دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 06 May 2024
کد خبر: 17119
تاریخ انتشار: 1401/03/09 00:03
درخواست واحدهای تولیدی آذربایجان‌غربی از مسئولان:

رفع موانع تولید در اولویت باشد

صنعت به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه، نقش مهمی در اشتغال و بهبود وضعیت جامعه دارد، اما در سال‌های اخیر حوزه صنعت تولید با چالش‌های متعددی روبه‌رو بوده و امروز به‌دلیل بحران اقتصادی حاکم بر کشور، بخش عظیمی از واحدهای تولیدی آذربایجان‌غربی به تعطیلی کشیده شده است.

 برخی واحدهای تولیدی و صنعتی آذربایجان‌غربی در وضعیت مناسبی قرار نداشته که به‌گفته مدیران این واحدها، نیازمند حمایت‌های دولتی هستند. برهمین اساس رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی آذربایجان‌غربی در جلسه رفع موانع تولید موردبررسی و تبادل‌نظر قرار گرفت.

سرپرست اداره صنعت،معدن و تجارت شهرستان میاندوآب گفت: ۲۱ واحد تولیدی در مسیر فعالیت خود با مشکلاتی روبه‌رو بودند که به مشکلات آنها در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان رسیدگی شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل صنعت،معدن و تجارت آذربایجان‌غربی، اکبر اسدی افزود: ۲۱ واحد تولیدی در مسیر فعالیت خود با مشکلاتی روبه‌رو بودند که در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان به مشکل آنها رسیدگی شد.

وی اعلام کرد: راهکارهای لازم برای حل مشکلات، با حمایت فرماندار شهرستان ارائه ‌شده است و نشست ستاد تسهیل به‌صورت هفتگی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و کشاورزی به‌طورمنظم برگزار می‌شود تا مدیران واحدهای مشکل‌دار بتوانند بدون دغدغه و با حمایت دولت به فعالیت خود ادامه داده و در شکوفایی کشور سهیم باشند.

اسدی یادآور شد: در این جلسه علل رکود و توقف واحدهای تولیدی، اختلافات واحدها با دستگاه‌های اجرایی، روند تسریع در خدمات‌رسانی، چگونگی تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام و توسعه صادرات محصولات تولیدی شهرستان از نزدیک بررسی و تصمیمات لازم گرفته شد.

سرپرست اداره صنعت،معدن و تجارت شهرستان میاندوآب بر ضرورت همکاری و تعامل بیشتر بانک‌های شهرستان و استان با ستاد تسهیل در راستای حمایت از واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: پشتیبانی از بخش خصوصی زمینه مناسبی را برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال پایدار در شهرستان فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: در 2 ماه اخیر، تعداد 3 جلسه ستاد با هدف تسهیل و رفع موانع تولید در فرمانداری برگزار شده و تعداد ۳۰ مصوبه مطرح و به مشکل ۲۱ واحد صنعتی و کشاورزی رسیدگی شده است که به امید خدا با برطرف شدن سایر موانع پیش‌رو برای ۷۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد شد.

توجه به حلقه نخست زنجیره تولید

همچنین به‌گزارش روابط‌عمومی اداره کل صنعت،معدن و تجارت آذربایجان‌غربی، عبدالحمید سرتیپی، سرپرست این اداره گفت: معادن به‌عنوان حلقه نخست زنجیره تولید، می‌توانند نقشی کلیدی نه‌تنها در امور جاری بخش تولید، بلکه در توسعه اقتصادی کشور داشته باشند.

وی درباره حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش معدن افزود: حضور این شرکت‌ها در این حوزه نه‌تنها در تولید، بلکه در امر مدیریت پسماندها و باطله‌های معدنی، ایجاد اشتغال، افزایش بهره‌وری معادن و همچنین رشد ارزش‌افزوده را به‌همراه دارد.

وی با بیان اینکه در بخش معدن، مشکلات و چالش‌های متعددی وجود دارد که باعث شده تولید در این حوزه با موانع متعددی روبه‌رو شود، ادامه داد: کاهش تولید معادن نیز بر اشتغالزایی و دیگر ابعاد اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود.

سرتیپی اعلام کرد: توجه به فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه معادن و صنایع معدنی می‌تواند بسیاری از این معضلات را برطرف کند.

سرپرست اداره کل صنعت،معدن و تجارت آذربایجان‌غربی نبود فناوری به‌روز در فعالیت‌های اکتشافی، فرسودگی تجهیزات معدنی، نبود زمینه مناسب فعالیت واحدهای فرآوری و چالش‌های مربوط به بازاریابی و فروش محصولات معدنی را از مهم‌ترین مشکلات فعلی بخش معدن دانست و گفت: رفع تمامی این چالش‌ها باتوجه بیشتر به شرکت‌های دانش‌بنیان و ظرفیت‌های بالقوه آنها امکان‌پذیر است.

وی با تاکید بر اینکه منابع فراوان معدنی و مواد اولیه برای صنایع و تولید در کشور به‌میزان کافی فراهم است؛ توضیح داد: با همکاری شرکت‌ها و برقراری واحدهای دانش‌بنیان در بخش معدن می‌توان بهای تمام‌شده تولید را به‌میزان چشمگیری کاهش داد.

سرتیپی با بیان اینکه تولید محصولات نوآورانه در کنار پایین بودن هزینه تمام‌شده و در ادامه بازاریابی مناسب و به‌روز، درآمدهای بخش معدن را به‌طور چشمگیری افزایش خواهد داد، تصریح کرد: با بکارگیری نیروها و ظرفیت‌های دانش‌بنیان در امر بازاریابی می‌توان بازار فروش مناسبی در داخل و خارج کشور برای تولیدات معدنی ایجاد کرد.

سرپرست اداره کل صنعت،معدن و تجارت آذربایجان‌غربی عنوان کرد: استان آذربایجان‌غربی از نظر دارا بودن ذخایر سنگ طلا در رتبه دوم کشور و در حوزه سنگ‌های تزئینی جزو استان‌های برتر کشور بوده و در سایر بخش‌های معدنی نیز ظرفیت بالقوه برای افزایش تولید دارد. وی یادآور شد: بخش معدن از ضریب اشتغالزایی غیرمستقیم بالایی برخوردار است و به‌ازای هر شغل مستقیم در بخش معدن، حدود ۸ تا ۱۰ شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود؛ ازاین‌رو توجه به فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه می‌تواند چرخه اقتصادی معادن و همچنین زمینه ایجاد اشتغال در کشور را افزایش دهد. وی در پایان عنوان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان با بهره‌گیری از دانش روز و خلق فناوری و نوآوری می‌توانند از بازوهای یاریگر مهم فعالان معدنی باشند. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4v5doj