چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 08 May 2024
کد خبر: 93240
تاریخ انتشار: 1402/06/13 06:22

فرودگاه سمنان بین‌المللی شد

پرواز بر فراز آسمان از فرودگاه سمنان به مقصد سفرهای داخلی و خارج از کشور به ویژه سفر حج تمتع و عتبات عالیات مطالبه مردم این استان بود و این درخواست با برقراری پروازهای نجف در هفته دولت محقق شد.
فرودگاه سمنان بین‌المللی شد

مجوز استفاده از مرز هوایی فرودگاه بین‌المللی شهدای سمنان که از مصوبات سفر رئیس‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ به این استان بود، با انجام نخستین پرواز بین‌المللی از فرودگاه سمنان به مقصد نجف‌اشرف در روز دهم شهریور صادر و این فرودگاه به طور رسمی به لیست فرودگاه‌های بین‌المللی کشور اضافه شد.

باند ۳ هزار و ۱۰۰ متری فرودگاه سمنان

فرودگاه مرکز استان سمنان در ۱۰ کیلومتری جاده سمنان - مشهد واقع شده است و سابقه تاسیس آن به سال ۱۳۵۵ برمی‌گردد. طبق گزارش‌ها، از سال ۱۳۹۴ تا کنون بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای ساخت و تجهیز فرودگاه سمنان هزینه شده و جزو فرودگاه‌های بین‌المللی کشور است که ظرفیت خوبی برای توسعه این شهر و استان محسوب می‌شود. وسعت مجموعه فرودگاه سمنان در ابتدا ۲۶۰ هکتار بود که به ۳۷۰ هکتار افزایش یافت و دارای باند فرودگاهی به طول ۳هزار و ۱۰۰ متر است که چهاردهم آبان ۹۸ نخستین پرواز هواپیمای مسافربری از نوع۷۲ Atr به شماره پرواز ۳۴۶۶ و ظرفیت ۶۵ نفر از فرودگاه سمنان به مقصد مشهد مقدس انجام شد و در اسفند ماه همان سال با شیوع کرونا پروازها در این فرودگاه لغو شد و اکنون این سرمایه‌گذاری عظیم بعد از مدت‌ها وفقه در بهره‌گیری فعال شد.

استاندار سمنان با اشاره به قرارگیری فرودگاه سمنان در فهرست فرودگاه‌های بین‌المللی گفت: فرودگاه سمنان تاکنون ٣۵٠ میلیارد ریال از محل مصوبات سفر آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهوری به استان اعتبار دریافت کرده است و ١٧٠ میلیار ریال برای محوطه‌سازی قرارداد امضا شد.

سیدمحمدرضا هاشمی ضمن بیان این مطلب افزود: ۷۰ میلیارد تومان اعتبار در خصوص تکمیل زیرساخت‌های فرودگاه سمنان در نظر گرفته شد که تاکنون ۳۵۰ میلیارد ریال تخصیص یافته و پیگیری برای تخصیص بقیه اعتبار در دستور کار است. به گفته وی، صدور مجوز مرز هوایی برای فرودگاه شهدای سمنان اتفاقی بسیار مبارک‌ است‌ که‌ در دولت سیزدهم محقق شد و وجود ۲ فرودگاه سمنان و شاهرود در استان، فرصت بسیار مطلوبی است که باید پیگیری بهره گیری از این‌ ظرفیت به صورت مستمر انجام شود.

استاندار سمنان گفت: صادرات محصولات واحدهای صنعتی و کشاورزی از دیگر ظرفیت‌هایی است‌ که باید در راستای استفاده هرچه بهتر از فرصت وجود فرودگاه شهدای سمنان، به بهترین‌ نحو ممکن استفاده شود. وی ادامه داد: شهرستان سمنان با ظرفیت‌های خوب صنعتی باید بتواند یک مرز صادراتی داشته باشد و این مرز هوایی به یک مرز هوایی صادراتی تبدیل شود.

همکاری همه‌جانبه

مدیر فرودگاه سمنان در گفت‌وگو با ایرنا ابراز کرد: باند فرودگاه سمنان از مجهزترین و به‌روزترین فرودگاه‌های کشور است که ظرفیت فرود هواپیماهای غول پیکر از جمله ایرباس ۳۲۰ را دارد و در نخستین پرواز بین‌المللی از فرودگاه سمنان هواپیمای ایرباس ۳۲۰ از باند این فرودگاه برخاست.

حسین شجاعی افزود: فرودگاه بین‌المللی شهدای سمنان جزو ۲۵ فرودگاه کشور دارای مرز هوایی و پرواز بین‌المللی است و نخستین پرواز بین‌المللی از این فرودگاه به مقصد نجف اشرف با ۱۰۰ درصد ظرفیت هواپیمای ایرباس ۳۲۰ روز دهم شهریور با حضور زائران اربعین انجام شد.

وی افزود: فروش بلیت هواپیما از فرودگاه سمنان به مقصد نجف اشرف به صورت عمومی و از طریق آژانس‌های هواپیمایی انجام شد. ۲ پرواز با هواپیمای ایرباس ۳۲۰ از فرودگاه شهدای سمنان به مقصد نجف اشرف اولی دهم انجام شد و دیگری در روز سیزدهم شهریور پیش‌بینی شد.

