغییرات به‌وجود آمده و صنعتگران از حالت رخوت بیرون آمده‌اند اما هنوز به سطح موردانتظار ظرفیت تولیدی که قطعه‌سازان کارآفرین بودند، نرسیده‌ایم.

او به مشکلات نقدینگی اشاره کرد و گفت: خودروسازان در بازپرداخت قطعات دریافتی نمی‌توانند هزینه را در زمان مقرر بپردازند و با دیرکرد چند ماه هزینه‌ها به واحدهای صنعتی برمی‌گردد و کمبود نقدینگی روی این موضوع بسیار تاثیرگذار است. سایر نیازها نیز باعث‌شده بحث کارآفرینی در صنعت قطعه آن‌گونه که باید محقق نشود.

رهنمایی درباره کارآفرینی موفق در این صنعت گفت: نبود ثبات امور سیاسی و اقتصادی و تغییر مدیریتی نیز از نقاط آسیب برای کارآفرینی است؛ در نتیجه در این زمینه نمی‌توان نگاه خوشبینانه داشت.

 باید دید محصولات تا چه اندازه توان رقابتی دارند یا در بازارهای جهانی تا چه اندازه شناخته‌شده هستند و بازار برای محصولات آنها وجود دارد. برای موفقیت در کارآفرینی باید موانع برطرف شود.

سخن پایانی

سرمایه‌گذار برای هزینه‌کرد پول خود در حوزه کارآفرینی یا امور مولد باید افقی روشن از وضعیت کسب‌وکارها داشته باشد. این موضوع باید از ابتدا آموزش داده شود و نیاز به همراهی تمام نهادها دارد و علاوه‌بر این برای موفقیت، بانک اطلاعاتی جامعی از نیازها و کاستی‌ها باید وجود داشته باشد.

 کارآفرینی نیاز به بسترهای فرهنگی و آموزشی دارد که عموما در کشورهای جهان اول این موضوع در آموزش‌های ابتدای و سطح عالی دیده شده است. بنابراین اگر امروز صنعت لحظه به لحظه در کشورهای صنعتی در حال پیشرفت است این توسعه مدیون کارآفرینان خلاقی است که سعی در ارتقای فنی فعالیت خود دارند.

 نوآوری مشخصه بازر کارآفرینی بوده و باید افرادی به حوزه صنعت به‌عنوان کارآفرین ورود کنند که خوش‌فکر بوده و برای گره‌گشایی از هر مشکلی بهترین راهکار را کشف کنند. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4v5gjp