وی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته برای برقراری نخستین پرواز بین‌المللی فرودگاه شهدای سمنان افزود: به صورت جهادی با همکاری نمایندگان استانداری، فرمانداری و شهرداری جلسات هماهنگی متعددی برقرار و اقدامات خوبی صورت گرفت.

رئیس فرودگاه بین‌المللی شهدای سمنان اضافه کرد: پایانه فرودگاه بین‌المللی شهدای سمنان نیز برای برقراری پروازهای بین‌المللی ایجاد شده است و همه زیرساخت‌های لازم از جمله گیت‌های ورود و خروج و نیز واحدهای مختلفی مانند گذرنامه، نهاد ریاست جمهوری، پلیس امنیت، گمرک و سپاه در آن مستقر شده است و نخستین پرواز هم بدون هیچ مشکلی برقرار شد.

استمرار پروازهای سمنان و شاهرود

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان نیز در گفت‌وگو با تسنیم، عنوان کرد: یکی از اقداماتی که با انسجام و هماهنگی و وحدت در استان سمنان به نتیجه رسید؛ استفاده از ظرفیت فرودگاه‌ها در سطح استان بود که این مهم با پیگیری‌های جدی صورت گرفته، انجام شد.

احمد ریواده اضافه کرد: استفاده از ظرفیت فرودگاه‌های استان سمنان از مطالبات مهم و بحق مردم این استان بود که با پیگیری‌های استاندار سمنان در سفر رئیس‌جمهوری به استان سمنان به عنوان یکی از مصوبات مطرح و اجرایی شد.

وی افزود: با پیگیری‌های استاندار سمنان مجوزهای لازم از شورای امنیت کشور و مبادی ذیربط در راستای انجام پروازها و استفاده از ظرفیت این فرودگاه برای برقراری پروازهای بین‌المللی اخذ شد.

معاون استاندار سمنان با اشاره به همراهی نهادهای مختلف مانند شرکت پخش فراورده‌های نفتی استان سمنان برای برقراری نخستین پرواز بین‌المللی از فرودگاه‌های سمنان و شاهرود گفت: برای اینکه این اتفاق در فرودگاه‌های استان سمنان رقم بخورد، نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان، نمایندگان مردم در حوزه انتخابیه سمنان، مهدی‌شهر و سرخه و همچنین حوزه انتخابیه شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی پیگیری‌های ارزشمندی داشتند و ضمن اینکه پیگیری‌های نخبگان فعالان فرهنگی و مطالبه مردم برای استفاده از این ظرفیت منجر به این شد که با هماهنگی‌های به‌عمل آمده شاهد برقراری پروازهای بین‌المللی در دو فرودگاه سمنان و شاهرود باشیم.

ریواده با بیان اینکه شرایط برقراری پرواز بین‌المللی در فرودگاه‌های سمنان و شاهرود با هماهنگی‌های بعمل آمده در کمتر از ۱۰ روز فراهم شد خاطرنشان کرد: امروز این مطالبه برای استمرار پروازها چه در سطح بین‌الملی و چه اماکن زیارتی داخل کشور در طول سال از سوی شهروندان استان سمنان وجود دارد و ما نیز به دنبال این مهم خواهیم بود.

وی با اشاره به سفر روز گذشته وزیر کشور به استان سمنان و بازدید وی از فرودگاه شهدای سمنان تصریح کرد: روز گذشته در بازدید وزیر کشور از فرودگاه بین‌المللی سمنان این موضوع مطرح شد و امیدواریم فرودگاه بین‌المللی سمنان و شاهرود در بعد مسافری نیز جایگاه خود را پیدا کند.

عضویت در اتحادیه جهانی جاده ابریشم

حسین موسوی، شهردار سمنان نیز با بیان اینکه شهرداری سمنان وظیفه و تکلیف خود می‌داند که در این زمینه به ویژه در بحث جهانی شدن این شهر تلاش کند به تسنیم گفت: خوشبختانه آغاز کار پروازهای بین‌المللی فرودگاه سمنان با پرواز اربعین صورت گرفته است. وی با اشاره به قرارگرفتن شهر سمنان در جمع شهرهای عضو اتحادیه بین‌المللی جاده ابریشم افزود: امیدواریم با عضویت سمنان در شهرهای عضو جاده ابریشم بتوانیم از ظرفیت این فرودگاه استفاده کنیم.شهردار سمنان اضافه کرد: شهر سمنان نماینده ایران در اتحادیه جاده ابریشم است و حتما نیازمند فرودگاه بین‌المللی است و به دنبال این هستیم که فرودگاه بین‌المللی شهدای سمنان را در جایگاه برند این شهر داشته باشیم.

سخن پایانی

به هر روی جدا از برقراری نخستین پرواز بین‌المللی در فرودگاه سمنان، استمرار این پروازها و برقراری و ادامه پروازهای داخلی در این فرودگاه از مطالبات جدی مردم سمنان و شهرهای اطراف است که این مهم می‌تواند منجر به رونق اقتصادی هرچه بیشتر در استان سمنان شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4pyg7r